آزمایش خون آنتی کاردیولیپین IgG چیست؟


انعقاد یا لخته شدن خون، فرآیند مهمی است که از خونریزی در هنگام جراحات جلوگیری می کند. در این فرآیند، پلاکت ها و پروتئین های خون با هم کار می کنند تا لخته شدن و خونریزی را متوقف کنند. اما گاهی اوقات لخته‌هایی در داخل رگ‌های خونی ایجاد می‌شوند که آسیبی به فرد وارد نمی‌کند. این خطرناک است و نیاز به تشخیص و درمان مناسب دارد.

عوامل زیادی در بروز این مشکل نقش دارند که یکی از آنها سندرم آنتی فسفولیپید (APS) است. در این بیماری بدن آنتی بادی های غیر طبیعی از جمله آنتی کاردیولیپین IgG تولید می کند که باعث تشکیل لخته و انسداد رگ های خونی می شود.

APS یک بیماری خود ایمنی است که بیشتر زنان را مبتلا می کند. عوارض این بیماری به محل تشکیل لخته بستگی دارد. به عنوان مثال، تشکیل لخته در رگ های خونی مغز منجر به سکته می شود. از هر سه سکته مغزی که قبل از 50 سالگی اتفاق می افتد، یک مورد به دلیل APS است.

یکی از روش هایی که به تشخیص APS کمک می کند، اندازه گیری آنتی کاردیولیپین IgG است در خون است. در این مقاله توسط مگ عالیه شما را با این آنتی بادی و نقش آن در تشخیص بیماری های مختلف آشنا می کنیم.

آنتی کاردیولیپین IgG چیست؟

کاردیولیپین یک فسفولیپید یا چربی حاوی فسفر است که در انعقاد خون نقش دارد. گاهی اوقات سیستم ایمنی با تولید آنتی بادی های غیر طبیعی به نام اتوآنتی بادی به کاردیولیپین حمله می کند. در نتیجه خون در رگ های مختلف بدن لخته می شود. این بیماری سندرم آنتی فسفولیپید نامیده می شود.

در سندرم آنتی فسفولیپید انواع مختلفی از اتوآنتی بادی ها تولید می شود که یکی از آنها آنتی کاردیولیپین aCL است. aCL دارای دو زیر واحد ضد کاردیولیپین IgG و ضد کاردیولیپین IgM است که هر دو برای تشخیص بیماری ها استفاده می شوند. برخی مطالعات نشان داده اند که افزایش آنتی کاردیولیپین IgG تاثیر بیشتری بر تشکیل لخته دارد.

علل سندرم آنتی فسفولیپید

بین سندرم آنتی فسفولیپید و عوامل ژنتیکی ارتباط وجود دارد. بنابراین، اگر یکی از اعضای خانواده به این سندرم مبتلا باشد، شما نیز در معرض خطر ابتلا به APS هستید. پس از ژنتیک، عوامل زیر نیز احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند:

  • مبتلایان به لوپوس، سندرم شوگرن و سایر بیماری های خودایمنی
  • هپاتیت C، سیفلیس، سیتومگالوویروس (CMV)، پاروویروس B19 و برخی عفونت های دیگر
  • مصرف داروها از جمله هیدرالازین برای درمان فشار خون بالا و برخی داروهای ضد صرع

APS می تواند بدون علامت باشد. با این حال، شرایط زیر بیشتر احتمال دارد علائم ایجاد کنند:

  • چاقی
  • بارداری
  • کلسترول خون بالا
  • فشار خون بالا
  • مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی
  • سیگار کشیدن
  • بی حرکتی طولانی مدت (مثلاً بی حرکتی در طول سفر با هواپیما)

برای تشخیص چه بیماری هایی از تست آنتی کاردیولیپین IgG استفاده می شود؟

مهمترین ویژگی بیماری APS لخته شدن خون در عروق است. بنابراین، در بیماری های ناشی از تشکیل لخته، مقدار این اتوآنتی بادی اندازه گیری می شود:

حمله قلبی

حمله قلبی زمانی رخ می دهد که میزان خون در عضله قلب کاهش یابد. در بیشتر موارد، لخته‌های خون شریان‌ها را مسدود می‌کنند و خونرسانی به قلب را کاهش می‌دهند.

افراد مبتلا به حمله قلبی علائمی مانند درد قفسه سینه، درد در بازوها، گردن و فک، احساس سنگینی در قفسه سینه، حالت تهوع و تنگی نفس را تجربه می کنند. درمان سریع این بیماران به زنده ماندن آنها کمک می کند. اگر درمان به موقع انجام نشود، ایست قلبی رخ می دهد. این بدان معنی است که قلب به طور کامل از کار می افتد.

