تفاوت بین گوش دادن و شنیدن؛ چگونه یک شنونده فعال باشیم؟


اگرچه برخی از مردم دو واژه شنیدن و شنیدن را به جای یکدیگر به کار می برند، تفاوت های ظریفی بین شنیدن و شنیدن وجود دارد. گوش دادن یک عمل غیرارادی و طبیعی است، در حالی که گوش دادن فعال و مستلزم تلاش است. موفقیت در هر زمینه بین فردی مانند تحصیل، مطالعه، کار، تعامل اجتماعی، سرگرمی های گروهی و بسیاری موارد دیگر مستلزم توانایی شنیدن و گوش دادن است. بنابراین بهتر است تفاوت این دو عمل را درک کنید تا ابزارهای کاربردی برای زندگی بهتر داشته باشید.

تعریف شنوایی و گوشبخشش و تفاوت آنها

فرآیند گوش دادن غیرارادی و حسی است. شنوایی در واقع یک پاسخ فیزیولوژیکی است که ما را وادار به درک صداها می کند. این فعالیت نیازی به توجه و تمرکز ما ندارد و در دسته فعالیت های غیرفعال قرار می گیرد. به عنوان مثال، اگر در حال تماشای تلویزیون هستید، ممکن است صدای اتومبیل یا صدای آژیر آمبولانسی را که از خیابان می گذرد نیز بشنوید. همچنین ممکن است صدای صحبت کردن سگ همسایه یا پدر و مادرتان را در آشپزخانه بشنوید.

گوش دادن یک فرآیند فعال، ارادی و عمدی است که شامل درک کلمات و صداها می شود. گوش دادن نیاز به توجه خاصی دارد و ممکن است به آنچه می شنوید واکنش احساسی نشان دهید. اگر به قصد درک مفهوم گوش می دهید، گوش دادن فعال را تجربه می کنید. به عنوان مثال، اگر به صحبت های دوستی در مورد روزهای سخت کاری خود گوش می دهید، احتمالاً تمام توجه خود را روی او متمرکز کرده اید. با این کار سعی می کنید بفهمید دوستتان چه تجربیات و احساساتی را پشت سر گذاشته است. این همچنین به شما کمک می کند تا بازخورد متفکرانه ارائه دهید یا سؤالات مناسب بپرسید تا همدلی بیشتری با دوست خود نشان دهید.

نقش گوش دادن و گوش دادندادن سلامت روان

هم شنیدن و هم شنیدن نقش مهمی در زندگی ما دارند. شنوایی نوعی ورودی حسی است، در حالی که گوش دادن راهی برای ارتباط با دیگران در نظر گرفته می شود. ما برای داشتن یک زندگی عادی با درک کامل از محیط اطراف خود به شنیدن نیاز داریم. شنوایی یک حس مهم است که به ما کمک می کند جهان را درک کنیم.

کم شنوایی می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت روان داشته باشد و منجر به عصبانیت، کناره گیری اجتماعی، تغییر در عزت نفس و افسردگی شود. البته باید توجه داشت که فردی که به هر دلیلی شنوایی خود را از دست داده است همچنان می تواند از زبان اشاره و زبان بدن برای جبران کم شنوایی خود استفاده کند.

گوش دادن نیز یک عمل مهم در زندگی اجتماعی و ارتباطات انسانی است. با گوش دادن می توانیم در مورد تجربیات دیگران کنجکاو باشیم و شفقت و همدلی نشان دهیم. گوش ندادن به صحبت های دیگران یا گوش ندادن می تواند بر حس ارتباط و تعلق شما تأثیر منفی بگذارد.

شاید زمانی را به خاطر بیاورید که به شما گوش نمی دادند. این تجربه احتمالاً شما را با احساس بی ارزشی، غفلت و تنهایی مواجه کرده است. همه این موارد باعث می شود شما احساس شرم، اضطراب و افسردگی کنید.

