خودشکوفایی؛ در اوج نیاز انسان!


زمان مطالعه: 6 دقایق

ممکن است جملات زیادی مانند “به خودت علم بده، خودت و استعدادت را شکوفا کن” شنیده باشید. اما واقعا خودشکوفایی آیا فقط شناخت و تقویت استعدادها و توانایی هاست؟

در این مقاله از مجله بوکاپو به این نیاز انسانی که در راس هرم مزلو قرار دارد رسیده ایم و در مورد معنای دقیق آن، ویژگی های افرادی که به آن دست یافته اند و راه های رسیدن به آن صحبت کرده ایم با ما همراه باشید.

آشنایی با اهمیت خودشکوفایی

اصطلاح خودشکوفایی اولین بار توسط کرت گلدشتاین، روانشناس آلمانی مطرح شد. او معتقد بود که هر انسان، هر گیاه، هر حیوان و به طور کلی هر موجود زنده ای تنها با یک هدف متولد می شود و آن تحقق است.

گلدشتاین در کتاب های خود، خودشکوفایی را به فعلیت رساندن و به منصه ظهور رساندن توانایی های فردی و شخصی هر انسان تا حد امکان تعریف می کند. او معتقد است که این مفهوم تنها عامل محرکی است که کیفیت زندگی و سرنوشت افراد را تعیین می کند.

اگرچه گلدشتاین مفهوم خودشکوفایی را مورد بحث قرار داد، اما این موضوع تا زمانی که توسط آبراهام مزلو، روانشناس آمریکایی مطرح نشد، مورد توجه قرار نگرفت.

مزلو با معرفی سلسله مراتب نیازهای مزلو به شهرت جهانی رسید. او معتقد بود که نیازهای انسان در یک نظم سلسله مراتبی قرار می گیرد و رفتار افراد در هر لحظه و موقعیت، نتیجه شدیدترین نیاز آنها در آن لحظه است.

بالای هرم مزلو

هنگامی که هر یک از این نیازها ارضا شد، سطح دیگری از نیازها اهمیت پیدا می کند و این نیاز جدید رفتار افراد را هدایت می کند. این الزامات سوم عبارتند از:

  • نیازهای زیستی (فیزیکی): نیازهایی است که زندگی انسان به آن بستگی دارد، از جمله غذا، پوشاک، سرپناه، خواب و رابطه جنسی.
  • نیازهای امنیتی: نیاز به امنیت زندگی، زندگی بدون ترس و به طور خلاصه نیاز به محافظت
  • نیازهای اجتماعی: احساس تعلق و عشق به جامعه و سایر افراد و نیاز به ایجاد روابط معنادار با دیگران
  • نیاز به احترام: نیاز به احترام به خود و احساس احترام و ارزش توسط دیگران
  • خودشکوفایی: یا به قول مازلو، «شدن به آنچه که می تواند باشد»

بنابراین مفهوم ما در هرم نیازهای مزلو در بالاترین سطح رشد روانی قرار دارد، جایی که تمام نیازهای انسان، نیازهای جسمانی و نیازهای روحی (احترام و عشق) برآورده می شود و فرد می تواند پتانسیل کامل خود را آشکار کند.



مطالعه پیشنهادی: هرم مزلو چیست و چه اجزایی دارد؟

گلدهی در داخل یا خارج

با توجه به آنچه در مورد نظرات گلدشتاین و مزلو گفته شد، خودشکوفایی را می توان فرآیندی روان شناختی دانست که هدف آن به حداکثر رساندن توانایی ها و ظرفیت های افراد است.

زمانی که انسان با استفاده از محرک های درونی (و نه محرک های بیرونی مانند پول، قدرت و …) به درک درست و عمیقی از تمامی ابعاد و توانایی های رفتاری، اجتماعی و فکری خود دست یابد و برای ظهور آن ها تلاش کند، به سعادت رسیده است.

