انواع عزت نفس چیست؟ هر کدام چه ویژگی هایی دارند؟


عزت نفس یا عزت نفس احساسی است که نسبت به ارزش های خود دارید. به عبارت دیگر، این معیاری است که توسط آن شما خود را اعتبار یا ارزیابی می کنید. اگر می خواهید زندگی شاد و موفقی داشته باشید، ابتدا باید با انواع عزت نفس آشنا شوید. زیرا ارتقای عزت نفس بدون درک صحیح امکان پذیر نیست.

افرادی که عزت نفس سالمی دارند قدر خود را می دانند و با افکار و باورهای نادرست به روح و روان خود آسیب نمی رسانند. در این مقاله توسط مگ عالیهما به انواع عزت نفس و تفاوت آنها خواهیم پرداخت. همچنین راهکارهایی را به شما معرفی می کنیم که به ایجاد عزت نفس کمک می کنند. با ما بمان.

چرا عزت نفس مهم است؟

عزت نفس در زندگی بسیار مهم است. زیرا یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت یا شکست است. همچنین بر انتخاب های فرد تأثیر می گذارد و نقش مهمی در انگیزش دارد. داشتن عزت نفس کافی برای موفقیت در مدرسه و کار و حفظ سلامت روان ضروری است.

عزت نفس بالا به شما کمک می کند با نگرش و دیدگاه مثبت زندگی کنید. برعکس، عزت نفس پایین می تواند شما را از دستیابی به اهدافتان باز دارد. چون همیشه در زندگی با این فکر جلو می روی که به اندازه کافی خوب نیستی.

انواع خودارزیابی

به طور کلی سه نوع عزت نفس وجود دارد که عبارتند از:

عزت نفس متورم

افراد با عزت نفس بالا خود را بهتر از دیگران می دانند و همیشه دیگران را دست کم می گیرند. این نوع عزت نفس بسیار منفی است. زیرا در روابط سالم اختلال ایجاد می کند.

افراد دارای عزت نفس بالا در روابط سالم با دیگران مشکل دارند. آنها همیشه اطرافیان خود را رقیب می بینند و اغلب بدشان نمی آید که برای رسیدن به موفقیت به دیگران صدمه بزنند.

این افراد توانایی گوش دادن به دیگران را ندارند. آنها دائماً دیگران را سرزنش می کنند، آنها را تحقیر می کنند و با آنها خصمانه رفتار می کنند. از طرفی نمی توانند اشتباهات خود را اصلاح کنند و ترس زیادی از طرد شدن و شکست دارند. به عقیده این افراد، شادی در رسیدن به موفقیت خلاصه می شود; اما واقعیت این است که با این نگرش به خوشبختی نخواهند رسید.

اعتماد به نفس بالا

عزت نفس بالا یکی از انواع عزت نفس است که باعث می شود افراد دارای آن خود را دوست داشته باشند و بپذیرند. آنها به خود و توانایی های خود ایمان دارند و می دانند که می توانند بر هر چالشی غلبه کنند.

از مهمترین مزایای عزت نفس بالا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون اینکه نگران قضاوت دیگران باشیم
  • مایل به پذیرش چالش های مختلف و یادگیری موضوعات جدید باشید
  • من از زندگی احساس رضایت می کنم

عزت نفس پایین

نشانه عزت نفس پایین، شک و تردید به خود است. در واقع افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند کمتر از حد متوسط ​​در نظر گرفته می شوند. آنها خود را باور ندارند، به توانایی های خود اعتماد ندارند و برای خود ارزشی قائل نیستند. عزت نفس پایین می تواند بر بسیاری از جنبه های زندگی افراد تأثیر بگذارد. این امر احتمال بروز مشکلات زیر را افزایش می دهد:

  • پیوندهای ضعیف: عزت نفس پایین باعث می شود که فرد در روابط شخصی و کاری دچار مشکل شود. زیرا او به ارزش خود شک دارد و بیهوده تلاش می کند افراد نامناسب را راضی کند.
  • اعتیاد: افراد با عزت نفس پایین ممکن است برای کنترل احساسات منفی خود به مواد مخدر روی آورند. آنها از مواد مخدر یا الکل برای فرار استفاده می کنند. در نتیجه در معرض اثرات مضر این مواد قرار می گیرند.
  • افسردگی و اضطراب: عزت نفس پایین باعث افسردگی، اضطراب، نگرانی، ترس و اندوه می شود.

دو نوع عزت نفس چیست؟

همانطور که گفته شد، عزت نفس به روش های مختلفی تقسیم می شود. عزت نفس جهانی و عزت نفس خاص یکی از این دسته بندی ها هستند:

عزت نفس جهانی

عزت نفس جهانی به ارزیابی شما از خودتان اشاره دارد. به عبارت دیگر، به طور کلی احساس شما را نشان می دهد. برخی از محققان بر این باورند که عزت نفس جهانی، احساس دلبستگی به خود است.

