بازاریابی ویروسی چیست + 6 استراتژی کاربردی بازاریابی ویروسی


زمان مطالعه: 6 دقایق

مثل یک ویروس در حال گسترش است! اینجا چیه بازاریابی ویروسی (بازاریابی ویروسی) انجام می دهد. یعنی با آن می توانید برند و محتوای خود را در معرض دید افراد زیادی قرار دهید. با استفاده از این روش، آگاهی از برند خود را افزایش خواهید داد و به طور بالقوه هزاران مشتری جدید پیدا خواهید کرد.

در این مقاله از مجله بوکاپو سعی داریم مروری سریع بر بازاریابی ویروسی، تاریخچه آن و برخی از مهم ترین تکنیک های آن داشته باشیم.

بازاریابی ویروسی چیست؟

ویروس کرونا را به خاطر بسپار. چگونه از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و به سرعت پخش می شود؟ هدف این نوع بازاریابی این است که محتوا به صورت ویروسی از فردی به فرد دیگر منتشر شود.

در این نوع بازاریابی، به جای اینکه خود شرکت ها اطلاعات مربوط به محصولات یا خدمات خود را به اشتراک بگذارند، مصرف کنندگان آن اطلاعات را توزیع می کنند. به عنوان مثال، وقتی محتوای بصری جذابی را می بینند، روی دکمه اشتراک گذاری کلیک می کنند و محتوا به صورت ویروسی بین تعداد زیادی از افراد جامعه پخش می شود.

بنابراین این روش بازاریابی به مخاطبان شما متکی است. کمپین جاه طلبانه علی بابا و کمپین مثل یک دختر دو نمونه از تبلیغات ویروسی هستند.

این روش بازاریابی را می توان با بازاریابی چریکی اشتباه گرفت. برای آشنایی بیشتر با بازاریابی چریکی، می توانید خلاصه کتاب بازاریابی چریکی بوکاپو را مطالعه کنید.

خلاصه کتاب بازاریابی چریکی

راه حل های ساده و ارزان برای سودآوری بیشتر کسب و کار شما

جی کنراد لوینسون و جینی لوینسون

در 20 دقیقه بخوانید

تاریخچه بازاریابی ویروسی

استفاده از این روش بازاریابی برای اولین بار را می توان به شرکت Hotline نسبت داد. این استارت آپ از روشی مقرون به صرفه برای تبلیغ سرویس ایمیل جدید Hotmail خود استفاده می کند. تیم بازاریابی Hotline تصمیم گرفت این جمله را در زیر هر ایمیل ارسالی توسط کاربران خود درج کند:

“Hotmail رایگان خود را در www.hotmail.com دریافت کنید”

با انجام این کار ساده، تعداد کاربران Hotmail از 20000 به یک میلیون افزایش یافت.

در واقع مشتری ناخواسته با استفاده از یک سرویس آن را تبلیغ و معرفی می کرد. این یکی از مهمترین جنبه های بازاریابی ویروسی است.

انواع بازاریابی ویروسی

این روش بازاریابی مدل های مختلفی دارد که در ادامه با آنها آشنا می شوید:

عاطفی

وقتی محتوایی احساسات فرد را درگیر می کند و احساسات مختلفی مانند غم، عصبانیت، گناه، شادی، دلتنگی، غرور و … را برمی انگیزد، دوری از آن محتوا برای فرد دشوار می شود. در این صورت فرد آن محتوا را می پسندد و آن را با دیگران به اشتراک می گذارد.

خلاصه کتاب مصری بیشتر به این موضوع می پردازد. همچنین، این خلاصه کتاب در مورد فرمول ساده ای به نام STEPPS صحبت می کند که می تواند محصول یا ایده شما را مسری کند. برای آشنایی بیشتر با این فرمول این خلاصه کتاب را از دست ندهید.

خلاصه کتاب مسری

استراتژی های بازاریابی ویروسی

جونا برگر

در 22 دقیقه بخوانید

تحریک شده است

در این روش بازاریابی ویروسی، برای هر یک از مشتریان شرکت که افراد جدیدی را به شرکت معرفی کنند، پاداش در نظر گرفته می شود. در نتیجه افراد بیشتری برای مشارکت در جذب مشتری جذب می شوند. این جایزه می تواند کانتینر تخفیف، جایزه نقدی، ارسال رایگان و … باشد.

طراحی شده

به این ترتیب همه چیز طراحی می شود و محتوای تولید شده با برنامه ای از پیش آماده شده به صورت ویروسی در می آید. در واقع، با این روش، لازم نیست محتوای شما فقط از روی شانس و اقبال ویروسی شود. بلکه با استراتژی ای که مدت ها صرف آن شده است به محتوای ویروسی تبدیل می شود.

خوش شانس

گاهی اوقات با تمام برنامه ریزی هایی که انجام می دهید، کمپین بازاریابی ویروسی شما کار نمی کند. اما ممکن است بعدها و در شرایط دیگر اتفاقی بیفتد که کمپین شما را نمایان کند و افراد زیادی جذب شما شوند. علاوه بر این، گاهی اوقات اتفاق می افتد که شما در حلقه خاصی از افراد سرمایه گذاری می کنید. اما در کمال تعجب، جذب مخاطبینی خواهید شد که هرگز به آنها فکر نکرده اید.

خلاصه کتاب نقش شانس به موضوع بسیار جالبی می پردازد. او در بخشی از این کتاب به خوشبختی که منجر به موفقیت در تجارت می شود اشاره می کند و می گوید که مردم گاهی شانس و تصادف را با مهارت خود اشتباه می گیرند. اما بعداً این عامل شانس علیه آنها کار خواهد کرد.

