تائورین چیست و چه فواید و عوارضی دارد؟



تورین

تورین (تورین) گونه آمینو اسید در بسیاری از غذاها و اغلب در نوشیدنی های انرژی زا می افزاید. بسیاری از مردم تورین را به عنوان مکمل استفاده کرده اند و برخی از محققان آن را “مولکول معجزه آسا” می نامند.

شامل فواید تورین برای سلامتی می توان به کاهش خطر بیماری ها و بهبود عملکرد ورزشی اشاره کرد. همچنین بسیار بی خطر است و مصرف آن به مقدار مناسب هیچ عارضه ای ایجاد نمی کند.

در این مقاله در مورد تورین و فواید و مضرات آن برای سلامتی صحبت خواهیم کرد و با این اسید آمینه بیشتر آشنا خواهیم شد. با کوکاکولا همراه باشید.

تائورین چیست؟

تائورین یک آمینو اسید است که به طور طبیعی در بدن به خصوص در مغز، چشم، قلب و ماهیچه ها وجود دارد.

بر خلاف بسیاری از اسیدهای آمینه دیگر، تورین برای تولید پروتئین استفاده نمی شود، اما متعلق به گروه اسیدهای آمینه ضروری مشروط است.

اگرچه بدن به طور طبیعی قادر به تولید این اسید آمینه است و همچنین در برخی از غذاها یافت می شود، برخی از افراد – از جمله افرادی که دارای شرایط خاصی مانند بیماری قلبی یا دیابت هستند – ممکن است نیاز داشته باشند. مصرف مکمل های تورین من دارم

بر خلاف تصور رایج، تورین از ادرار یا منی گاو نر مشتق نشده است و به نظر می رسد این اعتقاد از نحوه نامگذاری آن – از کلمه لاتین taurus به معنی گاو نر – ناشی شده و باعث سردرگمی و اشتباه شده است.

منابع تورین

منابع اصلی تورین شامل غذاهای حیوانی مانند گوشت، ماهی و محصولات لبنی است.

اگرچه برخی از غذاهای گیاهی فرآوری شده حاوی تورین اضافه شده نیز هستند، اما بعید است که این غذاها برای بهینه سازی سطح تورین در بدن کافی باشند.

این اسید آمینه اغلب به نوشیدنی های انرژی زا و نوشابه ها اضافه می شود و در هر 237 میلی لیتر از این نوشیدنی ها حدود 600 تا 1000 میلی گرم تورین یافت می شود. با این حال، مصرف بیش از حد نوشابه های انرژی زا و نوشابه به دلیل مضراتی که می توانند برای بدن داشته باشند، هرگز توصیه نمی شود.

لازم به ذکر است از آنجایی که تورین مورد استفاده در مکمل ها و نوشیدنی های انرژی زا معمولاً به صورت مصنوعی تولید می شود و از فرآورده های حیوانی گرفته نمی شود، گزینه مناسبی برای گیاهخواران به حساب می آید.

یک رژیم غذایی معمولی حاوی حدود 40 تا 400 میلی گرم تائورین در روز است، اما مطالعات از 400 تا 6000 میلی گرم تورین در روز استفاده می کنند.

عملکرد تورین در بدن

همانطور که در بالا ذکر شد، تورین به ویژه در چندین اندام مهم بدن وجود دارد و فواید زیادی برای بدن دارد.

وظایف مهم تورین در بدن عبارتند از:

  • حفظ هیدراتاسیون و تعادل الکترولیت در سلول های بدن
  • تشکیل نمک های صفراوی که نقش مهمی در هضم دارند
  • تنظیم مواد معدنی از جمله کلسیم در سلول های بدن
  • از عملکرد کلی سیستم عصبی مرکزی و چشم ها پشتیبانی می کند
  • سلامت سیستم ایمنی و تنظیم فعالیت آنتی اکسیدانی

از آنجایی که تورین یک آمینو اسید ضروری مشروط است، بدن هر فرد سالمی می تواند حداقل مقدار لازم برای عملکردهای روزانه خود را تولید کند، اما در برخی موارد نادر، بدن فرد ممکن است به تورین بیشتری نیاز داشته باشد، مانند بیمارانی که از نارسایی قلبی یا کلیوی رنج می برند و نوزادان نارس که به صورت داخل وریدی تغذیه می شوند.

لازم به ذکر است که هرگونه کمبود مواد ضروری در دوران رشد جنین می تواند منجر به عوارض جدی مانند اختلال عملکرد مغز و عدم کنترل قند خون شود.

مقابله با دیابت

تائورین به کنترل قند خون کمک می کند و با دیابت مبارزه می کند.

تحقیقات نشان می دهد که مکمل تائورین طولانی مدت – بدون هیچ تغییری در رژیم غذایی یا ورزش – باعث کاهش سطح قند خون ناشتا در موش های دیابتی می شود.

قند خون ناشتا برای سلامتی بسیار مهم است و سطح بالای آن یکی از عوامل کلیدی دیابت نوع 2 و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر است.

جالب است بدانید که افراد مبتلا به دیابت معمولا تورین کمتری در بدن خود دارند و این یکی دیگر از شاخص هایی است که نقش مهمی در ابتلا به این بیماری دارد، البته تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است.

سلامت قلب

تائورین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که رابطه نزدیکی بین سطوح بالای تورین در بدن و کاهش قابل توجه مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و همچنین کاهش سطح کلسترول و فشار خون بالا وجود دارد.

