هر آنچه باید در مورد فرهنگ سازمانی بدانید: معنی، انواع و ویژگی های آن


زمان مطالعه: 7 دقایق

فرهنگ سازمانی یکی از مهمترین مفاهیم مورد بحث در علم مدیریت و رفتار سازمانی است. بسیاری از محققین فرهنگ قوی مناسب برای هر سازمانی را یکی از عوامل کلیدی در موفقیت و رشد سازمان ها می دانند.

با این حال، تقریباً 85 درصد از سازمان ها در ایجاد یا اصلاح فرهنگ مناسب شکست می خورند. در این مقاله از مجله بوکاپو می خواهیم با مقوله فرهنگ در سازمان ها، معنا و انواع آن و ویژگی های فرهنگ صحیح بیشتر آشنا شویم. با ما بمان.

تعریف فرهنگ سازمانی چیست؟

فرهنگ سازمانی را می توان یکی از مقوله های مهم و گسترده «فرهنگ» دانست. به گفته گیرت هافستد، یکی از برجسته ترین محققان در این زمینه، فرهنگ را می توان برنامه ریزی جمعی ذهن انسان دانست. آنچه اعضای یک گروه را از اعضای گروه دیگر متمایز می کند.

بنابراین این مفهوم را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، درک‌ها و شیوه‌های فکری که در بین اعضای سازمان و اعضای جدید سازمان رایج است، آنها را به‌عنوان طرز تفکر صحیح و روش صحیح انجام وظایف می‌پذیرد.

فرهنگ هر سازمانی شامل ارزش ها و رفتارهایی است که محیط کاری، اجتماعی و روانی منحصر به فرد آن سازمان را شکل می دهد و دارای چهار جنبه متمایز است:

  • قوانین رفتار جمعی
  • هنجارها و آیین های سازمانی
  • الگوهای تعامل کارکنان با یکدیگر، با مدیران و مشتریان
  • ارزش ها و ایدئولوژی ها و باورهای سازمانی و تقویت آنها

یکی از بهترین منابع در این زمینه کتاب فرهنگ سازی فرهنگ است که می توانید خلاصه آن را در سایت بوکاپو مطالعه کنید.

خلاصه کتاب فرهنگ، فرهنگ ساختمان

راهنمای ایجاد فرهنگ سازمانی برای کسب و کار

بن هوروویتز

در 37 دقیقه بخوانید

4 مورد از مهمترین دلایل اهمیت فرهنگ سازمانی

از آنجایی که فرهنگ یک سازمان بر تمام ابعاد آن تأثیر می گذارد، نقش مهمی در رشد و توسعه کسب و کار ایفا می کند. شرکت هایی با فرهنگ قوی 1.5 برابر بیشتر از سایر شرکت ها به رشد درآمد و سودآوری دست می یابند.

در زیر به چهار دلیل اشاره می کنیم که نشان می دهد چرا فرهنگ چنین نقش مهم و مؤثری را ایفا می کند:

  • تعریف هویت سازمان و شرکت شما

همانطور که در قسمت اول اشاره کردیم، فرهنگ یک سازمان شامل تمام مولفه های کاری و اجتماعی آن است، بنابراین نشان می دهد که چه چیزی برای شرکت شما مهم است و سرمایه گذاری های شرکت شما بر چه ارزش هایی استوار است.

  • تبدیل کارکنان به مدافعان یا منتقدان سازمان

یکی از مهمترین مزایای یک فرهنگ قوی در یک سازمان این است که می تواند کارکنان را به چیزی فراتر از کارمندان برساند و کارمندان را به حامیان و حامیان پرشور شرکت تبدیل کند.

در سازمانی با فرهنگ قوی، کارکنان احساس می کنند مورد توجه قرار می گیرند، دیده می شوند و نظرشان مهم است. در چنین شرایطی احساس تعلق بیشتری به سازمان و اهداف آن می کنند و از سازمان حمایت می کنند.

عکس این مشکل نیز صادق است و در یک فرهنگ ضعیف و ناکارآمد، با نادیده گرفتن کارکنان و عدم توجه به نیازها و دیدگاه های آنها، آنها را به دشمن و منتقد در قلب سازمان تبدیل می کند.

  • حفظ کارکنان خوب و کارآمد در سازمان

همانطور که گفته شد، در سازمان هایی که دارای فرهنگ سازمانی قوی هستند، جایگاه و ارزش کارکنان شایسته به طور کامل حفظ می شود و کارکنان فرصت رشد و پیشرفت دارند.

بنابراین نیروهایی که در این فضا رشد می کنند به کارکنانی موثر و کارآمد تبدیل می شوند که به سازمان وفادار هستند و شرکت را ارتقا می دهند.

  • تبدیل همه اعضای یک سازمان به یک تیم قوی

فرهنگ سازمانی درست می تواند همه اعضای سازمان را در قالب فرهنگ درست متحد کند و علی رغم اختلافات و اختلاف نظرها، آنها را در یک راستا نگه دارد.



