تاثیر استرس بر روی پوست از نظر علمی چیست؟


آیا تو استرس داری؟ پوست شما می تواند استرس شما را نشان دهد. طبق مطالعات انجام شده، استرس حاد و مزمن می تواند اثرات منفی بر سلامت کلی پوست داشته باشد و همچنین تعدادی از بیماری های پوستی از جمله پسوریازیس، اگزما، آکنه و ریزش مو را بدتر کند. این مقاله را تا انتها بخوانید تاثیر استرس بر روی پوست اطلاعات بیشتر. (منبع)

تاثیر استرس بر پوست از دیدگاه علمی

همه افراد گهگاهی احساس استرس می کنند و این طبیعی است، اما زمانی که استرس مزمن شود، می تواند عواقب جدی برای سلامتی شما داشته باشد. استرس حتی می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد، بر سیستم ایمنی بدن شما تأثیر منفی بگذارد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. استرس همچنین می تواند روی صورت شما تأثیر بگذارد. خشکی پوست، چین و چروک و آکنه تنها برخی از راه هایی هستند که می توانند خود را نشان دهند.

ممکن است قبلاً ارتباط مغز و پوست را تجربه کرده باشید. آیا تا به حال آنقدر عصبی شده اید که شروع به سرخ شدن یا عرق کردن کنید؟ اگر چنین است، شما در حال تجربه یک واکنش استرس حاد و موقت هستید. علم نشان می دهد که قرار گرفتن مکرر در معرض استرس های روانی یا محیطی می تواند اثرات ماندگاری بر روی پوست شما داشته باشد که بسیار فراتر از گرگرفتگی است و حتی می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر منفی بگذارد.

محور مغز- پوست یک مسیر دو طرفه به هم پیوسته است که می تواند استرس روانی را از مغز به پوست و پشت منتقل کند. استرس باعث تحریک محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال (HPA) می شود (سه غده ای که نقش کلیدی در پاسخ بدن به استرس دارند). این می‌تواند باعث تولید عوامل پیش‌التهابی موضعی مانند کورتیزول و هورمون‌های کلیدی در پاسخ استرس جنگ یا گریز به نام کاتکولامین‌ها شود که می‌تواند سلول‌های ایمنی را از جریان خون به پوست هدایت کند یا سلول‌های پیش التهابی پوست را تحریک کند. ماست سل ها یک نوع کلیدی از سلول های پوستی پیش التهابی در محور مغز-پوست هستند، از طریق سیگنال دهی گیرنده به هورمون کورتیزول پاسخ می دهند و مستقیماً به تعدادی از بیماری های پوستی از جمله خارش کمک می کنند.

از آنجایی که پوست دائماً در معرض دنیای بیرون است، بیش از هر عضو دیگری در معرض عوامل استرس زای محیطی قرار می گیرد و در پاسخ می تواند هورمون استرس تولید کند. به عنوان مثال، پوست در پاسخ به نور UV و دما، هورمون استرس تولید می کند و این سیگنال ها را به مغز می فرستد. بنابراین، استرس‌های روانی می‌توانند باعث ایجاد استرس در پوست شوند و استرس‌های محیطی از طریق پوست می‌توانند به استرس روانی و تداوم چرخه استرس کمک کنند.

خواندن این مقاله توصیه می شود:تاثیر استرس بر بدن

استرس چگونه روی پوست تاثیر می گذارد؟

استرس به دو صورت روی صورت شما ظاهر می شود. اول، احساس استرس می تواند منجر به عادت های بد مانند دندان قروچه یا گاز گرفتن لب:

  • آسیب به دندان: بسیاری از افراد زمانی که احساس استرس یا اضطراب می کنند عادت به دندان قروچه کردن را پیدا می کنند. با گذشت زمان، این می تواند باعث آسیب دائمی به دندان های شما شود.
  • اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMD): این اختلال گروهی از مشکلات سلامتی است که بر مفصلی که فک شما به جمجمه متصل می‌شود تأثیر می‌گذارد و می‌تواند ناشی از فشار دادن مکرر دندان‌ها باشد.
  • گرگرفتگی صورت: استرس می تواند باعث شود عادات تنفسی خود را تغییر دهید. این عادات تنفسی می تواند صورت شما را به طور موقت برافروخته کند.
  • درد و زخم در لب: بسیاری از مردم هنگامی که احساس استرس می کنند لب ها یا داخل دهان خود را می جوند. این عادت می تواند باعث درد و ایجاد زخم های عمیق روی لب ها شود.

