پاکسازی درون – راهی به سوی آرامش (7 روش عملی)


زمان مطالعه: 5 دقایق

افکار بی اهمیتی که در ذهن شما جای گرفته اند، احساس غرق شدن، استرس روزانه و ترکیب آنها با نگرانی از آینده و اتفاقات ناخوشایند گذشته، همه اینها چرخه ای بی پایان برای شما ایجاد می کند که آرامش را از شما سلب می کند. این جایی است که شما می روید تمیز کردن از داخل باید بتوانید آن آرامش از دست رفته را پیدا کنید.

با این مقاله از مجله بوکاپو همراه باشید تا شما را با اهمیت این پاکسازی آشنا کنیم و راه حل های مفیدی را به شما آموزش دهیم تا بتوانید ذهن خود را آرام کنید.

دلیل اهمیت پاکسازی داخلی چیست؟

وقتی صحبت از مراقبت از خود می شود، اولین چیزی که معمولاً به ذهن می رسد مراقبت از بدنتان است. کارهایی مانند پاکسازی پوست یا ورزش کردن. اما در کنار بدن انسان، ذهن انسان نیز نیاز به مراقبت دارد. گاهی ذهن انسان چنان شلوغ و به هم ریخته می شود که نیاز به یک تکان اساسی دارد.

برای انجام این خانه تکانی بزرگ، به پاکسازی درونی نیاز دارید تا بر افکار منفی، به ویژه تجربه، غلبه کنید.

خلاصه کتاب وراجی مندان

صدای درون چه زمانی به صدای ذهن تبدیل می شود و چگونه می توان آن را کنترل کرد؟

اتان کراس

در 50 دقیقه بخوانید

این تمیز کردن به دلایل زیر مهم است:

  • برای سلامت روان شما خوب است.
  • به شما کمک می کند تمرکز کنید.
  • شما را کارآمدتر می کند.
  • هورمون کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش می دهد.
  • به بهبود حافظه کوتاه مدت و بلند مدت کمک می کند.

چگونه تمیز کردن را از داخل شروع کنیم؟

قبل از هر چیز باید باور داشته باشید که علاوه بر توجه به بدن خود، باید به درون خود نیز توجه کنید و در نتیجه مراقبت از خود را در اولویت زندگی خود قرار دهید.

برای پاکسازی درون، باید توجه خود را به ذهن خود معطوف کنید. به افکار خود نگاه کنید و از افکار منفی خود آگاه شوید. سپس با انجام کارهایی که در قسمت بعدی به آن اشاره می کنیم به آرامش خاطر دست یابید.

از طرفی باید از عواملی که ذهن شما را گیج می کند آگاه باشید. برخی از این عوامل به شرح زیر است:

  • بسیاری از تعهدات و جلسات کاری
  • راه حل های زیادی
  • وظایف اضافی
  • دنبال کردن بیش از حد اخبار (به خصوص اخبار بد)
  • رسانه های اجتماعی

مراحل تمیز کردن داخلی

موارد زیر می تواند به شما در پاکسازی داخل بدن کمک کند. اقدامات زیر ترتیب خاصی ندارند. می‌توانید با کسانی که با آن‌ها راحت‌تر هستید شروع کنید و به مرور زمان دیگران را اضافه کنید.

ذهن آگاهی را انجام دهید

ذهن آگاهی به شما کمک می کند در لحظه حال حاضر باشید. در عوض، نشخوار فکری باعث می شود که دائماً به اتفاقات ناراحت کننده در گذشته یا آینده فکر کنید و زمان حال را از دست بدهید. به این ترتیب به خود استرس وارد می کنید و شادی را از خود سلب می کنید.

یک مطالعه نشان داد که درمان ذهن آگاهی می تواند به اندازه CBT در بیماران مبتلا به افسردگی و اضطراب موثر باشد. برای آشنایی بیشتر با ذهن آگاهی، می توانید خلاصه کتاب ذهن آگاهی برای مبتدیان بوکاپو را مطالعه کنید.

خلاصه کتاب ذهن آگاهی برای مبتدیان

راهی برای درک اینکه واقعاً کی هستید

جان کابوت زین

در 39 دقیقه بخوانید

محیط اطراف خود را مرتب نگه دارید

شاید برای شما جالب باشد که بدانید محیط شما می تواند بر محیط ذهنی شما تأثیر بگذارد. کتاب پاکسازی ذهن به شما پیشنهاد می کند که نظافت مکان خود را در اولویت زندگی خود قرار دهید.

بی نظمی در محیط خانه می تواند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارد و آرامش را از فرد سلب کند. این خلاصه کتاب همچنین در مورد سم زدایی دیجیتال صحبت می کند و پیشنهادات خوبی در این زمینه ارائه می دهد.

