آشنایی با تونس و معروف ترین جاذبه های گردشگری آن


تونس در شمال آفریقا در کنار ساحل دریای مدیترانه واقع شده است. جاذبه های گردشگری خاص مانند سواحل طلایی آفتابی و جشنواره های بین المللی موسیقی، فیلم و تئاتر باعث محبوبیت این کشور در بین گردشگران شده است. در این مقاله شما را با کشور زیبای تونس و تعدادی از بهترین جاذبه های گردشگری آن آشنا می کنیم.

کشور تونس کجاست؟

تونس در قسمت شمالی قاره آفریقا واقع شده است. از غرب و جنوب غربی با الجزایر و از جنوب شرقی با لیبی همسایه است و از شرق و شمال شرق به دریای مدیترانه منتهی می شود. پایتخت تونس تونس است که یکی از زیباترین و پر جنب و جوش ترین شهرهای جهان است. بخشی از تاریخ این کشور از طریق معماری آن حفظ شده است و بخشی دیگر توسط موزه های واقع در سراسر کشور حفظ می شود. با قدم زدن در شهرهای تونس بازارها و مساجدی با معماری عربی را در کنار ساختمان های مدرن خواهید دید.

فرهنگ تونس

آداب و رسوم و فرهنگ تونس بسیار متنوع است. این مشکل تا حد زیادی به دلیل حاکمیت دولت های مختلف بر این کشور در طول تاریخ است. دین رسمی مردم تونس اسلام است و اکثریت جمعیت این کشور مسلمان هستند. یهودیان و مسیحیان اقلیت های مذهبی در این کشور هستند. زبان تونس عربی است و اکثر مردم محلی به زبان عربی با گویش تونسی صحبت می کنند. زبان عربی استاندارد و مدرن نیز به عنوان زبان اول در مدارس این کشور تدریس می شود.

مهمان نوازی، مهربانی و صمیمیت مردان و زنان تونسی در کنار جاذبه های گردشگری استثنایی این کشور، تونس را به مقصدی جذاب برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل کرده است.

اهمیت مدینه در تونس چیست؟

در کشورهای شمال آفریقا به محله های قدیمی برخی از شهرها که دارای اهمیت تاریخی هستند مدینه می گویند. این محله ها بافت تاریخی خود را حفظ کرده اند و دارای خیابان های باریک با معماری قدیمی هستند و معمولا به عنوان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده اند. برخی از شهرهای تونس که مدینه دارند عبارتند از: تونس، سوس، کیراوان و مهدیه.

آب و هوا در تونس

کشور تونس در منطقه ای گرم و معتدل قرار دارد که از جنوب به صحرای بزرگ می رسد. قسمت شمالی کشور دارای آب و هوای مدیترانه ای با زمستان های معتدل و بارانی و تابستان های گرم و خشک است. با رفتن به جنوب، مناطق نیمه خشک و خشک می شوند.

مناطق ساحلی تونس نسبت به مناطق جنوبی و مرکزی آب و هوای معتدل تری دارند. به عنوان مثال در شهر سوسه که یکی از شهرهای ساحلی است، میانگین دما در ژانویه به ۷ درجه سانتیگراد و در ماه آگوست به ۳۲ درجه سانتیگراد می رسد.

10 مقصد گردشگری در تونس

اگرچه تونس بیشتر به عنوان یک مقصد ساحلی شناخته می شود، اما جاذبه های گردشگری این کشور به سواحل محدود نمی شود. کوچه های پر از خانه های قدیمی به رنگ های پاستلی، بازارهای زیبا، خرابه های باستانی، خانه های زیرزمینی، صحرای بزرگ آفریقا در جنوب و واحه های پنهان پر از درختان نخل از دیگر جاذبه های گردشگری تونس هستند. فرهنگ و تاریخی که رومی ها در تونس به جا گذاشتند دلیل دیگری برای بازدید از این کشور زیبا است.

در زیر تعدادی از بهترین مقاصد گردشگری و مکان های دیدنی تونس را معرفی می کنیم.

1. آمفی تئاتر Lتناسب اندام

اگر به عصر گلادیاتورها و نبردهای آنها علاقه دارید، اولین توقف شما در تونس احتمالا شهر ال جم خواهد بود. آمفی تئاتر شهر الجم یکی از زیباترین بناهای به جا مانده از امپراتوری روم در تونس است. عظمت دیوارهای این سازه، شهر مدرن الجم را شبیه شهری مینیاتوری کرده است.

با مراجعه به سالن آمفی تئاتر الجم می توانید راهروهای زیر میدان مبارزه را طی کنید و پا به پای گلادیاتورها بگذارید و یا از طبقات بالایی دیدن کنید و در صندلی هایی که جایگاه تماشاگران مبارزات گلادیاتوری بود بنشینید.

2. صحرای بزرگ آفریقا

در سفر به تونس فراموش نکنید که بازدید از بزرگترین کویر جهان را در برنامه خود قرار دهید. صحرای آفریقا بخش بزرگی از تونس را در بر می گیرد و شگفتی های بسیاری را برای بازدیدکنندگان در دل خود جای داده است.

