آیا میزان آب مورد نیاز چنار زیاد است؟


چنار به دلیل هزینه کم و نگهداری آسان در بازار ایران فروش خوبی دارد. این درخت سایه خنک دارد و از چوب آن در صنایع مختلف استفاده می شود. میزان آب مورد نیاز چنار یکی از فاکتورهای مهمی است که باید در انتخاب آن برای کاشت در باغ ها یا جاده ها در نظر گرفت.

این مقاله از ایده آل مگ هر آنچه را که باید در مورد چنار و نیاز آبی آنها بدانید را پوشش می دهد.

با خصوصیات چنار آشنا شوید

چنار 30 تا 50 متری پهن برگ یکی از درختان بومی نیمکره شمالی است. برگ های این درخت در پاییز می ریزند. این درخت گونه های مختلفی دارد و چنار شرقی یکی از گونه های چنار ایران است. اگر شرایط خوبی برای این درخت مهیا شود، عمر طولانی و رشد زیادی خواهد داشت.

ظاهر چنار استوانه ای است و با گذشت زمان تنه آن قوی تر می شود. این درخت به دلیل داشتن برگ های زیاد سایه زیادی می اندازد. بنابراین در بسیاری از جاده ها و خیابان ها استفاده می شود. چنار از طریق قلمه و بذر قابل تکثیر است و می توانید آن را در منزل نگهداری کنید.

میزان آب مورد نیاز چنار در سالهای اولیه زندگی بسیار زیاد است. این درخت باید در این مدت به طور منظم آبیاری شود. با افزایش سن درخت، نیاز به آب نیز کاهش می یابد. با رشد و بلوغ ریشه های درخت، چنار نسبت به کم آبی مقاوم می شود.

روش های تکثیر چنار

اگرچه چنار انواع مختلفی دارد، روش تکثیر آنها یکسان است. همانطور که گفته شد این درخت به دو روش بذر و قلمه تکثیر می شود. به نحوه رشد چنار از این دو روش توجه کنید:

روش برش چنار

قطع درخت به این صورت انجام می شود که در زمستان باید یک شاخه 30 سانتی متری از درخت جدا کرده و به مدت 30 روز به صورت افقی نگه دارید. اطمینان حاصل کنید که برش انتهایی شاخه باید مورب باشد.

پس از این مدت، قلمه ها را چند ساعت در آب قرار دهید تا رطوبت کافی جذب شود و برای کاشت در خاک آماده شود.

پس از جذب رطوبت لازم، قلمه ها را به فاصله 15 تا 20 سانتی متر در خاک پیت ماس ​​و ماسه می کارند.

در نهایت روی قلمه ها ماسه بریزید. باید قلمه ها را طوری در خاک قرار دهید که یک سوم آنها در خاک باشد. آبیاری و زهکشی منظم خاک منجر به رشد خوب و طبیعی نهال ها می شود. دو فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای کاشت نهال چنار است.

کاشت چنار به روش بذر

بذر چنار را پس از چیدن به مدت دو ماه در یخچال نگهداری کنید تا جوانه بزند. این بذرها که در پاییز می رسند، پس از جوانه زدن نباید مدت زیادی از خاک خارج شوند و تا یک سال پس از کاشت نباید جابجا شوند.

در روش کاشت بذر سرعت رشد گیاه کمتر از قلمه است اما ریشه زایی در این روش تکثیر عمیق تر و گسترده تر است.

الزامات نگهداری چنار

در مورد میزان آب مورد نیاز چنار باید بگوییم که این درخت رطوبت دوست است پس باید به صورت هفتگی به آن آبیاری کنید. در فصول گرم سال باید فواصل آبیاری را کاهش داد تا درخت به درستی رشد کند.

با افزایش عمر درخت، ریشه بیشتر به داخل خاک نفوذ می کند. درخت چنار با افزایش رشد ریشه می تواند آب را از عمق زمین گرفته و در برابر کمبود آب مقاومت بیشتری داشته باشد.

این گیاه باید در فضای باز کاشته شود تا بتواند از نور مستقیم خورشید استفاده کند. اگر محل کاشت درخت چنار نور لازم را نداشته باشد رشد خوبی نخواهد داشت. در این صورت تاج گیاه کوچک و ضعیف می شود.

برخی از انواع چنار زیر 40 درجه را تحمل می کند اما نوع شهری آن تا منفی 23 درجه سرما را تحمل می کند.

این درختان در شرایط سرد و مرطوب رشد بهتری دارند و تا حدودی گرما را تحمل می کنند. اما به طور کلی دمای بالا و آفتاب سوزان باعث از بین رفتن این گیاه می شود، بنابراین این درختان نمی توانند در شهرهای جنوبی کشور رشد کنند.

اگر می خواهید این درخت را در مناطق گرم کشور بکارید، باید در فصول گرم سال روی آن ها سایه بزنید تا از تابش مستقیم نور خورشید در امان بمانید.

