۱۴ نشانه استرس را بشناسید


آیا همیشه خسته هستید؟ آیا به راحتی گریه می کنید یا زیاد غذا می خورید؟ این رفتارها می تواند نشانه استرس باشد. در این مقاله با هم به بررسی برخی از علائم اصلی استرس می پردازیم، اگر استرس دارید باید مراقب علائم زیر باشید.

اضطراب چیست؟

استرس را می توان به عنوان احساس غرق شدن یا ناتوانی در مقابله با فشار روانی یا عاطفی تعریف کرد که می تواند عواقب روحی و جسمی داشته باشد. اکثر مردم در مقطعی از زندگی خود با استرس دست و پنجه نرم می کنند. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که 59٪ از بزرگسالان گزارش دادند که سطوح بالایی از استرس درک شده را تجربه می کنند. (منبع)

دلایل زیادی برای استرس وجود دارد که می تواند ریشه در مسائل کاری، اجتماعی، مالی، سلامتی یا سبک زندگی یا ترکیبی از همه اینها داشته باشد. به عنوان مثال، پدر یا مادر شدن، خانه تکانی، شروع یک کار جدید یا پذیرفتن مسئولیت های جدید، همگی می توانند تجربیات استرس زا باشند. استرس در کوتاه مدت مشکلی نیست، اما اگر کنترل نشود، می تواند به طور قابل توجهی بر زندگی و رفاه شما تأثیر بگذارد. با این حال، بیشتر مردم متوجه نمی شوند که استرس دارند و در عوض علائم را به صورت جداگانه مشاهده می کنند.

خواندن این مقاله توصیه می شود: استرس چیست؟ چگونه کار می کند؟

نشانه های استرس چیست؟

توانایی تشخیص اینکه استرس دارید به شما این امکان را می دهد که به دلایل آن رسیدگی کنید و به زندگی سالم تر و شادتر بازگردید. در اینجا برخی از علائم استرس آورده شده است، اگر هر یک از آنها را تجربه می کنید، وقت آن است که برای درمان استرس خود اقداماتی را انجام دهید:

1. احساس خستگی مداوم

استرس طولانی مدت می تواند باعث خستگی مزمن و اختلالات خواب شود که می تواند منجر به کاهش سطح انرژی شود. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر بر روی بیش از 7000 بزرگسال شاغل نشان داد که خستگی “به طور قابل توجهی” با استرس ناشی از کار مرتبط است. استرس همچنین می تواند خواب را مختل کند و باعث بی خوابی شود که می تواند منجر به کاهش انرژی شود. (منبع)

بررسی دیگری در سال 2018 که در مجله تحقیقات خواب منتشر شد، نشان داد که “نگرانی‌ها و نشخوارهای مرتبط با استرس” می‌توانند منجر به اختلال در خواب و در نهایت خطر ابتلا به بی‌خوابی شوند. مطالعه دیگری روی ۲۳۱۶ شرکت‌کننده نشان داد که قرار گرفتن در معرض استرس با افزایش خطر بی‌خوابی مرتبط است. هر دو مطالعه بر واکنش پذیری خواب یا میزان تأثیر استرس بر توانایی به خواب رفتن یا ماندن در خواب عمیق متمرکز بودند. (منبع: 1-2)

اگرچه بدیهی است که استرس می تواند خواب را مختل کند، اما متاسفانه همه کسانی که استرس را تجربه می کنند یا دوره پر استرسی را پشت سر می گذارند، دچار بی خوابی یا اختلالات خواب نمی شوند!

2. دندان قروچه

دندان قروچه یکی از علائم استرس است که ارتباط تنگاتنگی با کمبود خواب دارد زیرا ضمیر ناخودآگاه شما فعال تر است و اثرات آن در دهان شما آشکار می شود. دندان قروچه می تواند باعث مشکلات دندانی و همچنین درد فک و افزایش درد و رنج شما شود.

