بی خوابی و فشار خون یکدیگر را تشدید می‌کنند؟ راه حل چیست؟


از نظر علمی ثابت شده است که خواب فقط جنبه استراحت ندارد و به انرژی و تمرکز نیز کمک می‌کند. داشتن یک استراحت خوب شبانه انسان را از سایر مشکلات سلامتی مانند فشار خون، افزایش وزن و افسردگی محافظت می‌کند. بنابراین اگر خواب خوبی ندارید به احتمال زیاد دچار مشکلاتی خواهید. در ادامه این مقاله، رابطه میان بی خوابی و فشار خون را بررسی خواهیم کرد و راهکارهایی را برای خواب بهتر به شما ارائه می‌کنیم.

آیا بی خوابی می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد؟

وقتی می‌خوابید، بدن شما به حالت تنظیم مجدد می‌رسد. مواد شیمیایی و هورمون‌ها متعادل می‌شوند و فشار خون شما کاهش می‌یابد. زمانی که به اندازه کافی نمی‌خوابید، بدن شما فرصت کافی برای تنظیم مجدد و بازسازی را پیدا نمی‌کند. در نتیجه با مسائل و مشکلاتی مانند بدتر شدن التهاب، افزایش هورمون استرس و کاهش عملکرد سیستم ایمنی رو به رو می‌شوید.

بی خوابی همچنین می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد. هنگامی که شما خواب هستید، بدن به طور طبیعی فشار خون شما را کاهش می‌دهد و هورمون‌هایی را که فشار خون، ضربان قلب و سایر عملکردهای شما را کنترل می‌کنند، تنظیم می‌کند. اما وقتی خواب کافی ندارید، این عملکردهای مهم نمی‌توانند اتفاق بیافتند.

با گذشت زمان، افزایش هورمون‌ها می‌تواند بر فشار خون و نحوه پمپاژ قلب شما تاثیر بگذارد. این روند می‌تواند منجر به فشار خون و مسائل مربوط به آن، مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی شود. در واقع، بزرگسالانی که کمتر از ۷ ساعت می‌خوابند، احتمالاً مشکلات سلامتی از جمله چاقی، آسم و افسردگی بیشتری را تجربه می‌کنند و همین مشکلات است که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

البته ارتباط بین بی خوابی و فشار خون یک طرفه نیست و  ممکن است داشتن مشکل فشار خون نیز باعث بی خوابی شود. تقریباً نیمی از بزرگسالان آمریکایی دارای فشار خون بالا هستند و با مشکلات خواب دست و پنجه نرم می‌کنند. بنابراین اگر مبتلا به فشار خون هستید و خواب خوابی ندارید، شاید لازم باشد علت بی خوابیتان را در فشار خون جستجو کنید.

آیا فشار خون بالا می‌تواند باعث بی خوابی شود؟

اکثر کارشناسان خواب و متخصصان مراقبت‌های بهداشتی به بزرگسالان توصیه می‌کنند هر شب 7 تا 8 ساعت بخوابند. به عقیده آنها خوابیدن کمتر از هفت ساعت می‌تواند برای سلامت کلی شما مضر باشد. کم خوابی منظم می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند افزایش وزن، فشار خون و افسردگی شود.

همچنین این امکان وجود دارد که فشار خون، خواب را دشوارتر کند. فشار خون زمانی رخ می‌دهد که نیروی پمپاژ خون از طریق رگ‌های شما زیاد باشد. این امر به رگ‌های خونی شما فشار وارد می‌کند و می‌تواند علائمی مانند سردرد، درد قفسه سینه و مشکل در تنفس را ایجاد کند. همه این علائم می‌تواند خواب را دشوار کند. لازم به ذکر است که برخی از داروهای فشار خون نیز می‌توانند با چرخه طبیعی خواب تداخل داشته باشند، به همین دلیل توصیه می‌کنیم عوارض داروهای مصرفی خود را چک کنید.

