چرا دقت مهم است و چگونه می توانیم دقیق باشیم؟ (5 تکنیک)


زمان مطالعه: 5 دقایق

از اینکه همیشه ضرب الاجل را از دست می دهید یا به جلسات عجله می کنید خسته شده اید؟ آیا استرس ناشی از دیر رسیدن شما را دیوانه می کند؟ ساعت را هر چقدر که می خواهید روی دیوار حرکت دهید و بشکنید؟ صبر کن! نیازی به آن نیست همین اهمیت بسه دقت ملاقات (دقت).

با خواندن این مقاله از مجله بوکاپو، با چند تصمیم اساسی آشنا می شوید که می توانید در مسیر تبدیل شدن به یک فرد وقت شناس تمرین کنید.

چرا وقت شناسی در روابط کاری و شخصی مهم است و چه فوایدی دارد؟

وقت شناسی هم در زندگی شخصی افراد و هم در کارشان موثر است. برخی از دلایل اهمیت دقت به شرح زیر است:

احترام به دیگران

وقت شناس بودن نشانه احترام به دیگران است. وقتی به موقع در جلسات یا قرارهای ملاقات حاضر می شوید، این پیام را ارسال می کنید که برای آنها ارزش قائل هستید و به آنها اهمیت می دهید. اگر وقت دیگران را تلف کنید، نیازهای آنها را نادیده می گیرید. شما با آنها همدلی نمی کنید و به آنها گوش نمی دهید.

اعتماد دیگران را نسبت به خود افزایش دهید

اگر همیشه به وقت شناسی توجه کنید، دیگران می توانند به شما اعتماد کنند. آنها به شما متکی هستند و می دانند که به تعهدات خود پایبند خواهید بود، بنابراین همه پروژه ها طبق برنامه پیش می روند.

کاهش استرس

اگر همیشه دیر به محل کار خود برسید یا همیشه کار خود را دیر به کارفرما تحویل دهید، دچار اضطراب و استرس خواهید شد. این مشکل می تواند بر سلامت روان شما تأثیر منفی بگذارد. یکی از دلایل این امر بی احتیاطی است. اگر از اهمال کاری رنج می برید، این خلاصه از راهنمای درمان اهمال کاری ممکن است کمک کند.

خلاصه راهنمای درمان اهمال کاری

به تعویق انداختن یک انتخاب است

مونیکا رامیرز بوسکو

در 51 دقیقه بخوانید

افزایش فرصت های شغلی

کارفرمایان اغلب به کارمندانی که به موقع سر کار می آیند یا موعد مقرر را رعایت می کنند توجه بیشتری نشان می دهند. این مشکل می تواند به رشد کارکنان دقیق در محیط کارشان کمک کند.

افزایش مسئولیت در محیط کار

اگر همه در محل کار وقت شناس باشند، فرهنگ مسئولیت پذیری در محل کار پرورش می یابد که منجر به کارایی بیشتر می شود.



مطالعه پیشنهادی: راهکارهایی برای تقویت مسئولیت پذیری در جنبه های مختلف زندگی

بهبود روابط با مشتری

اگر وقت شناس هستید و به موقع سر کار می آیید، می توانید به طور مداوم با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید و این ارتباط را بهبود ببخشید.

از سوی دیگر، هیچ کس نمی خواهد با شرکتی کار کند که برای وقت خود ارزش قائل نیست. اگر ضرب الاجل مشتری را از دست بدهید، اعتماد مشتری را از بین می برید و اعتبار شرکت خود را خدشه دار می کنید.

افزایش بهره وری

وقتی وقت شناس باشید کارها را به موقع شروع می کنید و در نتیجه زمان تلف شده کاهش می یابد. این ویژگی انگیزه و تمرکز شما را افزایش می دهد و تاثیر زیادی در بهره وری شخصی و کاری شما دارد.

از طرفی اوقات فراغت زیادی وجود خواهد داشت که در این دوره ها می توانید کارهای ضروری دیگر را انجام دهید. همچنین، لازم نیست منتظر بمانید تا افراد دیگر کارها را آغاز کنند.

تیم کاری موفق

کیفیت تیم کاری به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از: پایبندی به برنامه، برنامه ریزی، طول جلسات، وقت شناسی، سازماندهی و وقت شناسی.



مطالعه پیشنهادی: یک تیم موفق و 5 ویژگی مهم که بدون آنها باید مداحی تیم خوانده شود

با این 5 کار به فردی وقت شناس تبدیل شوید

اکنون که از اهمیت دقت آگاه شدید، سعی کنید با استفاده از راهکارهای زیر این مهارت را توسعه دهید.

1. کار خود را اولویت بندی کنید و از قبل برنامه ریزی کنید

هنگامی که وظایف خود را اولویت بندی می کنید و بر اساس آن برنامه ریزی می کنید، به وضوح می دانید که چه کاری باید انجام دهید. در نتیجه، می‌توانید زمان خود را مدیریت کنید و با سهولت بیشتری به ضرب‌الاجل‌ها برسید. سعی کنید ابتدا کارهای دشوار را شروع کنید.