فوت کردن، دمیدن

سکته مغزی ایسکمیک یا انسدادی شایع ترین نوع سکته مغزی است. این نوع سکته زمانی اتفاق می افتد که لخته خون رگ های خونی را مسدود می کند و جریان خون به مغز را کاهش می دهد.

علائم بیماری بستگی به این دارد که کدام قسمت از مغز تحت تأثیر قرار گرفته است. با این حال، علائم شایع سکته مغزی شامل فلج، بی حسی یا ضعف در یک طرف بدن، تکلم نامفهوم، گیجی، تاری دید، از دست دادن تعادل، سرگیجه و سردرد شدید است.

ترومبوز سیاهرگی عمقی

ترومبوز ورید عمقی (DVT) یک بیماری مهم است که در اثر تشکیل لخته در وریدهای بزرگ بدن ایجاد می شود. این لخته ها معمولا در رگ های پا دیده می شوند. اما احتمال تشکیل آنها در سایر نقاط بدن وجود دارد.

تورم و درد در پاها و تغییر رنگ پوست به قرمز یا آبی از علائم این بیماری است. اگر لخته خون رگ بازو را مسدود کند، باعث درد در گردن و شانه، تورم بازو یا دست، احساس ضعف در بازو و کبودی پوست می شود.

آمبولی ریه

در این بیماری لخته خون رگ های ریوی را مسدود می کند و باعث کاهش خون و اکسیژن در ریه ها می شود. این بیماری بسیار خطرناک است و نیاز به درمان فوری دارد.

علل مختلفی در آمبولی ریه نقش دارند. اما معمولا این بیماری ناشی از ترومبوز سیاهرگی عمقی است. لخته های تشکیل شده در وریدهای پا یا بازو از طریق جریان خون به ریه ها می روند. این لخته ها باعث انسداد شریان ریوی، تنگی نفس و درد قفسه سینه می شوند.

ترومبوسیتوپنی

هنگامی که آسیبی در بدن رخ می دهد، پلاکت ها به لخته شدن خون و توقف خونریزی کمک می کنند. بنابراین کاهش این سلول ها باعث می شود که بدن نتواند خونریزی را متوقف کند. کاهش پلاکت ها در خون “ترومبوسیتوپنی” نامیده می شود.

ترومبوسیتوپنی یکی از عوارض سندرم آنتی فسفولیپید است. علائم این بیماری از خفیف تا شدید متغیر است. این علائم شامل خونریزی شدید قاعدگی، خونریزی از بینی یا لثه، خون در مدفوع یا ادرار و استفراغ خون است.

لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است. به عبارت دیگر، حمله سیستم ایمنی به بافت های سالم و طبیعی باعث بروز لوپوس می شود. التهاب، تورم و آسیب به مفاصل، کلیه ها، قلب و ریه ها از جمله علائم این بیماری است. یکی از علائم بارز لوپوس، بثورات پوستی است که به شکل پروانه روی گونه ها و بینی ظاهر می شود.

تست های زیادی برای تشخیص بیماری های روماتیسمی از جمله لوپوس استفاده می شود که یکی از آنها اندازه گیری آنتی کاردیولیپین IgG در خون است. سطح این اتوآنتی بادی در بسیاری از بیماران لوپوس بالا است. به همین دلیل احتمال لخته شدن خون و مشکلاتی مانند سکته مغزی، آمبولی ریه و سقط جنین در این بیماران زیاد است.

سقط جنین

عوامل زیادی مانند ناهنجاری های کروموزومی جنین، سیگار کشیدن و ابتلای مادر به بیماری های خاص در سقط جنین نقش دارند.

سندرم آنتی فسفولیپید یکی از بیماری هایی است که می تواند باعث سقط جنین شود. در زنان مبتلا به این سندرم، لخته‌هایی تشکیل می‌شوند که خونرسانی به جفت را مختل می‌کنند. به همین دلیل، اندازه گیری آنتی کاردیولیپین IgG می تواند به پزشک کمک کند تا علت سقط جنین را پیدا کند.

برای انجام تست آنتی کاردیولیپین IgG چه آمادگی هایی لازم است؟

مقدار این اتوآنتی بادی در خون گرفته شده از ورید بازو اندازه گیری می شود. برای این منظور دست را با الکل ضد عفونی کننده و نوار پلاستیکی در قسمت بالای دست می بندند تا رگ ها بهتر دیده شوند. سپس نمونه خون گرفته می شود. این آزمایش به آمادگی خاصی از جمله ناشتایی یا پیروی از رژیم غذایی خاص نیاز ندارد.

