از کجا بفهمیم کیست تخمدان داریم؟ • مجله تصویر زندگی


کیست تخمدان از جمله متداول‌ترین بیماری‌ها در زنان است. این نوع کیست مثل توده‌های کیسه‌ای‌ مانند هستند که اکثرا دارای محتوای مایع یا ماده‌های دیگر هستند. اگر کیست‌های تخمدانی به زودی تشخیص داده نشده و درمان نشوند، می‌توانند برای سلامت فرد خطرناک باشند.

بنابراین کیستی که در تخمدان به وجود می‌آید، یکی از انواع کیست‌هایی بوده که شناسایی علائم و نحوه تشخیص و درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه این مطلب برای اطلاع از این موضوع که کیست تخمدان چیست و درمان کیست چگونه انجام می‌شود با ما همراه باشد.

کیست تخمدان چیست؟

کیست‌هایی که در تخمدان پدید می‌آیند، به صورت کیسه‌های سرشار از مایع بوده که گاهی ممکن است در روی یکی از تخمدان‌ها یا هر دو آن‌ها ایجاد شوند. در بعضی از مواقع به دلیل بدون علائم بودن این کیست‌ها، افراد قادر به تشخیص و درک آن در زمان مناسب نیستند. در این صورت ممکن است این توده کیسه‌ای پر از مایع بدون هشدار به رشد خود ادامه دهد. موضوعی که باید در نظر داشت این است که در اغلب موارد این کیست‌ها با درد یا عارضه پدیدار می‌شوند و فرد به موقع متوجه وجود آن خواهد شد.

تخمدان قسمتی از دستگاه تناسلی زنانگی بوده که در هر عادت ماهیانه، یکی از تخمک‌ها را در موقعیت باردار شدن، داخل کانال رحم می‌کند. زمانی که جریان شکل‌گیری یا به وجود آمدن تخمک به دلیل پاره نشدن کیست و رها نشدن تخمک به درستی صورت نگیرد، باعث ایجاد کیست‌های تخمدانی خواهد شد. در مواقعی که این کیست‌ها بدون عارضه بوده و با خطرات جدی برای سلامت زنان همراه نباشند، بدون نیاز به درمان خوب می‌شوند. وقتی که کیست رشد پیدا کند و آسیب‌های جدی به تخمدان‌ها وارد کند، باید تحت درمان قرار گیرد و این نوع کیست به طور حتم خطرآفرین خواهد بود.

علائم تشخیص کیست تخمدان

بدین ترتیب باید علائم کیست‌های تخمدانی را شناخت تا در صورت بروز به دکتر فوق تخصص زنان خوب در تهران مراجعه کرد. ما در این قسمت به صورت تیتروار این موارد هشداردهنده کیست‌های تخمدانی را برای شما بیان خواهیم کرد.

  • درد و تورم شکم: گاهی اوقات فرد با تورم و بالا آمدن شکم مواجه خواهد شد و از دردهای شدید یا گاه به گاهی شکم رنج می‌برد که می‌تواند نشانه وجود کیست باشد.
  • نامنظم شدن دوران قاعدگی: اگر خانمی دچار کیست تخمدان حاد باشد، معمولا با قاعدگی‌های نامنظم روبه‌رو خواهد شد.
  • خونریزی‌های شدید دوران عادت ماهیانه: زمانی که احساس کردید خونریزی این دوره شما زیاد و بیش از اندازه است، باید احتمال وجود کیست‌‌های تخمدانی را در خود بدهید.

علائم هشداردهنده دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده وجود کیست‌های تخمدانی باشد، درد در کمر یا ران خود، حالت تهوع یا استفراغ، درد هنگام برقراری رابطه جنسی، سینه‌ها حساس شده باشند و حتی گاهی سرگیجه‌ها می‌تواند دلیل وجود این نوع کیست باشد.

عوارض کیست تخمدان چیست؟

اگر درمان کیست به موقع انجام نشود یا اینکه علائم و نحوه تشخیص آن با مشکل مواجه شود، در این صورت ممکن است با بروز عارضه‌های جدی در بدن همراه باشد. یکی از مهم‌ترین خطرات جدی که کیست‌های تخمدانی می‌تواند برای بانوان داشته باشد، ایجاد ناباروری در آن‌ها خواهد بود؛ بنابراین اگر با هر کدام از موارد هشداری که گفتیم مواجه شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید تا بعدها با مشکلات ناباروری مواجه نشوید.