3. سردرد

سردرد تنشی که گاهی اوقات به عنوان سردرد استرسی شناخته می شود، ناشی از استرس است. این سردردها از نیم ساعت تا چند ساعت طول می کشد، معمولاً در دو طرف سر فشار وجود دارد و همچنین با گردن درد و کشش در شانه ها همراه است. اگر مرتباً این سردردها را تجربه می کنید، ممکن است از استرس مزمن رنج ببرید.

بسیاری از مطالعات نشان می دهند که استرس می تواند منجر به سردرد شود، وضعیتی که با درد در سر، صورت یا گردن مشخص می شود. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که افزایش شدت استرس با افزایش تعداد روزهای سردرد در ماه مرتبط است. مطالعه دیگری بر روی 172 سرباز در یک کلینیک سردرد بررسی شد و نشان داد که 67 درصد گزارش کردند که سردرد آنها ناشی از استرس است و این دومین علت شایع سردرد است. یک مطالعه کوچکتر در سال 2020 همچنین نشان داد که استرس می تواند دلیل سردردهای تنشی باشد. (منبع: 1-2-3)

4. تحریک پذیری شدید

استرس می تواند بر خلق و خوی ما تأثیر بگذارد و کنترل آن را برای ما دشوار کند. وقتی استرس داریم، سیستم عصبی ما بیش از حد کار می‌کند، گیرنده‌های حسی ما به محرک‌ها حساس‌تر هستند و همه چیز شدیدتر به نظر می‌رسد. این فرآیند می تواند احساس استرس را افزایش دهد و ما را تحریک پذیرتر کند. اغلب، اگر تحت استرس هستید، برخی از عوارض جانبی فیزیولوژیکی مانند کمبود خواب یا سردرد نیز می تواند بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد.

5. خیلی گریه می کند

برای برخی افراد هرگونه واکنش احساسی می تواند منجر به گریه شود و یکی از علائم استرس گریه زیاد است. اما اشک نه تنها در نتیجه استرس است، بلکه عملکرد حمایت از شما را در برابر استرس نیز دارد. هنگامی که گریه می کنید، هورمون های استرس اضافی مانند کورتیزول را در اشک های خود ترشح می کنید. بنابراین احساس بهتر شدن بعد از یک گریه خوب یک افسانه نیست، بلکه به دلیل ترشح هورمون است. (واقعا این مکانیزم قشنگ بود :))

6. از دست دادن میل جنسی

کاهش میل جنسی می تواند نشانه ای از استرس باشد. برای اینکه میل جنسی شما به درستی عمل کند، تعادل هورمونی و مسیرهای عصبی شما باید هماهنگ باشند. وقتی استرس دارید، هورمون های استرس ترشح می کنید که تعادل هورمونی شما را مختل می کند و می تواند منجر به از دست دادن میل جنسی شود. بسیاری از افراد در طول دوره های استرس تغییراتی را در میل جنسی خود تجربه می کنند.

یک مطالعه کوچک سطح استرس 30 زن را ارزیابی کرد و سپس برانگیختگی جنسی آنها را هنگام تماشای یک فیلم شهوانی اندازه‌گیری کرد. افرادی که سطح بالایی از استرس مزمن دارند، نسبت به افرادی که سطح استرس کمتری دارند، تحریک جنسی کمتری را تجربه می کنند. یک مطالعه بسیار جدیدتر که در سال 2021 منتشر شد، در مورد تأثیر همه گیری کووید-19 بر سلامت باروری زنان نشان داد که 45 درصد از بیش از 1000 زن مورد بررسی، کاهش میل جنسی را به دلیل استرس گزارش کردند. (منبع: 1-2)

7. پرخوری یا بی اشتهایی

رژیم غذایی نامناسب یا پرخوری در افرادی که تحت استرس هستند رایج است. یکی از دلایل این است که افراد استرس زا معمولا وقت کمی دارند و به فست فودهای ناسالم متوسل می شوند.

