کتاب مدیریت استرس 14 کتاب مدیریت استرس


همه ما به نوعی با استرس و اضطراب کنار می آییم و این طبیعی است. اما اگر مراقب نباشیم، استرس و اضطراب بیش از حد می تواند آسیب های جبران ناپذیری به ما وارد کند. در این مقاله کتاب های مدیریت استرس ما شما را معرفی می کنیم تا قدمی برای آرامش بردارید.

ماهیت استرس چیست؟

استرس نحوه واکنش ما هنگام تحت فشار یا تهدید است و معمولا زمانی اتفاق می افتد که در موقعیتی قرار می گیریم که احساس می کنیم نمی توانیم آن را مدیریت یا کنترل کنیم. چه زمانی استرس مشکل ساز می شود؟

گاهی اوقات کمی استرس می تواند به ما کمک کند تا کارها را انجام دهیم و احساس انرژی بیشتری کنیم. اما استرس زمانی که طولانی یا خیلی قوی باشد می تواند به یک مشکل تبدیل شود. در برخی موارد، استرس حتی می تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر منفی بگذارد. ممکن است بشنوید که متخصصان سلامت از انواع خاصی از استرس به عنوان “حاد” یا “مزمن” یاد می کنند:

استرس حاد در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از یک رویداد رخ می دهد و کوتاه مدت، معمولا کمتر از چند هفته، و بسیار شدید است. این نوع استرس معمولاً پس از یک رویداد ناخوشایند یا غیرمنتظره رخ می دهد. به عنوان مثال، این رویداد می تواند از دست دادن ناگهانی یکی از عزیزان، حمله یا یک بلای طبیعی باشد. استرس مزمن کمی متفاوت است و مدت زیادی طول می کشد یا دوباره تکرار می شود. اگر اغلب تحت فشار زیادی هستید، ممکن است این نوع استرس را تجربه کنید. همچنین، اگر زندگی روزمره شما دشوار باشد، مانند مراقبت از والدین بیمار یا زندگی در فقر، ممکن است استرس مزمن بیشتری را تجربه کنید.

این مطلب را نیز بخوانید: استرس چیست؟ چگونه کار می کند؟

علائم استرس بیش از حد

استرس معمولاً به عنوان یک مشکل سلامت روان در نظر گرفته نمی شود. اما از چند جهت با سلامت روان ما مرتبط است. استرس می تواند باعث مشکلات روانی شود یا مشکلات موجود را بدتر کند. به عنوان مثال، اگر استرس زیادی را تجربه کنید، می تواند منجر به یک مشکل روانی مانند اضطراب یا افسردگی شود. یا یک دوره آسیب زا از استرس می تواند منجر به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شود.

همین مسائل روحی باعث استرس بیشتر می شود. ممکن است متوجه شوید که کنار آمدن با علائم روزمره مشکل سلامت روان دشوارتر از همیشه است. همچنین ممکن است در مورد مدیریت داروها، قرار ملاقات های مراقبت های بهداشتی یا سایر درمان ها استرس داشته باشید. استرس می تواند انواع بسیاری از علائم فیزیکی و احساسی را ایجاد کند. گاهی اوقات ممکن است متوجه نباشید که این علائم ناشی از استرس است. در اینجا چند نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما بیش از حد استرس دارید:

  • اسهال یا یبوست
  • فراموش کردن
  • دردهای مکرر
  • سردرد
  • کمبود انرژی یا تمرکز
  • مشکلات جنسی
  • سفتی فک یا گردن
  • خستگی
  • مشکل در به خواب رفتن یا ماندن در خواب
  • ناراحتی معده
  • استفاده از الکل یا مواد مخدر برای آرامش
  • کاهش یا افزایش ناگهانی وزن

اگر می خواهید در مورد علائم استرس بیشتر بدانید، این مقاله را بخوانید: 9 نشانه و نشانه استرس

ارائه کتاب مدیریت استرس

ما لیستی از کتاب های محبوب مدیریت استرس را برای شما گردآوری کرده ایم. توضیحات هر کتاب را بخوانید تا کتاب مناسب خود را بیابید:

