در جلسه روانکاوی چه بگوییم؟ 6 موضوع مهم در جلسات روان درمانی


فکر کردن در مورد موضوعاتی که می خواهید در یک جلسه روانکاوی مطرح کنید می تواند چالش برانگیز به نظر برسد، به خصوص اگر برای اولین بار با یک روانکاو ملاقات می کنید. بنابراین لازم است با انواع موضوعاتی که می توانید در این جلسه مطرح کنید آشنا شوید. در این مقاله به موضوعات مختلف مخصوص سخنرانی در یک جلسه روانکاوی خواهیم پرداخت. با ما بمان.

1. درگیری های ذهنی و نگرانی های مهم

اعتماد و ارتباط بین درمانگر و مشتری از طریق گفتگو ایجاد می شود. احساس راحتی با درمانگر و صحبت صادقانه در مورد تجربیات خود به درمانگر کمک می کند تا زندگی و نگرانی های شما را بهتر درک کند. هنگامی که به یک روانشناس اعتماد می کنید و شخصی ترین مسائل زندگی خود را با او در میان می گذارید، آنها می توانند بینش ها و توصیه های معناداری بیشتری را متناسب با نیازهای خاص شما به شما ارائه دهند.

مزایای بیان آزادانه افکار و احساسات در یک محیط امن و بدون قضاوت عبارتند از:

روانشناس دکتر جاناتان گرین می گوید: «در طول یک جلسه روانکاوی، در مورد چیزهایی صحبت کنید که ذهن شما انکار یا پنهان می کند. بیشتر اوقات ما یک نگرانی مهم در ذهن خود داریم که ترجیح می دهیم در جلسه روانکاوی مطرح نکنیم. شاید ناراحتی ناشی از بیان آن یا ترس از قضاوت مانع از بیان موضوع شود. چیزهایی که ترجیح می دهید درباره آنها صحبت نکنید، بهترین شروع کننده مکالمه هستند. صحبت در مورد مسائلی از این دست شما را مجبور می کند جدی ترین نگرانی های خود را بیان کنید و با مطرح کردن آنها بار سنگینی را از روی دوش خود بردارید.

2. اهداف و خواسته ها

مهم است که با درمانگر در مورد انتظارات خود از درمانگر و نتایج درمان شفاف باشید. تعیین کنید که قصد دارید چه تغییراتی ایجاد کنید و چگونه می توانید به آن اهداف برسید. دانستن اهداف خود و بحث در مورد آنها با درمانگر به آنها اجازه می دهد تا بهترین برنامه درمانی را برای شما ایجاد کنند.

تعیین اهداف واقع بینانه و قابل دستیابی با کمک یک درمانگر شامل مراحل زیر است:

  • هر گونه الگو یا رفتار ناسازگاری را که می خواهید تغییر دهید، شناسایی کنید.
  • مراحل رسیدن به هدف و نتیجه مطلوب را مشخص کنید.
  • به برنامه درمانی روانکاو پایبند باشید و توصیه های او را دنبال کنید.
  • پیشرفتی که در طول جلسات داشته اید را پیگیری کنید.

کنترل اضطراب، بهبود عزت نفس و حل تعارضات رابطه نمونه هایی از رایج ترین اهداف درمانی هستند. سوالات دیگری که می توانید در یک جلسه روانکاوی مطرح کنید عبارتند از:

  • تروما و تجربیات چالش برانگیز زندگی؛
  • غم و اندوه و فقدان؛
  • استراتژی های مدیریت استرس؛
  • مهارت حل مسئله؛
  • غلبه بر افسردگی یا درد عاطفی؛
  • راهبردهای مقابله ای برای برانگیختن احساسات

با صحبت در مورد احساسات و اهداف خود، به درمانگر کمک کنید تا بفهمد چه چیزی را می خواهید تغییر دهید یا چه مشکلی را می خواهید حل کنید.

3. تجربیات گذشته

تجربیات گذشته افکار و رفتار شما را از طریق خاطرات، باورها، انتظارات، وابستگی ها و ارزش ها شکل می دهد. برجسته کردن این تجربیات در جلسه روانکاوی به شما کمک می کند تا بفهمید این تجربیات چه تاثیری بر زندگی و رفتار فعلی شما داشته است. به عنوان مثال، صحبت در مورد خاطره یا رویداد کودکی به شما کمک می کند تا بفهمید چرا تغییر الگوهای فکری یا فرآیندهای خاص در بزرگسالی برای شما دشوار بوده است.

همچنین درک ارتباط بین تجربیات گذشته و چالش های حال به منظور تسهیل روند بهبودی و رشد شخصی بسیار مهم است. با تمرکز بر تجربیات گذشته و موقعیت های فعلی، درمانگر به شما کمک می کند تا مهارت هایی را که برای مدیریت احساسات دشوار در زندگی فعلی خود نیاز دارید، توسعه دهید. این مهارت ها ممکن است شامل ذهن آگاهی، یادداشت روزانه یا تمرین تفکر مثبت باشد.

امیلی مینارد روانشناس می گوید: من مردم را تشویق می کنم در مورد چیزهایی صحبت کنند که آنها را آزار می دهد. بیشتر مردم تصمیم می‌گیرند که چالش یا آسیب را نپذیرند، زیرا فکر می‌کنند آنقدرها هم بد نبوده است، یا تجربه خود را با کسی مقایسه می‌کنند که شرایط سخت‌تری را پشت سر گذاشته است. اما آسیب یا آسیب با نادیده گرفتن آن و نپذیرفتن آن از بین نمی رود.”

