فواید کسالت؛ 6 گام برای استفاده بهتر از آن احساس


کسالت در محل کار اغلب یک احساس منفی در نظر گرفته می شود. طبق تحقیقات، کسالت با مشکلاتی مانند کاهش عملکرد مرتبط است. با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که برخی از اشکال کسالت می تواند مفید باشد. در این مقاله در مورد انواع بی حوصلگی، فواید بی حوصلگی و نحوه استفاده از آن به نفع خود صحبت می کنیم.

آیا کسالت واقعا مفید است؟

چگونه بی حوصلگی می تواند برای ما خوب باشد؟ اگرچه کسالت همیشه به عنوان یک احساس منفی در ذهن ما تصور می شود، اما در واقع می تواند به یک عامل انگیزشی تبدیل شود. این احساس گاهی باعث می شود متوجه شویم که برای رهایی از یکنواختی و کسالت باید چه کار کنیم.

جیمز دانکرت و جان ایستوود، نویسندگان کتاب روانشناسی کسالت، توضیح می دهند که چگونه از این حس برای تقویت انگیزه و آزادسازی خلاقیت استفاده کنیم. آنها در کتاب خود، کسالت را فرصتی برای درون نگری می دانند. از طریق همین بازتاب درونی است که می‌توانیم بفهمیم چه چیزهایی کار می‌کنند و چه چیزهایی ما را بیشتر هیجان زده می‌کنند و خلاقیت ما را فعال می‌کنند. به گفته آنها، کسالت مانند فشار دادن دکمه توقف در زندگی است که به ما امکان می دهد روال روزمره خود را مرور کنیم و فرصت های جدیدی برای پر کردن خلاء زندگی پیدا کنیم.

آنها از برخی نویسندگان و هنرمندان مشهور مثال می زنند که چگونه در این بین ایده ها و بینش های جدیدی پیدا کرده اند. به عنوان مثال، نیل گیمن، نویسنده انگلیسی، 4 ماه از رسانه های اجتماعی استراحت کرد تا آنچه را که او به عنوان خرابی توصیف می کند، دریافت کند. او می‌گوید: «می‌خواستم ساعت‌ها آزادی داشته باشم، مثل کسی که در تاکسی نشسته و از پنجره به بیرون خیره شده و فقط به چیزهای مختلف فکر می‌کند. ذهن خالی پر از کسالت مانند لوح خالی آماده برای نقاشی است.

فواید کسالت

1. ظرفیت حافظه کاری را افزایش دهید

مغز نیز مانند بدن به استراحت نیاز دارد. بی حوصلگی و بی حوصلگی، یعنی حالتی که مغز کاری برای انجام آن ندارد، نوعی استراحت مغزی است که هم از خستگی ذهن جلوگیری می کند و هم حافظه کاری ما (حافظه کوتاه مدت) را تقویت می کند.

در دانشگاه ویسکانسین در ایالات متحده، محققان رابطه بین حافظه کوتاه مدت و لحظاتی را که به مغز اجازه می‌دهیم آزادانه خیال‌پردازی کند، بررسی کردند. آنها از گروهی از دانش آموزان خواستند تا کارهای ساده را انجام دهند. سپس از آنها خواسته شد تا حروف و عبارات ساده ریاضی را که به آنها نشان داده شده بود، حفظ کنند. آن دسته از دانش آموزانی که گاه در حین کار به ذهن خود استراحت می دهند و خیال پردازی می کنند در این آزمون حافظه نمره بهتری کسب کردند.

اگر در حین کار استراحت های کوتاهی داشته باشیم و ذهن خود را آزادانه بچرخانیم، حافظه کوتاه مدت ما بهتر کار می کند.

2. تقویت قسمت های خودکار مغز

بخش‌های خودکار مغز، مناطقی هستند که وقتی هیچ کاری انجام نمی‌دهیم، مانند زمانی که خواب هستیم یا بی حوصله هستیم، فعال هستند. طبق تحقیقات انجام شده، این قسمت ها هنگام تعامل با دیگران نیز فعال هستند. بنابراین، اگر گاهی به خود اجازه می دهیم که حوصله سر برود، به تقویت این قسمت و در نتیجه افزایش قدرت تعامل خود با دیگران کمک می کنیم.

