استرس چگونه روی ناخن ها تأثیر می گذارد؟ راه حل درمان چیست؟


موسسه استرس آمریکا گزارش می دهد که تعریف خاصی از استرس وجود ندارد، استرس برای همه متفاوت است و همه از کودکان تا سالمندان آن را تجربه می کنند. در حالی که ممکن است در مورد اثرات استرس بر پوست، روده، سلامت، خواب و حتی روابط خود نگران باشید، ممکن است بخشی از بدن خود را فراموش کنید که در واقع علائم فیزیکی استرس را نشان می دهد: ناخن ها. در این مقاله در مورد تاثیر استرس بر ناخن ها ما بحث میکنیم.

نشانه های استرس چیست؟

سیستم عصبی خودمختار بدن ضربان قلب، تنفس، تغییرات بینایی و غیره را کنترل می کند. پاسخ استرس بدن (پاسخ جنگ یا گریز) به بدن کمک می کند تا با موقعیت های استرس زا کنار بیاید. هنگامی که فردی استرس طولانی مدت (مزمن) دارد، فعال شدن مداوم پاسخ استرس باعث ساییدگی و پارگی قسمت‌هایی از بدن می‌شود و علائم فیزیکی، عاطفی و رفتاری خاصی ایجاد می‌کند. علائم فیزیکی استرس عبارتند از:

  • احساس درد در عضلات مختلف بدن
  • درد قفسه سینه یا تپش قلب
  • خستگی مزمن یا مشکل خواب
  • سردرد، سرگیجه یا لرزش
  • فشار خون بالا
  • تنش عضلانی یا قفل شدن فک
  • مشکلات معده و مشکلات گوارشی
  • مشکلات جنسی
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • آسیب به سلامت پوست و مو

استرس همچنین می تواند منجر به علائم عاطفی و ذهنی شود مانند:

  • اضطراب یا تحریک پذیری بالا
  • افسردگی
  • وحشت
  • غمگینی

اغلب، افراد مبتلا به استرس مزمن سعی می کنند استرس خود را با رفتارهای ناسالم مدیریت کنند که پیامدهایی دارد، بنابراین اگر کارهای زیر را انجام می دهید، می تواند نشانه استرس شدید باشد:

  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • قمار
  • پرخوری یا اختلالات خوردن
  • رابطه جنسی اجباری، خرید یا گشت و گذار بیش از حد در اینترنت
  • سیگار کشیدن
  • استفاده مواد مخدر

یک ناخن سالم چگونه به نظر می رسد؟

برای نشانه های استرس به یک خط پایه نیاز دارید. آناتومی ناخن سالم شامل یک هلال سفید در پایه ناخن است. دکتر هدر ریچموند، متخصص پوست در هیوستون می گوید: این هلال، لونولا نامیده می شود و حاوی سلول های ماتریکس ناخن است که مسئول ساخت صفحه ناخن هستند. پوست زیر صفحه ناخن به عنوان بستر ناخن شناخته می شود. کوتیکول یک لایه نازک از پوست در پایه ناخن است که یک لایه واشر مانند برای محافظت از ماتریکس ناخن و جلوگیری از تحریک ایجاد می کند.

یک ناخن سالم صورتی و بدون نقص (مانند برآمدگی یا فرورفتگی) به نظر می رسد. ناخن های سالم همچنین به مواد مغذی مانند بیوتین، روی و آهن نیاز دارند. ناخن ها از پروتئین ساخته شده اند. به گفته موسسه روانشناسی تغذیه، استرس به معنای واقعی کلمه می تواند هضم مواد مغذی را متوقف یا تسریع کند، به این معنی که مواد مغذی جذب نمی شوند و اگر مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب نکنید، می تواند تأثیر مخربی بر سلامت ناخن های شما داشته باشد. .

اما اگر به ناخن آسیب برسانید چه اتفاقی می افتد؟ زمان قابل توجهی برای بهبودی لازم است. ریچموند می گوید: ماتریکس ناخن به طور مداوم سلول های جدیدی تولید می کند که به طور محکم در کنار هم قرار می گیرند تا صفحه ناخن را تشکیل دهند. این یک فرآیند مداوم و بسیار کند است. به عنوان یک قاعده کلی، رشد کامل ناخن دست حدود شش ماه طول می کشد، در حالی که ناخن پا ممکن است تا یک سال طول بکشد.

استرس چگونه روی ناخن ها تأثیر می گذارد؟

به خوبی ثابت شده است که استرس تأثیر مضری بر بدن دارد و ناخن ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. ریچموند می افزاید: «استرس می تواند به طور موقت رشد ناخن جدید را در برخی یا همه ناخن ها متوقف یا مختل کند. زمان بیماری را می توان با فاصله طی شده از شیار یا لبه یا … از ماتریکس ناخن تخمین زد. به همین دلیل است که ممکن است تا هفته‌ها بعد متوجه تأثیر استرس بر روی ناخن‌های خود نشوید.»

