آشنایی با نقشه مترو در اصفهان


امروزه به دلیل ترافیک، تردد در شهرهای بزرگ برای شهروندان و مسافران سخت شده است. ایجاد مترو درون شهری یکی از بهترین راهکارها برای حفظ محیط زیست و کاهش ترافیک خواهد بود. مترو در کلانشهرهای بزرگ و پرجمعیت مانند اصفهان کارآمدتر خواهد بود. طرح متروی اصفهان به دلیل مسائل و مشکلات مختلف از جمله وابستگی تاریخی و وجود آثار باستانی فراوان با مشکلات جدی مواجه شد. حالا چی بلیط تهران، اصفهان شما ذخیره کرده اید؛ بد نیست با نقشه مترو اصفهان آشنا شوید.

نقشه مترو اصفهان

اصفهان در حال حاضر دارای یک خط فعال با 20 ایستگاه است. این خط مترو مسافران را از ایستگاه قدس به ایستگاه دفاع مقدس منتقل می کند. خطوط 2 و 3 مترو اصفهان آماده بهره برداری است. اما هنوز امکان استفاده از این خطوط وجود ندارد. بر اساس مطالعات و برنامه ریزی های انجام شده 3 خط برای خطوط مترو اصفهان و پوشش کامل درون شهری و 4 خط برای پوشش برون شهری در نظر گرفته شده است.

خطوط مترو اصفهان

حالا که با وضعیت مترو اصفهان آشنا شدید، بد نیست با انواع خطوط، ایستگاه ها، وضعیت فعالیت آنها و برنامه خطوط فعال مترو اصفهان آشنا شوید. همانطور که گفته شد خطوط بین شهری اصفهان دارای 3 خط است که در ادامه به آنها می پردازیم.

ردیف 1 قدس – حراست مقدس

خط 1، خط قدس – پایانه صفه مترو اصفهان، تنها خط فعال این مترو تازه تاسیس است. این خط با 20.2 کیلومتر و 20 ایستگاه، قسمت شمالی اصفهان را به قسمت جنوبی آن متصل می کند. طراحی خط اول مترو اصفهان به دلیل عبور از چهارباغ عباسی و پل سیوسه با چالش های زیادی روبرو بود که با تلاش فراوان و با حفظ آثار باستانی طراحی و اجرا شد. این خط از ایستگاه قدس شروع می شود و پس از عبور از بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیجانی، جابر، پایانه کاوه، شهید چمران، شهید باهنر، شهدا، تختی، امام حسین، انگبال، سیوسه پل، دکتر. شریعتی، آزادی، دانشگاه، کارگر و کوی امام (کوی دانشگاه اصفهان) به خط مقدس سپاه (ترمینال صفا) ختم می شود. ایستگاه های میدان امام حسین و آزادی ایستگاه های اتصالی هستند که با خطوط 2 و 3 تلاقی می کنند. خدمات قطار در این خط از ساعت 6:15 از ایستگاه قدس شروع می شود و پس از 37 دقیقه در ترمینال توقف می کند. برنامه قطار برگشت نیز به همین صورت خواهد بود.

خط 2 خمینی شهر اراک

خط 2 که به خط شرق به غرب معروف است از خمینی شهر شروع شده و پس از عبور از خیابان اشرفی اصفهانی با خط 1 که دروازه دولت است به ایستگاه مشترک خود می رسد. پس از عبور از میدان نقش جهان به سمت خیابان حافظ می رود و مسیر خود را از شرق اصفهان ادامه می دهد. عملیات راه اندازی این خط پس از اتمام خط 1 آغاز شد. اما به دلیل عبور از اطراف میدان نقش جهان و چالش های تاریخی مسیر تغییر کرد. خط 2 دارای 22 ایستگاه است. مسافران با سوار شدن در ایستگاه خمینی شهر می توانند به ماربین، شمس تبریزی، پیام نور، رهنان، صمدیه، جوان، کهندژ، شهید خرازی، کاشانی، خلجه، امام حسین (دروازه دولت)، فلسطین، نقش جهان، امام علی، ابن سینا مراجعه کنند. ایستگاه های قدس، شهید، لاله، عمان سامانی، عاشق اصفهانی و زینبیه و در ایستگاه تاریک (شهید غفاری) پیاده شوید. تنها ایستگاه دروزه دولت در این خط افتتاح شده است، ایستگاه های کهندژ، خرازی، کاشانی و شهید در حال ساخت هستند و سایر ایستگاه ها هنوز در مرحله طراحی هستند.