افرادی که استرس کوتاه مدت را تجربه می کنند می توانند اشتهای خود را از دست بدهند زیرا بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس هورمون آزاد کننده کورتیکوتروپین تولید می کند که اشتها را سرکوب می کند. اما افرادی که تحت استرس مزمن (به مدت طولانی) هستند، کورتیزول ترشح می کنند که باعث افزایش اشتها به خصوص برای غذاهای شیرین و نشاسته ای می شود. اصطلاح پرخوری عصبی از اینجا می آید و یکی از علائم استرس است.

8. دوری از جامعه

همه افراد در زندگی خود به لحظاتی نیاز دارند که بخواهند به تنهایی استراحت کنند، اما زمانی که این نیاز بیش از حد معمول شود، می تواند نشانه استرس باشد. وقتی کناره گیری بیش از حد به نظر می رسد، نشان دهنده تمایل غیرطبیعی به پنهان شدن است، به خصوص اگر عامل استرس زا که به آن واکنش نشان می دهید اجتماعی باشد. کناره گیری اجتماعی معمولاً تأثیر منفی بر زندگی شما دارد که می تواند اوضاع را بدتر کند.

9. بیماری مکرر

با سرکوب سیستم ایمنی، استرس اثرات بسیار واقعی بر سلامت کلی ما دارد. به این دلیل که وقتی استرس داریم، کورتیزول را در خون خود ترشح می‌کنیم و زمانی که کورتیزول آزاد می‌شود، هورمون حمایت‌کننده سیستم ایمنی DHEA نمی‌تواند همزمان آزاد شود، بنابراین سیستم ایمنی بدن ما آسیب می‌بیند. بنابراین اگر متوجه شدید که خیلی راحت سرما می خورید یا نمی توانید از شر آن خلاص شوید، احتمالا یکی از علائم استرس را تجربه کرده اید و دلیل آن ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن در اثر استرس است.

مطالعات نشان می دهد که سطوح بالاتر استرس با افزایش حساسیت به عفونت مرتبط است. در یک مطالعه، 116 فرد مسن علیه آنفولانزا واکسینه شدند. افراد مبتلا به استرس مزمن پاسخ ایمنی ضعیفی به واکسن داشتند که نشان می‌دهد استرس ممکن است با کاهش ایمنی مرتبط باشد. (منبع)

به طور مشابه، تجزیه و تحلیلی که بر روی 27 مطالعه انجام شد نشان داد که استرس با افزایش حساسیت به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی مرتبط است. فصلی از کتاب اثرات استرس روزمره بر سیستم ایمنی و سلامت بیان می کند که استرس روانی می تواند بر تعدادی از عملکردهای بدن مانند پاسخ های التهابی، بهبود زخم و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت و بیماری تأثیر بگذارد. (منبع: 1-2)

با این حال، استرس تنها یک تکه از پازل در مورد سلامت سیستم ایمنی بدن است. سیستم ایمنی ضعیف نیز می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

  • رژیم غذایی کم مواد مغذی
  • استفاده مواد مخدر
  • عدم فعالیت بدنی
  • اختلالات سیستم ایمنی مانند ایدز

این مقاله ممکن است به شما کمک کند: یوگا برای کاهش استرس

10. احساس وحشت

مواد شیمیایی که هنگام استرس وارد جریان خون شما می شوند، ضربان قلب و همچنین ضربان تنفس شما را افزایش می دهند. این می تواند بسیار نگران کننده باشد و اگر بسیار شدید باشد می تواند منجر به احساس وحشت یا حملات پانیک شود. ممکن است در حین هیپرونتیلاسیون احساس تنگی نفس یا وحشت کنید. هیپرونتیلاسیون ارتباط نزدیکی با استرس دارد و معمولاً می‌توان آن را با دور کردن خود از موقعیت استرس‌زا و تلاش فعال برای کند کردن تنفس برطرف کرد.