این درختان در انواع خاک رشد می کنند، اما خاک آنها باید زهکشی شود. ریشه های چنار در خاک با زهکشی خوب تنفس می کنند. ریشه این گیاه عمیقا نفوذ می کند و حتی در خاک های سنگین نیز رشد قابل توجهی دارد. اما خاک مناسب برای بستر این درخت مخلوطی از خاک برگ، کود دامی و ماسه است.

از کاشت چنار در خاک های آهکی و فشرده خودداری کنید زیرا ریشه درخت آسیب می بیند. برای اینکه ریشه درختان به خوبی رشد کنند باید بتوانند به راحتی در خاک نفس بکشند.

نکته قابل توجه دیگر این است که چنار به خاک های قلیایی حساسیت نشان می دهد و لبه برگ های آن زرد شده و می سوزد. بنابراین باید در نظر داشته باشید که محل کاشت نباید قلیایی باشد.

هرس چنار

درختان چنار کاشته شده در کنار خیابان ها و جاده ها نیازی به هرس ندارند. این درختان به رشد طبیعی خود ادامه می دهند و بلندتر می شوند. اما گیاهانی که در حیاط خود نگهداری می کنید. برای جلوگیری از رشد بیش از حد آنها باید هرس شوند. علاوه بر زیبایی درخت، قطع شاخه های آسیب دیده و ناسالم درخت شما را تقویت می کند. بهترین زمان برای هرس چنار پاییز است که در حال استراحت است.

آفات و بیماری های چنار

چنار نیز مانند سایر گیاهان ممکن است از بیماری ها یا آفات رنج ببرند. این آفات عبارتند از:

پروانه یا کرم برگ مینوز

یکی از آفات چنار، پروانه معدن است. این آفت که یک حشره زرد رنگ است روی برگ درخت چنار تخم می گذارد. لاروها پس از خروج از تخم از برگ های درخت تغذیه می کنند و لکه های سفیدی از خود به جای می گذارند. برای از بین بردن این آفت معمولاً از سموم شیمیایی استفاده نمی شود اما در صورت نیاز می توان از «کنفیدور» استفاده کرد.

سوسک چنار

سوسک چوبخوار یکی از مهم ترین آفات چنار است که لارو آن از تاج و ریشه درخت تغذیه می کند. برای جلوگیری از این آفت باید اصول آبیاری و کوددهی را رعایت کنید. علاوه بر رعایت این اصول باید از ایجاد زخم بر روی ساقه درخت جلوگیری کرد تا عفونی نشود.

هرس به موقع درخت و حذف شاخه های آلوده مهم ترین راه مبارزه با این سوسک است. مبارزه شیمیایی و فیزیکی با این آفت امکان پذیر است. سم پاشی و از بین بردن لاروها یکی از روش های مبارزه محسوب می شود.

ریشه چنار کرم سفید

قسمت های ریشه و سطح درخت از قسمت هایی است که این حشره از آنها تغذیه می کند. پس از تغذیه از این حشره، برگ های چنار زرد می شوند و در برخی موارد حتی ریشه ها به طور کامل از بین می روند.

از بین بردن حشرات قبل از تخم گذاری اولین گام برای از بین بردن این آفت است. این حشره قبل از گرم شدن هوا روی شاخه ها ظاهر شد اما غیر فعال است. برای مبارزه فیزیکی با این کرم تکان دادن شاخه های درخت می تواند موثر باشد. برای مبارزه شیمیایی در مردادماه چنار را با حشره کش Etion آبیاری کنید.

حشرات چنار

این حشره در زمستان زیر پوست شاخه های یک درخت یک ساله تخم می گذارد. لاروهای کاترپیلار از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت ماه بیرون می آیند. این حشرات در اواسط اردیبهشت روی درخت ظاهر می شوند. اما در تابستان از درخت چنار مهاجرت می کنند و میزبان های دیگری را انتخاب می کنند.

برگ خراش برگ های درخت را خالدار، خالدار و رنگ پریده می کند. این حشره علاوه بر از بین بردن برگ های درخت، با تغذیه از شیره آن در رشد طبیعی درخت نیز اختلال ایجاد می کند.

برای مبارزه شیمیایی با این حشره می توانید از سموم سیستمیک استفاده کنید. با استفاده از این سم آب چنار سمی می شود. وقتی حشره از شیره درخت تغذیه می کند مسموم می شود و می میرد. همچنین می توانید از شته کش های برگی مانند اتیون و مالاتیون برای از بین بردن این حشرات استفاده کنید.

نیاز چنار به آب

چنار در اوایل زندگی خود به آبیاری منظم نیاز دارد. در واقع می توان گفت که نیاز آبی چنار زمانی زیاد است که نهال کوچکی باشد. اما در مراحل بعدی که ریشه های آن رشد کرده و به زمین نفوذ می کند، به آب کمتری نیاز دارد.

این ریشه ها که به عمق زمین نفوذ کرده اند می توانند رطوبت را از اطراف درخت گرفته و به درخت بیاورند. البته اگر خاک چنار زهکشی نشود، ریشه ها نمی توانند در خاک نفوذ کنند و نفس بکشند. وقتی رطوبت مورد نیاز به درختان چنار نرسد پس از مدتی از بین می روند.