این مطالب را نیز بخوانید: تاثیر استرس بر پوست / تاثیر استرس بر روی مو

استرس ناخن چگونه روی ناخن های دست و پا تأثیر می گذارد؟ دو متخصص پوست محترم توضیح می دهند که باید به چه مواردی توجه کرد و چگونه با آن برخورد کرد. باید خیلی چیزها را سنجید:

1- ایجاد خطوط بیو روی ناخن

ممکن است به دیدن فرورفتگی در ناخن های خود عادت کرده باشید. خبر خوب این است که این کاملا طبیعی است و اغلب به دلیل برآمدگی های کوچک روی بستر ناخن ایجاد می شود. خطوط بو خطوط افقی هستند که در سراسر صفحه ناخن قرار دارند. از آنجایی که استرس رشد مجدد صفحه ناخن را مختل می کند، خطوط افقی می تواند نشانه استرس باشد. استرس ذهنی تنها چیزی نیست که می تواند باعث تغییر ناخن شود. استرس فیزیکی همچنین می تواند باعث ایجاد چین و چروک های Beau به شکل یک بیماری بدن شود.

سندی اسکوتنیکی، پزشک متخصص پوست و نویسنده کتاب فراتر از صابون، می‌گوید دمای بالا و سایر شرایط پزشکی جدی، مانند ویروس کرونا، می‌تواند منجر به ایجاد بیولین روی ناخن‌ها شود. این به این دلیل است که بیماری شدید رشد ناخن را کند می کند و زمانی که ناخن با سرعت طبیعی خود شروع به رشد کرد، شاهد فرورفتگی در ناخن خواهید بود. اما این اتفاق برای همه افرادی که به ویروس کرونا مبتلا می شوند، نمی افتد. دکتر اسکوتنیکی می‌افزاید: «فقط داشتن یک مورد خفیف مانند کرونا این کار را نمی‌کند، باید یک بیماری جدی همراه با تب بالا داشته باشید».

2- عادت فشار دادن مکرر انگشت شست

یکی دیگر از عادت های ناخن مرتبط با استرس که دکتر مایورال در مورد آن صحبت کرد، مالیدن مکرر ناخن شست است. افرادی که دائماً انگشتان خود را روی ناخن انگشت شست می لغزند باعث تورم ناخن می شوند. این اصطکاک باعث انحراف صفحه ناخن می شود و با رشد ناخن، برآمدگی در وسط ناخن ایجاد می شود.

ریچموند همچنین می گوید که معمولاً یک برآمدگی عمودی مانند درخت کریسمس روی انگشت شست وجود دارد که در امتداد مرکز ناخن قرار دارد و از کوتیکول تا نوک ناخن امتداد دارد. با گذشت زمان، این امر باعث آسیب به ماتریکس زیرین ناخن می‌شود و در نتیجه ناخنی غیرطبیعی و دیستروفیک ایجاد می‌شود که بیشتر در اثر استرس تحریک می‌شود.

خبر خوب این است که آسیب فقط تا زمانی ادامه دارد که رفتار ادامه داشته باشد. آسیب دائمی به این شکل در اثر ضربات مکرر ایجاد می شود. وقتی صحبت از غلبه بر این تاثیر استرس بر روی ناخن می شود، ریچموند می گوید: “استفاده از یک مانع فیزیکی مانند چسب نواری برای محافظت از کوتیکول و جلوگیری از برداشتن ناخن و اجازه رشد طبیعی ناخن می تواند مفید باشد.”

3- عادت ناخن چینی

ناخن های خود را بجوید و ممکن است بیهوده به نظر برسد، اما این عمل تکراری چیزهای بیشتری دارد. مروری بر روانشناسی بالینی نشان می دهد که بین جویدن ناخن و رهاسازی احساسی ارتباط وجود دارد. به زبان ساده، معمولاً هر چه بیشتر گاز بگیریم، احساس آرامش بیشتری داریم. اما جویدن ناخن بیشتر از کوتاه کردن ناخن است.

به گفته ریچموند، جویدن ناخن به صفحه ناخن آسیب می رساند و گاهی اوقات می تواند باعث جدا شدن آن از بستر ناخن شود. این اتفاق احتمال درد و عفونت را تا حد زیادی افزایش می دهد. او همچنین اضافه می کند که استرس رفتارهای اجباری مانند جویدن ناخن را بدتر می کند.