چرا شنیدن با گوش دادن متفاوت است؟

گوش دادن با گوش دادن متفاوت است و برای گوش دادن نیاز به صبر و تمرین بیشتری دارد. از نظر فیزیولوژیکی، مغز انسان می تواند کلمات را بسیار سریعتر از زبان انسان پردازش کند. انسان به طور معمول می تواند 125 کلمه در دقیقه صحبت کند، اما مغز می تواند 800 کلمه در دقیقه را پردازش کند. بنابراین، در حالی که 125 کلمه وارد مغز ما می شود، ذهن ما می تواند به 675 کلمه دیگر فکر کند. به عبارت دیگر، از نظر فیزیکی، تمرکز در حین گوش دادن به دیگران بسیار دشوار است.

همچنین، سطح تمرکزی که در حین گوش دادن روی آن تمرکز می کنیم، به میزان اهمیتی که به صحبت های طرف مقابل می دهیم بستگی دارد. هر چه بیشتر سعی کنیم به حرف های طرف مقابل گوش دهیم، افکار جانبی کمتری خواهیم داشت و بهتر متوجه می شویم که او چه می گوید. اما گوش دادن فعال گاهی به یک فرآیند دشوار تبدیل می شود. در بخش بعدی نکاتی را ارائه می دهیم که با رعایت آنها می توانید به شنونده خوب و فعالی تبدیل شوید.

چگونه یک شنونده فعال باشیم؟

1. سوالات خوب بپرسید

اگر بدانید چگونه سؤالات درست از گوینده بپرسید، محتوای سخنان او را با دقت بیشتری دنبال می کنید و گفتگو را بهتر درک می کنید. سؤالات مناسب و باز بپرسید تا نشان دهید که به دقت گوش می دهید و پاسخ می دهید. اگر مطمئن نیستید که چه سؤالی بپرسید، می توانید سؤالات باز متداول را در نظر بگیرید که با «کجا، کی، چگونه، چه کسی یا چه چیزی» شروع می شوند.

2. کنجکاو باشید

کنجکاوی در هر زمینه ای از زندگی ما را به سمت پیشرفت سوق می دهد. وقتی در حین گوش دادن کنجکاوی نشان می دهید، علاوه بر کسب اطلاعات دقیق تر، تمرکز و توجه خود را نیز به طرف مقابل نشان می دهید. به این ترتیب شما بیشتر به موضوع علاقه مند می شوید و گفتگوهای عمیق تری خواهید داشت.

3. منتظر نوبت خود باشید

یکی از مهم ترین و سخت ترین قسمت های شنونده بودن، قطع نکردن حرف دیگران است. برای گوش دادن فعال، باید مطمئن شوید که آخرین جمله طرف مقابل را قبل از تصمیم به صحبت شنیده اید و به دنبال نشانه های فیزیکی مانند زبان بدن نیستید که نشان می دهد کار او تمام نشده است.

4. ذهنآگاه و متمرکز باشید

یکی از بهترین روش ها برای ورود به هر چیزی که نیاز به تمرکز دارد، تمرین ذهن آگاهی است. ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند در هر کاری که انجام می دهید، از جمله گوش دادن فعال، حضور بیشتری داشته باشید. تنها کاری که برای تمرین ذهن آگاهی باید انجام دهید این است که روی یک چیز در لحظه حال تمرکز کنید. اگر در حین گوش دادن به صحبت های شخص دیگری حواس شما پرت شد، به آرامی تمرکز خود را به صدای گوینده، لحن صدا و زبان بدن او برگردانید.

تمرکز حین گوش دادن فعال به این معنی است که افکار دیگر را در ذهن خود ساکت کنید و به جای فکر کردن به گذشته یا آینده، فقط بر تجربه خود با گوینده تمرکز کنید. عوامل حواس پرتی مانند گوشی هوشمند خود را حذف کنید و از صفحه نمایش کامپیوتر یا تلویزیون دوری کنید. به طور کلی، تمرین‌های مدیتیشن منظم و تمرکز حواس به شما کمک می‌کند در همه چیز از جمله گوش دادن فعال به موفقیت بیشتری برسید.

