از ترامپ تا کندی؛ نظر نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا درباره کریپتو چیست؟


با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده هر روز شاهد افزایش جذابیت در رقابت بین نامزدها هستیم. نکته حائر اهمیت برای ما این است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به صنعت کریپتو چگونه نگاه می‌کنند؟ چه نامزدهایی طرفداری ارزهای دیجیتال هستند و چه کاندیدایی دشمن سرسخت رمزارزها تلقی می‌شوند؟ در این مطلب ضمن بررسی این موارد به این مسئله می‌پردازیم که انتخابات ۲۰۲۴ و دیدگاه رئیس‌جمهور بعدی آمریکا چه تاثیری روی آینده صنعت کریپتو خواهد داشت؟

به گزارش والکس و به نقل از cryptopotato، هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا برای انتخابات ۲۰۲۴ چهره‌های سرشناسی را تا به این لحظه معرفی کرده‌اند. افرادی که مهم‌ترین وعده آن‌ها بهبود وضع اقتصادی و افزایش رفاه است و از آن‌جایی که کریپتو و صنعت ارزهای دیجیتال بخشی از دنیای مالی شده‌اند، صحبت درباره آینده رمزارزها و ارائه برنامه‌های خاص برای این حوزه اجتناب ناپذیر است. مردم و سرمایه‌گذاران در ایالات متحده دوست دارند بدانند که نظر کاندیدای مختلف درباره بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال چیست؟

از آن‌جایی که تیم‌های مشاوره نامزدها این موضوع را به خوبی درک کرده‌اند، برخی از کاندیدا در همان روزهای نخست راه‌اندازی کمپین انتخاباتی خود درباره کریپتو صحبت کرده و وعده حمایت از بازار ارزهای دیجیتال را صراحتا اعلام کردند. 

رابرت اف کندی جونیور

با رابرت اف کندی جونیور (Robert F. Kennedy Jr) شروع می‌کنیم. او که مدافع ارزهای دیجیتال و از حامیان همیشگی این صنعت بوده، برادرزاده جان اف کندی رئیس جمهور سابق ایالات متحده و پسر رابرت کندی دادستان سابق آمریکا است. سخنرانی‌های متعدد و حمایت‌های بی‌دریغ او از رمزارزها توجه فعالان این حوزه و خبرگزاری‌ها را به خود جلب کرده است. کندی جونیور تقریبا هرکجا که فرصتی به دست می‌آورد از بیت کوین حمایت می‌کند و اخیرا اعلام کرده که برای آینده فرزندان خود بیت کوین خریداری کرده است. او وعده داده که از دلار آمریکا با بیت کوین حمایت می‌کند و مالیاتی اضافی بر ارزهای دیجیتال اعمال نخواهد کرد. هرچند که فعلا او شانس کمی برای رئیس‌جمهور شدن دارد اما حضورش در کاخ سفید قطعا اتفاق مثبتی برای صنعت کریپتو خواهد بود.

ماریان ویلیامسون

نامزدی بعدی خانم ماریان ویلیامسون (Marianne Williamson) از حزب دموکرات است. او که نویسنده و سخنران است چندان موضع مشخصی درباره رمزارزها ندارد. با این حال در جریان اعتصاب کامیون‌داران کانادایی در سال گذشته، زمانی که مقامات محلی حساب‌هایی را مسدود کردند که کمک‌های رمزارزی به معترضان را تسهیل می‌کرد، خانم ویلیامسون به این اقدام اعتراض کرد.

در حزب جمهوری‌خواه هم حامیان سرسخت بیت کوین حضوری فعال دارند. بزرگترین طرفداران کریپتو در این حزب که نامزد انتخابات شده‌اند، ران دسانتیس (Ron DeSantis) فرماندار فلوریدا و فرانسیس سوارز (Francis Suarez) شهردار میامی هستند.

ران دسانتیس

ران دسانتیس به تازگی اعلام کرد که در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس‌جمهور، به جنگ بایدن علیه بیت کوین پایان می‌دهد. او اعتقاد دارد که دولت فعلی رفتاری ضدکریپتویی از خود نشان داده است. او همچنین با راه‌اندازی احتمالی ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) مخالفت کرد و اظهار داشت که بلافاصله پس از تبدیل شدن به رهبر سیاسی بعدی ایالات متحده این برنامه را متوقف می‌کند.