3. تامین اجتماعی

در یک مطالعه، محققان کینگز کالج لندن و دانشگاه لیمریک دریافتند کسانی که احساس کسالت می‌کنند بیشتر در فعالیت‌های خیریه شرکت می‌کنند، زیرا زمانی که افراد بی حوصله هستند، اغلب به دنبال چیزی معنادار برای دور شدن از آن هستند. در نتیجه سخاوتمندتر می شوند.

4. افزایش خلاقیت

مثالی که از نویسنده انگلیسی نیل گیمن زدیم نیز از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از هنرمندان برای برانگیختن خلاقیت خود برای مدتی دست از کار می کشند و شاید بگذارند زمان در بیکاری بگذرد.

سندی مان و ربکا کادمن دو محققی بودند که رابطه بین خستگی و خلاقیت را بررسی کردند. آنها از گروهی از شرکت کنندگان خواستند تا یک کار معمولی و خسته کننده را انجام دهند، سپس در فعالیتی شرکت کنند که نیاز به خلاقیت دارد. گروه دیگری مستقیما وارد این فعالیت شدند. کسانی که ابتدا فعالیت های خسته کننده انجام دادند، در فعالیت بعدی خلاقیت بیشتری نشان دادند.

5. انجام بهتر کارها

طبق یک مطالعه، زمانی که حوصله‌مان سر می‌رود، ممکن است بتوانیم با برخی تکنیک‌ها شرایط را بهتر کنیم. سامی پرون، استادیار دانشگاه ایالتی واشنگتن، از گروهی از شرکت کنندگان خواست تا تصویری از چندین میخ را روی یک کامپیوتر مهندسی معکوس کنند، کاری کاملا خسته کننده و بیهوده. پرون متوجه شد که یکی از شرکت کنندگان در حین انجام این کار آهنگی را زمزمه می کند. فکر کردن به چیز دیگری و خیال‌پردازی در زمانی که حوصله‌مان سر می‌رود، می‌تواند کار خسته‌کننده را کمتر خسته‌کننده کند و ذهن ما را از خستگی انجام کارهای معمولی رها کند.

بسیاری از کسب و کارها یک روال دارند. به جای اینکه پس از مدتی به دلیل انجام کارهای تکراری خسته شویم، می توانیم با انجام کارهایی مشابه آنچه پرون دیده است، زمان کسالت را به یک فعالیت سرگرم کننده تبدیل کنیم.

6 گام برای استفاده بهتر از خستگی

هر کسالت با هر شدتی مفید نیست. خستگی مکرر نشانه خوبی نیست. در این بخش در مورد آن نوع کسالتی صحبت می کنیم که گاهی به وجود می آید یا حتی اجازه می دهد که به وجود بیاید.

1. بی حوصلگی خود را بپذیرید

وقتی احساس بی حوصلگی کردید، فورا آن را سرکوب نکنید و در آن غرق نشوید. این که از کسالت خود آگاه هستید، باید سرآغاز شناخت و تصدیق این احساس باشد. تشخیص و نامگذاری صحیح کسالت اولین قدم برای استفاده بهتر از آن است. مهم است که وقتی احساس کسالت می کنید، تصمیمات عجولانه برای اصلاح یا فرار نگیرید.

2. دلیل بی حوصلگی خود را پیدا کنید

کسالت و بی حوصلگی می تواند به دلایل مختلف و به اشکال مختلف ظاهر شود. بی حوصلگی شما فقط به دلیل کار زیاد است؟ خوب، یک استراحت کوتاه آن را حل می کند. اما اگر به طور کلی از کاری که انجام می‌دهید خسته شده باشید و این کسالت خود را به شکل کسالت نشان دهد، چه؟ واضح است که در این صورت نمی توانید با یک استراحت کوتاه بر این احساس غلبه کنید. شما باید تصمیم مهم تری بگیرید. محققان 5 نوع کسالت را شناسایی کرده اند که دانستن آنها برای ارزیابی وضعیت شما مفید است. در زیر این 5 نوع را معرفی کرده ایم.

1. کسلی ناشی از خستگی

رایج ترین و ساده ترین شکل بی حوصلگی زمانی است که بیش از حد کار می کنید. با گرفتن یک تعطیلات کوتاه یا چند روز مرخصی می توانید خلق و خوی خود را تغییر دهید.

