جلوگیری از افتادگی پوست صورت پس از کاهش وزن و لاغری • مجله تصویر زندگی


هیچ رژیم لاغری استانداردی در دنیا وجود ندارد که تاثیر منفی روی پوست شما بگذارد، متاسفانه مشکل از جایی شروع می شود که برخی افراد خودشان رژیم می گیرند یا رژیمی که برایشان تجویز شده است را به درستی رعایت نمی کنند. این اتفاق می افتد که بعد از مدتی به دنبال راه حلی برای پوست شل و شل خود می گردند.

من گزارش میدم اخبار پزشکی و بهداشتی به نقل از همشهری آنلاین نوشت؛ دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی به شما می گوید که برای جلوگیری از آسیب به پوست در دوره کاهش وزن چه کاری انجام دهید.

  1. افتادگی و چروک شدن پوست یکی از عوارض کاهش وزن است، به خصوص کاهش وزن که به سرعت و در مدت زمان کوتاهی اتفاق می افتد. انواع مختلفی از سلول ها در لایه های مختلف پوست وجود دارد. سلول های بیرونی پوست دائما در حال تخریب هستند، اما سلول های جدید زیر پوست جایگزین می شوند. سلول های لایه های داخلی و عمیق تر پوست به طور طبیعی انعطاف پذیرتر هستند. در هنگام کاهش وزن، لایه های انعطاف پذیر بیشترین آسیب را می بینند. چربی این لایه ها به دلیل کاهش وزن از بین می رود و انعطاف پذیری آنها به طور کامل حفظ نمی شود. از سوی دیگر، فضای کافی برای کشش برای سازگاری وجود ندارد. به همین دلیل است که پوست پس از رژیم های کاهش وزن شدید شل و شل به نظر می رسد. البته علاوه بر کاهش وزن، عوامل دیگری نیز در کاهش سازگاری پوست موثر است که از جمله آنها می توان به سوء تغذیه، سیگار، افزایش سن، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و کم آبی بدن اشاره کرد.
  2. نکته مهم این است که با افزایش سن پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد. به همین دلیل بهتر است در جوانی به وزن ایده آل خود برسید و از شر وزن های اضافی خلاص شوید. در این صورت شانس بیشتری برای بازگشت پوست به حالت اولیه خواهید داشت.
  3. پرهیز از رژیم یویو یا به عبارتی کاهش وزن و متعاقب آن افزایش وزن نیز در کاهش عوارض شلی پوست موثر است.
  4. از آنجایی که روند سفت شدن پوست کند و کند است، روند کاهش وزن نیز باید تدریجی باشد. در واقع کاهش وزن مناسب زمانی اتفاق می افتد که تغییرات اساسی در سبک زندگی و الگوی غذایی روزانه خود ایجاد کنید. البته انجام این تغییرات زمان بر است، اما از افتادن در دام رژیم یویو جلوگیری می کند و احتمال افتادگی و افتادگی پوست شما را کاهش می دهد، بنابراین توصیه می شود برای مدت کوتاهی از رژیم های سخت پرهیز کنید. روی کاهش حداکثر یک پوند تمرکز در هفته تمرکز کنید.
  5. توصیه می شود در حین رعایت رژیم غذایی از یک برنامه ورزشی پیروی کنید. ورزش نه تنها به کاهش وزن سریعتر کمک می کند، بلکه پوست شما را زیباتر می کند. ورزش های هوازی مانند دویدن، شنا، دوچرخه سواری و استفاده از وزنه های سبک نیز می توانند از افتادگی پوست پس از کاهش وزن جلوگیری کنند. عضله سازی با تمرینات قدرتی منجر به تشکیل عضلات زیر پوست می شود و از افتادگی پوست جلوگیری می کند.
  6. پوست هیدراته شده یکی از نشانه های مهم سلامت این اندام است، پس بهتر است همیشه یک بطری آب همراه خود داشته باشید. حداقل دو لیتر آب در روز بنوشید و از نوشیدنی های ناسالم خودداری کنید. نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای و نوشابه های گازدار به دلیل محتوای کافئین باعث افزایش ادرار و در نتیجه از دست دادن آب بیشتر از بدن می شوند. همچنین از کرم های مرطوب کننده روزانه استفاده کنید و به یاد داشته باشید که خواب کافی نیز در این مورد بسیار موثر است.
  7. الاستین و کلاژن دو ماده اصلی موثر برای الاستیسیته پوست هستند. رژیم غذایی مناسب با پروتئین کافی نقش مهمی در حفظ خاصیت ارتجاعی پوست دارد. کلاژن یکی از فراوان ترین پروتئین ها در بدن است. اگر پروتئین موجود در رژیم غذایی روزانه کافی نباشد، کلاژن تجزیه می شود و پوست افتاده و چروکیده به نظر می رسد. رژیم غذایی مناسب با منابع پروتئینی مانند پنیر، شیر، لوبیا، آجیل و ماهی که دارای کلاژن و الاستین هستند در حفظ سلامت پوست موثر خواهد بود.
  8. مصرف آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها را برای سفت شدن پوست فراموش نکنید. در هنگام کاهش وزن از مولتی ویتامین ها و مکمل های معدنی استفاده کنید تا تمام مواد مغذی به اندازه کافی به بدن شما برسد. ویتامین های E، A، K، C و ویتامین های B از مواد مغذی مهم برای سلامت پوست هستند.
  9. خوردن جوانه به حفظ سلامت پوست در طول دوره لاغری کمک می کند. در فرآیند جوانه زدن، مقدار ویتامین ها و پروتئین ها افزایش می یابد و کربوهیدرات ها و انرژی موجود در آن کاهش می یابد. همچنین در فرآیند جوانه زنی تغییرات زیادی در داخل بذرها ایجاد می شود که بسیار مفید بوده و مواد مغذی موجود در آنها را غنی می کند. جوانه دانه حاوی مواد مغذی مانند ویتامین های B6، B12، ویتامین C، ویتامین E و ماده معدنی سلنیوم است. سلنیوم یک آنتی اکسیدان بسیار مهم است که نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد. علاوه بر این، منیزیم موجود در جوانه ها به عملکرد صحیح عضلات کمک می کند.