فرانسیس سوارز

فرانسیس سوارز حتی از فرماندار فلوریدا هم بیشتر به بیت کوین علاقه نشان می‌دهد. او ابتکارات متعددی را پیرامون دارایی‌ها دیجیتال در میامی ارائه کرده و اولین سیاستمدار آمریکایی شد که حقوق خود را به جای فیات با بیت کوین دریافت کرد. با این حال، او هنوز هیچ قولی برای رمزارزها در صورت پیروزی در سال آینده نداده است. اخیرا کمکی نیم میلیون دلاری به کمپین انتخاباتی او توجهات زیادی را جلب کرد و شایعاتی مطرح بود که این حمایت مالی از طرف ایوان سوتو رایث (Ivan Soto-Wright) مدیرعامل پلتفرم کریپتویی MoonPay انجام شده است. 

ویوک راماسوامی

ویوک راماسوامی (Vivek Ramaswamy) کارآفرین آمریکایی نیز یکی از نامزدهای جمهوری‌خواهان برای انتخابات است که به عنوان حامی بیت کوین شناخته می‌شود اما او با طرح اخیر کندی برای حمایت از دلار با بیت کوین مخالفت کرد و گفت که فلزات گران‌بها در حال حاضر عملکرد بهتری خواهند داشت.

دونالد ترامپ

اما به جنجالی‌ترین چهره انتخابات پیش رو می‌رسیم. دونالد ترامپ (Donald Trump) رئیس جمهور قبلی آمریکا که حالا درگیر پرونده‌های حقوقی متعدد شده اما اتهامات قضایی از شمار هواداران او کم نکرده است. ترامپ علی‌رغم اینکه وارد بازار NFT شد، اما به عنوان یک دشمن سرسخت بیت کوین و ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود که مواضع خصمانه‌ای علیه کریپتو داشته است. چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا در طول سال‌ها اولویت اصلی خود را حمایت از دلار عنوان کرده و با هر چیزی که دلار را ضعیف کند مخالف است. او قبلا از بیت کوین به عنوان یک کلاهبرداری یاد کرده بود و از مردم خواسته بود که فقط روی دلار تمرکز کنند.

نکته جالب درباره ترامپ این است که همسر او خانم ملانیا ترامپ هم از فعالان بازار NFT است و در روز استقلال آمریکا در سال جاری میلادی هم یک مجموعه ان‌اف‌تی در بلاکچین سولانا منتشر کرد.

جو بایدن

و در نهایت جو بایدن (Joe Biden) رقیب اصلی ترامپ که عملکرد دولت او در حوزه کریپتو با انتقادات تندی همراه بوده است. هر چند که موضع بایدن در قبال ارزهای دیجیتال در مقایسه با ترامپ چندان رادیکال و سخت نبوده، اما فعالان صنعت کریپتو بایدن را مخالف شماره یک معرفی می‌کنند. جو بایدن که به دنبال اعمال مالیات‌های سنگین روی ارزهای دیجیتال بود قبلا از لفظ فریبکارانه برای رمزارزها استفاده کرده است. بسیاری معتقدند که حضور مجدد بایدن در کاخ سفید احتمالا بدترین خبر برای کریپتو خواهد بود.

دولت بایدن همچنین اعلام کرد که استخراج بیت کوین به محیط زیست آسیب می‌رساند و هیچ سود اقتصادی قابل توجهی برای کشور به همراه ندارد. به این ترتیب کنگره را وادار کرد تا از سال مالی آینده یعنی از اول اکتبر، مالیات ۳۰ درصدی تغییرات آب و هوایی را بر استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال تصویب کند. 

ما در این مطلب تلاش کردیم دیدگاه نامزدهای مختلف انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا درباره صنعت کریپتو را با هم مرور کنیم. بسیار روشن است که ساکن بعدی کاخ سفید می‌تواند نقش مهمی در شکوفایی و یا سرکوب بازار داشته باشد. همه چیز به ۵ نوامبر ۲۰۲۴ و زمان تعیین رئیس‌جمهور بعدی بستگی دارد. تا آن زمان باید برای پاسخ به این پرسش حیاتی صبر کنیم که آیا چهل و هفتمین رئیس دولت در ایالات متحده حامی صنعت کریپتو خواهد بود یا خیر؟