خوشبختی واقعی: در جستجوی کودکی گریزان!


زمان مطالعه: 5 دقایق

این روزها چقدر جای خالی شادی را در زندگی خود احساس می کنیم؟ در جستجوی این کودک فراری گمشده، کجا رفته ایم، چه مسیرهایی را طی کرده ایم و چه دستاوردهایی داشته ایم؟

بشر همیشه به دنبال خوشبختی بزرگ بوده است و امروز در این دنیای پر هیاهو و پر از کشمکش و نگرانی، بیش از هر زمان دیگری خود را از خوشبختی دور می بیند. اما چه اتفاقی برای ما افتاد که شادی از زندگی ما محو شد؟ و چه باید کرد؟

در این مقاله از مجله بوکاپو می خواهیم به یافتن شادی از دست رفته خود بپیوندیم و بدانیم کی و کجا آن را از دست داده ایم و چگونه می توانیم دوباره آن را در آغوش بگیریم. با ما باشید تا لحظات شادتری را تجربه کنید.

چرا ما خوشحال نیستیم؟ 5 دلیل برای از دست دادن احساس شادی

همه ما زمان هایی را به یاد می آوریم که بسیار غمگین بودیم. چنین لحظاتی در زندگی همه اتفاق افتاده است و این کاملا طبیعی است که همیشه شاد نباشیم.

اما چرا به نظر می رسد که در زمان ما هیچ کس دیگر خوشحال نیست؟ چرا مدتهاست که از ته دل شادی نکرده ایم؟ و چرا این مشکل به یک درد رایج تبدیل شده است؟

محققان نشان داده اند که احساس شادی و غم ناشی از الگوهایی است که ما در زندگی خود دنبال می کنیم. این الگوها می توانند الگوهای رفتاری (آنچه ما انجام می دهیم) یا الگوهای شناختی (چگونه فکر می کنیم) باشند.

خلاصه کتاب معماری شادی

کاوش در پیوندهای پنهان بین سازه های ساخته شده توسط انسان و شادی و رفاه ما

آلن دو بوتون

در 17 دقیقه بخوانید

در زیر به برخی از رایج ترین الگوهایی که ما را از خوشبختی دور می کنند نگاه می کنیم:

  • گوشه ی تنهایی

اگرچه همه ما نیاز داریم مدتی را تنها بگذرانیم و با خود خلوت کنیم، اما اگر تنهایی و عدم معاشرت با افراد مثبت، قوی و خودساخته به عادت تبدیل شود، ما را از خوشبختی دور می کند.

تنهایی بیش از حد می تواند ما را دچار آسیب های مختلفی از جمله وسواس و نشخوار فکری، اضطراب و بی قراری کند و همچنین ما را از همه چیزهای مفیدی که می توانیم از دیگران یاد بگیریم محروم می کند.

موسسه تحقیقات شادی در نظرسنجی از کاربران فیس بوک به بررسی تاثیر شبکه های اجتماعی بر شادی پرداخته است. در این مطالعه نیمی از شرکت کنندگان طبق عادت خود از فیس بوک استفاده کردند و نیمی دیگر به مدت یک هفته در فیس بوک ظاهر نشدند.

در پایان مطالعه، گروه دوم گفتند که احساس شادی و رضایت بیشتری دارند و بسیار کمتر غمگین و تنها هستند. همیشه باید به یاد داشته باشیم که شبکه های اجتماعی در بهترین حالت تنها بخشی از واقعیت را به ما نشان می دهند، نه همه آن را.

آنچه در این فضا می بینیم می تواند اغراق آمیز و بسیار رنگارنگ و براق و به دور از آنچه در زندگی واقعی اتفاق می افتد باشد. بنابراین هرگز نمی توانیم زندگی خود را با آنچه در این فضا می گذرد مقایسه کنیم. چنین مقایسه ای تنها منجر به اضطراب، نگرانی و از دست دادن شادی خواهد شد.

  • بی مسئولیتی

برای شاد بودن باید بدانیم که بر زندگی خود کنترل داریم. اما وقتی می خواهیم کناره گیری کنیم و با اشتباهات خود روبرو نشویم، زمین، آب و هوا و اطرافیانمان را مقصر می دانیم. وقتی دیگران یا شرایط را به خاطر شرایط ناگوار خود سرزنش می کنیم، در واقع پذیرفته ایم که هیچ کنترلی بر زندگی خود نداریم و محکوم به فنا هستیم.

خلاصه کتاب غلبه بر موانع شادی.

مسیر خوشبختی واقعی را در زندگی خود طراحی کنید

محمد گودت

در 47 دقیقه بخوانید

هر چه بیشتر شکایت کنید، وضعیت بدتر می شود. وقتی به زمین و زمان می گویید که اوضاع چقدر بد است، در واقع افکار منفی خود را تقویت می کنید و به خودتان اعتراف می کنید که اوضاع واقعاً بد است.

  • او در زمان حال زندگی نمی کند

چه چیزی بیشتر از حسرت گذشته و ترس از آینده می تواند شادی را از بین ببرد؟ حتی اگر در اشک هایت غرق شوی، زمان به عقب بر نمی گردد و گذشته تغییر نمی کند.

افرادی که می دانند به جای پشیمانی و ترس، باید به زمان حال تمرکز کنند، از گذشته درس بگیرند و برای آینده برنامه ریزی کنند، فرزند فراری خوشبختی را در آغوش می گیرند.

تفاوت بین شادی واقعی و مثبت بودن سمی چیست؟

ممکن است عجیب به نظر برسد، اما برخی از مطالعات نشان می دهد افرادی که برای شادی در زندگی خود ارزش قائل هستند، در نهایت نسبت به دیگران احساس خوشبختی کمتری دارند! این افراد به نوعی گرفتار مثبت بودن سمی هستند.

مثبت اندیشی سمی به شما می گوید که همیشه مثبت فکر کنید، احساسات منفی را نادیده بگیرید و حتی وانمود کنید که خوشحال هستید! در حالی که این تظاهرها در نهایت نتیجه معکوس خواهند داشت و در نهایت احساسات سرکوب شده بیرون خواهند آمد.

روانشناسان بر این باورند که همه احساسات و عواطف ما از جمله غم، شادی، اضطراب، عصبانیت و غیره را باید به یک اندازه جدی گرفت و ابراز کرد. اگر فقط اجازه دهیم احساسات مثبت ظاهر شوند، در درجه اول به خودمان دروغ می گوییم و علاوه بر این، انکار احساسات منفی در شرایط سخت، تاب آوری ما را کاهش می دهد.

در مقابل، شادی زمانی حاصل می شود که بتوانید احساسات خود را متعادل کنید و همه آنها را تصدیق کنید. هنگامی که نیاز به ابراز احساسات ناخواسته خود دارید، بدون شرم و احساس گناه در مورد آنها صحبت کنید و از شر آنها خلاص شوید.

خوشبختی واقعی از پذیرش نقص خودمان ناشی می شود. این بدان معنی است که ما هرگز نمی توانیم تمام عوامل حواس پرتی را از درون و بیرون حذف کنیم و احساسات منفی بخشی از ذهن و روح ما هستند.

به طور خلاصه، برای درک خوشبختی واقعی، واقعیت و امید را بپذیرید. افکار و احساسات منفی را سرکوب نکنید و اشک ها و لبخندها را با هم دوست داشته باشید!

برای درک بهتر مفاهیم شادی و مثبت اندیشی شدید، خلاصه کتاب مثبت گرایی سمی را در سایت بوکاپو حتما مطالعه کنید.

خلاصه کتاب «مثبت اندیشی سمی».

از وسواس دائمی بر مثبت بودن دست بردارید

ویتنی گودمن

در 34 دقیقه بخوانید

چگونه زندگی شاد داشته باشیم؟

اکنون که با برخی از دلایل شاد نبودن خود آشنا شده ایم و می فهمیم که چگونه می توانیم با مثبت اندیشی افراطی و مسموم و انکار احساسات خود شادی را از بین ببریم. می خواهیم به چند راه ساده و کاربردی برای شادتر بودن اشاره کنیم.

  • از معاشرت با افراد منفی نگر و غرغرو خودداری کنید.
  • معجزه شکرگزاری را نادیده نگیرید.

خلاصه کتاب معجزه شکرگزاری

دستیابی به سعادت ابدی با تمرین 28 روز شکرگزاری

روندا برن

در 31 دقیقه بخوانید

  • احساسات ناخوشایند و منفی را بپذیرید و آنها را انکار نکنید.
  • یادداشت برداری را در برنامه روزانه خود بگنجانید و احساسات خود را در این یادداشت ها بیان کنید.
  • خود را با دیگران مقایسه نکنید (به خصوص آنچه در شبکه های اجتماعی می بینید).
  • زمان بیشتری را با خانواده و دوستان خود بگذرانید.
  • قلب طبیعت را لمس کنید.

  • برنامه روزانه و هفتگی داشته باشید.
  • اخبار را دنبال نکنید
  • از ورزش، بازی و سرگرمی غافل نشوید.

خلاصه کتاب قدرت سرگرمی

نگاهی نو به مفهوم سرگرمی

کاترین پرایس

در 25 دقیقه بخوانید

  • به تمرینات مدیتیشن و تمرکز حواس روی بیاورید.
  • مراقب تغذیه خود باشید و تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • خواب آرام

برای یادگیری مهارت هایی که باعث شادی در زندگی شما می شود، مطالعه مقاله زیر را توصیه می کنیم.



مطالعه پیشنهادی: با این 10 مهارت زندگی شاد خود را بسازید

آخرین کلمه

این روزها شادی برای بسیاری از ما کم است. الگوهای رفتاری و شناختی که در زندگی دنبال می کنیم می توانند شادی را از ما سلب کنند. علاوه بر این، مثبت بودن سمی که باعث شادی ظاهری می شود نیز نتایج معکوس خواهد داشت. خوشبختی به پذیرش همه احساسات و در آغوش کشیدن زندگی بستگی دارد.

یادگیری بهترین راه برای رویارویی با چالش های زندگی و رسیدن به شادی واقعی است. ما در بوکاپو مفیدترین کتاب های دنیا را برای شما گردآوری کرده ایم تا بتوانید با سلاح دانش به جنگ سختی ها بروید. با ورود به سایت یا دانلود اپلیکیشن بوکاپو به ما بپیوندید!