علائم استرس در کودکان چیست؟


استرس در کودکان نسبت به بزرگسالان تفاوت هایی دارد و می تواند با تغییرات رفتاری، فیزیکی و عاطفی بروز کند. اینگونه است تشخیص علائم استرس در کودکان در اینجا موارد رایج و راه هایی است که می توانید کمک کنید.

استرس در کودکان چگونه است؟

از آنجایی که بسیاری از والدین با استرس خود دست و پنجه نرم می کنند، قابل درک است که درک استرس می تواند دشوار باشد، و استراتژی هایی که برای شما به عنوان یک بزرگسال مناسب است ممکن است برای فرزندان شما کارساز نباشد. همچنین، نوجوانان ممکن است تمایلی به در میان گذاشتن عامل استرس زا خود نداشته باشند یا ترجیح دهند منبع استرس خود را مخفی نگه دارند و حتی ممکن است تجربه تشخیص علائم استرس را نداشته باشند. علاوه بر حوادث ناگهانی آسیب زا، استرس کودکان می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • تغییرات در بدن
  • قلدری
  • تعارض در خانواده
  • نقل مکان به یک شهر یا مدرسه جدید
  • بی توجهی
  • آزار فیزیکی، کلامی یا عاطفی
  • فشار برای پذیرفته شدن از نظر اجتماعی
  • فیلم ها یا کتاب های ترسناک

علائم استرس در کودکان چیست؟

به طور کلی اکثر مردم کودکان را شاد و فعال می بینند. اما درست مانند بزرگسالان، کودکان نیز می توانند از استرس رنج ببرند، به ویژه هنگامی که با حوادث آسیب زا مانند یک بیماری همه گیر مواجه می شوند. در واقع، اخبار اخیر نشان می دهد که کووید-19 کودکان را به دلیل نگرانی در مورد سلامت عزیزان خود و ندیدن دوستان خود و غیره به شدت آسیب پذیر کرده است.

کودکان ممکن است به استرس واکنش متفاوتی نشان دهند و ممکن است کلماتی برای بیان احساسات خود نداشته باشند. شما نمی توانید کاری کنید که فرزندتان هر بار که استرس دارد به شما بگوید، اما می توانید ارتباط صادقانه و باز را تشویق کنید تا فرزندتان با شما احساس راحتی بیشتری کند. علائم استرس در کودکان می تواند شامل تغییرات فیزیکی، عاطفی و رفتاری باشد، مانند:

1. تغییر در عادات غذایی

استرس بر سطح انسولین و کورتیزول افراد تأثیر می گذارد. این می تواند باعث شود که کودکان پرخوری کنند و غذاهای ناسالم مانند غذاهای حاوی قند، چربی یا هر دو را انتخاب کنند. از سوی دیگر، برخی از کودکان آنقدر تحت فشار استرس قرار می گیرند که اشتهای خود را از دست می دهند یا اصلا احساس گرسنگی نمی کنند. اگر تغییرات قابل توجهی در الگوهای غذایی کودک شما وجود دارد، در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید تا از ابتلای فرزندتان به اختلال خوردن جلوگیری کنید.

2. تغییر در الگوی خواب

استرس همچنین می تواند خواب کودک را مختل کند. به دلیل تفکر بیش از حد، نگرانی یا اضطراب، کودک شما ممکن است در به خواب رفتن در شب مشکل داشته باشد یا ممکن است خواب عمیق نداشته باشد. استرس نیز می تواند منجر شود شب ادراریکابوس و سایر اختلالات خواب.

3. مکیدن شست

مکیدن شست ممکن است برای کودکان خردسال (یک تا دو ساله) طبیعی باشد و این رفتار معمولا در حدود سه سالگی متوقف می شود. با این حال، می‌تواند برای کودکان مدرسه‌ای نیز مشکل‌ساز باشد، به‌ویژه زمانی که به مکانیزم مقابله با استرس یا اضطراب تبدیل شود. مکیدن شست می تواند باعث عفونت دهان، مشکلات انگشت شست، مشکلات گفتاری و نامرتبی دندان ها شود. اگر کودک شما در تلاش برای توقف مکیدن انگشت است، از یک متخصص کمک بگیرید.

4. وابستگی فزاینده

برخی از کودکان والدین، خواهر و برادر یا قیم خود را به عنوان “شبکه ایمنی” خود می بینند. بنابراین، بیشتر به آن‌ها می‌چسبند، دائماً به آن‌ها نیاز دارند و ممکن است در هنگام استرس جدایی از مردم برایشان مشکل باشد.

5. نوسانات خلقی

تغییرات خلقی، مانند بازی در موقعیت‌های عادی، احساس تحریک‌پذیری یا گریه بی‌دلیل نیز می‌تواند از نشانه‌های استرس در کودکان، به‌ویژه کودکان کوچک‌تر باشد. اگر کودک شما نوسانات خلقی دارد، از او بپرسید که آیا حالش خوب است یا خیر. به این ترتیب می توانید علت استرس را پیدا کنید و به آن آرامش بدهید.

6. پرخاشگر بودن

برخی از کودکانی که توانایی مقابله با استرس را ندارند به نقطه ای می رسند که از نظر فیزیکی پرخاشگر یا پرخاشگر می شوند. اگر متوجه تغییرات نگران کننده در رفتار فرزندتان شدید، با روانشناس، روانپزشک یا متخصص اطفال صحبت کنید تا فورا مشکل را برطرف کند.

7. انزوا و انزوا

استرس بیش از حد همچنین می تواند باعث گوشه گیری یا گوشه گیری کودکان از افراد دیگر، حتی خانواده شود. اگر کودک شما چند روزی است که اتاق خود را ترک نکرده است، در اسرع وقت به دنبال مشاوره پزشکی باشید. انزوا یا کناره گیری باید فورا مورد توجه قرار گیرد زیرا می تواند به افکار خطرناکی مانند آسیب رساندن به خود منجر شود.