2. کسلی ناشی از عدم تمرکز

در این موقعیت که بسیار رایج است، دلتان را برای آن نمی گذارید و ذهنتان مدام از کاری که باید انجام دهید فرار می کند. در حین انجام کار مدام حواس‌تان پرت می‌شود و در خیال‌پردازی هستید.

3. کسالت مایه شادی است

این شکل از خستگی شما را به سمت فعالیت های سرگرم کننده سوق می دهد. احساس کمبود در خود می کنید و این بی حوصلگی به شما می گوید که وقت آن رسیده که به فعالیتی بروید که دوست دارید.

4. ملال واکنشی

این شکل ناخوشایند بی حوصلگی زمانی اتفاق می افتد که ما در یک فعالیت فوق العاده خسته کننده گرفتار شده ایم و هیچ راه گریزی از آن نیست. مثلاً باید ساعت ها در یک جلسه کاری شرکت کنیم یا مجبور به انجام یک کار تکراری هستیم. در این حالت ذهن ما مدام رهایی و رهایی خود را از این وضعیت تصور می کند. ممکن است در این شرایط پرخاشگر شویم.

5. ملال ناشی از بی تفاوتی

به دلیل این شکل از کسالت، انسان احساس می کند که زندگی و کارش بی معناست و شب ها بی هدف روزهایش را سپری می کند. این حالت بی تفاوتی ناشی از افسردگی است و نیاز به مداخله روان درمانگر دارد.

3. زمانی را برای استراحت ذهن خود در نظر بگیرید

بی حوصلگی هر چند وقت یکبار برای سلامت روحی و روانی ما مفید است. این به ذهن فرصتی می دهد تا کمی خیال پردازی کند و از کار و دغدغه دور شود. استراحت دادن به مغز به بهبودی و از سرگیری فعالیت هایمان کمک می کند.

4. کار و استراحت را متعادل کنید

اگر زیاد کار کنیم، می سوزیم. علاوه بر آسیب های روحی، ممکن است شاهد آسیب های فیزیکی نیز باشیم. بنابراین باید از خستگی به عنوان فرصتی برای استراحت ذهن و بدن استفاده کنیم. در این مواقع می توانیم به ذهن خود اجازه دهیم تا خیال پردازی کند یا در فعالیت های سرگرم کننده شرکت کند.

5. زمانی که حوصله دارید از شبکه های اجتماعی دوری کنید

یکی از کارهایی که بسیاری از ما به انجام آن عادت داریم، گشت و گذار در شبکه های اجتماعی در زمانی است که حوصله داریم. این کار نه تنها برای رهایی از کسالت مفید نیست، بلکه ذهن و حافظه کوتاه مدت ما را درگیر شغلی طاقت فرسا می کند. در نهایت می توانیم در این فضا غرق شویم و زمان را از دست بدهیم. پس وقتی حوصله دارید سراغ تلفن همراه و شبکه های اجتماعی خود نروید.

6. از خستگی به عنوان فرصتی برای ایده پردازی استفاده کنید

وقتی ملالت را می پذیریم و اجازه می دهیم به جای مبارزه با آن به سراغمان بیاید، فرصتی برای گشودن دریچه های جدیدی از فکر و تخیل پیدا می کنیم. بی حوصلگی، مانند تسهیل کننده ها، به ما کمک می کند تا نگاهی تازه به آنچه قبلا انجام داده ایم داشته باشیم و به دنبال راه های جدیدی برای انجام آن باشیم.

نقطه پایان

گاهی اوقات بی حوصلگی خوب است. اما اگر مدام این احساس را دارید، مشکلی وجود دارد. اگر از اشکال عمیق بی حوصلگی مانند بی تفاوتی نسبت به زندگی به طور کلی رنج می برید، وقت آن است که با یک روان درمانگر صحبت کنید و تغییراتی در زندگی حرفه ای و شخصی خود ایجاد کنید.

توجه! این مقاله صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن نیاز به مشاوره پزشک یا متخصص می باشد. اطلاعات بیشتر

با استفاده از زبان بدن ناگفته ها را بگویید و بشنوید