اهمیت ورزش و فعالیت بدنی برای کودکان


ورزش و فعالیت بدنی برای کودکان باعث رشد سالم و رشد مغز کودکان می شود و برای رشد جسم و روان آنها بسیار مفید است. ورزش یکی از نیازهای روزانه کودکان است. بنابراین فعالیت بدنی برای کودکان امری ضروری در زندگی روزمره آنهاست و والدین باید برای حفظ سلامت فرزندشان این موضوع را جدی بگیرند. سپس به اهمیت ورزش برای کودکان می پردازیم. با ایده آل مگ همراه باشید

نیاز به فعالیت بدنی کودکان

کودکان به دلایل زیر به فعالیت بدنی روزانه نیاز دارند.

  • فعالیت بدنی در کودکان باعث تقویت عضلات، مفاصل و استخوان های بدن می شود.
  • هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری را بهبود می بخشد و به کودکان کمک می کند تا به وزن مناسب برسند.
  • باعث افزایش آرامش، مهارت های اجتماعی، عزت نفس و بهبود خواب کودک می شود.
  • به کودکان کمک می کند در مدرسه بهتر یاد بگیرند.
  • ورزش ریه ها و قلب شما را سالم نگه می دارد.
  • فعالیت بدنی به انعطاف پذیری و وضعیت بهتر بدن کمک می کند و می تواند از اضافه وزن، چاقی و سرطان در آینده جلوگیری کند.

ورزش و فعالیت ساختاریافته برای کودکان

کودک شما می تواند فعالیت های سازنده ای مانند راه رفتن، دویدن، پریدن، دوچرخه سواری، کوهنوردی را انجام دهد. سعی کنید آنها را تشویق کنید که فعالیت بدنی بیشتری داشته باشند و کمتر بنشینند. وقتی کودک مدرسه را شروع می کند، می تواند ورزش های ساختارمندتری مانند یوگا، بسکتبال، والیبال و فوتبال را امتحان کند.

بسیاری از کودکان ورزش را سرگرم کننده می دانند و مهارت های بدنی جدیدی یاد می گیرند. فعالیت بدنی برای کودکان در یک تیم یا گروه باعث می شود که آنها از بازی در یک تیم لذت ببرند و هیجان برنده شدن را بیاموزند و چگونه از شکست نجات پیدا کنند.

با این حال، همه کودکان از مهارت های بدنی لازم برای ورزش های خاص برخوردار نیستند. فرزندان خود را برای تمرین و غلبه بر مشکلات تشویق و حمایت کنید. اگر فرزندتان ورزش را دوست ندارد، نگران نباشید، به او کمک کنید تا ورزشی را که دوست دارد انتخاب کند. مثلا جودو یا اسکیت یا هر ورزش دیگری که کودک دوست دارد.

چه دستورالعمل هایی برای فعالیت بدنی کودکان توصیه می شود؟

در برخی کشورها دستورالعمل‌های فعالیت بدنی را برای کودکان توصیه می‌کنند.

  • نوزادان باید از بدو تولد تا یک سالگی فعالیت بدنی داشته باشند. این فعالیت بدنی می توان روی زمین، تحت نظارت والدین در محیطی امن بازی کرد. نوزادان نباید بیش از یک ساعت بیکار باشند.
  • کودکان نوپا و کودکان بین یک تا پنج سال باید حداقل سه ساعت در روز فعالیت بدنی داشته باشند.
  • کودکان بین پنج تا هفده سال نیز باید حداقل یک ساعت فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید هر روز داشته باشند و حداقل سه روز در هفته باید در فعالیت هایی شرکت کنند که عضلات و استخوان های آنها را تقویت می کند.
  • کودکان زیر دو سال نباید تلویزیون تماشا کنند یا از رسانه های الکترونیکی استفاده کنند. کودکان بزرگتر نیز باید زمان تماشای تلویزیون خود را محدود کنند.
  • کودکان دو تا پنج ساله باید کمتر از یک ساعت در روز و کودکان پنج تا هفده ساله کمتر از دو ساعت در روز تماشا کنند.