1- کتاب وقتی بدن می گوید نه

اگر نمی دانید استرس چگونه بر بدن شما تأثیر می گذارد، حتما این کتاب را بخوانید. گابور مته، نویسنده کتاب «وقتی بدن نه می‌گوید» در کتاب خود از تأثیر استرس بر بیماری‌های شدید و مزمن صحبت می‌کند و به ما ثابت می‌کند که ذهن قدرت تأثیرگذاری بر سلامتی را دارد و استرس را نیز می‌توان مدیریت کرد. مدیریت ذهن

2- کتاب ذهن آگاهی مدرن برای کاهش استرس

این کتاب تمرین ها و روش های مورد استفاده در دوره MBSR را ارائه می دهد. این دوره یک برنامه 8 هفته ای برای درمان اضطراب، استرس، افسردگی و بیماری هایی مانند سرطان ارائه می دهد. بث مولیگان نویسنده این کتاب و یکی از مدرسان این دوره است. این به شما کمک می کند تا ارتباط بین آسیب های روحی و جسمی خود را کشف کنید و علت درد خود را درک کنید.

3- کتاب صلح خود را پیدا کنید

نویسنده کتاب “آرامش خود را بیابید” دکتر آمیت سود در این کتاب بیان می کند که ریشه همه استرس ها و نگرانی های ما در درون ماست. روش صحیح نگاه کردن به مشکلات مختلف را آموزش می دهد. تمامی روش هایی که او در کتاب خود ارائه کرده در مراکز مدیریت استرس آزمایش شده و اثربخشی آن به اثبات رسیده است. با خواندن این کتاب می توانید آرامش را در لحظه حال پیدا کنید.

۴- کتاب مدیریت استرس زبان انسان

آلن الکین یک روانشناس بالینی و درمانگر در مرکز مشاوره استرس در نیویورک است. آلن در کتاب خود به شما کمک می کند تا علت اصلی استرس خود را بیابید و با کمک آموزش های او می توانید جسم و روح خود را آرام نگه دارید. با خواندن این کتاب می توانید عوامل استرس زا را در زندگی خود کشف کنید و یاد بگیرید که چگونه آنها را کنترل کنید.

5- کتاب با اقتدار

اگر از شکست می ترسید، این کتاب برای شما عالی است. برن براون، نویسنده این کتاب، به شما می آموزد که چگونه احساسات و افکار خود را مدیریت کنید و دیدگاه خود را به شکست تغییر دهید. به طور طبیعی، اگر بتوانید ترس های غیر منطقی خود را کاهش دهید، سطح استرس شما نیز کاهش می یابد.

6- کتاب استرس خوب

فکر می کنم از روی نام کتاب بتوانید محتوای آن را حدس بزنید. بدون شک استرس آسیب های زیادی دارد و آسیب های زیادی به جسم و روح ما وارد می کند، اما آیا می دانستید که استرس بر شادی هم تاثیر می گذارد؟ مک گینیگال، نویسنده این کتاب، استرس را با استفاده از تحقیقات تجربی متفاوت تعریف می کند. این به ما نشان می دهد که همه چیز به نگرش خود ما نسبت به استرس بستگی دارد و ما تعیین می کنیم که آیا استرس برای ما مفید است یا به ما آسیب می رساند. با کمک کتاب استرس خوب می توانیم از استرس خود بدون آسیب رساندن به خودمان استفاده کنیم.

۷- کتاب استرس را سرکوب کنید

کنفورد ند نویسنده کتاب “سرکوب استرس” در کتاب خود 35 راه برای غلبه بر استرس را معرفی کرده است. با کمک راه حل های ارائه شده در این کتاب می توانید به راحتی احساسات خود را در موقعیت های استرس زا مدیریت کنید و از قدرت تحلیل خود بهتر استفاده کنید.

8- کتاب مدیریت استرس

ادوارد هالوول مانند مک گینیگال معتقد است که استرس جنبه های مثبتی دارد. او معتقد است که نباید استرس داشته باشید به صورت کامل سرکوب و حذف کنید، اما یاد بگیرید که چگونه استرس را مدیریت کنید. استرس را یک محرک قوی برای دستیابی به اهداف و موفقیت می داند.