به طور کلی با توجه به مواردی که بیان کردیم، توصیه می شود از کاشت چنار در مناطقی که کم آب یا کم آب هستند خودداری کنید و در خانه یا باغ خود درختانی را که در برابر کم آبی مقاومت بیشتری دارند، بکارید.

محاسبه آب مصرفی برای آبیاری قطره ای برخی از درختان به دلیل نیاز کمی به آب آسان است. میزان آب مورد نیاز درخت در آبیاری قطره ای و بارانی به سن، شرایط محیطی درخت، شرایط خاک و نوع درخت بستگی دارد.

خواص و فواید چنار

چنار ارزش اقتصادی زیادی دارد. برخی از کاربردها و فواید آن عبارتند از:

  • هزینه های ساخت و ساز
    چوب این درخت که جزو چوب های مرغوب به حساب می آید در ساخت در و پنجره انواع ساختمان ها بدون نیاز به مواد ضدعفونی کننده استفاده می شود. از این چوب در بناهای قدیمی و تاریخی مانند عمارت عالی قاپو، چهل ستون، مدرسه چهارباغ استفاده شده و تا کنون سالم مانده اند. چوب درخت چنار قوی باقی می ماند و مقاومت خوبی در برابر تغییرات جوی دارد.
  • کاربردهای پزشکی و دارویی
    پوست درخت چنار لک های پوستی را از بین می برد. ریشه این درخت برای درمان گزیدگی مفید است و از میوه و برگ آن نیز برای رفع گرفتگی صدا و ناراحتی گلو استفاده می شود.
  • مصارف باغبانی
    از برگ درخت چنار برای تهیه خاک برگ استفاده می شود. می توانید پس از خشک شدن این خاک برگ را روی بذرهای کاشته شده به عنوان پوشش بپاشید.

تفاوت چنار و افرا

بسیاری از مردم چنار و افرا را به دلیل شباهت های ظاهری با هم اشتباه می گیرند، اما در واقع این دو با هم متفاوت هستند. در این قسمت به تفاوت چوب چنار و افرا می پردازیم.

افرا درخت بومی آسیا است که در نقاط مختلف جهان نیز می روید. مناطقی مانند اروپا، آمریکای شمالی و آفریقا نیز نمونه هایی از این درخت را دارند. خاک مناسب برای افرا خاک اسیدی است و به همین دلیل در جنگل ها نیز رشد می کنند.

نام علمی افرا Acer است و از خانواده Natarki است. این درخت در هر فصلی از سال شکل می گیرد و زیبایی خاصی دارد. برگ های افرا پنجه هایی با سه تا پنج برگچه نوک تیز و نامنظم هستند. میوه های این درخت فندقی شکل است و در تابستان رشد می کند.

درخت افرا معمولاً به دلیل زیبایی کاشته می شود، اما کاربردهای نادر دیگری مانند استفاده از آن در صنایع دستی و صنایع غذایی وجود دارد. حدود 128 گونه درخت افرا در نقاط مختلف جهان مشاهده شده است. درخت افرا در دمای متوسط ​​رشد می کند، اما می تواند دمای بالا و سرما را تحمل کند.

اما همانطور که گفتیم چنار بومی نیمکره شمالی است و دارای برگهای پهن است. از چنار برای صنایع دستی و ساخت و ساز استفاده می شود. چنار در دماهای پایین به خوبی رشد می کند و تا حدودی دمای بالا را تحمل می کند.

سوالات متداول چنار

آیا می توان چنار را در مناطق گرمسیری کاشت؟

این درختان در شرایط سرد و مرطوب رشد می کنند و گرما را تا حدودی تحمل می کنند. به همین دلیل اگر محل کاشت درخت دارای سوزش و حرارت شدید باشد، رشد مناسبی نداشته و می میرد. بنابراین، اگر منطقه شما آفتاب گرم دارد، بهتر است از کاشت چنار خودداری کنید.

آیا می توانید از چوب افرا برای ساخت در و پنجره ساختمان استفاده کنید؟

چوب این درخت در برابر تغییرات جوی بسیار مقاوم است و برای ساخت و ساز استفاده می شود. اگر در بناهای قدیمی مانند عمارت عالی قاپوی اصفهان استفاده می شد و تا کنون دست نخورده باقی مانده است.

آیا می توانیم با هرس درخت از برخی آفات جلوگیری کنیم؟

یکی از راه های تقویت و پرورش چنار، هرس آن است. در صورتی که روش اصلی مبارزه با سوسکی که چنار می خورد، هرس به موقع درخت است.

خاک چنار مناسب چیست؟

چنار در خاک های اسیدی زهکشی شده به خوبی رشد می کند، اما نسبت به خاک های قلیایی حساسیت نشان می دهد. کناره های برگ چنار در خاک های قلیایی زرد می شود.

آیا میزان آب مورد نیاز چنار زیاد است؟

چنار در سالهای اول به آبیاری منظم و رطوبت بالا نیاز دارد. اما با گذشت زمان نسبت به کم آبی مقاوم تر می شود.