11. افسردگی

یکی دیگر از علائم استرس افسردگی است. برخی از مطالعات نشان می دهد که استرس مزمن می تواند با افسردگی مرتبط باشد. مطالعه ای روی 816 زن مبتلا به افسردگی اساسی نشان داد که شروع افسردگی به طور قابل توجهی با استرس حاد و مزمن مرتبط است. مطالعه دیگری نشان داد که سطوح بالای استرس با شروع افسردگی اساسی در نوجوانان مرتبط است. علاوه بر این، یک بررسی در سال 2018 ارتباط بین افسردگی و تجربه استرس مزمن یا غیرقابل اجتناب را برجسته کرد. (منبع: 1-2-3)

12. ظاهر آکنه

برخی از مطالعات نشان می دهد که سطوح بالاتر استرس با افزایش جوش های آکنه مرتبط است. یکی از دلایل این امر ممکن است این باشد که وقتی برخی افراد احساس استرس می کنند، تمایل دارند بیشتر صورت خود را لمس کنند. این می تواند باکتری ها را گسترش دهد و به بروز آکنه کمک کند.

13. درد مزمن

درد یک شکایت رایج است که می تواند ناشی از افزایش سطح استرس باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که درد مزمن ممکن است با سطوح بالاتر استرس و همچنین افزایش سطح کورتیزول، هورمون اصلی استرس بدن، مرتبط باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه بسیار کوچک، افراد مبتلا به کمردرد مزمن را با گروه کنترل مقایسه کرد و دریافت که آنهایی که درد مزمن داشتند، سطح کورتیزول بالاتری داشتند. (منبع)

مطالعه دیگری نشان داد که افراد مبتلا به درد مزمن سطوح بالاتری از کورتیزول در موهای خود دارند که این مطالعه به عنوان شاخص جدیدی از استرس طولانی مدت توصیف کرد. به خاطر داشته باشید که این مطالعات ارتباطی را نشان می‌دهند، بنابراین باید عوامل دیگری را که ممکن است دخیل باشند در نظر بگیرید. (منبع)

علاوه بر استرس، عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توانند در ایجاد درد مزمن نقش داشته باشند، مانند:

  • کهنسال
  • صدمات
  • آسیب عصبی

14. مشکلات گوارشی

برخی از مطالعات نشان می دهد که استرس می تواند با مشکلات گوارشی مانند یبوست، سوزش سر دل، اسهال و سوء هاضمه مرتبط باشد. به عنوان مثال، یک مطالعه قدیمی در سال 2010 که بر روی 2699 کودک متمرکز بود، نشان داد که قرار گرفتن در معرض رویدادهای استرس زا با افزایش میزان یبوست مرتبط است. استرس به ویژه می تواند بر افرادی که دارای اختلالات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده هستند تأثیر بگذارد. (منبع)

علاوه بر این، تجزیه و تحلیل 18 مطالعه که نقش استرس را بر بیماری التهابی روده بررسی می‌کرد، نشان داد که 72 درصد از مطالعات ارتباط بین استرس و پیامدهای بالینی و علائم منفی را نشان دادند. یک مطالعه در سال 2017 همچنین ارتباط مستقیم بین استرس و علائم IBS را برجسته کرد و گفت که استرس “نقش اصلی” در شروع و بدتر شدن علائم گوارشی دارد. (منبع: 1-2)

آخرین کلمه

هر یک از این علائم ذکر شده در این مقاله می تواند مربوط به استرس باشد، بنابراین اگر آنها را تجربه می کنید، نباید در سکوت رنج بکشید. حتما به پزشک مراجعه کنید و اگر علت علائم شما چیزی جز استرس نیست به روانشناس مراجعه کنید و قدم مهمی در جهت سلامت جسم و روح خود بردارید.

کدام یک از علائم استرس شدید را تجربه کرده اید؟

منابع:

Healthline.com

nuffieldhealth.com