9- کتاب با 10 گام برای غلبه بر استرس

این کتاب بر اساس مقالات پژوهشی جمع آوری شده بیش از سی سال تحقیق نوشته شده است. اطلاعات منتشر شده در این کتاب بر اساس تجزیه و تحلیل بیماران واقعی در دانشگاه ایالتی نیویورک در مرکز آلبانی برای استرس و اختلالات اضطرابی و مرکز دانشگاه بوستون برای اضطراب و اختلالات مرتبط است. با کمک این کتاب می توانید با 10 استراتژی کلیدی بر استرس خود غلبه کنید.

این مقاله را نیز بخوانید: تاثیر مدیتیشن بر استرس

10- کتابی که به کودکان کمک می کند تا با استرس، اضطراب و تغییر کنار بیایند

این کتاب شامل 6 قسمت است و اطلاعاتی در مورد مواردی مانند مهارت های زندگی، خودآگاهی، تصویرسازی، احساسات، مقابله با تغییر، آمادگی برای تغییر، مقابله با استرس، مقابله با اضطراب، تفکر، تعیین هدف و غیره در اختیار مخاطب قرار می دهد. اگر کودک شما استرس و اضطراب زیادی را تجربه می کند، این کتاب می تواند به او کمک زیادی کند.

11- کتاب پاکسازی ذهن برای موفقیت در زندگی

یکی از دلایل استرس، ذهن مشغول و افکار زیاد است. رهایی از افکار مزاحم آرزوی بسیاری از ماست. کتاب «تمیز کردن ذهن» به ما ذهن آگاهی را می آموزد و به ما کمک می کند تا از شر افکار غیر ضروری خلاص شویم و افکار خود را مدیریت کنیم. اگر اضطراب و استرس بالایی دارید این کتاب را حتما بخوانید.

خواندن این مقاله را به شما پیشنهاد می کنیم: چگونه به ذهن آگاهی برسیم؟ 6 تکنیک علمی و موثر

12- کتاب یک فرد بسیار حساس

آیا خود را فردی بسیار حساس و استرس زا می دانید؟ اگر پاسخ شما به این سوال مثبت است، این کتاب برای شما نوشته شده است. دکتر هارون نویسنده این کتاب نیز فردی بسیار حساس به حساب می آید و یکی از دلایلی که من این کتاب را نوشتم همین است. او در کتاب خود به شما می گوید که چگونه برای خود ارزش قائل شوید و نکاتی را برای مراقبت شخصی به شما ارائه می دهد. این استراتژی ها به شما کمک می کند استرس و حساسیت خود را کاهش دهید.

13- کتاب مغز ضد استرس

دکتر ملانی گرینبرگ در کتاب «مغز ضد استرس» به استرس از منظری متفاوت نگاه می کند. او می گوید ما می توانیم شاخه های عصبی نورون های مغزمان را طولانی تر کنیم. این به ما کمک می کند تا اضطراب و استرس خود را بهتر مدیریت کنیم. این کتاب مجموعه ای از راه حل های ساده را برای افزایش قدرت مغز ارائه می دهد.

14- کتاب هنگام حمله اضطراب

کتاب «وقتی اضطراب حمله می‌کند» یکی از کتاب‌های مفید برای مقابله با استرس است. این کتاب در مواقعی که استرس و اضطراب دارید و نیاز به آرامش دارید به شما کمک می کند. آقای دیوید برنز 40 تکنیک را در کتاب خود معرفی کرده است تا به شما در پیشگیری از حملات استرس و اضطراب کمک کند.

آخرین کلمه

به انتهای مقاله کتاب های مدیریت استرس رسیدیم. شاید خواندن این کتاب ها به شما کمک زیادی برای مقابله با استرس کند، اما به یاد داشته باشید که در برخی موارد مراجعه به روانشناس می تواند راه بهتری باشد و به نتایج ما سرعت ببخشد. پس اگر کتاب های بالا را خواندید و نتیجه نگرفتید ناامید نشوید و به متخصص مراجعه کنید.

ممنون که تا آخر با ما همراه بودید کدام یک از کتاب های بالا را خوانده اید؟ نظر خود را در مورد آن برای ما بنویسید. اگر کتاب دیگری در زمینه مدیریت استرس سراغ دارید، لطفاً آن را به ما و دوستانتان معرفی کنید.

منابع:

www.unicef.org

www.mind.org.uk