انواع سرطان در کودکان را بشناسید!


کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است به سرطان مبتلا شوند. سرطان در کودکان می تواند به طور ناگهانی و بدون علائم اولیه ظاهر شود و نیاز به درمان زیادی دارد.

شایع ترین سرطان در کودکان سرطان خون است. سایر سرطان هایی که کودکان را تحت تاثیر قرار می دهند شامل تومورهای مغزی، لنفوم و سارکوم بافت نرم هستند. در این مقاله به معرفی انواع سرطان در کودکان، مراحل و روش های درمان آن می پردازیم.

انواع سرطان در کودکان

سرطان هایی که در کودکان رخ می دهد با سرطان هایی که در بزرگسالان رخ می دهد متفاوت است. مشترکشایع ترین سرطان های دوران کودکی شامل موارد زیر است:

  • سرطان خون
  • تومورهای مغز و نخاع
  • نوروبلاستوما
  • تومور ویلمز
  • لنفوم (شامل هوچکین و غیر هوچکین)
  • رابدومیوسارکوم
  • رتینوبلاستوما
  • سرطان استخوان (از جمله استئوسارکوم و سارکوم یوینگ)

سایر سرطان های دوران کودکی نادر هستند اما اتفاق می افتد. در موارد بسیار نادر، کودکان حتی ممکن است به سرطانی مبتلا شوند که در بزرگسالان بسیار شایع تر است.

سرطان خون

همانطور که اشاره شد سرطان خون این یکی از انواع بیماری های دوران کودکی است که در واقع سرطان مغز استخوان و خون است، شایع ترین سرطان در دوران کودکی است. این نوع سرطان حدود بیست و هشت درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهد. شایع ترین انواع لوسمی در کودکان لوسمی لنفوسیتی حاد (ALL) و لوسمی حاد میلوئیدی (AML) است.

این لوسمی ها می توانند باعث درد استخوان و مفاصل، خستگی، ضعف، رنگ پریدگی پوست، خونریزی یا کبودی شوند. سپس، کاهش وزن و علائم دیگر. لوسمی حاد می تواند به سرعت ایجاد شود، بنابراین معمولاً با شیمی درمانی درمان می شود.

تومورهای مغز و نخاع

تومورهای مغز و نخاع دومین سرطان شایع در کودکان هستند که حدود بیست و شش درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهند. تومورهای مغز و نخاع انواع مختلفی دارند و درمان و چشم انداز هر کدام متفاوت است.

بیشتر تومورهای مغزی در کودکان از قسمت های تحتانی مغز مانند مخچه یا ساقه مغز شروع می شوند. این تومورها آنها می توانند باعث سردرد، حالت تهوع، استفراغ، تاری دید یا دوبینی، سرگیجه، تشنج، مشکل در راه رفتن یا لمس اشیا و سایر علائم شوند. تومورهای نخاعی در کودکان و بزرگسالان کمتر از تومورهای مغزی است.

رتینوبلاستوما

رتینوبلاستوما یک سرطان چشم است که حدود دو درصد از سرطان ها را تشکیل می دهددوران کودکی را تشکیل می دهد. این بیماری معمولاً در کودکان حدود دو سال رخ می دهد و به ندرت در کودکان بالای شش سال دیده می شود.

رتینوبلاستوما معمولاً به این دلیل کشف می شود که والدین یا پزشک متوجه غیرعادی بودن چشم های کودک می شوند. معمولاً وقتی به چشم نوزاد نور می‌تابید (یا با فلاش عکس می‌گیرید)، مردمک (نقطه تیره در مرکز چشم) به دلیل خون در رگ‌های خونی پشت چشم قرمز به نظر می‌رسد. در چشم مبتلا به رتینوبلاستوما، مردمک اغلب سفید یا صورتی به نظر می رسد.