راهکارهایی برای کاهش تاثیر استرس بر روی ناخن ها

اگر می‌خواهید ناخن‌هایتان را درمان کنید، ابتدا باید استرس خود را کاهش دهید. در اینجا چند راه برای کاهش استرس آورده شده است:

1- بیشتر فعال شوید

تقریباً هر شکلی از فعالیت بدنی می تواند به عنوان یک کاهش دهنده استرس عمل کند. حتی اگر ورزشکار نیستید یا تناسب اندام ندارید، ورزش همچنان می تواند استرس را کاهش دهد. فعالیت بدنی می تواند اندورفین و سایر مواد شیمیایی عصبی طبیعی را افزایش دهد. ورزش ذهن شما را به سمت حرکات بدن هدایت می کند، که می تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد و به از بین بردن تحریکات روزمره کمک کند. پیاده روی، آهسته دویدن، باغبانی، تمیز کردن خانه، دوچرخه سواری، شنا، وزنه برداری یا هر چیز دیگری که شما را فعال می کند را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

2- مراقبه کنید

در حین مدیتیشن، توجه خود را متمرکز می کنید و جریان افکار درهم و برهم را که می توانند ذهن شما را در هم ریخته و باعث استرس شوند، خاموش می کنید. مدیتیشن می تواند حس آرامش، آرامش و تعادل را القا کند و به سلامت عاطفی و کلی شما کمک زیادی کند. مدیتیشن هدایت شده، تصویرسازی هدایت شده، تجسم و سایر اشکال مدیتیشن را می توان در هر مکان و هر زمان انجام داد، چه در حال پیاده روی، چه سوار اتوبوس به سمت محل کار یا نشستن در مطب دکتر باشید. نفس عمیق بکشید و همه جا مدیتیشن کنید.

این مقاله را نیز بخوانید: تاثیر مدیتیشن بر استرس

3- یوگا را امتحان کنید

یوگا با مجموعه ای از ژست ها و تمرینات تنفسی کنترل شده، یک کاهش دهنده استرس محبوب است. یوگا رشته های فیزیکی و ذهنی را گرد هم می آورد که می تواند به شما در رسیدن به آرامش ذهن و بدن و “مدیریت استرس” و اضطراب کمک کند.

اگر می خواهید یوگا را امتحان کنید، این مقاله به شما کمک می کند: یوگا برای کاهش استرس

4- بیشتر بخندید

شوخ طبعی نمی تواند همه بیماری ها را درمان کند، اما می تواند به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید، حتی اگر مجبور باشید خود را مجبور به خندیدن کنید. وقتی می خندید، نه تنها حجم کار ذهنی شما کاهش می یابد، بلکه تغییرات فیزیکی مثبتی نیز در بدن شما رخ می دهد. پس بخوانید و جوک بگویید، یک فیلم کمدی تماشا کنید یا با دوستان بامزه خود وقت بگذارید.

5- با دیگران ارتباط برقرار کنید

وقتی استرس دارید و عصبانی هستید، غریزه شما ممکن است این باشد که خود را منزوی کنید. اما در عوض، باید با خانواده و دوستان خود تماس بگیرید و ارتباطات اجتماعی برقرار کنید. ارتباطات اجتماعی یک تسکین دهنده خوب استرس هستند، زیرا می توانند حواس شما را پرت کنند، باعث شوند احساس حمایت کنید و به شما کمک می کنند تا با فراز و نشیب های زندگی کنار بیایید و تاثیر استرس بر ناخن هایتان را کاهش دهید.

بنابراین یک استراحت کوتاه مانند یک فنجان قهوه با یک دوست صمیمی، تماس با عزیزان و غیره را در برنامه خود قرار دهید. اگر زمان بیشتری دارید، داوطلب شدن در یک گروه خیریه را در نظر بگیرید و در حین کمک به دیگران به خودتان کمک کنید.

6- نزد مشاور بروید

اگر عوامل استرس زا در توانایی شما برای مقابله تداخل دارند یا اقدامات خودمراقبتی استرس شما را کاهش نمی دهد، ممکن است لازم باشد به دنبال تقویت در قالب درمان یا مشاوره باشید. اگر احساس استرس یا گرفتاری می کنید، اگر بیش از حد نگران هستید، یا اگر در انجام وظایف روزانه یا انجام مسئولیت ها در محل کار، خانه یا مدرسه مشکل دارید، ممکن است درمان ایده خوبی باشد. مشاوران یا درمانگران حرفه ای می توانند به شما در شناسایی منابع استرس و یادگیری ابزارهای مقابله ای جدید کمک کنند.

آخرین کلمه

به انتهای مقاله در مورد تاثیر استرس بر ناخن ها رسیدیم. اگر زیبایی و سلامت ناخن هایتان برایتان مهم است، استرس خود را نادیده نگیرید و به دنبال راه حلی برای مقابله با آن باشید. اگر سوال یا نظری دارید، می توانید با ما در میان بگذارید.

منابع:

edit.sundayriley.com

my.clevelandclinic.org

www.sciencedaily.com