تفسیر نتایج آزمایش ضد کاردیولیپین IgG چیست؟

برای اندازه گیری این اتوآنتی بادی می توان از کیت های مختلفی در آزمایشگاه ها استفاده کرد. به همین دلیل، نتایج از آزمایشگاهی به آزمایشگاه دیگر متفاوت است.

در برخی از آزمایشگاه ها، آنتی کاردیولیپین IgG کمتر از 10 نشان دهنده عدم وجود سندرم آنتی فسفولیپید است. این نتیجه به صورت منفی در برگه تست ثبت می شود.

افزایش IgG ضد کاردیولیپین

اگر آنتی کاردیولیپین IgG بین 10 تا 20 باشد، نتیجه مرزی است و اگر بیشتر از 20 باشد، نتیجه مثبت تفسیر می شود.

عوامل مختلفی می توانند به طور کاذب و به طور موقت منجر به مثبت شدن آزمایش شوند. به همین دلیل این آزمایش باید 12 هفته پس از اولین آزمایش تکرار شود. اگر سطح Anti Cardiolipin IgG در هر دو آزمایش بالا باشد و بیمار سابقه مشکلاتی مانند سکته یا سقط جنین داشته باشد، APS تایید می شود.

چه داروهایی بر تست آنتی کاردیولیپین IgG تاثیر می گذارد؟

داروهای کلرپرومازین، پروکائین آمید، فنی توئین، پنی سیلین، هیدرالازین، و کینیدین بر نتیجه آزمایش تأثیر می گذارند. بنابراین مصرف آنها منجر به مثبت کاذب می شود.

آخرین کلمه

خون در سراسر بدن گردش می کند تا اکسیژن و مواد مغذی را به اندام ها برساند و از طرف دیگر مواد زائد را از اندام ها خارج می کند تا از طریق کلیه ها و ریه ها دفع شود. بنابراین هر عاملی که مانع گردش خون در بدن شود خطرناک است.

افزایش آنتی‌کاردیولیپین IgG باعث لخته شدن خون در رگ‌ها می‌شود. در نتیجه حجم جریان خون در اندام ها کم شده و اکسیژن رسانی به سلول ها مختل می شود.

اگر در مورد این آنتی بادی غیر معمول سوالی دارید، می توانید با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

سندرم آنتی فسفولیپید چگونه درمان می شود؟

درمان استاندارد این بیماری استفاده از داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین، هپارین و آسپرین است. وارفارین و آسپرین به صورت خوراکی و هپارین به صورت تزریقی تجویز می شود.

در مصرف داروهای ضد انعقاد خون به چه نکاتی باید توجه کرد؟

این داروها خون را رقیق می کنند. به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب و خونریزی در نتیجه توصیه های زیر باید رعایت شود:
از ورزش‌های رقابتی و فعالیت‌هایی که باعث کبودی، جراحت یا افتادن می‌شوند، خودداری کنید.
از مسواک نرم و نخ دندان موم شده استفاده کنید.
هنگام استفاده از ابزار تیز مانند چاقو و قیچی بیشتر مراقب باشید.

نقش تغذیه در درمان سندرم آنتی فسفولیپید چیست؟

انجمن APS آمریکا کاهش مصرف چربی و قند و پرهیز از پرخوری را در این بیماران توصیه می کند. اگر برای این افراد وارفارین تجویز شود، مصرف ویتامین K آنها باید همیشه ثابت باشد. ویتامین K در سبزیجات مختلفی مانند اسفناج و کلم بروکلی وجود دارد. مصرف چای سبز برای بیماران APS نیز ممنوع است.

به غیر از آزمایش آنتی کاردیولیپین چیز دیگری لازم است؟

اندازه گیری آنتی بادی های ضد کاردیولیپین تنها یک راه برای یافتن علت علائم شماست. بنابراین، بسته به علائم شما، پزشک ممکن است آزمایشات بیشتری را انجام دهد. سایر آزمایشاتی که در این موارد انجام می شود عبارتند از:
شمارش کامل سلول های خونی (شامل پلاکت ها و انواع گلبول های سفید و قرمز)
زمان ترومبوپلاستین جزئی و زمان ترومبوپلاستین فعال (نشان می دهد که چگونه لخته شدن خون)
آزمایش آنتی بادی ضد هسته ای (به تشخیص لوپوس کمک می کند)