اضطراب جنسی چیست؟ راه حل های مقابله با اضطراب جنسی چیست؟


سکس قرار است سرگرم کننده باشد، اما اگر دائماً نگران عملکرد خود هستید، لذت بردن از آن سخت است. اگر می خواهید آرامش را به زندگی عاشقانه خود بازگردانید، بیاموزید که چرا ممکن است در مورد عملکرد جنسی دچار اضطراب شوید. و نکاتی را برای آرامش خاطر خود دریافت کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

اضطراب جنسی به چه معناست؟

اضطراب جنسی یک پاسخ مبتنی بر ترس به رابطه جنسی یا صمیمیت است. اغلب فعالیت جنسی را مختل می کند و می تواند از نظر روانی، فیزیولوژیکی و عاطفی به فرد آسیب برساند. دلایل زیادی برای اضطراب جنسی وجود دارد که می تواند قبل، حین و بعد از فعالیت جنسی تأثیر بگذارد. به مردانممکن است نگرانی در مورد عملکرد جنسی و در مورد وجود داشته باشد زناناضطراب اغلب به نگرانی در مورد رضایت شریک زندگی شما یا مسائل برانگیختگی مربوط می شود.

افرادی که با اضطراب جنسی دست و پنجه نرم می کنند، اغلب احساسات منفی فیزیکی و عاطفی مانند سرخوردگی جنسی را تجربه می کنند. هنگامی که اضطراب زیاد است، اغلب حضور در لحظه و هماهنگی برای رابطه جنسی دشوار است و تلاش برای غلبه بر اضطراب در لحظه می‌تواند منجر به احساس گناه یا بی کفایتی شود. گاهی اوقات این احساسات می تواند آنقدر شدید شود که فرد تصمیم می گیرد به طور کلی از رابطه جنسی خودداری کند.

این مقاله را نیز بخوانید: کاهش میل جنسی

علائم اضطراب جنسی چیست؟

افرادی که اضطراب جنسی را تجربه می کنند ممکن است افکار یا نگرانی های مزاحم و همچنین علائم فیزیکی مانند سوء هاضمه، ضربان قلب بالا یا احساس ترس از رابطه جنسی یا صمیمیت را تجربه کنند. در زیر علائم اضطراب جنسی را به شما می گوییم تا بتوانید بدانید که آیا اضطراب جنسی دارید یا خیر:

1- اضطراب از عملکرد جنسی

هنگامی که فردی با استرس و افکار منفی مرتبط با توانایی خود در انجام فعالیت جنسی سروکار دارد، ممکن است در مورد عملکرد جنسی دچار اضطراب شود. احساس بی کفایتی می تواند با اندازه آلت تناسلی، تصویر بدن، تعارضات روابط و سایر عوامل استرس زای خارجی ترکیب شود. اضطراب در مورد عملکرد جنسی اغلب در اوایل یک رابطه رخ می دهد، اما اگر مشکل بدتر شد و بیش از سه ماه ادامه داشت، ممکن است زمان آن رسیده باشد که برای رد هرگونه مشکل پزشکی از متخصص کمک بگیرید.

2- اختلال در عملکرد جنسی

اختلال عملکرد جنسی مشکلی است که فرد را از داشتن یک تجربه جنسی خوشایند باز می دارد. این یک موضوع رایج اما تابو است که اغلب مورد بحث قرار نمی گیرد و در هر مرحله از چرخه پاسخ جنسی رخ می دهد. چرخه پاسخ جنسی شامل مراحل زیر است: برانگیختگی، فلات، ارگاسم و حل شدن. این مراحل هم شامل برانگیختگی و هم میل می شود و البته باید توجه داشت که خانم ها همیشه این مراحل را به ترتیب و دقیقا دنبال نمی کنند.

چهار نوع اصلی اختلال عملکرد جنسی عبارتند از: اختلالات میل، اختلالات برانگیختگی، اختلالات ارگاسم و اختلالات درد. هم مردان و هم زنان ممکن است عدم علاقه به رابطه جنسی، مشکل در برانگیختگی و درد را در حین رابطه جنسی تجربه کنند. همچنین تعدادی از علائم منحصر به فرد برای مردان وجود دارد که ممکن است شامل مشکل در گرفتن و حفظ نعوظ، ناتوانی در انزال یا انزال زودرس باشد. برخی از علائمی که فقط در زنان رخ می دهد عبارتند از: ناتوانی در ارگاسم، خشکی واژن قبل و در حین مقاربت و ناتوانی در شل شدن عضلات واژن در حین مقاربت (واژینیسم).