اگرچه احساسات افراد نسبت به خودشان همیشه در حال تغییر است، عزت نفس جهانی پایدار و ثابت است و می تواند انگیزه را حفظ یا افزایش دهد.

مخصوصا عزت نفس

این نوع عزت نفس با جنبه خاصی از زندگی مرتبط است. به عنوان مثال، عزت نفس تحصیلی این است که فرد چگونه از نظر تحصیلی درباره خود فکر می کند.

ممکن است فردی عزت نفس جهانی بالایی داشته باشد و عملکرد خود را مناسب بداند، مثلاً در زمینه ورزش. اما در مورد تنیس اعتماد به نفس پایینی دارد. این فرد احتمالا از بازی تنیس امتناع می ورزد، اما به طور کلی در این ورزش موفق است و نسبت به آن احساس خوبی دارد. اگر این فرد متقاعد شود که تنیس بازی کند، اعتماد به نفس کلی به عملکرد خوب او کمک می کند.

برای ایجاد عزت نفس چه باید کرد؟

اکنون که با انواع عزت نفس آشنا شدید، باید راه های تقویت آن را بررسی کنیم. عزت نفس بر جنبه های مختلف زندگی مانند سلامتی، کار و روابط با دیگران تأثیر می گذارد. برای افزایش عزت نفس و بهبود کیفیت زندگی می توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

  • به شرایط و موقعیت هایی فکر کنید که عزت نفس شما را کاهش می دهد. سپس به افکار خود در مورد آنها توجه کنید و از خود بپرسید که آیا آن افکار و باورها درست هستند یا خیر. آیا آنها را به یک دوست می گویید؟ اگر آنها را به دیگران نمی گویید، پس نباید آنها را به خودتان بگویید.

  • خودتان را ببخشید و متوجه شوید که همه گاهی اشتباه می کنند. به خودتان بگویید: “من اشتباه کردم، اما این به این معنی نیست که من بد هستم.”
  • روی نکات مثبت خود تمرکز کنید. به مهارت هایی که برای غلبه بر موقعیت های دشوار استفاده کرده اید فکر کنید.
  • ارزش های خود را تعیین کنید و چگونه آنها را در زندگی روزمره خود به کار می گیرید.
  • افکار منفی را نادیده بگیرید و سعی کنید افکار مثبت و تایید کننده را جایگزین آنها کنید. باعث افزایش عزت نفس و کاهش استرس می شود. همچنین خودکنترلی و خلاقیت را بهبود می بخشد.
  • شکست را به عنوان بخشی از زندگی بپذیرید و دیدگاه خود را نسبت به آن تغییر دهید.
  • به خودتان احترام بگذارید، با خودتان مهربان باشید و از تحقیر خود در مقابل دیگران بپرهیزید.
  • از معاشرت با افرادی که باعث می شوند نسبت به خودتان احساس بدی داشته باشید، خودداری کنید.
  • فعالیت های مورد علاقه خود را مشخص کنید و سعی کنید هر روز یکی از آنها را انجام دهید.
  • با ورزش و رژیم غذایی سالم به حفظ سلامت و تناسب اندام خود کمک کنید.

آخرین کلمه

یادگیری انواع عزت نفس برای حفظ سلامتی و ایجاد روابط مثبت و سالم با دیگران ضروری است. افرادی که عزت نفس بالایی دارند خود را دوست دارند و به توانایی های خود اعتماد دارند. برعکس، افراد با عزت نفس پایین، دیگران را بهتر از خود می دانند و نگرش منفی نسبت به زندگی دارند.

برخی افراد عزت نفس بالایی دارند. به عبارت دیگر، دیگران را تحقیر می کنند و خود را برتر از آنها می دانند. هم عزت نفس پایین و هم عزت نفس بالا باعث می شود فرد با مشکلات زیادی در زندگی مواجه شود.

سوالات متداول

5 حوزه عزت نفس چیست؟

احساس امنیت شخصی، احساس تعلق اجتماعی، احساس هدف، احساس توانمندی و احساس نفوذ بر دیگران پنج حوزه عزت نفس در نظر گرفته می شوند.

عزت نفس چیست و انواع آن چیست؟

عزت نفس یا عزت نفس نوعی غرور درونی است که نشان می دهد چقدر برای خود ارزش قائل هستید. افراد با عزت نفس سالم، خود را دوست دارند و به خود احترام می گذارند. عزت نفس به افزایش عزت نفس، عزت نفس بالا و عزت نفس پایین و همچنین عزت نفس جهانی و عزت نفس خاص تقسیم می شود.