آیا داروهای فشار خون می‌تواند باعث بی خوابی شود؟

مصرف داروهای فشار خون اغلب برای مدیریت این بیماری و اجتناب از عوارضی مانند حمله قلبی و سکته ضروری است. با این حال، نوعی از داروهای فشار خون به نام مسدود‌کننده‌های بتا ممکن است با خواب شما تداخل ایجاد کند.

این داروها معمولاً باعث اختلالات خواب مانند بی‌ خوابی و کابوس می‌شوند. اعتقاد بر این است که داروها با هورمون‌های طبیعی خواب آور بدن شما تداخل دارند. در نتیجه، به خواب رفتن و ماندن در خواب، با وجود مصرف این داروها ممکن است سخت‌تر باشد. البته این دلیلی برای اجتناب از درمان فشار خون شما نیست. همه داروهای فشار خون این عارضه جانبی را ندارند. شما می‌توانید با پزشک خود صحبت کنید تا داروهایی را برای شما تجویز کند که هم به کاهش فشار خون شما کمک کند و هم تداخلی با خوابتان نداشته باشد.

چه عواملی باعث افزایش فشار خون در شب می‌شود؟

بی خوابی با افزایش فشار خون همراه است و ازطرفی افراد مبتلا به فشار خون بالا ممکن است بیشتر در معرض اضطراب مزمن باشند که به نوبه خود می‌تواند در بی خوابی نقش داشته باشد. به همین دلیل است که افراد برای حل مشکل بی خوابی و فشار خون، باید علاوه بر مراقبت‌های جسمی، به فکر درمان و مراقبت‌های روحی نیز باشند.‌ کاهش استرس و اضطراب می‌تواند کمک زیادی به درمان بی خوابی و فشار خون کند.

این مقاله‌ها می‌تواند به شما کمک کند:

کاهش و رفع استرس فوری

راهکارهای علمی رفع استرس

این نکته نیز لازم به ذکر است که داشتن فشار خون بالا فقط در شب یا تجربه افزایش فشار خون در شب می‌تواند به مشکل خاصی اشاره کند. بسیاری از کارشناسان معتقدند فشار خون بالا در شب به نشانه‌هایی از یک اختلال خواب خاص اشاره می‌کند.

ارتباط بین آپنه خواب و فشار خون بالا چیست؟

آپنه خواب یا اختلال انسدادی خواب باعث کاهش جریان هوا در هنگام خواب می‌شود. بارزترین نشانه خروپف، نفس نفس زدن، بیدار شدن مکرر و خستگی مزمن در طول روز است. یک مطالعه ملی روی بیش از 6000 مرد و زن، که از طریق دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز انجام شد، ارتباط بین فشار خون بالا و آپنه خواب را نشان داد. (منبع)

در حالی که آپنه خواب شدید، با بیش از 30 وقفه در تنفس، بالاترین خطر را دارد، این مطالعه گسترده نشان داد که حتی آپنه خواب متوسط نیز با افزایش خطر فشار خون بالا مرتبط است. بنابراین اگر به آپنه خواب دچار هستید، بهتر است حتما به دنبال درمان آن باشید.

خواب بهتر برای افراد مبتلا به فشار خون

داروهای خواب ممکن است برای مدیریت اختلالات خواب مانند بی خوابی مفید باشند. با این حال، همان طور که اشاره کردیم، داروهای فشار خون در واقع می‌توانند با خواب تداخل کنند و ممکن است حتی بی خوابی را بدتر کنند. به همین دلیل است که برای یافتن دارویی که عوارض جانبی محدودی ایجاد می‌کند و به شما کمک می‌کند بیشتر بخوابید، باید حتما با پزشک مشورت کنید. معمولا این داروها به افراد دارای فشار خون کمک می‌کنند تا بهتر بخوابند:

مکمل‌ها: ملاتونین مکملی است که به مغز شما سیگنال می‌دهد که چه زمانی برای خوابیدن و چه زمانی برای بیدار شدن است. اگر به اندازه کافی از این هورمون ندارید، مصرف مکمل ملاتونین ممکن است به شما کمک کند. ریشه سنبل الطیب نیز مکملی است که می‌تواند اثر آرام بخشی بر بدن داشته باشد و به بهبود خواب کمک کند.