تپه های شنی نفتا، شتر گردی در کویر، خوردن غذاهای سنتی، بازدید از تنگه میدس و شب گذرانی در کویر و تماشای آسمان پرستاره تنها بخشی از جاذبه های گردشگری صحرای بزرگ است.

ساندبار بزرگ شرقی (Grand Erg Oriental) که بخش بزرگی از جنوب تونس را در بر می گیرد، مکانی جادویی است که صحنه های بسیاری از فیلم های «جنگ ستارگان» و «بیمار انگلیسی» در آن فیلمبرداری شده است. اکنون برخی از این مکان‌های عکاسی به هتل‌هایی تبدیل شده‌اند که می‌توانید در آن استراحت کنید یا از آنها دیدن کنید.

3. دریاچه نمک شط الجرید

بهترین کلمه برای توصیف دریاچه نمک بزرگ شات الجرید بی نظیر است. وقتی از این مکان زیبا در تونس بازدید می کنید، ممکن است فکر کنید قبلاً آن را دیده اید، که اگر از طرفداران فیلم های جنگ ستارگان باشید، احتمالاً حق با شماست. صحنه های زیادی از شهر تاتوئین در اینجا فیلمبرداری شده است.

شط الجرید یک دریاچه آب شور است و تغییر فصل در طول سال رنگ آب دریاچه را تغییر می دهد. اگر به تصاویر این دریاچه نگاه کنید، می بینید که آب به رنگ های بنفش، صورتی و قرمز دیوانه کننده ای در آمده است.

4. شهر تونس; پایتخت تونس

شهر تونس در طول تاریخ میزبان تمدن ها و ملل مختلف بوده است. این شهر اکنون مانند پلی بین گذشته و حال است. هنرهای خیابانی، معماری کلاسیک در کنار سازه‌های مدرن، سواحل زیبا، مسجد جامع سیدی محرز و معماری فوق‌العاده آن، خانه‌هایی با رنگ‌های شاد و پر جنب و جوش و موزه بزرگ باردو از جمله دلایلی هستند که مسافران را از سراسر جهان به این شهر می‌کشاند.

زیباترین قسمت شهر تونس محله قدیمی یا مدینه تونس است که مانند بازاری عظیم است و به نظر می رسد شما را به گذشته می برد. بسیاری از جاذبه های گردشگری تونس در محله قدیمی آن واقع شده اند، پس حتما از این محله دیدن کنید.

بازدید شما از تونس بدون بازدید از موزه باردو کامل نخواهد بود. موزه باردو بزرگترین موزه جهان است که موزاییک های روم باستان را به نمایش می گذارد. حتی اگر اهل موزه نباشید، مطمئناً از نقاشی ها و مجسمه های موزاییکی موزه باردو شگفت زده خواهید شد.

5. ماه سوسساعت

مدینه سوس
سواحل شهر سوس

شهر سوس در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد و حدود 2 ساعت با پایتخت فاصله دارد. این شهر زیبا که توسط یک سری خیابان های پیچ در پیچ احاطه شده است، بهشت ​​خریداران است. در این شهر می توانید صنایع دستی تونسی اعم از سرامیک، چرم و محصولات فلزی را با بهترین قیمت خریداری کنید. بسیاری از بازارهای سنتی این شهر همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند که بازدید از آنها جذاب خواهد بود. پس از خرید می توانید در سواحل زیبای این شهر استراحت کنید و زندگی محلی را تماشا کنید یا از شنا و غواصی در دریای مدیترانه لذت ببرید.

سوسه مدینه همچنین یکی از بهترین مکان های تاریخی تونس است. این قسمت از شهر که با دیوارهای بلند احاطه شده است، قلعه نظامی بسیار بزرگی بود که سربازان و سپاه اسلام در آن زندگی می کردند. این منطقه علاوه بر قلعه بسیار زیبای سوس (Ribat of Sousse)، موزه باستان شناسی سوس، مسجد بزرگ سوس، ساختمان شهرداری سوسه مدینه و بازارهای سنتی شهر را نیز در خود جای داده است.

6. سواحل Hammamet در تونس

Hammamet که زمانی یک شهر کوچک ماهیگیری بود، اکنون به یک استراحتگاه زیبا و شگفت انگیز تبدیل شده است. این شهر به دلیل داشتن سواحل زیبا با آب گرم یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در تونس است. رشد صنعت گردشگری در این شهر باعث پیشرفت چشمگیری شده است. اکنون بازدیدکنندگان می توانند از امکانات مدرن مانند رستوران های بین المللی، هتل های مجلل، مراکز خرید مختلف و پارک های آبی مختلف علاوه بر مناظر فوق العاده این شهر لذت ببرند.

البته سواحل شنی زیبا تنها جاذبه های گردشگری Hammamet نیستند. در محله قدیمی شهر قلعه ای قدیمی متعلق به قرن سیزدهم وجود دارد که پیشنهاد می کنیم از آن دیدن کنید. منظره دریا از بالای دیوارهای قلعه تصویری فراموش نشدنی است.

