بی خوابی و لرزش بدن نشانه چیست؟ + درمان


وقتی صحبت از خواب می‌شود، به نظر می‌رسد که تقریباً همه در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند. در یک دسته افرادی هستند که قبل از اینکه سرشان به بالش برخورد کند به خواب می‌روند، تمام شب را به راحتی می‌خوابند و با احساس سرزندگی از خواب بیدار می‌شوند و در دیگری افرادی هستند که از طیف گسترده‌ای از مشکلات خواب رنج می‌برند، در این مقاله قرار است راجع به بی خوابی و لرزش بدن بحث کنیم و به افراد دسته دوم کمک نماییم.

لرزش در شب نشانه چیست؟

اختلالات خواب بسیار رایج هستند، از وحشت‌های شبانه گرفته تا فلج خواب فوق العاده ترسناک، انواع مختلفی از اختلالات خواب وجود دارد. طبق گزارش موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)  که توسط HealthCommunities.com گزارش شده است، حدود 40 میلیون نفر در ایالات متحده سالانه از اختلالات خواب مزمن و طولانی مدت رنج می‌برند.

در این مقاله، ما لرزش شبانه را مورد بحث قرار می‌دهیم، یک مشکل خواب که مشخصه آن حرکات تکان‌خوردن یا تکان دادن است. اگرچه این لرزش‌های بدن می‌تواند برای شما یا همسرتان آزاردهنده باشد، اما لزوما مضر نیستند. در بیشتر موارد، تکان دادن هنگام خواب فقط نتیجه کار اضافی مغز شما در هنگام خوابیدن است.

انجمن خواب آمریکا لرزش شبانه را که از نظر علمی به عنوان میوکلونوس خواب معرفی می‌کند، یعنی انقباض مختصر ماهیچه‌ها که در هنگام خواب رخ می‌دهد و می‌تواند به صورت جداگانه یا گروهی و همچنین به صورت متوالی یا تصادفی رخ دهد. این حرکات تکان‌دهنده یا انقباض می‌تواند قسمت خاصی از بدن مانند لب‌ها، چشم‌ها، دست‌ها و پاها را تحت تاثیر قرار دهد. میوکلونوس می‌تواند به صورت یک تکان ساده ظاهر شود.

لرزش شبانه بدن چه زمانی رخ می‌دهد؟

لرزش‌های شبانه می‌تواند در هر زمانی از شب اتفاق بیفتد، اما به نظر می‌رسد بیشتر لرزش‌های بی خطر (لرزش هایی که با مسائل پزشکی عمیق‌تری مرتبط نیستند) در زمانی که شما در حال خوابیدن هستید، رخ می‌دهند. NetWellness می‌گوید: «دلایل عادی تکان‌ها یا لرزش‌ها ممکن است هنگام شروع خواب، یا تکان‌های ناگهانی هنگام به خواب رفتن و حرکات دوره‌ای اندام باشد که معمولاً در یک سوم اول شب دیده می‌شود.»

با این حال، اگر در طول شب لرزش‌های شبانه را تجربه می‌کنید که به نظر می‌رسد بدتر می‌شود یا به سایر نقاط بدن شما سرایت می‌کند، ممکن است وقت آن رسیده باشد که با پزشک خود تماس بگیرید.

چه چیزی باعث لرزش شبانه می‌شود؟

لرزش شبانه بیماری نیست. بلکه به عنوان نشانه‌ای از یک مشکل اساسی رخ می‌دهد. شرایط مختلفی وجود دارد که می‌تواند منجر به لرزش شبانه شود. دانشگاه سلامت نیوز نشان می‌دهد که سندرم پای بی‌قرار و سندرمی مشابه به نام اختلال حرکت دوره‌ای اندام، دو عامل اصلی لرزش شبانه در بزرگسالان هستند. برای آشنایی بیشتر با این دو اختلال، همراه با سایر علل این لرزش، ادامه مطلب را بخوانید، شاید بتوانید علت بی خوابی و لرزش بدن خود را پیدا کنید:

1- سندرم پای بی قرار

سندرم پای بی قرار اختلالی است که باعث ایجاد حس‌هایی در اندام تحتانی می‌شود که افراد مبتلا را مجبور به حرکت مداوم پاهای خود می‌کند. به گفته NINDS، افراد مبتلا به RLS تمایل غیر قابل مقاومتی برای حرکت احساس می‌‌کنند، که با احساسات ناراحت کننده در اندام تحتانی آنها همراه است.

