کوچینگ کسب و کار چیست؟ – کوچینگ کسب و کار از صفر تا صد


کوچینگ کسب و کار فرآیندی است که از طریق آن صاحبان مشاغل و سازمان های مختلف می توانند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند، به اهداف و چشم انداز روشنی برای کسب و کار خود بیندیشند و در نهایت نقاط قوت خود را بهبود بخشند و نقاط ضعف خود را تقویت کنند. شما مسیر عمل به سمت آن چشم انداز را تعیین می کنید. در نهایت با انجام این اقدامات، سازمان ها روز به روز به اهداف خود نزدیک می شوند.

در جلسه کوچینگ چه اتفاقی می افتد؟

جلسات کوچینگ کسب و کار مانند سایر دوره های کوچینگ دارای سه مرحله است. شناخت وضعیت مطلوب، شفاف سازی و روشن شدن وضعیت موجود و آغاز مسیر رسیدن به وضعیت مطلوب و اهداف و خواسته ها.

در طول جلسات کوچینگ، کوچ در کنار سازمان و مدیران کسب و کار می نشیند و با استفاده از ابزارهایی که در اختیار دارد، سعی می کند در ابتدا مشخص کند که کسب و کار مربوطه دقیقاً به دنبال چه چیزی است و مدیران آن پس از فرآیند جلسه چه انتظاری دارند. چه اتفاقی برای کوچینگ کسب و کار خواهد افتاد؟

شفاف سازی اهداف صاحب کسب و کار

در این میان کوچ سعی می کند انگیزه صاحب کسب و کار یا مدیرانش را از هدفی که برای خود در نظر گرفته اند کشف کند. به عبارت دیگر، چرایی اهداف را بگویید. در بسیاری از مواقع وقتی مدیران دلیل خواسته ها و اهداف خود را پیدا می کنند، آن را تغییر می دهند و می توان گفت دیدگاه آنها تغییر می کند. به عنوان مثال تصور کنید که یک صاحب کسب و کار قصد دارد در پایان جلسات چالش فروش کم را حل کند و بتواند فروش بیشتری را تجربه کند.

در طول جلسه کوچ با سوالات قدرتمندی که از صاحب کسب و کار می پرسد، مشتری یا صاحب کسب و کار به این نتیجه می رسد که فروش آنها خیلی کم نیست و چالش اصلی آنها فقدان ساختار مالی مشخص است. به همین دلیل درآمدی که وارد کسب و کار می شود پس از مدتی به راحتی از بین می رود. همانطور که می بینید، در مثال بالا، در طول مکالمه موثر بین کخ و مشتری، چالش اصلی مشتری تغییر کرد.

چالش را تغییر دهید

یکی از مواردی که در جلسات کوچینگ کسب و کار اتفاق می افتد، تغییر چالش است. در بسیاری از موارد، یک صاحب کسب و کار تصمیم می گیرد از کوچ در وسط برای حل یک چالش استفاده کند. زیرا کوچ سعی می کند با ابزارهایی که در اختیار دارد به مشتریان کمک کند تا مشکلات و چالش های خود را عمیق تر ببینند و وقتی مشتریان به چالش های خود عمیق نگاه کنند، می توانند ریشه چالش را بیابند. در نتیجه اقداماتی را برای رفع آن انجام می دهد.

وضعیت فعلی را بشناسید

پس از تعیین وضعیت مطلوب مشتریان، نوبت به شناخت وضعیت فعلی می رسد. یکی از مهمترین مسائل در مدیریت کسب و کار، سازگاری نتیجه مطلوب و ظرفیت تولید است. به عنوان مثال، یک کارخانه ریسندگی را در نظر بگیرید که می خواهد خوب کار کند و قصد دارد ظرفیت تولید خود را افزایش دهد، اما در تامین مواد اولیه با چالش هایی مواجه است.

پس از تعیین وضعیت مطلوب باید وضعیت موجود را شناخت. زیرا در این صورت می توان استراتژی بهتر و کاربردی تری ایجاد کرد و برای رسیدن به وضعیت مطلوب اقداماتی انجام داد.

اقدامات در پایان هر جلسه مشخص می شود

در هر جلسه کوچینگ، مشتری به یک سری مراحل می رسد. اعمال به معنای اعمالی است که آنقدر کوچک هستند که احتمال انجام نشدن آنها بسیار کاهش می یابد. به عنوان مثال اگر استخدام نیروی جدید یک اقدام محسوب می شود، نوشتن متن آگهی استخدام و انتشار آن دو اقدام است. انجام این دو کار بسیار ساده تر از استخدام است. در نتیجه اجرای آن بسیار ساده تر خواهد بود.

