با مدیریت خشم درگیر نشوید: 10 راه برای خاموش کردن آتش خشم


زمان مطالعه: 6 دقایق

“متاسفم! من اشتباه کردم! من نباید این کار را می کردم. می دانید وقتی عصبانی می شوم، هیچ چیز نمی تواند جلوی من را بگیرد کنترل خشم شنیده اید و عصبانی نمی شوند.

عصبانی شدن یکی از ویژگی های روانی افراد است که همه ما در موقعیت های استرس زا و بحرانی آن را تجربه کرده ایم. بسیاری از افراد نمی توانند خشم خود را کنترل کنند و برای آنها مشکل ساز می شود.

با در نظر گرفتن اهمیت کنترل خشم و پیشگیری از عواقب بد رفتاری هنگام عصبانیت، تصمیم گرفتیم در این مقاله از مجله بوکاپو در مورد عصبانیت، دلایل عصبانیت بیش از حد و راه های مدیریت این وضعیت صحبت کنیم. با ما بمان.

چرا برخی افراد به سرعت عصبانی می شوند و برخی دیگر نه؟

همه ما موقعیت‌هایی را تجربه کرده‌ایم که به دلایل مختلف بسیار عصبانی بوده‌ایم و از شدت عصبانیت مان به باد رفته است. شدت خشم در افراد مختلف بسته به شرایط و خلق و خوی افراد می تواند بسیار متفاوت باشد.

اما در هر صورت تجربه خشم یک تجربه معمول و عادی است. اما گاهی یک عصبانیت شدید و غیرقابل کنترل در درون ما شعله ور می شود که دیگر نمی توان آن را عادی دانست، اما در واقع یک مشکل بزرگ به حساب می آید.

همانطور که گفتیم، خشم و عصبانیت نشان داده شده توسط افراد، شدت یکسانی ندارد و حتی در شرایط مشابه، افراد واکنش یکسانی ندارند. مثلاً موقعیتی که می تواند یک نفر را تا حد جنون و کتک عصبانی کند، برای دیگری با اخم و کمی مدیریت عصبانیت تمام می شود!

اما چه چیزی باعث می شود که برخی افراد به این سرعت دیوانه شوند؟ قبل از ادامه مقاله، خواندن کتاب مدیریت خشم در فهرست کارهایتان را پیشنهاد می کنیم:

خلاصه کتاب مدیریت خشم

قبل از اینکه دیر شود خشم خود را کنترل کنید!

دویل جنتری

در 46 دقیقه بخوانید

دلایل عصبانیت

کارشناسان معتقدند افرادی که در گذشته بیش از دیگران در محرومیت، ظلم یا استرس قرار گرفته اند. مانند کسانی که از کودکی فقر، مشکلات بهداشتی، تبعیض و… را تجربه کرده اند، بیشتر از دیگران عصبانی و عصبانی می شوند.

تجربه اندوه عمیق نیز می تواند خشم شدید را تحریک کند. افرادی که با غم و اندوه حل نشده، پیچیده و فعال دست و پنجه نرم می کنند، عصبانی تر از کسانی هستند که بحران های خود را حل کرده و بر آن غلبه کرده اند.

داشتن توقعات عجیب از دیگران و مورد انتظار بودن می تواند به راحتی آتش خشم را در برخی افراد شعله ور کند. افرادی که انتظارات غیر واقعی از دیگران دارند و همیشه فکر می کنند حق با آنهاست، همیشه از درون از دست کسانی که انتظارات آنها را برآورده نمی کنند عصبانی هستند.

طرحواره ها و تله های شخصیتی می توانند در این احساسات نقش داشته باشند. با خواندن خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بسازید، در مورد آن بیشتر بخوانید.

خلاصه کتاب زندگی خود را دوباره بسازید

روانکاو خودت باش

جفری یانگ

در 68 دقیقه بخوانید

یکی از مهم ترین و رایج ترین دلایل زود عصبانی شدن، استرس است. استرس مزمن باعث می شود افراد احساس کنند کنترلی ندارند، ناامید و تهدید می شوند. بنابراین توانایی کنترل خشم خود را از دست می دهند.

