دلیل علمی بی خوابی و ضعف صورت چیست؟


بدون خواب با کیفیت منظم، بسیاری از مردم متوجه افزایش خطوط ریز، رنگدانه های ناهموار و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست خود می شوند. به عبارت ساده، صورت آنها لاغرتر و مسن تر از سن واقعی به نظر می رسد زیرا کمبود خواب توانایی پوست را برای ترمیم و جوان سازی ضعیف می کند. به دلیل اهمیت این موضوع در این مقاله لینک بی خوابی و صورت ضعیف ما به بررسی و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت خواب و زیبایی خواهیم پرداخت.

چرخه خواب چیست؟

بدن ما برای استراحت و رهایی از استرس از استرس روز به خواب خوب شبانه وابسته است. از آنجایی که پوست بزرگترین عضو بدن انسان است (به طور متوسط ​​20 فوت مربع را پوشش می دهد)، خواب خوب برای پوست سالم حیاتی است. در طول هشت ساعت خواب، بدن ما سه مرحله مختلف را پشت سر می گذارد که به سلامت کلی و ترمیم پوست در شب کمک می کند.

  • در طول سه ساعت اول خواب، غده هیپوفیز سوماتوتروپین، هورمون رشد انسانی را تولید می کند. این هورمون به حفظ جوانی و سلامت پوست کمک می کند. بدون سوماتوتروپین، پوست شما به خوبی بهبود نمی یابد. مقدار ناکافی سوماتوتروپین روند پیری را تسریع می کند.
  • تولید هورمون ملاتونین در طول دو ساعت خواب بعدی افزایش می یابد. ملاتونین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند که به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد مضر (اتم های ناپایدار که باعث بیماری و پیری می شود) کمک می کند.
  • در مرحله آخر که خواب REM (حرکت سریع چشم) نامیده می شود، سطح کورتیزول همراه با دمای پوست شروع به کاهش می کند. کورتیزول یک هورمون استرس است. با سرد شدن پوست، ماهیچه های ما شل می شوند و تولید کلاژن افزایش می یابد. کلاژن پروتئینی است که در سراسر بدن یافت می شود. پوست را نرم تر و صاف تر می کند و خطوط ریز را از بین می برد. خواب خوب شبانه تولید کلاژن را تحریک می کند که به پوست اجازه می دهد قوی ترین بازیابی خود را در شب انجام دهد.

بی خوابی چه تاثیری روی صورت دارد؟

آکادمی پزشکی خواب آمریکا گزارش می دهد که حدود 30 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به طور منظم خواب کافی ندارند. بی خوابی اثرات زیادی بر جسم و روح انسان می گذارد. اما در این بخش می خواهم در مورد اثراتی که چهره شما را می سازد صحبت کنم نازک و پژمرده به نظر می رسد:

1. سیاهی دور چشم

رگ های خونی به دلیل کم خوابی گشاد می شوند و باعث سیاهی و پف زیر چشم می شوند. این با کبودی ناشی از آسیب یا قرمزی و تورم چشم در اثر عفونت متفاوت است. در برخی موارد، سیاهی دور چشم ناشی از کمبود آهن است که معمولاً نشانه ای از جریان ناکافی اکسیژن به بافت های بدن است که اغلب به دلیل کمبود خواب است. زیرا هنگام خواب، جریان خون در بدن ما افزایش می یابد و این به جوانسازی پوست کمک می کند.

دکتر ناتالی بلیکلی، مدیر پزشکی کلینیک لایت تاچ در ویبریج، ساری، نیز می‌گوید: سیاهی دور چشم شایع‌ترین علامت خواب بد شبانه است. آنها به دلیل افزایش کورتیزول ایجاد می شوند که اغلب هورمون استرس نامیده می شود که بدن در هنگام خستگی به مقدار زیادی آن را تولید می کند. سو، متخصص صورت می‌افزاید: «دایره‌های تیره زیر چشم مشخص‌تر می‌شوند و کیسه‌های زیر چشم در آن ناحیه جمع می‌شوند و باعث می‌شوند پوست شما کدر و بی‌درخش به نظر برسد.

2. تورم رگ های اطراف چشم

کورتیزول باعث می شود رگ های خونی متورم شوند تا خون بیشتری را در خود جای دهند. این اتفاق برای رگ های خونی زیر چشم نیز رخ می دهد. بلیکلی توضیح می‌دهد: «کورتیزول واکنش جنگ یا گریز ما را فعال می‌کند تا بدن هنگام کم‌خوابی هوشیارتر شود».

دکتر مایکل بروس، روانشناس بالینی، معروف به دکتر خواب، می گوید: «خواب تولید کلاژن را تحریک می کند، بنابراین با گذشت زمان، کمبود خواب اغلب منجر به خطوط ریز اطراف چشم و رنگ پریدگی می شود. علاوه بر این، هورمون رشد در خواب عمیق به اوج خود می رسد و این هورمون نقش اساسی در شروع ترمیم سلولی دارد.» با این تغییرات ممکن است احساس کنید که صورتتان لاغرتر از قبل شده و زیبایی خود را از دست داده است.