4. عواطف و تنظیم هیجان

کاوش و درک احساسات در طول جلسات روانکاوی بسیار مهم است زیرا به شما درک بهتری از چگونگی تأثیر احساسات بر زندگی روزمره شما می دهد. شما باید بدانید که چگونه افکار، محیط و روابط شما بر وضعیت عاطفی شما تأثیر می گذارد. احساسات رایجی که می توانند چالش برانگیز باشند عبارتند از:

در اینجا چند نکته برای مقابله با احساسات دشوار به روشی سالم و سازنده آورده شده است

  • احساسات خود را بدون قضاوت کردن خود بپذیرید.
  • احساسات خود را در محیطی امن بیان کنید.
  • تکنیک‌های آرام‌سازی مانند تنفس عمیق یا آرام‌سازی پیشرونده عضلانی را تمرین کنید.
  • برای پردازش بهتر احساسات ورزش کنید یا کاری خلاقانه انجام دهید.
  • مشکلات یا دلایلی که باعث رنجش می شود را شناسایی کنید.
  • برای موقعیت های چالش برانگیز برنامه عمل داشته باشید.
  • از تمرینات ذهن آگاهی یا تجسم هدایت شده برای تقویت ماندن در لحظه حال استفاده کنید.
  • برای تجزیه و تحلیل بهتر احساسات خود، یک دفترچه بردارید و احساسات خود را یادداشت کنید.

صحبت با یک درمانگر می تواند به شما کمک کند تا از احساسات خود آگاه شوید، استراتژی های مقابله ای سالم تری را تمرین کنید و برای مدیریت موثرتر موقعیت ها در آینده انعطاف پذیرتر شوید.

5. روابط بین فردی و چالش ها

الگوهای ارتباطی و پویایی روابط شما بر سلامت روان و رفاه کلی شما تأثیر می گذارد. بررسی این عوامل در طول جلسات روانکاوی به شما کمک می کند الگوهای رفتاری معیوب را شناسایی کرده و روابط سالم تری داشته باشید. جلسات روانکاوی فرصتی منحصر به فرد برای کشف افکار و احساسات مهمی است که ما تمایل داریم آنها را نادیده بگیریم.

صحبت کردن در مورد چالش های بین فردی، از جمله پویایی خانواده، روابط عاشقانه، دوستی ها و تعاملات مربوط به کار در طول درمان مهم است. گفتگو از طریق چالش های بین فردی به شما کمک می کند تا علل استرس را شناسایی کنید، مهارت های ارتباطی و گوش دادن همدلانه را تقویت کنید و همدلی را تمرین کنید.

این در مورد رابطه شما با درمانگر نیز صدق می کند. دکتر گرین می‌گوید: «اگر از صحبت کردن با یک درمانگر احساس ناراحتی می‌کنید، چیزی شما را آزار می‌دهد یا چیزی را نمی‌فهمید، در مورد آن صحبت کنید! انتقال احساسات خود در مورد جلسات روانکاوی و رابطه با درمانگر فوق العاده مفید است.

6. خودشناسی و خود اندیشی

خود اندیشی یک راه عالی برای رشد شخصی و خودآگاهی است. بررسی افکار، رفتارها، ارزش‌ها، باورها، نقاط قوت و زمینه‌های رشد به شما کمک می‌کند خود و ویژگی‌های منحصربه‌فردتان را بهتر بشناسید. جلسات روانکاوی مکانی امن برای پردازش این تجربیات بدون ترس از قضاوت است. صحبت کردن در مورد این مسائل با یک درمانگر به شما کمک می کند تا از گفتگوی درونی خود آگاه تر شوید و ببینید که چگونه بر زندگی شما تأثیر می گذارد. با آگاهی از الگوهای فکری یا رفتاری غیرمفید، می‌توانید استراتژی‌های مقابله سالم‌تری را برای مقابله با چالش‌های آینده تمرین کنید.

فعالیت هایی مانند یادداشت روزانه و مدیتیشن، روند بازاندیشی و خودشناسی را تسهیل می کند.

چند نکته برای خود اندیشی و رشد شخصی

  • هر روز زمانی را برای فکر کردن به افکار و احساسات خود اختصاص دهید.
  • به انتخاب های اشتباه در موقعیت های مختلف فکر کنید و جایگزین هایی برای آنها بیابید.
  • به الگوهایی در رفتار یا احساسات خود توجه کنید که مانع از دستیابی شما به اهدافتان می شود.
  • زمینه های رشد شخصی را بشناسید و مراحل ایجاد تغییرات مثبت را شناسایی کنید.
  • برای تصمیم گیری بهتر به شهود خود اعتماد کنید.
  • خود را با فعالیت ها یا تجربیات جدید به چالش بکشید.
  • پیشرفت خود را در خودآگاهی تصدیق کنید و دستاوردهای خود را جشن بگیرید.

آخرین کلمه

دکتر گرین می گوید: «از خود بپرسید، اگر مجبور بودم همین الان بلند شوم و جلسه را ترک کنم، چه چیزی می خواهم بگویم که قبلاً نگفته ام. این به شما و درمانگرتان زمان بیشتری می‌دهد تا سؤالات و نگرانی‌های مهمی را که هنوز درباره‌شان صحبت نکرده‌اید بررسی کنید.»

جلسات روانکاوی مکانی برای شناخت و درک بهتر افکار، احساسات و روابط شماست. از طریق کارهایی مانند خود اندیشی و خودشناسی، تقویت مهارت های ارتباطی و تنظیم عاطفی، می توانید برای رشد شخصی و بهبود سلامت روان خود تلاش کنید.

به نظر شما چه سوالات مهم دیگری را در جلسات روانکاوی مطرح کنیم؟ لطفا تجربیات و نظرات ارزشمند خود را با ما و کاربران عزیز به اشتراک بگذارید.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید