مصرف زیاد نمک باعث چه بیماری هایی می شود؟



مضرات نمک برای سلامتی

نمک یکی از محبوب ترین ادویه های دنیاست که از دیرباز پای ثابت غذاها و سفره های مردم بوده و نقش پر رنگی در تثبیت طعم انواع غذاها و افزایش ماندگاری آنها دارد.

متاسفانه کاربردها و فواید بی نظیر نمک خوراکی تنها یک روی سکه است و این روی سکه از عوارض و خطرات جدی مصرف بی رویه نمک برای سلامتی از جمله خبر می دهد. افزایش فشار خوناحتباس آب در بدن سرطان معدهبیماری قلبی و یک مرگ زودرس نقل شده.

آشنا شدن آسیب های کوتاه مدت و بلند مدت نمک و حذف سریع نمک از بدن، تا پایان مقاله با کوکاکولا همراه باشید.

مضرات خوردن نمک

نمک سفره که معمولاً برای طعم‌دهی و نگهداری غذاها استفاده می‌شود، از دو ماده اصلی تشکیل شده است: سدیم (حدود 40٪) و کلرید (حدود 60٪).

سدیم یک ماده معدنی ضروری برای عملکرد بهینه عضلات و اعصاب است و همراه با کلرید به حفظ تعادل مناسب آب و مواد معدنی در بدن کمک می کند.

اما با وجود فواید مصرف نمک، خوردن بیش از حد آن چه در کوتاه مدت و چه در بلندمدت می تواند بر سلامت بدن تاثیر منفی بگذارد.

عوارض کوتاه مدت مصرف بیش از حد نمک

خوردن نمک زیاد چه در وعده های غذایی و چه در طول روز می تواند عواقب ناخوشایندی در کوتاه مدت داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

1. احتباس آب

ممکن است پس از مصرف زیاد نمک احساس نفخ یا نفخ کرده باشید که به دلیل احتباس مایعات در بدن است.

کلیه ها همیشه سعی می کنند نسبت معینی از سدیم به آب را در بدن حفظ کنند و چون سدیم بیش از حد با مصرف نمک وارد بدن می شود، کلیه ها آب اضافی را در بدن ذخیره می کنند تا این نسبت را جبران کنند.

افزایش احتباس آب در بدن می تواند باعث تورم به خصوص در دست ها و پاها و افزایش وزن بیش از حد معمول شود.

2. افزایش فشار خون

یک وعده غذایی سرشار از نمک باعث می شود خون بیشتری در رگ ها و سرخرگ ها جریان یابد و به طور موقت فشار خون را افزایش می دهد.

با این حال، به نظر می رسد که همه افراد از عوارض مصرف بیش از حد نمک رنج نمی برند، به عنوان مثال، افرادی که به نمک تحمل می کنند ممکن است پس از مصرف نمک افزایش فشار خون را تجربه نکنند.

حساسیت بدن انسان به نمک می تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله ژنتیک و هورمون ها باشد، افزایش سن و چاقی نیز می تواند اثر افزایش فشار خون ناشی از استفاده از رژیم های غذایی حاوی نمک را افزایش دهد.

3. تشنگی شدید

خوردن غذای شور می تواند باعث خشکی دهان یا احساس تشنگی شدید در فرد شود. این تشنگی و میل شدید به نوشیدن آب، واکنش طبیعی بدن به اختلال در نسبت سدیم به آب است و به این ترتیب بدن سعی در اصلاح این نسبت دارد.

از یک طرف افزایش مصرف مایعات به دلیل تشنگی می تواند منجر به تکرر ادرار شود و از طرف دیگر ننوشیدن مایعات کافی پس از خوردن مقادیر زیاد نمک باعث افزایش سطح سدیم در بدن شده و می تواند منجر به هایپرناترمی شود.

در هیپرناترمی به منظور رقیق کردن غلظت اضافی سدیم در بدن، آب از سلول‌های بدن و خون خارج می‌شود که در صورت عدم درمان این عارضه می‌تواند منجر به گیجی، تشنج، کما و حتی مرگ شود و علائم دیگر عبارتند از به قرار ملاقات، مشکلات تنفسی و خواب و کاهش ادرار اشاره کرد.

اثرات طولانی مدت مصرف بیش از حد نمک

مصرف نمک بیش از حد طولانی مدت نیز می تواند مشکلاتی را ایجاد کند، از جمله:

1. فشار خون بالا

همانطور که قبلا گفتیم رژیم های غذایی سرشار از نمک در برخی موارد فشار خون را به میزان قابل توجهی بالا می برند و از طرفی کاهش نمک رژیم غذایی می تواند تاثیر خوبی در کاهش فشار خون داشته باشد. اما این تاثیر چقدر است؟

به نظر می رسد که کاهش مصرف نمک به میزان 4.4 گرم در روز می تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را به ترتیب 4.18 میلی متر جیوه و 2.06 میلی متر جیوه کاهش دهد. این کاهش در افراد مبتلا به فشار خون بالا تقریباً دو برابر افراد با فشار خون طبیعی است.