تغییر دیدگاه

اتفاق ارزشمند دیگری که در جلسه کوچینگ رخ می دهد و باعث شفافیت بیشتر و درک بهتر چالش ها می شود، تغییر دیدگاه مشتری است. مدیری را تصور کنید که فکر می کند با کاهش 50 درصد نیروی کار خود می تواند کسب و کار خود را نجات دهد. اما در طول جلسه کوچینگ، دیدگاه او توسط ابزارهای کوچینگ تغییر می کند. چشم انداز جدید او این است که با قرار دادن هر کارمند در جای مناسب خود به طوری که آنها بتوانند از مهارت ها و استعدادهای خود حداکثر استفاده را ببرند، می تواند وضعیت را به طور قابل توجهی رشد دهد. در نهایت، او می تواند اقدامات خود را برای کشف استعداد کارکنان انجام دهد و در نهایت به جای کاهش نیمی از نیرو، تعداد کمی از کارمندان را که واقعاً برای ارزش های تجاری بی اهمیت هستند، قطع می کند. همانطور که مشاهده کردید، تغییر در دیدگاه صاحب کسب و کار می تواند بر اقدامات تعیین شده در پایان جلسه تأثیر بگذارد.

تعریف ارزش های تجاری

موضوع دیگری که در جلسه کوچینگ کسب و کار رخ می دهد، تعریف ارزش های کسب و کار است. ارزش‌های تجاری چیزهایی هستند که ارزش فداکاری زیاد، حتی سود، برای حفظ آن‌ها را دارند. به عنوان مثال، ارزش های یک کسب و کار می تواند ایجاد شغل برای افراد دارای معلولیت و ارائه بهترین خدمات و تسخیر بازار باشد. جالب است بدانید که اکثر کارکنان شرکت فیروز را افراد کم توان جسمی تشکیل می دهند. از طرفی شرکت فیروز منجر به کاهش چشمگیر نیاز کشور به شامپو بچه خارجی شده است.

وقتی ارزش‌های کسب‌وکار مشخص می‌شوند، تصمیم‌گیری برای صاحب کسب‌وکار بسیار آسان‌تر می‌شود و در نتیجه، می‌توانند تصمیمات بهتری در مورد مواردی مانند افزایش درآمد بگیرند. یکی دیگر از مواردی که می توان با ارزش یابی در جلسات کوچینگ کسب و کار به دست آورد، استخدام مناسب است. اگر از ارزش‌ها آگاه هستید، می‌توانید در مدت کوتاهی فقط کسانی را استخدام کنید که دارای ارزش‌هایی هستند که با ارزش‌های سازمان شما مطابقت دارند.

افزایش انگیزه کارکنان

یکی دیگر از نتایج جلسات کوچینگ کسب و کار افزایش انگیزه کارکنان است. اهداف سازمان در جلسات مربیگری تعریف می شود. پس از تعریف کلی اهداف، نوبت به برنامه ریزی برای اجرای آنها می رسد. در این مرحله، هر کارمندی باید مسئولیت انجام کاری را بر عهده بگیرد و آن مسئولیت به طور کامل به او محول شود. اگر تفویض وظایف با استعدادهای کارکنان مناسب باشد، می تواند انگیزه آنها را برای کار افزایش دهد.

مدیریت تعارض با ایجاد فرهنگ مربیگری در کسب و کار

زمانی که فرهنگ کوچینگ در کسب و کار جاری می شود، کارمندان یاد می گیرند به جای قضاوت کردن، به یکدیگر بازخورد بدهند، به حرف های یکدیگر گوش دهند و به جای ایجاد تعارض، سعی کنند چالش های خود را از طریق ارتباط موثر و با یکدیگر حل کنند. همه باید سعی کنند در جهت توسعه شخصی و رساندن کسب و کار به هدف اصلی خود با بیشترین کارایی گام بردارند.

آخرین کلمه

کسب و کارها نیز مانند مردم می توانند از کوچینگ کسب و کار برای کسب درآمد بیشتر و دستیابی به موفقیت استفاده کنند. بسیاری از افراد موفق مانند بیل گیتس از مربی استفاده می کنند. خوشبختانه استفاده از بیزینس کوچ نسبت به گذشته رواج بیشتری پیدا کرده است و برخی از کسب و کارهای بزرگ توانسته اند با کمک کوچ کسب و کار خود را توسعه دهند. کسب و کارهای کوچک باید استفاده از کوچ را یکی از اولویت های خود قرار دهند. زیرا در این صورت می توانند نرخ رشد را چند برابر کنند.