بگو نه

از آنجایی که افراد زمان و مکان محدودی دارند، نمی توانند به همه وظایف پاسخ مثبت دهند. بنابراین، باید یاد بگیرید که وظایف خود را اولویت بندی کنید. نه گفتن در بسیاری از موارد استرس شما را کاهش می دهد و به شما کمک می کند ذهن خود را پاک کنید.

نویسنده داستان، شانا نایکیست از زندگی در لحظه، از کلمه “نه” به عنوان کلمه ای که همه چیز را برای او تغییر داد، نام می برد. او اعتراف می کند که سال ها همیشه به همه چیز “بله” می گفت و این “بله” نهایی او را از بسیاری از لذت های زندگی محروم کرد.

خلاصه کتاب هنر زندگی

رهایی از اضطراب و دستیابی به سبک زندگی ساده تر و پرشورتر

شانا خوشگله

در 34 دقیقه بخوانید

در این کتاب خواهید خواند که چگونه او پس از سال ها بالاخره توانست با یادگیری این مهارت به آرامش برسد.

حواس خود را پرت کنید

اگر وسواس فکری دارید و نشخوار فکری می کنید، یکی از راه های پاکسازی ذهنتان این است که حواس خود را پرت کنید. ذهن شما در هر زمان فقط می تواند روی یک چیز تمرکز کند. بنابراین اگر روی یک چیز تمرکز کنید، به طور هدفمند چیزهای دیگر را نادیده می گیرید.

در خلاصه کتاب بهتر از قبل خواندیم که سرکوب افکار آنها را قدرتمندتر می کند. بنابراین باید تمرکز خود را از آن دور کنید و آگاهانه حواس خود را پرت کنید. در این کتاب یاد می گیرید که چگونه عادت های خوب را پیاده کنید و عادت های بد را حذف کنید.

مدیتیشن میکنم

مدیتیشن به شما کمک می کند بر احساسات منفی غلبه کنید. تحقیقات همچنین نشان می دهد که مدیتیشن می تواند در تسکین نشخوار فکری موثر باشد. اگر مشکل خواب دارید، مدیتیشن در پایان روز می تواند راهی مفید برای شما باشد.

از انجام چند وظیفه ای خودداری کنید

در دنیای پر سرعت امروز، انجام چند کار می تواند وسوسه انگیز باشد. اما حقیقت این است که انجام چند کار باعث کاهش کارایی و افزایش استرس شما می شود. سعی کنید یک لیست واقعی از کارهای روزانه تهیه کنید و با مهمترین کار شروع کنید.

معطل نکن

چیزی را به تعویق نیندازید به تعویق انداختن کار فضایی در ذهن شما اشغال می کند و باعث می شود احساس گناه کنید. اگر با اهمال کاری مشکل دارید، توصیه می کنیم خلاصه راهنمای درمان اهمال کاری را بخوانید.

خلاصه راهنمای درمان اهمال کاری

به تعویق انداختن یک انتخاب است

مونیکا رامیرز بوسکو

در 51 دقیقه بخوانید

آخرین کلمه

با انجام اقدامات فوق می توانید ذهن خود را از افکار منفی، نشخوار فکری و استرس رها کنید. در واقع نظافت از درون به شما کمک می کند آرامش بیشتری را در زندگی تجربه کنید. وقتی ذهن خود را پاک می کنید، دوباره به آن انرژی می دهید تا بتواند بار دیگر با انرژی بیشتری وظایف خود را انجام دهد.

توصیه می کنیم برای آشنایی بیشتر با این رشته به خلاصه کتاب هایی که در این مقاله ذکر کرده ایم مراجعه کنید. علاوه بر خلاصه کتاب های ارائه شده در این مقاله، بیش از 700 خلاصه کتاب دیگر در مورد بوکاپو وجود دارد که با مراجعه به قسمت کتاب ها می توانید به خلاصه هایی در موضوعات مختلف دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول


منظور از پاکسازی درون چیست؟

پاکسازی درونی یا پاکسازی ذهن به سلامت روان شما کمک می کند. در تمرکز و بهبود حافظه کوتاه مدت و بلند مدت موثر است و هورمون های استرس را کاهش می دهد. در نهایت، این به بهبود عملکرد شما کمک می کند.


مراحل تمیز کردن داخل چیست؟

چیزهایی مانند تمرکز حواس، مدیتیشن، توانایی نه گفتن، سازماندهی محیط خود، اجتناب از به تعویق انداختن و انجام چند کار می تواند آرامش را به ذهن شما بازگرداند.