شایان ذکر است که این مفهوم به معنای دستیابی به همه اهداف، امیدها و آرزوها یا کامل و کامل بودن در هر زمینه ای نیست. بلکه به معنای نوعی حالت روحی است که از طریق آن نگاه و رویکرد افراد به مسائل و مشکلات، روابط و نیازهای انسانی بر اساس درک، پذیرش و رشد شکل می گیرد. یک فرد خودشکوفایی حتی در مواجهه با شکست تسلیم نمی شود.

خلاصه کتاب Rising with Power

شجاعانه، شکست بخورید و قدرتمندانه از نو شروع کنید

برنی براون

در 35 دقیقه بخوانید

10 ویژگی افراد خودشکوفایی

مزلو 10 ویژگی این افراد را برشمرده است که با آنها به ظرفیت وجودی خود پی می برند:

  • درک صحیح و موثر از واقعیت. افراد خودشکوفایی قادر به قضاوت صحیح و صادقانه در مورد موقعیت های مختلف هستند و نسبت به قضاوت های سطحی حساسیت نشان می دهند.
  • پذیرش خود و دیگران آنها طبیعت انسانی خود را با تمام عیب ها و عیوبش می پذیرند. دیگران و کاستی های آنها را کاملاً می پذیرند و با صبر و بردباری با دیگران رفتار می کنند.
  • با تکیه بر تجربه و قضاوت شخصی. این افراد استقلال فکری دارند و برای شکل دادن به دیدگاه ها و نظرات خود به جامعه، محیط یا فرهنگ وابسته نیستند.
  • خود به خود و طبیعی. افراد خودشکوفایی نسبت به خودشان صادق هستند و همانی هستند که می خواهند باشند، نه آن چیزی که دیگران از آنها انتظار دارند.

  • وظیفه گرا بودن آنها معتقدند که نقشی در دنیای اطراف خود دارند و مسئولیت کاهش مشکلات اطراف خود را بر عهده می گیرند.
  • خودمختاری افراد خودشکوفایی به دیگران یا نیروهای خارجی متکی نیستند و به دنبال استقلال و خودکفایی هستند.
  • ظاهر جدید و متفاوت. آنها دائماً در تلاش برای بهبود دیدگاه ها و نظرات خود هستند. آنها سعی می کنند به پدیده های اطراف خود به گونه ای متفاوت نگاه کنند و در هر پدیده ای چیزهای جدیدی بیابند، حتی به سادگی طلوع خورشید.
  • روابط عمیق انسانی این افراد دوستی عمیق و روابط عاشقانه دارند و همواره به دنبال افزایش کیفیت و عمق روابط خود با مطالعه و تلاش هستند.
  • آنها سرگرم کننده هستند.
  • مشارکت اجتماعی و پیگیری اهداف بشردوستانه.
  • از تنهایی لذت ببر افراد خودشکوفایی به آرامش درونی و پذیرش خود رسیده اند، آنها نگران تنها بودن نیستند و می توانند از تنهایی لذت ببرند.

خلاصه ای از چگونگی لذت بردن از تنهایی

غلبه بر ترس از تنهایی

سارا میتلند

در 28 دقیقه بخوانید

راه های رسیدن به خودشکوفایی اصلا سخت نیست

رسیدن به این حالت می تواند یکی از بهترین و مهمترین اهداف در زندگی هر فردی باشد. البته به تعداد افراد راه برای رسیدن به آن وجود دارد و شما نمی توانید نسخه یکسانی را برای همه بسازید. اما در قسمت آخر این مقاله می خواهیم به 5 روش کاربردی و کاربردی برای نزدیک شدن به آن اشاره کنیم.

  • پذیرش را تمرین کنید

سعی کنید در هر موقعیت یا موقعیت ناخواسته ای که در آن قرار می گیرید، پذیرش را تمرین کنید. اگر می‌خواستید خوش بگذرانید و حالا بارانی است، به جای شکایت از وضعیت، راهی جدید برای لذت بردن از روز خود و استفاده از هوای بارانی پیدا کنید.