سرطان های استخوان

سرطان هایی که از استخوان ها شروع می شود (سرطان های اولیه استخوان) اغلب در کودکان بزرگتر و نوجوانان رخ می دهد، اما می تواند در هر سنی ایجاد شود. آی تیآنها حدود سه درصد از سرطان های دوران کودکی را تشکیل می دهند.

دو نوع اصلی سرطان استخوان در کودکان وجود دارد:

استئوسارکوم این بیماری در نوجوانان شایع است و معمولاً در مناطقی که استخوان به سرعت در حال رشد است، مانند نزدیک انتهای استخوان‌ها در پاها یا بازوها رخ می‌دهد. این سرطان اغلب باعث درد استخوان می شود که در شب یا با فعالیت بدتر می شود. همچنین می تواند باعث تورم در اطراف استخوان شود.

سارکوم یوئینگ این نوع کمتر شایع سرطان استخوان است. این نوع اغلب در نوجوانان یافت می شود. مشترکرایج‌ترین مکان‌ها برای شروع استخوان‌های لگن (مفصل ران)، دیواره قفسه سینه (مانند دنده‌ها یا تیغه‌های شانه)، یا وسط استخوان‌های ساق پا هستند. علائم ممکن است شامل درد و تورم استخوان باشد.

علت سرطان در کودکان چیست؟

در انواع سرطان در کودکان، برخی از سلول هاسلول های بدن بدون توقف شروع به تقسیم می کنند و در بافت های اطراف پخش می شوند. معمولا سلول های جدید در صورت نیازسلول های قدیمی تشکیل شده و جایگزین می شوند.

گاهی اوقات این روند اشتباه پیش می رود. بنابراین سلولسلول های جدید بدون نیاز به آنها و زمانی که سلول های قدیمی هنوز نمرده اند تشکیل می شوند. این عامل باعث ظاهر می شود سرطان در کودکان خواهد بود

سلولسلول های اضافی می توانند باعث ایجاد تومورهایی شوند که می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. سلولتومورهای بدخیم می توانند به بافت های مجاور حمله کنند. آی تیآنها همچنین می توانند شکسته شده و به سایر قسمت های بدن گسترش یابند.

مرحله بندی سرطان

دانستن مرحله و وسعت سرطان یک فرد به پزشک کمک می کند تا از چه درمانی استفاده کند. آنها همچنین به پیش بینی مدت زمان زندگی یا احتمال بهبودی او کمک می کنند.

مرحله بندی راهی برای توصیف وسعت سرطان در بدن و محل آن است. اگر سرطان گسترش یافته باشد، جایگذاری می‌تواند میزان گسترش آن را نیز بررسی کند. مرحله سرطان بر اساس آنچه در معاینه فیزیکی، آزمایش های تصویربرداری و گزارش پاتولوژی از آزمایش های آزمایشگاهی و بیوپسی پیدا می شود، تعیین می شود.

رتبه بندی، راهی برای توصیف ظاهر یک سلولسلول های تومور زیر میکروسکوپ در مقایسه با سلول های بافت سالم به تومور نزدیک هستند. درجه تومور به پیش بینی سرعت رشد و گسترش سرطان کمک می کند.

به طور کلی مراحل اکثر سرطان ها به شرح زیر است: مرحله 0: سرطان گسترش نیافته است. مراحل 1، 2 و 3: سرطان به بافت رشد کرده استغدد لنفاوی مجاور و احتمالاً بزرگ شده اند. مرحله چهارمسرطان فراتر از غدد لنفاوی به سایر نقاط بدن گسترش یافته است (متاستاز).

اگرچه چندین مرحله وجود دارد، اما اکنون اکثر پزشکان از روش TNM استفاده کنید. روش TNM بر اساس اندازه تومور (T)، گسترش سرطان به غدد لنفاوی مجاور (N) و گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن (M) است.

برای برخی از انواع سرطان، پزشکان از روش های طبقه بندی دیگری استفاده می کنند. به عنوان مثال، در مورد سرطان پروستات، پزشک نمره گلیسون را به سرطان اختصاص می دهد. سلول های سرطانی پروستات که نمره گلیسون پایینی دارند کندتر از سلول رشد می کنندکسانی هم هستند که امتیاز بالاتری دارند.