اختلال عملکرد جنسی می تواند به دلایل فیزیکی مختلفی مانند مشکلات پزشکی، سوء مصرف الکل، مصرف مواد مخدر یا داروهای تجویزی خاص یا دلایل روانی مانند استرس، افسردگی، اضطراب یا ضربه ایجاد شود. شما باید علت تمام مشکلات جنسی را پیدا کنید و بهترین روش درمانی را تعیین کنید.

پیشنهاد می کنم این مقاله را هم بخوانید: اختلال نعوظ چیست؟

3- پرهیز از رابطه جنسی

وقتی ترس و اضطراب در مورد رابطه جنسی منجر به سطوح شدید اضطراب می شود، بسیاری از افراد ممکن است از قرار ملاقات، صمیمیت، روابط و رابطه جنسی اجتناب کنند. این اجتناب ممکن است به عنوان یک مکانیسم دفاعی شروع شود، اما می‌تواند به پرهیز جنسی شدیدتر تبدیل شود، جایی که افراد برای جلوگیری از ناراحتی مربوط به تصویر بدن، عملکرد یا آسیب‌های گذشته به طور کامل از رابطه جنسی اجتناب می‌کنند.

علت اضطراب جنسی چیست؟

دلایل زیادی برای اضطراب جنسی وجود دارد و معمولاً از فردی به فرد دیگر متفاوت است. افرادی که با مسائل مربوط به سلامت روان، تروما، و مسائل مختلف روابط دست و پنجه نرم می کنند، ممکن است افزایش اضطراب در مورد رابطه جنسی را تجربه کنند. علاوه بر این، اضطراب اغلب چرخه ای است و افراد در کنترل احساسات خود از اضطراب مشکل دارند.

1- نگرانی سلامت روان

عوامل سلامت روان تأثیر عمده ای بر کیفیت زندگی دارند. برای بسیاری از افراد، تصویر بدنی منفی و نارضایتی از ظاهر خود می تواند مانع عزت نفس و اعتماد به نفس آنها در هنگام تلاش برای صمیمی شدن با شریک زندگی خود شود. علاوه بر این، استرس و اضطراب شدید در محل کار، خانواده یا زندگی نیز می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اتاق خواب شود. خوشبختانه، صحبت با یک متخصص در مورد این مناطق مشکل ساز می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت روان داشته باشد. علاوه بر این، ایجاد تغییرات سالم در سبک زندگی، مانند خواب خوب، خوردن یک رژیم غذایی مغذی و متعادل و ورزش، می تواند سلامت روان را بهبود بخشد.

2- تجربیات آسیب زا قبلی

هنگامی که افراد با سابقه ترومای جنسی وارد یک رابطه می شوند، اغلب در عادی سازی هر تجربه جنسی با مشکل مواجه می شوند. تجربیات آسیب زا در گذشته می تواند باعث شود که پسرفت کنید، خاطرات ناراحت کننده را به خاطر بیاورید یا از وارد شدن به روابط صمیمی جدید اجتناب کنید.

3- مشکلات در روابط

مشکلات روابط نیز می تواند بر صمیمیت تأثیر بگذارد. برخی از مواردی که باید به آنها توجه کرد مشکلات یا عدم ارتباط در یک رابطه است که می تواند شامل افزایش دعوا یا بحث های حل نشده، ترس از صمیمیت و مسائل سازگاری باشد. قرار گرفتن در معرض چنین عواملی می تواند رابطه جنسی را دشوار کند. ممکن است صحبت کردن در مورد آن با طرف مقابلتان کمی سخت به نظر برسد، اما کنار آمدن با چنین مسائلی در واقع می تواند احساس اضطراب را افزایش دهد. زوج درمانی گزینه ای برای کمک به بازیابی ارتباطات و بهبود روابط است.

راه حل های مقابله با اضطراب جنسی چیست؟

اگرچه مقابله با اضطراب جنسی می تواند طاقت فرسا به نظر برسد، تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توانید برای غلبه بر این احساسات از آنها استفاده کنید. مهم است که در مورد اضطراب خود با خود و شریک زندگی خود صادق باشید. در اینجا چند راه برای غلبه بر اضطراب جنسی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید:

1. ذهن آگاهی را تمرین کنید

به جای تمرکز بر احساسات اضطراب، ترس یا نگرانی که به ذهنتان می رسد، سعی کنید به جنبه های مثبت زندگی فکر کنید. تمرین ذهن آگاهی به شما کمک زیادی می کند. برخی از اهداف این تمرین آرام کردن ذهن با افکار زیاد، جایگزینی افکار منفی با افکار خنثی یا مثبت و به دست آوردن آگاهی و کنترل بیشتر بدن و ذهن با هم است.