خلاصه کتاب نقش شانس

نقش پنهان شانس در زندگی و تجارت

نسیم نیکلاس طالب

در 38 دقیقه بخوانید

وزوز

در این نوع بازاریابی، پیام به سرعت پخش می شود و به موضوعی برای گفت و گو بین افراد تبدیل می شود. تبلیغات بحث برانگیز می توانند با ایجاد سر و صدا جلب توجه کنند. چنین تبلیغاتی به قدری به سوژه های داغ در بین مردم تبدیل می شود که ممکن است برخی افراد حتی بدون دیدن تبلیغ محتوای آنها را بفهمند.

استراتژی های بازاریابی ویروسی

برای شروع کمپین های ویروسی به نکات زیر توجه کنید:

از احساسات استفاده کنید

گفته می شود 70 درصد از افرادی که یک تبلیغ احساسی را می بینند، تمایل بیشتری به خرید محصول دارند. تبلیغات احساسی به خاطر سپرده می شوند و همانطور که قبلا ذکر شد با نرخ های بالایی به اشتراک گذاشته می شوند.

برای این منظور، می توانید از تحقیقات بازار برای یافتن نقاط دردناک یا اهداف مخاطب استفاده کنید. سپس در مورد او داستان بسازید و از احساسات مختلف استفاده کنید.

یک محصول رایگان ارائه دهید

کلمه رایگان یک کلمه بسیار محرک و قدرتمند است که می توانید در بازاریابی ویروسی از آن استفاده کنید. وقتی مردم متوجه می شوند که می توانند محصول شما را به صورت رایگان دریافت کنند، احتمال بیشتری دارد که پیشنهاد شما را بپذیرند و محصول شما را دریافت کنند.

آنها معتقدند اگر کیفیت محصول پایین باشد ضرر نخواهند کرد. چون پولی ندادند. نکته مهم این است که شما باید محصولی با کیفیت ارائه دهید و همچنان کیفیت خود را حفظ کنید.

یک چالش هشتگ مارک دار ایجاد کنید

در بخشی از خلاصه کتاب بازاریابی مشتری محور می خوانیم که کمپین ها باید با تغییرات تکنولوژی سازگار شوند. یکی از مواردی که چند سالی است با گسترش شبکه های اجتماعی بسیار مورد توجه قرار گرفته، هشتگ ها هستند.

برای استفاده از این فناوری برای بازاریابی ویروسی، می توانید یک هشتگ مارک دار (Branded Hashtag) ایجاد کنید و از مردم دعوت کنید در حین انجام یک کار خاص عکس بگیرند و با استفاده از هشتگ برند خود را تگ کنند.

بهتر است آن را سرگرم کننده و در دسترس کنید. این باعث ایجاد تعامل می شود و می تواند پایگاه مخاطبان شما را افزایش دهد. سعی کنید یک هشتگ ساده و جذاب انتخاب کنید.

از روندها استفاده کنید

محتوا و استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را بر اساس روندهای فعلی ایجاد کنید. به عنوان مثال، می توانید از یک هشتگ یا میم محبوب استفاده کنید. بنابراین، باید به این نکته توجه کنید که محتوای محبوبی که استفاده می کنید با تصویر برند شما هماهنگ است.

در عین حال، به یاد داشته باشید که چنین محتوایی خیلی سریع از مد می افتد و باید در زمان مناسب از آن استفاده کنید.

با اینفلوئنسرها همکاری کنید

استفاده از یک فرد مشهور یا سلبریتی می تواند کمک کننده باشد. البته در انتخاب سلبریتی باید بسیار دقت کنید و نباید فردی را انتخاب کنید که هیچ ارتباطی بین او و برند شما نداشته باشد.

خلاق بودن

یک کمپین بازاریابی ویروسی نخواهد شد مگر اینکه خلاقانه و منحصر به فرد باشد. کمپین شما باید یک ایده نوآورانه، جدید، جالب و متمایز باشد.

البته گفتن خلاقیت خیلی راحت است اما عمل کردن خیلی راحت نیست. خلاصه کتاب تبلیغات خلاق دقیقاً به این موضوع می پردازد و به شما می آموزد که چگونه می توانید یک تبلیغ عالی ایجاد کنید.

خلاصه کتاب تبلیغات خلاق

راهنمای کلاسیک برای ایجاد تبلیغات شگفت انگیز

لوک سالیوان

در 26 دقیقه بخوانید

آخرین کلمه

بازاریابی ویروسی روشی است که از طریق آن برندها مشتریان خود را تشویق می کنند تا محتوای مورد نظر خود را به اشتراک بگذارند. به این ترتیب محصولات یا خدمات آنها بیشتر دیده می شود.

هدف از این بازاریابی انتشار پیام بازاریابی به صورت ارگانیک و سریع است. اما اجرای موفقیت آمیز آن آسان نیست. کتاب کشش به دو عامل مهم در موفقیت این نوع بازاریابی می پردازد که با مطالعه خلاصه کتاب می توانید با آنها آشنا شوید.

علاوه بر این اثر، بوکاپو ده ها خلاصه کتاب دیگر در زمینه بازاریابی دارد که به کمک آنها می توانید با مطالعه آنها اطلاعات زیادی در این زمینه به دست آورید. آیا خلاصه ای در این زمینه در بوکاپو خوانده اید؟ کدام کتاب بیشتر به شما کمک کرده است؟

سوالات متداول


بازاریابی ویروسی چیست؟

بازاریابی ویروسی نوعی استراتژی بازاریابی است که در آن محتوای جذاب تولید می شود. سپس با کمک تبلیغات دهان به دهان آگاهی از محصول یا برند افزایش می یابد.


انواع بازاریابی ویروسی چیست؟

برخی از انواع بازاریابی ویروسی عبارتند از: احساسی، مهندسی شده، ضربه ای، تصادفی، تبلیغاتی و سر و صدا.