مرحله بندی سرطان در کودکان

سیستم های مرحله بندی مختلفی برای سرطان دوران کودکی استفاده می شود. دانستن مرحله سرطان کودک به تیم پزشکی کمک می کند تا بهترین روش درمانی را انتخاب کند.

به طور کلی می توان گفت: درجه تومور از یک تا چهار، ظاهر سلول ها چگونه استاو آن را زیر میکروسکوپ توصیف می کند. هر چه این سلول ها بیشتر به سلول های طبیعی شباهت داشته باشند، درجه آن کمتر می شود و احتمال گسترش سریع سرطان کمتر می شود. البته معنای هر مرحله برای انواع مختلف سرطان می تواند متفاوت باشد.

مرحله یک به این معنی است که سرطان به سایر قسمت های بدن گسترش نیافته است. سلولتومورهایی که شبیه سلول های طبیعی هستند، تومور درجه یک نامیده می شوند. آنها معمولا به آرامی رشد می کنند. مراحل دو و سه معمولاً به این معنی است که سرطان به بافت های دیگر نزدیک به تومور اصلی گسترش یافته است.

مرحله چهار به این معنی است که سرطان فراتر از تومور اصلی به سایر نقاط بدن گسترش یافته است. پزشکان به این نوع متاستاز یا سرطان ثانویه می گویند. تومور درجه چهار، با سلولاینها آنهایی هستند که ظاهر بسیار متفاوتی با سلولهای طبیعی دارند. تومورهای درجه IV اغلب به سرعت رشد می کنند و به سرعت گسترش می یابند.

برای تعیین مرحله و درجه سرطان در کودکان از چه آزمایشاتی استفاده می شود؟

معاینات بدنی: در برخی از انواع سرطان، مشاهده یا احساس درگیری بخشی از بدن می تواند اطلاعاتی در مورد پیشرفت سرطان به پزشک بدهد.

تست های تصویربرداریآزمایشاتی که به پزشکان در جستجوی تومورها در بدن کمک می کند عبارتند از:

  • رونتگن
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • اسکن PET
  • سونوگرافی

نمونه برداری: این روش جمع آوری نمونه بافت می تواند به پزشکان در تعیین مرحله یا وسعت سرطان کمک کند. گاهی اوقات می توان نمونه برداری را در مطب پزشک انجام داد.

علائم و درمان سرطان در کودکان

علائم و درمان بستگی به نوع سرطان و پیشرفت آن دارد. چندین نوع اصلی درمان سرطان وجود دارداو دوران کودکی دارد.

این درمان ها عبارتند از: عمل، پرتو درمانی (پرتو درمانی)، شیمی درمانی، پیوند سلول های بنیادی یا درمان هدفمند و.در درمان هدفمند از داروها یا مواد دیگری استفاده می شود که سلول را هدف قرار می دهدسلول های سرطانی خاص حمله می کنند و آسیب کمتری به سلول وارد می کنندطبیعی وارد می کنند.

برخی از انواع سرطان به بیش از یک نوع درمان نیاز دارند. به عنوان مثال، یک کودک ممکن است هم رادیوتراپی و هم شیمی درمانی داشته باشد. به عنوان بخشی از یک کارآزمایی بالینی، بسیاری از کودکان ممکن است درمان خود را دریافت کنند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی با داروهای مختلف برای از بین بردن سلول هامورد استفاده بیماران سرطانی با این حال، زمانی که شیمی درمانی سلول های سرطانی را از بین می برد، می تواند به سلول های سالم نیز آسیب برساند.

عوارض جانبی این درمان ممکن است شامل ریزش مو، حالت تهوع و استفراغ، زخم های دهان، شمارش خون پایین و از دست دادن اشتها باشد. عوارض جانبی بسته به نوع دارو متفاوت است و معمولاً پس از قطع درمان ناپدید می شود.