7. ماه صومعه

Monastir در نزدیکی شهر Sousse و دو ساعت از پایتخت تونس قرار دارد. این شهر یکی از شهرهای ساحلی آرام تونس است و یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری آن مقبره بورقیبه و کاخ ریاست جمهوری بورقیبه است. پس از اعلام استقلال این کشور، حبیب بورقیبه به عنوان اولین رئیس جمهور این کشور انتخاب شد. او را شخصیتی بسیار مهم و تاثیرگذار در تاریخ تونس می دانند. مقبره برقیبه در مرکز شهر قرار دارد و دسترسی به آن برای همه رایگان است. کاخ ریاست جمهوری او نیز به موزه تبدیل شده و اکنون برای بازدید عموم باز است. در حین بازدید از این کاخ می توانید با زندگی این فرد برجسته آشنا شوید.

قلعه موناستیر

در المنستیر، نزدیک ساحل، قلعه ای قدیمی متعلق به قرن نهم وجود دارد که منظره زیبایی از دریا و شهر را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار می دهد. پس از بازدید از شهر و مناطق توریستی آن می توانید برای استراحت و پیاده روی به ساحل بروید و از کافه های ساحلی شهر دیدن کنید.

8. جزیره جربا

جزیره جربا با بیش از 170000 نفر جمعیت یکی از محبوب ترین مناطق توریستی در تونس است. اما سواحل زیبا و صنایع دستی خاص دلیل اصلی جذب گردشگران به این جزیره نیست.

هنگام بازدید از این جزیره به جرباهود بروید که تقریباً در مرکز جزیره قرار دارد. خیابان های این محله مانند یک نمایشگاه هنری در فضای باز است. بیش از 200 هنرمند خیابانی آثار خود را بر روی دیوارهای این محله به نمایش گذاشته اند که ساعت ها شما را سرگرم می کند. موزه Guellala نیز در روستای Kalala قرار دارد که در آن آثار هنری، تاریخی و مدرن قاره آفریقا و کشور تونس به نمایش گذاشته شده است. بسیاری از این آثار به حفظ تاریخ و میراث تونس و جزیره جربا اختصاص دارد.

9. شهر کیروان

قیروان چهارمین شهر مهم مسلمانان با مساجد، مدارس و مقبره های فراوان است. این شهر در فاصله 160 کیلومتری پایتخت تونس قرار دارد و از موقعیت مذهبی و تاریخی بسیار مهمی برخوردار است. معماری اسلامی در این شهر بسیار باشکوه و الهام بخش است و خط افق شهر مملو از مناره های باریک و بلند و گنبدهای بزرگ است.

جواهر اصلی این شهر مسجد آن است. مسجد جامع قیروان به مساحت 9000 متر مربع در سال 670 میلادی ساخته شد. این مسجد قدیمی ترین مسجد غرب و بزرگترین مسجد تونس به شمار می رود و به شکل نامنظم چهار گوش ساخته شده است. مسجد جامع قیروان را مسجد اعظم عقبه بن نافع نیز می‌گویند. بنای مسجد از بیرون مانند دژ به نظر می رسد و فضای داخلی آن شامل نمازخانه با ستون های موازی، حیاط سنگ فرش شده با سنگ مرمر و تاجی مربع شکل بزرگ است.

10. شهر توبروک

شهر تابرکا در 200 کیلومتری تونس قرار دارد و به دلیل آب و هوای معتدل و معتدل حتی در ماه های گرم تابستان نیز توجه گردشگران را به خود جلب می کند. این شهر در فلاتی مرتفع واقع شده و اطراف آن را درختان و جنگل های سرسبز زیبا احاطه کرده است. همچنین این منطقه شامل بسیاری از بناهای مربوط به دولت های فنیقی، رومی، مسیحی، عثمانی و اندلس است.

سواحل تابارکا پر از صخره های مرجانی رنگارنگ و شگفت انگیز است و به همین دلیل غواصی در این منطقه بسیار محبوب است. بزرگترین و بهترین زمین گلف تونس نیز در این شهر قرار دارد، بنابراین اگر به این ورزش علاقه دارید، بازدید از این زمین برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

آخرین کلمه

اگر قصد سفر به آفریقا را دارید، بدون شک تونس یکی از بهترین مقاصد ممکن است. با رفتن به این کشور می توانید از دریا، جنگل، صحرا و کوه دیدن کنید. می توانید در شهرهای مدرن با بهترین امکانات ممکن زمانی را سپری کنید و در عین حال از مناطق تاریخی و طبیعی دیدن کنید.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. اگر تجربه سفر به تونس را داشته اید، خوشحال می شویم که خاطرات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

سایر منابع: britannica.com و tripadvisor.com

فرمول شادی و مثبت اندیشی را بیاموزید و با افسردگی خداحافظی کنید





اصول و روش های عملی برای یادگیری سریع و دائمی هر زبان جدید