دوم، هورمون‌هایی که بدن شما هنگام احساس استرس ترشح می‌کند، می‌تواند منجر به تغییرات فیزیولوژیکی شود که روی پوست شما تأثیر منفی می‌گذارد:

1- ایجاد آکنه

وقتی احساس استرس می کنید، بدن شما هورمون کورتیزول بیشتری تولید می کند. کورتیزول باعث می شود بخشی از مغز شما به نام هیپوتالاموس هورمونی به نام هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH) تولید کند. تصور می شود CRH ترشح سبوم را از غدد چربی اطراف فولیکول های مو تحریک می کند. تولید بیش از حد چربی توسط این غدد می تواند منافذ شما را مسدود کند و منجر به آکنه شود.

با این حال، اگرچه اعتقاد بر این است که استرس باعث ایجاد آکنه می شود، تنها مطالعات کمی وجود دارد که این ارتباط را بررسی می کند. یک مطالعه در سال 2017 به بررسی تأثیر استرس بر آکنه در دانشجویان دختر پزشکی بین سنین 22 تا 24 سال پرداخت. محققان دریافتند که سطوح بالاتر استرس با شدت آکنه ارتباط مثبت دارد. یک مطالعه اپیدمیولوژیک در سال 2011 در کره جنوبی عوامل بالقوه تشدید کننده آکنه را در 1236 نفر بررسی کرد. آنها دریافتند که استرس، کمبود خواب، مصرف الکل و قاعدگی به طور بالقوه می تواند آکنه را بدتر کند. (منبع: 1-2)

۲- پف زیر چشم

کیسه های زیر چشم با پف یا پف زیر پلک مشخص می شوند. پف زیر چشم با افزایش سن بیشتر می شود زیرا ماهیچه های حمایت کننده اطراف چشم ضعیف می شوند. همچنین افتادگی پوست زیر چشم به دلیل از بین رفتن خاصیت ارتجاعی نیز می تواند باعث پف کردن کیسه های زیر چشم شود. یک منبع تحقیقاتی معتبر دریافت که استرس ناشی از کمبود خواب علائم پیری مانند خطوط ریز، از دست دادن قابلیت ارتجاعی پوست و رنگدانه‌های ناهموار را افزایش می‌دهد. از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست نیز می تواند به تشکیل کیسه های زیر چشم کمک کند. (منبع)

3- پوست خشک

لایه شاخی لایه بیرونی پوست شماست. این لایه حاوی پروتئین ها و لیپیدهایی است که نقش مهمی در هیدراته نگه داشتن سلول های پوست شما دارند. همچنین به عنوان یک مانع برای محافظت از پوست زیرین عمل می کند. هنگامی که لایه شاخی شما به درستی کار نمی کند، پوست شما خشک و خارش می کند.

طبق یک منبع قابل اعتماد منتشر شده در سال 2014 در Inflammation & Alergy Drug Targets، دو مطالعه روی موش نشان داد که استرس عملکرد لایه شاخی بدن شما را مختل می کند و می تواند بر احتباس آب در پوست شما تأثیر منفی بگذارد. این بررسی همچنین اشاره می‌کند که چندین مطالعه انسانی نشان داده‌اند که استرس مصاحبه و «استرس طلاق» نیز می‌تواند توانایی سد پوستی را برای بهبود خود کاهش دهد. (منبع)

4- ایجاد جوش

استرس می تواند سیستم ایمنی بدن شما را تضعیف کند. سیستم ایمنی ضعیف می تواند منجر به عدم تعادل باکتری در روده و پوست شود که به نام دیس بیوزیس شناخته می شود. هنگامی که این عدم تعادل روی پوست شما رخ می دهد، می تواند باعث قرمزی یا بثورات پوستی شود. همچنین مشخص شده است که استرس باعث ایجاد یا بدتر شدن چندین بیماری مانند پسوریازیس، اگزما و درماتیت تماسی می شود که می تواند باعث بثورات پوستی یا التهاب پوست شود.

5- ایجاد چین و چروک

تاثیر استرس بر روی پوست می تواند شامل چین و چروک نیز باشد. استرس باعث تغییراتی در پروتئین های پوست شما می شود و خاصیت ارتجاعی آن را کاهش می دهد. این کاهش خاصیت ارتجاعی می تواند به شکل گیری چین و چروک کمک کند. استرس همچنین می تواند منجر به چروک شدن مکرر ابرو شود که می تواند به ظاهر چین و چروک نیز کمک کند.

6- سفید شدن و ریزش مو

به گفته بسیاری از افراد، استرس می تواند موهای شما را خاکستری کند. علم نیز با این نظریه موافق است و دانشمندان به تازگی دلیل این امر را کشف کرده اند. سلول هایی به نام ملانوسیت رنگدانه ای به نام ملانین تولید می کنند که به موهای شما رنگ می دهد. یک مطالعه در سال 2020 که در Nature منتشر شد نشان داد که فعالیت عصبی سمپاتیک ناشی از استرس می تواند باعث ناپدید شدن سلول های بنیادی تشکیل دهنده ملانوسیت شود. وقتی این سلول ها می میرند، سلول های جدید رنگ خود را از دست می دهند و خاکستری می شوند. (منبع)

استرس مزمن همچنین می تواند چرخه رشد موهای شما را مختل کند و منجر به وضعیتی به نام تلوژن افلوویوم شود. تلوژن افلوویوم باعث ریزش بیش از حد مو می شود. اگر می خواهید در مورد اثرات استرس بر مو بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید:تاثیر استرس بر مو

چگونه تاثیر استرس بر روی پوست را کاهش دهیم؟

برخی از علل استرس غیرمنتظره و اجتناب ناپذیر هستند، مانند مرگ ناگهانی یکی از اعضای خانواده یا از دست دادن شغل. با این حال، یافتن راه هایی برای مقابله با استرس و به حداقل رساندن استرس قابل اجتناب می تواند به مدیریت بهتر آن کمک کند. برخی از راه های مقابله با استرس عبارتند از:

  • زمانی را برای فعالیت های آرامش بخش برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی فعالیت هایی که به شما احساس آرامش می دهد می تواند به کاهش استرس کمک کند، به خصوص اگر در حال حاضر تحت فشار زیادی از برنامه کاری شلوغ خود هستید.
  • عادات خوب سبک زندگی را حفظ کنید. حفظ یک رژیم غذایی سالم و خواب کافی به بدن شما کمک می کند تا بهتر با استرس مقابله کند.
  • فعال بمان. ورزش می تواند به کاهش سطح هورمون استرس شما کمک کند و به شما زمان دهد تا ذهن خود را از عوامل استرس زا دور کنید. این مقاله همچنین ممکن است به شما کمک کند: یوگا برای کاهش استرس
  • با دیگران صحبت کنید. صحبت با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا متخصص سلامت روان به بسیاری از افراد کمک می کند تا با استرس کنار بیایند.
  • از مواد مخدر و الکل خودداری کنید. مصرف مداوم مواد مخدر و الکل می تواند مشکلات بیشتری را برای استرس شما ایجاد کند.

اگر می خواهید تکنیک های مدیریت استرس بیشتری یاد بگیرید، این مقاله را نیز بخوانید: راه حل های علمی برای استرس

آخرین کلمه

استرس بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. با این حال، زمانی که استرس مزمن شود، می تواند اثری ماندگار بر روی صورت شما بگذارد. آکنه، موهای خاکستری و پوست خشک تنها برخی از راه هایی هستند که استرس می تواند بروز کند. به حداقل رساندن عوامل استرس زای قابل اجتناب در زندگی و یادگیری تکنیک های “مدیریت استرس” می تواند به شما در مبارزه با این علائم کمک کند. پیری زودرس کمک

آیا شما هر یک از علائم بالا را تجربه کرده اید؟ آیا برای مقابله با استرس خود اقدامی انجام داده اید؟

منبع:

www.healthline.com