این مقاله ممکن است به شما کمک کند: ذهن آگاهی به زبان قابل فهم

2. علایق و ناپسندهای خود را بیان کنید

شریک زندگی خود را راهنمایی کنید و به او بگویید چه چیزی می تواند شما را خوشحال کند. همچنین اگر چیزی باعث اضطراب شما می شود و خوشایند نیست، حتما با همسرتان در میان بگذارید تا از انجام آن کار اجتناب کند.

3. استرس خود را کاهش دهید

اگر علاوه بر اضطراب جنسی، متوجه افزایش احساس استرس در سایر زمینه‌های زندگی خود می‌شوید، ممکن است در نظر گرفتن منبع این احساسات استرس‌زا مفید باشد. سعی کنید مطمئن شوید که هر شب به اندازه کافی بخوابید، غذای سالم بخورید و به طور منظم ورزش کنید تا استرس زندگی خود را مدیریت کنید. با انجام این کار، ممکن است متوجه شوید که اضطراب در تمام جنبه های زندگی شما قابل کنترل است.

شما می توانید از راه حل های این مقاله برای کاهش استرس خود استفاده کنید: راه حل های علمی برای کاهش استرس

4. ارتباط با شریک زندگی خود را در اولویت قرار دهید

مهمترین جنبه صمیمیت جنسی، ارتباط با همسرتان است. هدف نهایی لزوما رابطه جنسی یا ارگاسم نیست، بلکه یک رابطه امن و صمیمی با تمرکز بر کشف علایق است. مهم نیست که چقدر ممکن است احساس سخت یا ناراحت کننده باشد، مهم است که آنچه را که احساس می کنید به زبان بیان کنید.

این ارزشمند است که با شریک زندگی خود در مورد آنچه که می گذرانید به اشتراک بگذارید، به او بگویید که چگونه نیازها و ترجیحات شما تغییر کرده است و راه حل هایی پیدا کنید که برای هر دوی شما احساس خوبی داشته باشد. یک رابطه جنسی سالم نیاز به بررسی مکرر دارد تا مطمئن شوید که هر دو در یک تیم هستید و برای اهداف یکسانی کار می کنید.

5. تمرکز بر مناطق اروژن و صمیمیت بدون فشار جنسی

مناطق اروژن مناطقی از بدن هستند که به لمس حساس هستند و می توانند فرد را تحریک کنند. طبق یک مطالعه، 12 درصد از زنان می توانند با تحریک نواحی اروژنی غیر تناسلی به ارگاسم برسند. برخی از شایع ترین مناطق اروژن عبارتند از: لب ها، گوش ها، گردن، سینه ها و قسمت داخلی ران ها. برخی از نواحی که محبوبیت کمتری دارند اما همچنان موثر هستند عبارتند از: پوست سر، مچ دست داخلی، ناف و ساق پا. گزینه های زیادی برای تحریک مناطق اروژن وجود دارد. نوازش ملایم، بوسیدن ناحیه، استفاده از زبان و دهان و غیره. می تواند مفید باشد.

6. یوگا تمرین کنید

یوگا تمرین دیگری است که اغلب برای مقابله با انواع مختلف اضطراب و بسیاری از چالش های جسمی و ذهنی دیگر استفاده می شود. در بسیاری از موارد، یوگا برای درمان اضطراب مربوط به فعالیت جنسی و اختلال نعوظ استفاده می شود. تمرین یوگا در اتاق خواب می تواند به ویژه برای غلبه بر چالش های جنسی و بهبود رضایت جنسی مفید باشد. یوگا ورزشی است که می تواند توسط فردی که با اضطراب جنسی به عنوان یک عادت سالم روزانه دست و پنجه نرم می کند یا حتی با شریک زندگی انجام دهد. (منبع)

این مقاله ممکن است به شما کمک کند: یوگا برای کاهش استرس

آخرین کلمه

غلبه بر اضطراب جنسی در یک رابطه می تواند دشوار به نظر برسد، اما می توان آن را از طریق ارتباط باز و صداقت مدیریت کرد. به یاد داشته باشید که رابطه جنسی برای ایجاد صمیمیت بیشتر بین زوجین است و به خودی خود یک هدف نیست. اگر راه حل های درمانی فوق را امتحان کنید، نتایج خوبی خواهید گرفت، اما اگر راه حل ها برای شما موثر واقع نشد، حتما با پزشک مشورت کنید و از او کمک تخصصی تری بخواهید.

در پایان مقاله “اضطراب جنسی چیست؟” رسیدیم، امیدواریم مطالب ارائه شده برای شما مفید بوده باشد. اگر سوال یا نظری دارید با ما در میان بگذارید.

منابع:

انتخاب درمان

سلامتی بسیار خوب