نکته: این داروها به دلیل تداخلات احتمالی با سایر داروها برای همه مناسب نیستند. قبل از شروع مصرف هر کدام، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

داروهای خواب بدون نسخه:  داروهایی شامل آنتی هیستامین‌هایی مانند دیفن هیدرامین (Benadryl) و داکسیلامین  (Unisom) می‌توانند به شما کمک کنند خواب کافی داشته باشید. با این حال، این داروها ممکن است با داروهای فشار خون تداخل داشته باشند و نباید بدون مشورت با پزشک یا داروساز مصرف شوند.

داروهای تجویزی: برخی از داروهای تجویزی می‌توانند گیرنده‌های هورمونی مغز را اصلاح کنند و خواب را آسان‌تر کنند. این دسته از داروهای آرام بخش خواب‌آور شامل اسزوپیکلون  (Lunesta) و فلورازپام (Dalmane) است.

چگونه می‌توان چرخه بی خوابی و فشار خون بالا را شکست؟

سعی کنید یک یا چند مورد از این تغییرات را در سبک زندگی خود اعمال کنید که ممکن است به شما کمک کند چرخه خواب خود را تنظیم مجدد کرده و بیشتر استراحت کنید:

1- سعی نکنید خواب از دست رفته را جبران کنید

ممکن است وسوسه شوید که از آخر هفته برای جبران خواب بد در طول هفته استفاده کنید، اما باید از آن اجتناب کنید. زیرا با این کار چرخه خوابتان را به هم می‌ریزید و خواب زیاد هم در واقع می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند قند خون بالا و افزایش وزن را بیشتر کند.

2- یک برنامه خواب سالم ایجاد کنید

برای هر شخصی، شب‌زنده‌داری و سحرخیزی با توجه به برنامه زندگی‌اش ممکن است هر از گاهی اتفاق بیفتند. اما اگر بتوانید یک برنامه منظم برای رفتن به رختخواب و بیدار شدن تنظیم کنید، ممکن است به شما کمک کند بهتر بخوابید و به بدن خود را آموزش دهید که بداند چه زمانی باید منتظر استراحت باشد.

3- از داروهای خواب‌آور کمتر استفاده کنید

قرص‌های خواب آور ممکن است به طور موقت به خواب بیشتر شما کمک کنند، اما نباید بیش از چند روز از آنها استفاده کنید. جالب است بدانید که یک مطالعه نشان داده است که استفاده منظم از داروهای خواب آور در واقع احتمال نیاز فرد به داروهای فشار خون را در طول زمان افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است در مورد استفاده از داروهای خواب حتما با پزشک مشورت کنید. (منبع)

4- ورزش کنید

ورزش یک کمک مضاعف برای فشار خون بالا و بی خوابی است. ورزش می‌تواند فشار خون شما را کاهش دهد و از طرفی چون فعالیت بدنی ممکن است شما را تا عصر خسته‌تر کند، شب هنگام راحت‌تر به خواب خواهید رفت. فقط دقت داشته باشید که نزدیک تایم خوابتان ورزش نکنید، چون ممکن است باعث بی خوابی شما شود.

5- تکنیک‌های آرامش اعصاب را امتحان کنید

مدیتیشن آرام یا انجام حرکات جدید در یوگا می‌تواند به کاهش فشار خون و داشتن خواب بهتر کمک کند. حتما از یوگا، تای چی و حتی تکنیک‌های تنفس عمیق کمک بگیرید.

این مقالات می‌توانند به شما کمک کنند:

آموزش مدیتیشن قبل از خواب

تاثیر مدیتیشن بر استرس

کلام آخر

به پایان مقاله بی خوابی و فشار خون رسیدیم، امیدواریم که مطالب برایتان مفید بوده باشد. اگر سوال یا نظری دارید می‌توانید با ما در میان بگذارید.

منابع:

www.healthline.com

/thesleepdoctor.com