برای تمرین پذیرش سعی کنید با افرادی آشنا شوید که سبک زندگی متفاوتی دارند و تمام تلاش خود را برای پذیرش و احترام به دیدگاه ها و سبک زندگی آنها به کار بگیرید.

از سوی دیگر، طبیعت ناپایدار، ناشناخته و مبهم زندگی را با جان و دل بپذیرید. توانایی خود را برای تحمل ابهام افزایش دهید و سعی کنید واقع بینانه تر به زندگی نگاه کنید.

  • برای لذت های کوچک زندگی شکرگزار باشید

ممکن است کلیشه ای باشد، اما قدردانی و توانایی لذت بردن از رویدادهای ساده و تکراری گامی بلند به سوی خودشناسی است. برای هر اتفاق خوشایند و ساده‌ای که در زندگی روزمره‌تان می‌افتد، زمانی را به شکرگزاری اختصاص دهید و از منظری جدید به پدیده‌های اطرافتان نگاه کنید.

  • باورهای خود را به طور مستقل شکل دهید

باورها و نظرات خود را مرور کنید تا ببینید کدام یک از باورهای شما صرفا بر اساس آموزه های فرهنگی و محیطی شکل گرفته است. سعی کنید مهارت های تفکر انتقادی را در خود پرورش دهید تا بتوانید چارچوب های تفکر خود را به صورت منطقی و منطقی بر اساس شواهد و تجربه شکل دهید.

  • خودجوش باشید

با درگیر شدن در تجربیات جدید، لذت یادگیری و حل مسئله را به خود هدیه دهید. سعی کنید از منطقه راحتی خود خارج شوید و به توانایی های پنهانی که نمی دانستید وجود دارند فرصت بدهید. شکوفایی به رشد تمام توانایی های شما بستگی دارد، فقط شروع کنید!

خلاصه کتاب انگیزه شروع

چگونه شروع کنیم حتی زمانی که برای ما سخت است!

جیسون وومک

در 17 دقیقه بخوانید

  • از ارتباط با خودتان غافل نشوید

اگرچه معاشرت با خانواده، دوستان و آشنایان یکی از مهم ترین و با ارزش ترین بخش های زندگی هر فرد است، اما افراد خودشکوف به همان اندازه که از گذراندن وقت با دیگران لذت می برند، از تنها بودن و تنها ماندن با خود لذت می برند. پس همیشه برای خودت وقت بگذار و تجربه تنهایی را از خود دریغ نکن.

آخرین کلمه

بر اساس آنچه در روانشناسی انسان گرا مطرح می شود، خودشکوفایی که در رأس هرم مزلو قرار دارد، مفهومی بسیار گسترده است که پس از ارضای نیازهای مختلف انسان می توان به آن دست یافت. در این مقاله سعی شده است تا با این مفهوم آشنا شویم و راه هایی برای پیاده سازی آن در اختیار شما قرار دهیم.

مطالعه و افزایش آگاهی یکی از گام های ضروری برای شکوفایی توانایی های شماست. در وب‌سایت و اپلیکیشن بوکاپو می‌توانید به بیش از هفتصد خلاصه کتاب در زمینه‌های مختلف دسترسی داشته باشید و با چالش‌های زندگی مقابله کنید و توانایی‌های خود را با سلاح دانش تقویت کنید.

سوالات متداول


خودشکوفایی به چه معناست؟

زمانی که انسان با استفاده از محرک های درونی به درک عمیق و درستی از تمامی ابعاد و توانایی های رفتاری، اجتماعی و فکری خود دست یابد و در صدد پرورش آنها برآید، به خودشکوفایی رسیده است.


ویژگی های یک فرد خودشکوفایی چیست؟

این افراد دارای 10 ویژگی هستند که عبارتند از: درک صحیح و موثر از واقعیت. پذیرش خود و دیگران با تکیه بر تجربه و قضاوت شخصی. خود به خود و طبیعی. وظیفه گرا بودن خودمختاری با ظاهری جدید و متفاوت. حس شوخ طبعی. مشارکت اجتماعی. از تنهایی لذت ببر