علاوه بر این، این تأثیر در افرادی که حساسیت بیشتری به نمک دارند بسیار بیشتر از افرادی است که حساسیت کمتری به نمک دارند. چاقی و افزایش سن نیز می تواند اثر افزایش فشار خون رژیم های پر نمک را افزایش دهد.

2. سرطان معده

به نظر می رسد خوردن رژیم های غذایی سرشار از نمک خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهد.

گفته می شود افرادی که به طور متوسط ​​3 گرم نمک در روز مصرف می کنند، 68 درصد بیشتر از افرادی که مصرف روزانه آنها 1 گرم نمک است، در معرض ابتلا به سرطان معده هستند. همچنین احتمال ابتلا به سرطان معده در افرادی که دوبرابر بیشتر از افرادی که از رژیم غذایی کم نمک مصرف می کنند نمک پر نمک مصرف می کنند وجود دارد.

علت این مشکل هنوز مشخص نیست، اما کارشناسان معتقدند رژیم های غذایی سرشار از نمک ممکن است با ایجاد زخم یا التهاب دیواره معده، خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند.

3. بیماری قلبی و مرگ زودرس

در حال حاضر بحث های زیادی در مورد ارتباط بین رژیم های غذایی پر نمک و احتمال ابتلا به بیماری قلبی و مرگ زودرس وجود دارد.

از یک طرف، به نظر می رسد مصرف زیاد نمک باعث افزایش فشار خون و سفت شدن رگ ها و شریان ها می شود و این تغییرات خطر بیماری قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

از سوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند رژیم های غذایی پر نمک بر سلامت قلب و طول عمر تاثیری ندارد و رژیم های کم نمک خطر ابتلا به بیماری های قلبی و مرگ زودرس را افزایش می دهد.

این اختلاف احتمالاً به مواردی مانند تفاوت در روش های مورد استفاده در مطالعات، وزن، حساسیت فردی به نمک و سایر مسائل مربوط به سلامت مربوط می شود.

آیا می توانیم در مصرف نمک زیاده روی کنیم؟

مصرف بیش از حد نمک کشنده به ندرت اتفاق می افتد زیرا در صورتی اتفاق می افتد که فرد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود حدود 0.5 تا 1 گرم نمک مصرف کرده باشد که برای یک فرد 70 کیلوگرمی 35 تا 70 گرم (2 تا 4 قاشق چایخوری) است. خوردن) نمک است.

افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند نارسایی قلبی، کبد یا بیماری کلیوی هستند، اگر بیش از 10 گرم سدیم در روز (معادل حدود 25 گرم نمک) مصرف کنند، می توانند عوارض کشنده ای را تجربه کنند.

به نظر می رسد که در حال حاضر یک فرد متوسط ​​در حال حاضر حدود 9 تا 12 گرم نمک در روز مصرف می کند که بیشتر آن از غذاهای فرآوری شده به دست می آید، در حالی که مقامات بهداشتی توصیه می کنند که افراد مصرف سدیم را به 1500 تا 2300 میلی گرم در روز (معادل 3.8 تا 5.8 گرم یا 8/3 گرم یا 8/3 گرم یا 5.8 گرم) محدود کنند. 2/3 تا 1 قاشق چایخوری نمک).

اگر نمک زیاد مصرف کرده اید…

اگر به دلایلی نمک زیادی مصرف کرده اید، می توانید با در نظر گرفتن نکات زیر اثر آن را کاهش دهید:

  • آب کافی بنوشید تا بدن بتواند نسبت سدیم و آب را متعادل کند.
  • سعی کنید از غذاهای غنی از پتاسیم مانند میوه ها، سبزیجات، حبوبات، آجیل، دانه ها و لبنیات استفاده کنید. پتاسیم و سدیم با هم نقش مهمی در حفظ تعادل مایعات بدن ایفا می‌کنند و رژیم‌های حاوی پتاسیم احتمالاً اثراتی دارند رژیم غذایی سرشار از سدیم این امر را خنثی می‌کند، در حالی که کمبود پتاسیم در رژیم غذایی ممکن است خطر حساسیت به نمک را افزایش دهد.
  • سعی کنید میزان نمک مصرفی در سایر وعده های غذایی خود را کاهش دهید. به یاد داشته باشید که 78 تا 80 درصد نمکی که مصرف می کنید از غذاهای فرآوری شده یا وعده های غذایی رستوران می آید.

در نتیجه، بهترین راه برای کاهش نمک یا سدیم اضافی در بدن، تمرکز بر خوردن غذاهای تازه و کم فرآوری شده است.

منبع: Healthline