اعمال عید غدیرخم چیست؟ (اعمال شب و روز 18 ذی الحجه) • مجله تصویر زندگی


عید غدیرخم که بزرگترین عید جهان است فرا رسیده است و مسلمانان به ویژه شیعیان امیرالمومنین (ع) خود را آماده می کنند تا در هجدهم ماه ذی الحجه هر چه باشکوه آن را جشن بگیرند. یادآوری ابلاغ پیام امامت و ولایت به آحاد جامعه اسلامی، عید الله اکبر است. متفاوت از سایر اعیاد برای آن توصیه می شود آنچه در زیر می آید تنها بخشی از فعالیت های عید غدیر خم است:

کیفیت نماز شب عید غدیرخم

این نماز 12 رکعت است که هر دو رکعت تشهد دارد و در پایان رکعت دوازدهم بعد از سوره حمد، سوره توحید سلام می کند. 10 مرتبه و آیهال کرسی یک بار خوانده می شود. در رکعت دوازدهم هر یک از «حمد» و «توحید» را هفت مرتبه بخواند و این ذکر را 10 مرتبه در کنوته تکرار کند: «لا اله الا الله، لا شریک و لا اله الا الله. خدا نیست و زنده است و می میرد.» الخیر بیا و او برتر از هر چیزی است.

در دو رکعت آخر سجده این ذکر را 10 مرتبه بخوانید: ى العز و الکرم اسألک بمعا قد العز من عرشک و منبع رحمت از کتاب و از نام بزرگان و کلمات تمها که بر آن تکیه مى کند. محمد رسول و اهل بیت پاک و چه و چه کردند» (به جای آنچه و آنچه خود ذکر کرده است). او گفت: «این چیز شگفت انگیزی است. . . .

چگونه نماز عید غدیرخم را بخوانیم؟

مستحب است نیم ساعت قبل از ظهر غدیر دو رکعت نماز بخواند. در هر رکعت بعد از حمد، 10 مرتبه سوره های توحید، قدر و آیخال الکرسی خوانده می شود.

دعای روز عید غدیر خم

این دعا را که سید بن طاوس از شیخ مفید نقل کرده است بخوانید:

خدایا تو را به حق محمد با آنها در هر انتخاب اضطراری خواهانم، درود خدا بر محمد پیامی که در اعماق گسترده است، درود فرست بر محمد و آل او، مخزن علمت، ارکان توحیدت. پایه‌های دینت و سرچشمه‌های کرامتت برگزیدگان تو از مخلوق توست و بهترین تو از آفریده توست، پرهیزگاران، پاکان، پیامبران، صالحان و دروازه‌ها.

… ِ ِ ِ ِ – Speefort ب سرعت

و کسی که در راه تو جنگید، او را شایسته سرزنش ندیدی. باید بر محمد و آل محمد صلوات بفرستید و مرا در روزی که با من عهد بسته اید قرار دهید. ولی تو عهد و پیمانی است که در گردن آفریده توست، و دین کسانی را که از تعرض آن می دانند و به فضل آن اقرار می کنند و آنان را که آنها را نجات می دهند و از آتش دوزخ رهایی می بخشند و نمی میرند برایشان کامل کردی. حسد نعمت بر من مسرور است، خدایا، زیرا تو آن را عید خود قرار داده ای. بزرگترین و من آن را در آسمانها نامیدم، روز عهد موعود است و در زمین روز عهد بسته شده و اجتماع مسئولانه آل محمد، چشم ما را به آن خشنود می کند.

و ما را در این راه محشور کن و بعد از اینکه هدایتمان کردی ما را گمراه مکن و ما را از شکرگزاران نعمتت قرار ده، ای مهربان که قدرت آن را بر ما وحی کرد و ما را قرار داد. به قداست آن آگاه باش، ما را به آن گرامی بدار، و به علمش گرامی بدار و با نورش هدایتمان کن، ای رسول خدا، ای امیرالصالمین، بر تو و بر خاندانت و بر تو بهترین سلام از سوی توست. من تا شب و روز باقی می مانم و با تو از خدای پروردگارم و پروردگارت توفیق خواسته ام و برآورده شدن حاجاتم و آسانی کارم را می طلبم خدایا.

از شما می خواهم به نام محمد و آل محمد بر محمد و آل محمد درود فرستید و لعن کنید هر که حق این روز را انکار کند و حرمت آن را انکار کند و از آن روی برگرداند. راه تو این است که نورت را خاموش کنی، اما خداوند جز کامل کردن نور خود، تسکین آل محمد، پیامبرت، و آشکار ساختن آنان و آنان، امتناع ورزید. در مورد مؤمنان، خداوندا زمین را همان گونه که پر شده است، بر آنان پر کن. با ظلم و ستم، و آنچه را که به آنها وعده داده‌ای به آنها عمل کن. تو واقعا عهدت را زیر پا نمی گذاری.

افطار کردن

در میان اعمال روز غدیر خم، افطار مؤمن از جایگاه بالایی برخوردار است. طبق سنت، در این عمل فضیلت بزرگی نهفته است. امام علی علیه السلام می فرمایند: مؤمنی که در غدیر روزه می گیرد، گویی روزه خود را ده فام افطار کرده است. حضرت فرمود: صد هزار پيامبر (ص) صالحان و شهيدان، سپس ادامه داد: پس فضيلت كسى كه از گروهى از مردان و زنان مؤمن مراقبت كند چه خواهد بود.

برادری

روز ولایت، روز برادری و روز برادری، روز ولایت است. این دو با یکدیگر پیوند ناگسستنی دارند و پیوندشان ایمان است. از آنجایی که ایمان از یک سو با ولایت همراه است و از سوی دیگر مؤمنان با یکدیگر برادرند، «انما المؤمنین احوه»، به همین دلیل ازدواج برادرانه یکی از آداب و رسوم عهد شمرده می شود. روز غدیر.