والدین برای تحرک بیشتر فرزندان چه باید بکنند؟

والدین باید سعی کنند در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند تا بتوانند الگوی فرزندان خود باشند. کودکان را به بازی در حیاط با دوستان خود تشویق کنید. اگر حیاط ندارید، آنها را به پارک ببرید تا ورزش کنند. می‌توانید آنها را تشویق کنید که لباس‌های خود را بشویید و علف‌های هرز بکشند، و گاهی اوقات بچه‌هایتان را به مدرسه ببرید. به این ترتیب می توانید هنگام انجام فعالیت بدنی او را با خطرات جاده آشنا کنید. با در اختیار گذاشتن توپ، طناب و سایر وسایل ورزشی، اشتیاق آنها را به ورزش افزایش دهید.

انواع فعالیت بدنی برای کودکان

زمانی که والدین با فرزندان خود ورزش می کنند، باید مراقب باشند که فعالیتی را انتخاب کنند که هیجان بیشتری در کودک ایجاد کند. انواع مختلفی از ورزش برای کودکان وجود دارد که همه آنها برای سلامتی آنها فواید دارند. در اینجا چهار نوع از این فعالیت ها را معرفی می کنیم

  1. ورزش های هوازی: که به آن ورزش های قلبی عروقی نیز می گویند، این نوع فعالیت ها ضربان قلب شما را افزایش می دهند و تنفس شما را تسریع می کنند، معمولاً باعث تعریق می شوند و به بهبود عملکرد قلب و ریه کمک می کنند. این نوع فعالیت ها برای بچه ها لازم نیست جدی باشند و شامل موارد زیر است:
  • اسکیت، رقص، پریدن، صخره نوردی، شنا
  1. ورزش های انعطاف پذیر: ورزش هایی که کودک را انعطاف پذیر می کند به کودک کمک می کند تا خطر آسیب در سایر فعالیت های بدنی را به حداقل برساند. فعالیت های انعطاف پذیری شامل موارد زیر است:
  • ژیمناستیک
  • یوگا
  • حفاری در خاک یا شن و ماسه

  1. تمرینات قدرتی: فعالیت های مقاومتی به کودک شما کمک می کند تا عضلات و استخوان های قوی داشته باشد. توسعه قدرت عضلانی کافی به کودک کمک می کند تا نیازهای روزانه خود را بدون درد عضلانی و مفاصل برآورده کند. این فعالیت ها عبارتند از:
  • حمل و بلند کردن اشیایی مانند غذا یا اسباب بازی (توجه داشته باشید که از افزایش وزن بیش از حد در دوران کودکی و نوجوانی باید اجتناب شود.)
  1. تمرینات تعادلی: با افزایش سن افراد، سیستم هایی که به حفظ تعادل کمک می کنند شروع به خراب شدن می کنند. با این حال، تمریناتی وجود دارد که به کند کردن پیشرفت این بدتر شدن کمک می کند. علاوه بر این، فعالیت های تعادلی به کودک شما کمک می کند تا با بهبود تعادل در سنین پایین، روی پای خود ثابت بماند. فعالیت های متعادل کننده برای کودکان شامل موارد زیر است.
  • ایستادن روی یک پا
  • هالتر را روی زمین قرار دهید و سعی کنید روی میله نیفتید یا راه نروید

نتایج کلی

کودکان برای رشد سالم ذهنی و جسمی خود به تحرک و فعالیت بدنی نیاز دارند. آنها برای انجام ورزش باید الگوها، مشوق ها و ابزارهای لازم برای انجام این کار را داشته باشند، بنابراین والدین باید بتوانند بستر لازم را برای فعالیت بدنی کودکان فراهم کنند تا فرزندانشان در محیطی مناسب و سازماندهی شده سالم رشد و نمو کنند. یادگیری انواع فعالیت های بدنی و دادن چنین تمریناتی به فرزندان می تواند آنها را قوی کند.

امتیاز شما برای این پست