3. تضعیف سیستم ایمنی بدن

هنگامی که بدن برای ترمیم خود از خواب محروم می شود، سیستم ایمنی ضربه بزرگی را متحمل می شود و برئوس می گوید این یکی از دلایل رایج راش ها و سایر مشکلات پوستی است. دیپا پانچ، زیبایی‌شناس توضیح می‌دهد: «خواب خوب شبانه برای حفظ عملکرد بهینه سیستم ایمنی ضروری است و مطالعات نشان می‌دهد که سطوح بالای مولکول‌های التهابی با محرومیت از خواب مرتبط است».

بنابراین، کم خوابی می تواند منجر به عفونت و التهاب شود که نه تنها می تواند پوست را تحت تاثیر قرار دهد و شرایطی مانند آکنه، اگزما و غیره را بدتر کند، بلکه سایر اعضای بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

4. کاهش گردش خون

وقتی می خوابیم، جریان خون برای رساندن مواد مغذی و اکسیژن به پوست افزایش می یابد. شارلین استوکر، سرپرست آموزش Image Skincare، اضافه می‌کند که بدون خواب، کیفیت پوست بدتر می‌شود و خطوط ظریف آشکارتر می‌شوند. جان پل هوی، مربی ارشد Lesielle UK نیز می‌گوید: «وقتی کیفیت خواب کاهش می‌یابد، گردش خون ما به خوبی کار نمی‌کند و بر جریان اکسیژن تأثیر می‌گذارد و در نتیجه ظاهری کسل‌کننده و خسته به‌وجود می‌آید».

5. پف کردگی پوست

اشاره کردیم که وقتی می خوابیم، پوست بازیابی و بازسازی می شود. بدون خواب کافی، روند بهبودی کند می شود و سموم و مایعات به درستی تخلیه نمی شوند، به این معنی که اطراف چشم پف کرده و سنتز کلاژن، الاستین، تولید هیالورونیک به درستی و با ظرفیت کامل انجام نمی شود.

6. پوست خشک

ما به طور طبیعی هنگام خواب بیشتر عرق می کنیم. این روش بدن برای متعادل کردن سطح هیدراتاسیون با تولید عرق اضافی روی پوست هنگام خواب است. به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند که به صاف کردن چین و چروک کمک می کند. بی خوابی سطح pH را کاهش می دهد و باعث خشکی پوست می شود.

راهکارهایی برای بهبود کیفیت خواب

با توجه به نکاتی که ذکر شد باید متوجه می شدید که خواب چگونه می تواند در زیبایی و شادابی پوست شما نقش داشته باشد، پس راهکارهایی را که در این قسمت به شما ارائه می دهیم برای داشتن خوابی با کیفیت دنبال کنید:

1- استرس و اضطراب خود را کاهش دهید

از تکنیک های تمدد اعصاب برای کاهش استرس و اضطراب بیش از حد خود استفاده کنید تا بتوانید خواب عمیق تر و با کیفیت تری داشته باشید.

اگر استرس و اضطراب زیادی دارید، از این مقاله کمک بگیرید: استرس را فورا کاهش دهید و از بین ببرید.

و اگر به دنبال آرامش بیشتر برای یک خواب خوب شبانه هستید، این مقاله را بخوانید: آموزش مدیتیشن قبل از خواب

2- قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید

حداقل یک ساعت قبل از خواب از قرار گرفتن در معرض نور آبی دستگاه های دیجیتال خودداری کنید و وسایل الکترونیکی را وارد اتاق خواب نکنید. زیرا برای تولید ملاتونین کافی برای کمک به خواب عمیق به تاریکی نیاز داریم.

3- زمان دقیقی برای خوابیدن داشته باشید

ما همیشه می شنویم که باید هشت ساعت در شب بخوابیم، اما تعداد کمی از مردم توجه می کنند که معمولاً بدن روند ریکاوری و بازسازی را از ساعت 9 شب آغاز می کند. بنابراین، همانقدر که ساعت خواب مهم است، زمان خواب نیز مهم است. سعی کنید شب ها زودتر بخوابید.

4- ورزش کنید

ورزش از دو طریق به خوابیدن شما کمک می کند. این می تواند استرس و اضطراب شما را کاهش دهد و باعث آرامش شما شود و با ایجاد احساس خستگی به شما کمک می کند سریعتر به خواب بروید. فقط مطمئن شوید که نزدیک به زمان خواب خود ورزش نکنید، زیرا این کار می تواند شما را بیشتر بیدار و عصبانی کند.

5- رژیم غذایی مناسب داشته باشید

اگر به دنبال خواب با کیفیت و حفظ زیبایی پوست خود هستید، باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید که بتواند ویتامین های مورد نیاز بدن شما را تامین کند. همچنین حتما از پرخوری در شب پرهیز کنید زیرا پرخوری می تواند کیفیت خواب شما را کاهش دهد یا حتی باعث بی خوابی شود.

آخرین کلمه

به انتهای مقاله در مورد بی خوابی و کاهش وزن رسیدیم. ممنون که تا آخر با ما همراه بودید معمولا برای بهبود کیفیت خواب خود چه می کنید؟

منابع:

professionalbeauty.co.uk

walkindermatology.com