5. جای خالی خودتان آن را پر نکنید

اگر احساس می کنید بخشی از داستان، تاریخچه یا ایده گوینده بیان نمی شود، به جای اینکه خودتان جاهای خالی را پر کنید، سؤالاتی بپرسید که دانش شما را در مورد آن موضوع خاص افزایش می دهد. قضاوت نکنید و فرضیات ذهنی خود را کنار بگذارید. با قضاوت یا پرکردن جاهای خالی داستان راوی با افکار خود، در واقع در را به روی اطلاعات جدید می بندید. در این صورت کمتر توجه می کنید و کمتر گوش می دهید.

6. خلاصه کنید

یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای نشان دادن علاقه و اشتیاق خود در مکالمه با طرف مقابل انجام دهید این است که صحبت های او را خلاصه کنید. بعد از اینکه مطمئن شدید آنچه را که گفته اید به پایان رسانده اید، آنچه را که متوجه شده اید در کلمات خود خلاصه کنید و از طرف مقابل بخواهید که اگر اشتباه متوجه شده اید، سوء تفاهم را اصلاح کند.

7. حرکات غیرکلامی و زبان بدن را فراموش نکنید

یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن علاقه و تمرکز، استفاده از نشانه‌های غیرکلامی مانند تماس چشمی یا تکان دادن سر گاه به گاه هنگام گوش دادن به صحبت‌های طرف مقابل است. هر چه بیشتر مشتاق باشید با زبان بدن خود گوش دهید، به احتمال زیاد جزئیات بیشتری از گوینده دریافت خواهید کرد و در مورد موضوع مورد بحث کنجکاوتر خواهید شد.

8. نصیحت نکنید

تا زمانی که مطمئن نشدید طرف مقابل نظر، ایده یا نصیحت شما را می خواهد، نصیحت نکنید. بیشتر اوقات ما سعی می کنیم به قصد کمک به دیگران به سرعت راه حل ارائه دهیم. با این حال، ممکن است طرف مقابل نیازی به راه حل یا مشاوره نداشته باشد. بیشتر اوقات مردم فقط به دنبال کسی هستند که به آنها گوش دهد و آنها را درک کند.

تمرینی موثر برای تقویت شنواییدادن

علاوه بر تمرینات ذهن آگاهی، می توانید گوش دادن دلسوزانه و همدلانه را نیز تمرین کنید. تمرین را با یک دوست انجام دهید. هر کدام 3 تا 5 دقیقه را برای گفتن یکی از داستان هایی که اخیراً برای شما اتفاق افتاده است اختصاص دهید. قبل از اینکه طرف مقابل شروع به صحبت کند، 15 تا 30 ثانیه مکث کنید تا چیزی ناگفته باقی نماند و داستان شما کامل شود.

پس از این مکالمه، چند دقیقه در مورد گوش دادن فعال خود صحبت کنید. توضیح دهید که چگونه می خواهید شنیده شوید و چه لحظاتی را در طول مکالمه جالب دیدید. از تجربیاتی که با این تمرین به دست می آورید در مکالمات روزانه خود استفاده کنید و نتایج را با دوست خود به اشتراک بگذارید و دوباره این تمرین را تکرار کنید. هر تمرینی می تواند مهارت های گوش دادن فعال و همدلانه شما را بهبود بخشد.

آخرین کلمه

اگرچه ما اغلب گوش دادن را با گوش دادن یکی می‌دانیم، اولی معمولاً به صورت غیرفعال انجام می‌شود و دومی به تلاش و تمرکز فعال بیشتری نیاز دارد. اگرچه هر دو فعالیت برای بقا و زندگی بهتر ضروری هستند، اما گوش دادن باعث ایجاد ارتباط موثر و با کیفیت با اطرافیان شما می شود. البته گوش دادن به مهارت و تمرین بیشتری نیاز دارد. در این مقاله چند راهکار و تمرین ارائه کرده ایم که مهارت شنیداری شما را تقویت می کند.

چگونه انتخاب می کنید که فعالانه و همدلانه گوش کنید؟ در قسمت نظرات این مقاله راه حل خود را برای گوش دادن عمیق و متمرکز با ما و سایر خوانندگان عزیز وب سایت در میان بگذارید.