دیگر پیامد زیان‌بار این نوع کیست که می‌تواند برای سلامت فرد بسیار مضر باشد، به وجود آمدن سرطان تخمدان است. هر چند سرطان‌های تخمدان خطر مرگ بالایی ندارند؛ اما نمی‌توان بی‌توجه به آن بود.

علاوه بر این موارد، کیست‌های تخمدانی می‌تواند موجب بروز دیابت و رخ دادن سکته‌های قلبی شود. در بعضی مواقع نیز موهای زائد نیز در بدن فرد ایجاد خواهد شد و شاید شما با تعداد بیشماری عوارض شناخته نشده‌ای که از آن‌ها اطلاع ندارید، مواجه شوید.

راه‌های تشخیص کیست تخمدان

با شناخت علائم و نحوه تشخیص این نوع کیست، درمان کیست نیز با روش‌های ساده‌تر و به شکل بهتری انجام خواهد شد که همه این‌ها نیاز دارد تا شما با علائم هشداردهنده کیست‌های تخمدانی آشنا باشید و در سریع‌ترین زمان ممکن با مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان اقدام به درمان کنید. این سوال در ذهن بانوان وجود دارد که از طریق چه روش‌های درمانی می‌توان به این بیماری پی برد.

  • سی‌تی‌اسکن تخمدان: مناسب‌ترین شیوه تشخیص کیست‌های تخمدانی، عکسبرداری یا همان سی‌تی‌اسکن از تخمدان‌ها و شکم است.
  • ام‌آر‌آی از شکم یا تخمدان: در شرایطی که با سی‌تی‌اسکن کردن نتوان تشخیص درستی از رشد کیست داد، از ام‌آر‌آی برای این امر کمک گرفته می‌شود.
  • سونوگرافی: اکثر کیست‌های تخمدانی که به تشخیص پزشک با تهدید جدی برای فرد همراه نیستند، پزشک متخص زنان تجویز سونوگرافی خواهد کرد.

علاوه بر این موارد ممکن است آزمایش‌های مختلفی که شامل آزمایش خون هستند، با توجه به صلاح‌دید پزشک مربوط برای فرد انجام بگیرند.

چرا باید کیست تخمدان را جدی بگیریم؟

همانطور که بیان کردیم، کیست‌های تخمدانی از جمله بیماری‌های رایج در بانوان است که نیاز به آگاهی از علائم هشدار آن و مراجعه سریع به پزشک متخصص زنان دارد. هر گونه کوتاهی در این امر ممکن است بعدها با عوارض آسیب‌زننده‌تری همراه باشد که بیمار با مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند از تمامی این خطرات جدی جلوگیری به عمل آورد.

تشخیص درست و به موقع کیست تخمدان با معاینه پزشک و انجام راه‌های تشخیصی پیشرفته امکان‌پذیر است. بسیاری از عواملی در بروز این کیست موثر می‌باشند؛ از جمله: ارث، اختلالات هورمونی، بیماری‌های تخمدانی و شرایط محیطی هستند که باید فرد نسبت به آن‌ها مطلع باشد.

با سامانه نوبت دهی دکتریاب، شما می‌توانید به راحتی پزشک متخصص زنان و زایمان خود را جستجو کنید و به صورت آنلاین، وقت اینترنتی دکتر خود را با  مزایای زیر بگیرید؛

  • شرایط جستجو دکتر مورد نظر خود در این سامانه به سریع‌ترین شکل ممکن، بدون حضور در مطب امکان‌پذیر است.
  • از طریق این سامانه بیمار در هر ساعت از شبانه‌روز می‌تواند اقدام کند.
  • بعد از گرفتن نوبت توسط بیمار، ساعت و تاریخ حضور در مطب برای او ارسال شده و در صورت لغو نوبت، یک پیامک در این رابطه برای بیمار فرستاده می‌شود.
  • نوبت گرفتن از طریق اینترنت، از هدر روی وقت و پول شما جلوگیری خواهد کرد.