2- اختلال حرکتی دوره‌ای اندام

بنیاد ملی خواب اختلال حرکتی دوره‌ای اندام (PLMD) را به عنوان حرکات تکراری، معمولاً در اندام تحتانی، که تقریباً هر 20 تا 40 ثانیه یک بار رخ می‌دهد توصیف می‌کند. در اختلال حرکت دوره‌ای اندام، ممکن است این حرکات را به صورت انقباضات مختصر عضلانی، حرکات تکان دهنده یا خم شدن پاها به سمت بالا تشخیص دهید. این حالت می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.

3- آپنه خواب

بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب، وضعیتی که در آن تنفس طبیعی به طور مکرر برای دوره‌های کوتاهی قطع می‌شود، اغلب از تکان‌ها و پرش‌های میوکلونیک رنج می‌برند. این حرکات اغلب مستقیماً با دوره‌های آپنه مرتبط هستند.

4- بیماری شریان محیطی (PAD)

با توجه به گفته انجمن قلب آمریکا، بیماری شریان محیطی (PAD) باریک شدن شریان‌های محیطی در پاها، معده، بازوها و سر معمولاً در شریان‌های ساق پا است. وقتی اندام‌های شما جریان خون کافی دریافت نمی‌کند، می‌تواند باعث بی‌حسی، ضعف و اسپاسم شود.

5- اختلال رفتاری REM

طبق گفته کلینیک مایو، اختلال رفتار خواب با حرکات سریع چشم  (REM) باعث می‌شود که شما از طریق حرکات و صداهای اسپاستیک اندام‌ها به صورت فیزیکی رویاها را اجرا کنید. با این اختلال، لرزیدن، انقباض و مشت زدن می‌تواند در پاسخ به رویاهای ترسناک و پر از عمل رخ دهد. برخی از افراد حتی برای قدم زدن در خواب بلند می‌شوند!

آیا باید در مورد لرزش شبانه با پزشک صحبت کنید؟

در بیشتر مواقع، لرزش شبانه بیشتر آزاردهنده است تا مضر. اما این بدان معنا نیست که مراجعه به پزشک باید دور از ذهن باشد. وقتی نوبت به لرزیدن در خواب می‌رسد، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا اقدامات لازم را برای رفع مشکل بی خوابی و لرزش بدن و داشتن خواب بهتر در شب انجام دهید.

اگر با RLS یا PLMD سر و کار دارید، موسسه مدیریت خواب توضیح می‌دهد که داروهای مورد تایید FDA به تازگی برای کاهش علائم در بازار منتشر شده است. اگر آپنه خواب مقصر باشد، دستگاه تنفسی CPAP می‌تواند خواب شما را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. اما اگر لرزش خواب شما به هیچ مشکل پزشکی دیگری مربوط نمی‌شود، ممکن است فقط لازم باشد اقداماتی را برای بهبود بهداشت کلی خواب خود انجام دهید.

آیا می‌توانید از بی خوابی و لرزش بدن جلوگیری کنید؟

اگر می‌خواهید از لرزش شبانه جلوگیری کنید، می‌توانید چند قدم اساسی برای بهبود خواب خود بردارید. به طور کلی، برای داشتن خواب بهتر، این اقدامات را دنبال کنید:

  • به گفته Livestrong از خوردن و یا نوشیدن بیش از حد درست قبل از خواب (به ویژه الکل و کافئین) خودداری کنید، زیرا اینها می‌توانند باعث لرزش بدن بی ضرر و در عین حال آزاردهنده شوند.
  • یک محیط خواب تمیز و آرام ایجاد کنید.
  • برای سوزاندن انرژی اضافی به طور منظم ورزش کنید.
  • درست قبل از خواب از عواملی مانند تلویزیون یا اینترنت پرهیز کنید.
  • هنگامی که به خواب می‌روید به موسیقی آرام یا مدیتیشن گوش دهید. می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید: آموزش مدیتیشن قبل از خواب
  • تا جایی که ممکن است یک برنامه خواب منظم را دنبال کنید.
  • اضطراب و استرس خود را کاهش دهید. راهکارهای عنوان شده در این مقاله می‌تواند به شما کمک کند: راهکارهای علمی رفع استرس

انجام این کارها می‌تواند به کاهش لرزش شبانه شما کمک کند. با این حال، برای پیشگیری کامل از آنها، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا علت اصلی مشکلتان را پیدا کنید.

کلام آخر

به پایان مقاله بی خوابی و لرزش بدن رسیدیم امیدواریم مقاله برایتان مفید بوده باشد. منتظر شنیدن نظرات و تجربیات شما در بخش کامنت‌ها هستم.

منبع:

littlethings.com