مطالعه پیشنهادی: 7 مهارت مدیریت ارتباطات سازمانی موثر

هنگامی که سازمانی دارای فرهنگ مشخص، دقیق و صحیح باشد، شرح رفتار، وظایف کاری و اجتماعی همه کارکنان مشخص می شود و همه اعضا مطابق با هدف سازمان و با رعایت فرهنگ خاص خود در یک تیم قرار می گیرند. .

انواع فرهنگ سازمانی

نکته ای که بسیار حائز اهمیت است و باید به آن توجه داشت این است که هر سازمانی بسته به اهداف، چشم انداز و ماموریتی که برای خود در نظر گرفته است به نوع خاصی از فرهنگ نیاز دارد.

یکی از معروف ترین مدل های فرهنگ سازمانی که در سال 1999 ارائه شد، بر اساس انعطاف پذیری در مقابل ثبات و تمرکز درونی در مقابل تمرکز بیرونی، چهار نوع فرهنگ در سازمان ها معرفی شده است. این چهار نوع عبارتند از:

  • فرهنگ قبیله ای (یا فرهنگ تعاونی)

همانطور که از نام این فرهنگ پیداست، فرهنگ قبیله ای بر کار گروهی تاکید دارد و نوعی روحیه خانوادگی در چنین سازمانی حاکم است.

کارکنان در این سازمان ها به راحتی می توانند نظرات خود را بیان کنند و هر کارمندی در جایگاه خود کاملاً قابل مشاهده و مورد توجه است.

در این سازمان ها رهبران به عنوان مربی و راهنما عمل می کنند و همه اعضا در جهت یک هدف مشترک تلاش می کنند. می توان گفت تعامل و جایگاه اعضا در این نوع فرهنگ افقی است. این بدان معنی است که همه اعضا به یک ترتیب قرار می گیرند.

وفاداری به سازمان و تعاملات قوی و سازنده بین اعضا باعث ارتقای اهداف سازمان هایی می شود که از این فرهنگ بهره مند هستند.

خلاصه کتاب Leaders Eat Last

چرا برخی تیم ها موفق می شوند و برخی دیگر نه؟

سایمون سینک

در 23 دقیقه بخوانید

  • فرهنگ سلسله مراتبی (فرهنگ کنترلی)

در میان انواع مختلف فرهنگ های سازمانی، فرهنگ سلسله مراتبی درست نقطه مقابل فرهنگ قبیله ای است. مهمترین تفاوت این دو فرهنگ در ساختار و سبک رهبری است.

در فرهنگ سلسله مراتبی، ساختار رهبری عمودی است. بالاترین مقام متعلق به رهبران سازمان و مقام بعدی مدیران هستند.

در این سازمان ها، قدرت (و کنترل) کاملاً متمرکز است و نگاه از بالا به پایین در رده های بالا نسبت به رده های پایین مشهود است. ضمناً در این فرهنگ تعامل و مشورت نقش فرعی دارد و دستورات از سوی مقام بالاتر صادر می شود.

  • فرهنگ بازار (یا فرهنگ رقابتی)

فرهنگ بازار، سودآوری را اولویت اصلی می داند و بر رقابت و رشد تمرکز دارد. مبنای ارزیابی همه چیز در این سازمان ها نتیجه نهایی است.

این سازمان‌های نتیجه‌گرا نه تنها برای دستیابی به بهترین نتایج و سود با سایر سازمان‌ها رقابت می‌کنند، بلکه خود اعضا نیز در ساختار داخلی سازمان دائماً با یکدیگر رقابت می‌کنند.

  • ادوکراسی یا فرهنگ خلاق

واژه adhocracy از ترکیب دو کلمه ad hoc به معنای «برای هدفی خاص» و cracy به معنای «دولت» به وجود آمده است و در مقابل بوروکراسی به معنای نظام های اداری سلسله مراتبی مبتنی بر کاغذبازی قرار می گیرد.

این فرهنگ سازمانی محیطی بسیار پویا و مملو از تعامل و همکاری به دور از ساختارهای رسمی ایجاد می کند که در آن مشاغل بر اساس آموزش های ارائه شده تخصصی می شوند.

اساس آن فراهم آوردن شرایطی است که موجب بروز ابتکار، خلاقیت، نوآوری و احساس مسئولیت در کارکنان شود. Adhocracy فرهنگی سازگارترین با شرکت هایی است که نیاز به نوآوری و توسعه مداوم دارند. مانند شرکت های فناوری و استارت آپ ها.