افرادی که به سرعت دچار فرسودگی می شوند در روانشناسی به عنوان «تحمل ناامیدی کم» شناخته می شوند. یعنی احساس می کنند که نباید خود را در معرض شکست، ناراحتی یا آزار قرار دهند. آنها نمی توانند قدم به قدم با مشکلات کنار بیایند و به ویژه در مواجهه با موقعیت های ناعادلانه و ناعادلانه، خشم آنها شعله ور می شود.

دلایل مختلفی از عوامل ژنتیکی گرفته تا عوامل آموزشی باعث این وضعیت می شود. برخی از کودکان از همان ابتدا با چنین ویژگی هایی به دنیا می آیند (حساس، تحریک پذیری زیاد، زود عصبانی می شوند).

از سوی دیگر، اکثر ما در محیطی به دنیا می آییم که خشم و عصبانیت به عنوان احساسات منفی تلقی می شوند و به ما آموزش نمی دهند که چگونه خشم خود را مدیریت کنیم.

عصبانیت همیشه چیز بدی نیست!

کمی پیشتر گفتیم که در محیطی تربیت شده ایم که خشم را یک احساس منفی می شناسیم که نباید آن را ابراز کنیم و تا حد امکان عصبانی به نظر برسیم.

اما عصبانی بودن به خودی خود چیز بدی نیست. در سال‌های اخیر، محققان دریافته‌اند که احساس خشم اگر به شیوه‌ای مناسب و سازنده بیان شود، برای سلامت روان مفید است. دلایل پشت این بیانیه عبارتند از:

  • خشم باعث زنده ماندن ما می شود

از دیدگاه تکاملی، احساس خشم جان انسان ها را نجات می دهد زیرا یکی از محرک های اصلی جنگ و مبارزه برای بقا ریشه در خشم دارد.

این احساس ما را حساس تر می کند و باعث می شود با دقت بیشتری به اطراف خود نگاه کنیم و بهتر تمرکز کنیم.

همچنین در موقعیت های حساس مثلاً وقتی مورد حمله یا حمله دزد و … قرار می گیریم، احساس خشم و عصبانیتی که از نقض حریم خصوصی خود داریم ما را به واکنش وا می دارد.

  • خشم یک محرک قوی است

شاید شنیده باشید که گاهی باید خشم خود را زنده نگه دارید. خیلی اوقات وقتی در موقعیت ناعادلانه ای قرار می گیرید و اتفاقی می افتد که لیاقت آن را ندارید، به شدت عصبانی می شوید.

اگر با کنترل صحیح خشم و جایگزینی آن با ترس، تردید و اندوه، این خشم را در درون خود زنده نگه دارید، جرات اعتراض و ایستادگی در برابر بی عدالتی را خواهید یافت. خشم به ما قدرت لازم را برای انجام اقدامات مهم و اعتراضی می دهد و ما را از انفعال دور می کند. این به ما امکان می دهد به اهداف خود برسیم.

  • گاهی عصبانیت بهتر از بخشش است!

در مطالعه ای که در یکی از مجلات معتبر روانشناسی منتشر شده است، محققان به این نتیجه رسیده اند که بخشش فوری و بدون قید و شرط کار درستی نیست.

بلکه در برخی موارد ابراز خشم به درستی می تواند مشکل را حل کند. یک مکالمه کمی عصبانی اما صادقانه با بیان صحیح احساسات می تواند سلامت روابط اجتماعی شما را در دراز مدت تضمین کند.

دیوید بروکس در «حیوان اجتماعی» عمیقاً جنبه های اجتماعی ذهن را بررسی می کند و پیش داوری هایی را که در مورد ذهن و رفتار ما وجود دارد، نقد می کند. در بوکاپو بخوانید و گوش دهید.

خلاصه کتاب حیوانات اجتماعی

منابع پنهان عشق، شخصیت و موفقیت را بشناسید و از آنها در زندگی خود استفاده کنید

دیوید بروکس

در 43 دقیقه بخوانید

10 راه برای کنترل خشم

یکی از دلایلی که برای پیدایش خشم کنترل نشده و خشن برشمردیم، عدم آگاهی از مهارت های کنترل خشم بود. افشای خشم به شیوه صحیح و مدیریت شده، هم به تسکین روحی و هم جلوگیری از سرکوب عاطفی منجر می شود و همچنین از عواقب نامطلوب عصبانیت مفرط جلوگیری می کند.