تائورین با کاهش مقاومت دیواره رگ های خونی در برابر جریان خون و به حداقل رساندن آسیب عصبی در مغز به کاهش فشار خون بالا کمک می کند.

در یک مطالعه دو هفته ای بر روی افراد مبتلا به دیابت، مشخص شد که مکمل های تورین به طور قابل توجهی سفتی رگ های خونی را کاهش می دهد و در نتیجه قلب خون را بهتر به اطراف بدن پمپاژ می کند.

نتایج مطالعه دیگری که بر روی افراد دارای اضافه وزن انجام شد نیز نشان داد که مصرف روزانه 3 گرم تورین به مدت 7 هفته به کاهش وزن کمک کرده و چندین عامل خطر برای بیماری قلبی را بهبود می بخشد.

علاوه بر این، مکمل‌های تورین به کاهش التهاب و ضخامت رگ‌های خونی کمک می‌کنند و ترکیب همه این عوامل با هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

بهبود عملکرد ورزشی

تورین برای بهبود عملکرد ورزشی افراد مفید است.

تحقیقات روی انسان ها نشان می دهد که تورین به دفع مواد زائد بدن – که عامل خستگی و سوختگی عضلانی است – کمک می کند – از عضلات بدن در برابر آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو محافظت می کند و میزان چربی سوزانده شده در طول ورزش را افزایش می دهد.

مطالعات همچنین نشان داده اند که عملکرد ورزشی در ورزشکاران آموزش دیده که مکمل تائورین مصرف می کنند به میزان قابل توجهی افزایش می یابد و دوچرخه سواران و دوندگان می توانند مسافت های طولانی تری را بدون خستگی پس از مصرف تورین طی کنند.

مطالعه دیگری نقش این اسید آمینه را در کاهش آسیب عضلانی تایید کرد. شرکت‌کنندگانی که تحت وزن سنگین و تمرینات آسیب‌رسان عضلانی قرار گرفتند، آسیب و درد کمتری به عضله داشتند.

علاوه بر این، تورین می تواند با استفاده از چربی به عنوان سوخت به کاهش وزن کمک کند. مطالعات نشان می دهد که مصرف 1.66 گرم تورین در دوچرخه سواران چربی سوزی را تا 16 درصد افزایش می دهد.

سایر فواید تورین

سایر فواید تورین شامل موارد زیر است:

تائورین سایر عملکردهای مهم بدن از جمله بینایی و شنوایی را در جمعیت های خاص بهبود بخشیده است.

در یک مطالعه انسانی، وزوز گوش، که ارتباط نزدیکی با ناشنوایی دارد، در 12 درصد از شرکت کنندگانی که مکمل تورین مصرف می کردند، به طور کامل ناپدید شد.

همانطور که قبلا ذکر شد تورین به مقدار بیشتری در برخی از اعضای بدن از جمله چشم وجود دارد و تحقیقات نشان می دهد که کاهش سطح این ماده در چشم می تواند منجر به مشکلات چشمی شود. همچنین اعتقاد بر این است که افزایش غلظت تورین در چشم به سلامت چشم و بهبود بینایی کمک می کند.

از آنجا که تورین به تنظیم انقباض عضلانی کمک می کند، می تواند خطر تشنج را کاهش دهد و برای درمان بیماری هایی مانند صرع مفید است. به نظر می رسد تورین به گیرنده های GABA مغز متصل می شود که نقش مهمی در کنترل و آرامش سیستم عصبی مرکزی دارند.

تائورین همچنین از سلول های کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد و سموم محافظت می کند. یک مطالعه نشان داد که مصرف 2 گرم تورین 3 بار در روز می تواند نشانگرهای آسیب کبدی و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد.

با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد همه موارد فوق مورد نیاز است.

عوارض جانبی تورین

بر اساس بهترین شواهد موجود، تورین تا زمانی که به مقدار مناسب مصرف شود، هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی کند.

اگرچه استفاده از مکمل های تورین به طور مستقیم مشکل یا ناراحتی ایجاد نکرده است، اما مرگ تعدادی از ورزشکاران اروپایی پس از مصرف نوشیدنی های انرژی زا حاوی تورین و کافئین منجر به محدودیت یا ممنوعیت کامل فروش تورین در چندین کشور شده است.

با این حال، این مرگ‌ها ممکن است به دلیل مصرف بیش از حد کافئین یا برخی مواد دیگر در ورزشکاران رخ داده باشد.

مثل خیلی ها مکمل های اسید آمینهمصرف مکمل های تورین می تواند برای افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مضر باشد.

مقدار مصرف مکمل تورین

رایج ترین دوز تائورین 500 تا 2000 میلی گرم در روز است، اگرچه به نظر می رسد که حتی دوزهای بالاتر از 2000 میلی گرم در روز نیز خطرناک نیستند، به عنوان مثال، برخی از مطالعات در مورد دوز تورین نشان می دهد که مصرف تا 3000 میلی گرم در روز در طول زندگی بی خطر است.

برخی مطالعات از دوزهای بالاتر برای مدت کوتاهی استفاده کرده اند و دریافتند که 3000 میلی گرم در روز فواید تورین را افزایش می دهد.

ساده ترین و ارزان ترین راه برای استفاده از تورین به صورت مکمل ها یا قرص های پودری است.

اگرچه گوشت، لبنیات و ماهی منابع تورین هستند، مصرف تورین اکثر افراد به مقدار مورد بحث در این مطالعات نمی رسد.

منبع: Healthline

→ ←