این عقد چنین است: یکی از آن دو دست راست خود را بر دست راست دیگری می گذارد و می گوید:

«و به خاطر خدا با شما اخوت کردم و در راه خدا با شما صحبت کردم و برای خدا با شما مصافحه کردم و با خدا و فرشتگانش و کتابهایش و رسولان و پیامبرانش عهد بستم. و امامان معصومش». اگر از اهل بهشت ​​باشم و شفاعتم اجازه ورود به بهشت ​​را داشته باشد، وارد آن نمی شوم مگر اینکه تو با من باشی.

من در راه خدا با تو برادر می شوم، در راه خدا با تو راه پاکی و صمیمیت را می گیرم، در راه خدا و با خدا و فرشتگان و کتابها و رسولان و با تو دست می گیرم. به پیامبران و امامان معصوم (ع) قول می‌دهم که اگر با شفاعت اهل بهشت ​​اجازه ورود به بهشت ​​به من داده شود، وارد آن نمی‌شوم مگر اینکه شما مرا همراهی کنید.

از طرفی می گوید: قبول کردم. بعد می فرماید تمام حقوق برادران از شما ساقط شده، ولی شفاعت و دعا و عیادت نیست; به استثنای شفاعت و نماز و زیارت تمام حقوق جامعه را ساقط کردم.

پوشیدن لباس تمیز و نو

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در روز غدیر بر مؤمن لازم است که تمیزترین و فاخرترین لباس خود را بپوشد.

تبریک می گویم

سلام و احوالپرسی یکی از معروف ترین رسوم هر بایرامی است در اسلام، سنت سلام و تبریک عید غدیر از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

امام صادق (علیه السلام) در سلام روز غدیر را چنین تعلیم داده است: هنگامی که ملاقات کردید، بگویید: ستایش خدایی را که ما را در این روز گرامی داشت و به وعده ای که به ما داده بود، ما را از معافین قرار داد. ِِ الَّذِی وَاثقَانِ بِـــــــــــــ و ما را در روز قیامت از جهادگران و تکذیب کنندگان قرار ندادیم.» خدا را شکر می کنم که مرا در آن روز شاهد قرار داد و از مؤمنان و روستائیان قرار داد که به عهد و پیمان وفا کردند. عهد و پیمانی که از من در مورد حاکمان و ستمگران گرفت و مرا از تکذیب کنندگان قرار داد و کافران قیامت را بشارت ندادند.

تبسام

امام رضا (علیه السلام) فرمودند: روز غدیر، روز تبسم مؤمنان در آن روز است، خداوند در روز قیامت با رحمت به او می نگرد و هزاران حاجت او را برآورده می کند و چنین می کند. قصر برای او دری سفید می سازد و چهره اش را زیبا می کند.

دارم جشن میگیرم

امام رضا (علیه السلام) در عید غدیر حال مردم خود و اطرافیانش را تغییر داد و وضعیت جدیدی را در آنها ایجاد کرد.

تمجید کردن

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرماید: یکی از سنت ها این است که مؤمن در روز غدیر صد مرتبه بگوید: حمد و سپاس خدایی را که دینش و تمام نعمت هایش را به خواستش کامل کرد امیر مؤمنان علی بن ابی مرید.

مهمان

امام رضا (علیه السلام) می فرمایند: «هر کس مؤمنی را در روز غدیر زیارت کند، خداوند هفتاد نور بر قبرش می تابد و قبرش را وسعت می دهد. هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت می کنند و از بهشت ​​به او مژده می دهند. “

گرسنگی

امام علی علیه السلام می فرماید: اگر بنده مخلص در روزه این روز اخلاص داشته باشد، تمام روزهای دنیا با او قابل مقایسه نیست. به عبارت دیگر، اگر کسى تمام روزهاى دنیا را زندگى کند و روزه بگیرد، ثوابش کمتر از ثواب روزه آن روز خواهد بود، ولى روزه گرفتن روز غدیر خم در پیشگاه خداوند هر سال برابر با صد حج است. صد عمره ..

عبادت

یکی از اعمال روز غدیر عبادت امیر مومنان علی (ع) است.

برای تزئین

امام رضا (علیه السلام) فرمود: روز غدیر، روز زینت است، کسی که خود را برای روز غدیر آراسته کند، خداوند همه گناهان کوچک و بزرگ او را می آمرزد، فرشتگانی را نزد او می فرستد تا حسناتش را ثبت کنند و درجاتش را بالا ببرند. تا عید غدیر سال آینده

صدقه بده

روز غدیر یکی از مهم ترین امور خیریه است. امام علی (ع) می فرماید: فضیلت یک درهم در روز غدیر خم به دویست هزار درهم است.

صلوات فرستادن

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در روز غدیر بر محمد و آل او درود فرستادی.

دادن غذا

امام رضا (علیه السلام) درباره فضیلت این عمل می فرماید: «کسی که مؤمنی را در روز غدیر اطعام کند مانند کسی است که همه انبیا و صالحان را اطعام کرده است».

عبادت

امام رضا (علیه السلام) فرمود: غدیر روزه ای است که خداوند بر مال هر کس که آن را عبادت می کند می افزاید.

عطر

در برخی از احادیث آمده است که امام صادق (علیه السلام) به مؤمنان دستور داد که در روز غدیر عطر خوشبو کنند.

دوش گرفتن

علمای شیعه با استحباب غسل در روز غدیر موافق هستند و آن را مستحب می دانند، بهتر است در روز اول غسل انجام شود.

دست دادن

امام علی علیه السلام فرمود: هنگام ملاقات در روز غدیر با یکدیگر دست بدهید و سلام کنید.