  • تنفس عمیق، پیاده روی و نوشیدن آب سرد سه اقدام فوری و موثر هستند

وقتی عصبانی هستید، چند نفس عمیق بکشید، کمی قدم بزنید و قبل از هر کاری مقداری آب سرد بنوشید. بگذارید خشم شما کمی فروکش کند.

  • شمارش معکوس را فراموش نکنید

به محض اینکه احساس کردید در حال جوشیدن هستید، نفس عمیقی بکشید و از 100 شروع کنید و به عقب بشمارید. به خود بگویید که با هر عددی که به سمت شماره یک حرکت می کنید، احساس خشم شما یک درجه کاهش می یابد.

  • وقتی بیشتر از همیشه صحبت می کنید فکر کنید و مراقب باشید

اجازه ندهید عصبانیت شما را وادار کند چیزهایی بگویید که بعداً پشیمان خواهید شد. قبل از گفتن هر کلمه ای، مکث کنید و ده ثانیه فکر کنید.

  • کمتر صحبت کنید و بیشتر گوش کنید

هنگام عصبانیت کمتر صحبت کنید تا از حرف های ناخواسته جلوگیری کنید و با گوش دادن به صحبت های مخاطبان، کمی فضای متشنج را آرام کنید و خشم خود و حتی دیگران را کنترل کنید.

  • تاثیر موسیقی آرامش بخش را دست کم نگیرید.
  • تمرینات تمدد اعصاب و مدیتیشن انجام دهید و بگذارید ذهنتان کمی آرام شود.
  • از حمایت دوستان خود استفاده کنید.

وقتی عصبانی هستید با دوستان نزدیک خود صحبت کنید و از آنها کمک بخواهید. صحبت کردن فشار روانی و استرس شما را کاهش می دهد.

  • یک مانترا ذهنی داشته باشید

مانترا به معنای جمله ای است که می تواند الهام بخش شما باشد. هنگامی که عصبانی هستید، می توانید جملات تاکیدی مثبت را برای خود تکرار کنید، مانند: «من کاملاً آرام هستم و بر رفتارم کنترل دارم».

لازم نیست در عصبانیت یک طومار طولانی بنویسید، احساسات و ناراحتی های خود را در چند خط توصیف کنید، یا حتی روی کاغذ خط بکشید! این کار ساده می تواند خشم شما را چند درجه کاهش دهد.

  • حواس خود را پرت کنید

به جای اینکه محرک خشم خود را جلوی خود نگه دارید، به چیزهای دیگر فکر کنید. روی جزئیات محیط اطراف خود تمرکز کنید، به تصاویر آرامش بخش با رنگ های روشن نگاه کنید و سعی کنید از محرک ها فاصله بگیرید.

برای آشنایی بیشتر با راهکارهای مفید برای کنترل خشم، توصیه می کنیم مقاله 10 راهکار عملی برای غلبه بر خشم را مطالعه کنید.



مطالعه پیشنهادی: مدیریت خشم – 10 راه عملی برای غلبه بر خشم

آخرین کلمه

کنترل خشم یکی از مهارت‌هایی است که کمتر به آن توجه می‌شود، زیرا ما خشم را یک احساس منفی می‌دانیم که نباید رخ دهد. اگرچه خشم یک احساس مفید است، فقط باید راه درستی برای ابراز آن پیدا کنید.

سوالات متداول


بهترین کتاب مدیریت خشم چیست؟

کتاب مدیریت خشم اثر دویل جنتری یکی از کتاب های مفید برای کنترل خشم و آشنایی با مفهوم خشم و معنای آن است. این کتاب به شما کمک می کند اجازه ندهید خشم زندگی شما را تحت الشعاع قرار دهد.


راهبردهای کنترل خشم چیست؟

نفس های عمیق، نوشیدن آب سرد، مدیتیشن، راه رفتن، شمارش، گوش دادن به موسیقی، حواس پرتی و صحبت با دوستان از جمله راه های کنترل خشم هستند.