مطالعه پیشنهادی: رهبری سازمانی و سبک های آن + ارائه 6 کتابی که رهبران موفق باید بخوانند

ویژگی های یک فرهنگ سازمانی خوب چیست؟

در سازمانی که فرهنگ سازمانی خوبی دارد:

  • مردم اهداف بلندمدت دارند، از مشکلات فعلی و وضعیت مطلوبی که باید برسند آگاه هستند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند.
  • تمرکز افراد خارج از سازمان است، به این معنا که بر روی رقبا و مشتریان خود تمرکز می کنند و از حاشیه ها دوری می کنند.
  • همه کارکنان فرصت رشد و تلاش برای بهبود و توسعه و بهبود کار خود را دارند.
  • کارمندان نقش خود را در تیم می دانند و ستون فقرات تیم خود هستند و اعضا را به پیشرفت و تلاش بیشتر تشویق می کنند.
  • دارای یک سیستم پاداش منصفانه و قدرتمند است که اعضایی را که برای رسیدن به اهداف سازمان تلاش می کنند تشویق می کند.
  • روابط و ارتباطات کارکنان بین کارکنان و مدیران و سرپرستان مثبت، سازنده و شفاف است. همه می توانند به خوبی با مدیران خود ارتباط برقرار کنند و نگرانی های خود را بیان کنند.

راهکارهایی برای اصلاح فرهنگ غلط سازمانی

گاهی اوقات اعضای یک سازمان متوجه می شوند که فرهنگ حاکم بر سازمان دارای نقایصی است که بر کارایی و بهره وری کارکنان تأثیر منفی می گذارد و یا بنا به دلایلی باید فرهنگی که قبلاً برای سازمان مفید بود تغییر یابد.

در چنین شرایطی رهبران و مدیران باید نسبت به تغییر فرهنگ غلط و اصلاح نواقص اقدام کنند. در زیر به سه روش عملی برای تغییر و بهبود فرهنگ کار اشاره می کنیم. البته باید توجه داشت که اصلاح فرهنگ یک سازمان می تواند زمان بر باشد و مراحل درست شدن فرهنگ ابتدا باید توسط مدیران و رهبران اجرا شود.

  • ارزش های مورد نظر سازمان را تعیین کنید

ارزش‌هایی را که فکر می‌کنید در سازمان گم شده‌اند شناسایی کنید و مطمئن شوید که برای همه روشن است. به کارمندان نشان دهید که چگونه این ارزش ها به توسعه خودشان و تحقق اهداف شرکت کمک می کند.

  • تلاش ها و دستاوردهای کارکنان را به رسمیت بشناسید

اهمیت دادن به تلاش و موفقیت هر یک از کارکنان باعث تشویق و ایجاد انگیزه در کارکنان و تقویت روحیه آنها می شود. فرهنگ قدردانی و تشویق را در بین کارکنان تقویت کنید و با بازخورد خود به آنها انگیزه دهید.

  • بر یادگیری، تحقیق و توسعه تمرکز کنید

همه سازمان ها کم و بیش به نوآوری و خلاقیت نیاز دارند. همه کارکنان نیز مشتاق بهبود مهارت های خود و ارتقای موقعیت خود هستند.

برای پیشرفت سازمان و کارکنان آن باید در هر سازمانی برنامه های آموزشی منظمی اجرا شود تا همه افراد و تیم ها بتوانند مهارت کسب کنند و تعامل سازنده بین اعضا ایجاد شود.

  • هنگام جذب نیرو مراقب باشید

هنگام استخدام کارمندان جدید، به اضافه کردن کارکنانی به سازمان خود توجه کنید که با ارزش های اصلی سازمان شما همسو هستند و می توانند بر اهداف شرکت شما تمرکز کنند.

خلاصه کتاب The Perfect Team Player

ایجاد، شناسایی و حفظ بازیکنان تیم ایده آل برای مجموعه هایی که می خواهند موفق باشند

پاتریک لنسیونی

در 48 دقیقه بخوانید

تازه استخدام شده ها باید اهداف سازمان را به اندازه سایر کارمندان بدانند و عمیقاً متعهد به دستیابی به آنها باشند. برای این منظور، علاوه بر ارزیابی مهارت های افراد، شخصیت و اهداف کوتاه مدت و بلندمدت جویندگان کار را نیز در نظر بگیرید.

آخرین کلمه

فرهنگ سازمانی مفهومی گسترده است که تمام اصول و ارزش های حاکم بر یک سازمان و کیفیت روابط و تعاملات بین کارکنان یک شرکت را تعریف می کند. فرهنگ قوی در یک سازمان باعث ارتقای اهداف شرکت و بهبود عملکرد کارکنان می شود.

سوالات متداول


فرهنگ سازمانی چیست؟

مجموعه‌ای از ارزش‌ها، باورها، درک‌ها و شیوه‌های فکری که در بین اعضای سازمان و اعضای جدید سازمان رایج است، آنها را به‌عنوان طرز تفکر صحیح و روش صحیح انجام وظایف می‌پذیرد.


چرا فرهنگ سازمانی مهم است؟

فرهنگ سازمانی از این جهت مهم است که: هویت سازمان و شرکت شما را مشخص می کند و می تواند کارکنان را به حامیان یا منتقدان سازمان تبدیل کند. علاوه بر این، فرهنگ سازمانی قوی نیروهای خوب و مؤثر را در سازمان حفظ می کند و فرهنگ سازمانی همه اعضای یک سازمان را به یک تیم قوی تبدیل می کند.