همچنین، استفاده از یک یادآوری برای جلسات مهم یا ضرب الاجل ها می تواند به شما کمک کند در مسیر خود بمانید. شاید در نگاه اول اولویت بندی کارها کار آسانی به نظر برسد. اما اینطور نیست. برای این کار می توانید از خلاصه کتاب اولویت بندی کمک بگیرید.

خلاصه کتاب اولویت بندی اولویت ها

در مسیر اهداف خود باشید

استفن آر. کاوی

در 54 دقیقه بخوانید

2. در صورت لزوم به بعضی چیزها نه بگویید

سعی کنید مسئولیت های جدید فراتر از توانایی های خود را بر عهده نگیرید. شما باید مهارت نه گفتن و نه گفتن به برخی چیزها را یاد بگیرید. اگر کاری باید انجام شود، می توانید آن را برون سپاری کنید.

3. زمان آن را با دقت انجام دهید

سعی کنید از زمان لازم برای تکمیل هر کار آگاه باشید و ضرب الاجل های واقع بینانه تعیین کنید. ضرب الاجل خود را با دقت تعیین کنید. به عنوان مثال، از این جملات استفاده نکنید:

  • در اسرع وقت انجام خواهم داد؛
  • فقط یک ثانیه طول میکشد.

4. به خود یادآوری کنید که چرا دقت مهم است

وقتی می خواهید عادت جدیدی را در خود پرورش دهید، باید دید روشنی برای آن داشته باشید. پس مدام به خود یادآوری کنید که اگر وقت شناس نباشید چه هزینه ای برای شما خواهد داشت و اگر وقت شناس باشید چه فایده ای برای شما خواهد داشت؟

خلاصه کتاب خلق رفتارهای ماندگار

تبدیل به فردی شوید که می خواهید باشید

مارشال گلداسمیت

در 44 دقیقه بخوانید

برای این منظور می توانید از مزایایی که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم استفاده کنید. یک قلم و کاغذ بردارید و چیزهایی را که برایتان مهم هستند یادداشت کنید. ایجاد یک عادت جدید کار آسانی نیست. خلاصه کتاب Creating Lasting Behaviors به ​​این موضوع می پردازد و به شما کمک می کند تا عادت های جدیدی را در خود ایجاد کنید.

5. نکات بیشتر

  • اول از همه، مشکل خود را بپذیرید و بپذیرید که دقیق نیستید.
  • همه چیز را از شب قبل آماده کنید.
  • یک وسیله حمل و نقل قابل اعتماد پیدا کنید؛
  • همیشه مراقب ترافیک باشید.
  • زود آماده شوید؛
  • برای رویدادهای غیرمنتظره زمان بگذارید؛
  • تعهدات خود را در یک تقویم بنویسید و هر روز آن را بررسی کنید.

چک لیست خلاصه کتاب

چگونه از چک لیست برای تکمیل کار خود به بهترین شکل ممکن استفاده کنید

جزیره مرجانی گاوان

در 33 دقیقه بخوانید

آخرین کلمه

گاهی اوقات ممکن است به دلیل برخی مشکلات مانند بیماری، مشکلات خانوادگی یا اتفاقات غیرمنتظره، شرایط خارج از کنترل شما باشد و به شما اجازه ندهد که برای همیشه وقت شناسی خود را حفظ کنید. این کاملا طبیعی است. اما نکته مهم این است که سعی کنید همیشه دقت را در اولویت خود قرار دهید.

آیا خود را وقت شناس می دانید؟ چه شد که این مهارت را به دست آوردید؟ لطفا افکار خود را با ما به اشتراک بگذارید.

بوکاپو مرجعی به بیش از 700 خلاصه است که در آن می توانید موضوعات مختلف را بیابید. اگر به موضوع مدیریت زمان علاقه دارید می توانید از مجموعه 8 کتاب مدیریت بهتر زمان از سایت بوکاپو دیدن فرمایید.

سوالات متداول


چه تمرین هایی در بهبود دقت موثر هستند؟

کار خود را برنامه ریزی و اولویت بندی کنید؛ تقویت توانایی “نه” گفتن؛ برای خود ضرب الاجل های واقع بینانه تعیین کنید. فواید وقت شناسی را مدام به خود یادآوری کنید.


چه کتاب هایی می توانند در نظم و دقت به من کمک کنند؟

اما این کتاب‌ها می‌توانند مفید باشند: اکنون عادت، چگونه کارها را سازماندهی کنیم، 15 راز مدیریت زمان، اصل 80-20، قورباغه خود را ببلعید، کی؟، فهرست بررسی، ایجاد رفتارهای ماندگار. خلاصه همه این کتابها را در بوکاپو بخوانید.