پرتو درمانی

پرتودرمانی با استفاده از اشعه ایکس با انرژی بالا، سلول هاسلول های سرطانی را از بین می برد یا به سلول ها آسیب می رساند نه رشد و تولید مثل آنهابرای متوقف کردن البته، در طول پرتودرمانی، سلول‌های ناحیه تحت درمان نیز ممکن است آسیب ببینند.

پرتودرمانی معمولاً در هر جلسه چند دقیقه طول می کشد. عوارض جانبی رادیوتراپی به دوز و قسمتی از بدن که تحت درمان قرار گرفته است بستگی دارد و قبل از درمان به تفصیل مورد بحث قرار خواهد گرفت.

عمل

هنگامی که سرطان تشخیص داده می شود، ممکن است از جراحی برای برداشتن تومور یا بخشی از آن استفاده شود. نوع جراحی کودکان به نوع سرطان بستگی دارد.

بیوتراپی

بیوتراپی، از سیستم ایمنی بدن (دفاع)، برای مبارزه با سلولمورد استفاده بیماران سرطانی از طریق این درمان می توان به یافتن سلول ها کمک کردسلول های سرطانی در بدن و کمک به بهبود سریع آن از عوارض جانبی یا جلوگیری از گسترش سلول های سرطانی.

پیوند سلول های بنیادی

پیوند سلولیدرمان با سلول های بنیادی (SCT) روشی است که به عنوان بخشی از درمان سرطان استفاده می شود، زمانی که دوزهای شیمی درمانی به حدی بالا باشد که سلول هامغز استخوان برای همیشه از بین می رود، استفاده می شود. اگر کودک در قفسشما سرطان مغز استخوان دارید، SCT نیز استفاده می شود.

درمان های مکمل یا جایگزین برای سرطان دوران کودکی

والدین کودکان مبتلا به بیماری های مزمن یا سرطان اغلب به دنبال درمان های مکمل و جایگزین هستند. درمان‌های تکمیلی شامل ماساژ، مدیتیشن و سایر تکنیک‌های آرامش‌بخشی است که همراه با درمان پزشکی استفاده می‌شوند. نوعی درمانمکمل ها برای کمک به کودکان برای مقابله با چالش های سرطان و درمان آن مفید هستند.

درمان‌های جایگزین اثبات‌نشده‌اند و ممکن است شامل برخی داروهای گیاهی و رژیمی باشند که به جای درمان پزشکی استفاده می‌شوند. برخی از این درمان ها آنها از نظر علمی آزمایش شده و ثابت شده اند که ناکارآمد یا حتی مضر هستند. به خصوص اگر:

  • از اینباید به جای درمان دارویی استفاده شود
  • آنها باید از گیاهانی استفاده کنند که اثر درمان دارویی را کاهش دهند
  • بدون مشورت پزشک انجام شود

نتایج کلی

توجه داشته باشید که بسیاری از درمان های اثبات نشده و کنترل نشده در اینترنت و جاهای دیگر تبلیغ می شود. قبل از انتخاب یک داروی جایگزین، آن را با پزشک یا داروساز بیمارستان خود در میان بگذارید.

آزمایشات بالینی برای یافتن راه های جدید و بهتر برای درمان سرطان و مدیریت عوارض جانبی درمان استفاده می شود. تقریباً همه چیز تا کنون در مورد سرطانما در مورد کودکان از آزمایشات بالینی یاد گرفتیم.

دانشمندان و پزشکان دائماً به دنبال راه‌های جدید برای پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان دوران کودکی و هرگونه عوارض دیررس درمان هستند.

درمان های جدید همیشه برای انواع مختلف سرطان دوران کودکی در حال تحقیق و آزمایش هستند. محققان در حال کشف این موضوع هستند که آیا عواملی غیر از معدود علل احتمالی شناخته شده ممکن است باعث این بیماری شوند یا خیر.

امتیاز شما برای این پست