8. دردهای جسمی

زمانی که استرس دارید یا مضطرب هستید، مغز شما یک پاسخ بیولوژیکی “جنگ یا گریز” را تحریک می کند و سیگنال هایی را به بدن شما ارسال می کند که می تواند به شما کمک کند از آسیب احتمالی فرار کنید. پس از آن، احساس هوشیاری بیشتری می کنید. ضربان قلب شما سریع می شود و ماهیچه های شما شروع به انقباض می کنند. با این حال، زمانی که فرد استرس زیادی را تجربه می کند، ممکن است دردهای فیزیکی مانند ناراحتی معده، درد شانه، سردرد و اسهال را تجربه کند. اگر کودک شما درد فیزیکی دارد، با پزشک صحبت کنید تا بتواند درمان مورد نیاز خود را دریافت کند.

راه هایی برای کمک به کودک در مواقع استرس

چگونه به کودک خود در هنگام استرس کمک کنیم؟ درست است که هیچ راه حلی برای همه وجود ندارد، اما راه های زیادی برای کمک به فرزندتان برای مقابله و مدیریت استرس وجود دارد، از جمله:

1. مطمئن شوید که فرزندتان احساس امنیت می کند

صرف نظر از منبع استرس، کودکان در هر سنی اغلب برای آرامش به والدین خود نگاه می کنند. اطمینان از اینکه کودک شما احساس امنیت و عشق می کند می تواند به کاهش استرس کمک کند.

۲- با فرزندتان صحبت کنید

سعی کنید به شیوه ای صادقانه ارتباط برقرار کنید، از کودک خود بپرسید که چه احساسی دارد و با دقت به پاسخ او گوش دهید. موارد زیر را حتما به خاطر بسپارید:

  • سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.
  • به هیچ وجه قضاوت نکنید.
  • حمایت خود را نشان دهید.

نوجوانان و کودکان بزرگتر ممکن است احساسات خود را بهتر بیان کنند یا منفی گرایان را بروز دهند. اما کودکان کوچکتر ممکن است از کلماتی مانند ترس، غم، جنون، سردرگمی و غیره استفاده کنند. به جای “استرس”.

3. به آنها کمک کنید تا مهارت های مقابله ای سالم را توسعه دهند

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که کودکانی که سطح اضطراب بالاتری دارند، بیشتر درگیر رفتارهای مقابله ای منفی هستند. کودکان اغلب فاقد ابزار و تجربه برای مدیریت استرس خود به روشی سالم هستند. بنابراین بهتر است موارد زیر را به فرزندان خود آموزش دهید: (منبع)

  • تکنیک های ذهن آگاهی
  • تمرینات تنفسی
  • مانتراهای ساده
  • فعالیت بدنی
  • رژیم غذایی متعادل
  • گذراندن زمان در طبیعت

4. زمان با کیفیتی را با آنها بگذرانید

می توانید به فرزندتان اطمینان دهید که برای حمایت از او حاضر خواهید بود و برای موارد زیر وقت بگذارید:

  • فرزند خود را تحسین کنید
  • در آغوش گرفتن او
  • فرزند خود را از هر نظر دوست داشته باشید
  • فعالیت های با هم
  • گردش های خانوادگی
  • با فرزندتان استراحت کنید

5. استرس خود را مدیریت کنید

اگر مراقب خودتان نباشید، نه تنها مراقبت از دیگران سخت است، بلکه به یاد داشته باشید که کودکان اغلب رفتار خود را از بزرگسالان می آموزند و والدینی که به طور مزمن استرس دارند، کودکان را بیشتر نگران می کنند. فراموش نکنید که از خودتان نیز مراقبت کنید.

برای کاهش استرس خود می توانید از این مقاله کمک بگیرید: استرس را فوراً کاهش دهید و از بین ببرید.

6. فرزند خود را در مورد تغییرات آینده آگاه کنید

اختلالات زندگی می تواند برای کودکان بسیار استرس زا باشد. سعی کنید هر گونه تغییر بزرگ را از قبل به فرزندتان بگویید، مانند:

  • تغییر خانه
  • تغییر شغل
  • تغییر در برنامه
  • یک ورزش یا فعالیت جدید
  • مدارس را تغییر دهید

7. به آنها گوش دهید و آنها را در تصمیم گیری مشارکت دهید

لازم نیست از کودک نوپایتان بپرسید که کدام ماشین را بخرید، بلکه سعی کنید احساسات و نظرات فرزندتان را در نظر بگیرید، به خصوص زمانی که انتخاب هایی که انجام می دهید روی او تاثیر می گذارد.

8. از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید

ما به عنوان پدر و مادر هر کاری که از دستمان بر می آید برای کمک به فرزندانمان انجام می دهیم، اما برخی از چالش ها فراتر از سطح تلاش ما هستند. اگر سطح استرس فرزندتان کاهش یا ناپدید نشد و یا حتی بدتر نشد، بهترین کار این است که فرزندتان را نزد یک متخصص سلامت روان ببرید.

آخرین کلمه

به پایان مقاله علائم استرس در کودکان رسیدیم، امیدواریم با کمک راه حل های ذکر شده در این مقاله، استرس فرزندان خود را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که قبل از اینکه برای فرزندتان حرکتی انجام دهید، ابتدا باید آرامش خود را حفظ کنید و یاد بگیرید که استرس خود را مدیریت کنید.

از اینکه ما را تا انتها دنبال کردید سپاسگزاریم، منتظر نظرات ارزشمند شما هستیم.

منابع:

psychcentral.com

www.tenethealth.com