خط 3 میدان آزادی – هفتخت رستم

خط 3 طبق طرح مترو اصفهان از میدان آزادی که به دروازه شیراز معروف است شروع می شود. این خط تقاطع خطوط 1 و 3 است که پس از عبور از خیابان دانشگاه به سمت هفتخت رستم خواهد رفت. هنگام ورود به خط 3 مترو اصفهان از ایستگاه میدان آزادی به ترتیب در ایستگاه های حکیم نظامی، آرتش، سیمین، چهارباغ فردوس، کشاورز، قمیه و هفتخت رستم (کوه دنبا) توقف خواهید داشت.

سایر خطوط مترو اصفهان

در حال حاضر تنها یک خط مترو در اصفهان فعال است. اگرچه اکثر ایستگاه های خط 2 در حال طراحی و اجرا هستند. اما تکمیل کار به زمان بیشتری نیاز دارد. پس از اجرا و راه اندازی خطوط 2 و 3، خط 4 نیز در مسیر ابن سینا – فرودگاه شهید بهشتی و خط 5 نیز در مسیر سپاهانشهر – نمایشگاه بین المللی اصفهان احداث می شود.

مترو حومه اصفهان

بهره برداری و راه اندازی مترو در اصفهان دسترسی به شهرهای اطراف اصفهان را آسانتر و سریعتر می کند. پس از راه اندازی این خطوط، شهروندان و مسافران می توانند از چند شهر از جمله بهارستان، شاهین شهر، فلاورجان، خمینی شهر، فولادشهر، مبارکه، زرین شهر، خوراسگان و مجلسی به مرکز اصفهان برسند. برای آشنایی بیشتر با خطوط بین شهری اصفهان با ما همراه باشید.

اصفهان – زرین شهر

خط برون شهری اصفهان – زرین شهر در طول خط 3 مترو در حال ساخت است. پس از ساخت و بهره برداری از این خط مترو برون شهری، کارکنان ذوب آهن می توانند از آن برای رفت و آمد به محل کار استفاده کنند.

اصفهان – شاهین شهر

شاهین شهر یکی از شلوغ ترین شهرهای اطراف اصفهان است. شهروندان برای استفاده از این خط برون شهری باید در ابتدای خط یک وارد ایستگاه قدس شده و پس از عبور از سایر ایستگاه ها به شاهین شهر برسند.

اصفهان – بهارستان

مترو حومه بهارستان یکی دیگر از خطوط اصفهان است که بسیاری از شهروندان منتظر راه اندازی آن هستند. این خط در خط یک مترو اصفهان قرار دارد که پس از عبور از سپاهانشهر به بهارستان می رسد. راه اندازی این خط در مراحل پایانی است و به زودی آماده خدمت رسانی به شهروندان می شود.

بهارستان-مجلسی

شهرک مجلسی در 50 کیلومتری اصفهان قرار دارد که به دلیل آرامش و آرامش در سال های اخیر مورد استقبال مردم اصفهان قرار گرفته است. بسیاری از مردم این شهر را برای زندگی انتخاب می کنند. اگر متروی مجلسی راه اندازی شود، پس از عبور از بهارستان، ده سرخ، زیباکنار و مبارکه به این شهر می رسید.

سایر خطوط حومه شهر

اگرچه بسیاری از خطوط بین شهری اصفهان هنوز راه اندازی نشده است. اما طرح توسعه متروی حومه اصفهان نیز در دستور کار قرار دارد. علاوه بر خطوط مذکور، مترو اصفهان – نجف آباد و مترو اصفهان – فولادشهر نیز از جمله خطوط مترو برون شهری در شهرستان گنبد فیروزایی هستند.

طرح مترو اصفهان را با فلای امروز بررسی کنید

رزرو بلیط تهران-اصفهان به عنوان یکی از پرترددترین مسیرها با مشکل تکمیل ظرفیت مواجه خواهد شد. برای این منظور برای رزرو آسان و سریع پیشنهاد می شود بلیط سفر خود را از سایت آنلاین فلای تودی تهیه کنید. در این وب سایت خدمات زیادی از جمله راهنمای سفر، ردیابی و پشتیبانی 24 ساعته به شما ارائه می شود تا بتوانید سفری امن را تجربه کنید. Fly Today با ارائه خدماتی مانند تقویم قیمت و نمودار قیمت، امکان رزرو ارزان و مقرون به صرفه را نیز به شما می دهد. اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید تا بتوانیم سفری بی نظیر را برای شما ترتیب دهیم.