بانک‌های بزرگ تهدیدی برای صادرکنندگان استیبل کوین‌ها مانند تتر هستند؟


آرتور هیز پیش‌بینی کرده به محض اینکه بانک‌ها فرصت کسب سود خود را در استیبل کوین‌ها شناسایی کنند، به سرعت به سمت تسلط بر بازار و بیرون راندن شرکت‌های فعال در این زمینه مانند تتر حرکت خواهند کرد.

به گزارش والکس و به نقل از cryptoslate، به گفته آرتور هیز (Arthur Hayes)، یکی از بنیانگذاران BitMEX، بانک‌های بزرگ آماده ورود و افزایش تسلط بالقوه خود بر بازار استیبل کوین‌ها هستند و این امر رهبران فعلی این حوزه مانند تتر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

هیز در مصاحبه اخیر خود با لورا شین (Laura Shin) گفت که استیبل کوین‌های متمرکز به دلیل عدم تمایل بانک‌های سنتی به شرکت در فعالیت‌های مشابه، جایگاه سودآوری پیدا کرده‌اند.

با این حال، بانک‌ها ممکن است در نهایت با ارزهای دیجیتال خودشان وارد این بازار شوند و او یک مشکل احتمالی را پیش‌بینی می‌کند. به گفته هیز، به محض اینکه بانک‌ها پتانسیل کسب سود در این حوزه را تشخیص دهند، به سرعت به سمت تسلط بر آن حرکت خواهند کرد و از زیرساخت‌های موجود و اعتماد مشتریان استفاده می‌کنند.

تهدیدی برای صادرکنندگان استیبل کوین

هیز می‌گوید که علیرغم موفقیت تتر در تثبیت جایگاه خود به عنوان یک استیبل کوین پیشرو با وثیقه فیات، مدل کسب و کار بنیادی این شرکت مدلی است که بانک‌های سنتی به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند و به طور بالقوه در این زمینه به برتری برسند.

هیز گفت که استیبل کوین‌های متمرکز مانند تتر به دلیل شکافی که سیستم‌ بانکداری سنتی برجای گذاشته رشد کرده‌اند.

برای مثال، تتر با بهره‌برداری از تمایزات نرخ بهره بین سپرده‌های دلاری و اسناد خزانه ایالات متحده، سود قابل توجهی به دست می‌آورد. این همان مدل کسب و کاری است که بانک‌ها به دلیل محدودیت‌های سیاسی یا نظارتی از مشارکت در آن خودداری کرده‌اند.

هیز افزود:

صادرکنندگان استیبل کوین هیچ کسب و کار قابل دفاعی ندارند زیرا از بانک‌ها برای نگهداری وجوه خود استفاده می‌کنند تا امکان داد و ستد ابزارهای بدهی را داشته باشند.

با این حال، هیز پیش‌بینی می‌کند که در صورت وقوع یک تغییر، بانک‌های بزرگ ممکن است دست به راه‌اندازی ارزهای دیجیتال خود بزنند و به طور بالقوه ارائه‌دهندگان خدماتی مانند تتر را از دور خارج کنند.

او می‌گوید که وقتی به بانک‌ها برای تعامل با بخش دارایی‌های دیجیتال چراغ سبز نشان داده شود، آنها شبکه‌های مالی جامع و چارچوب‌های انطباقی لازم را برای راه‌اندازی رمزارز خود در اختیار خواهند داشت.

به حدس او، اگر بانک‌هایی مانند JP Morgan Chase استیبل کوین خود را راه‌اندازی کنند، می‌توانند به راحتی از شهرت و دسترسی جهانی خود بهره ببرند. در نتیجه به سرعت سهم قابل‌توجهی از بازار را به دست می‌آورند و بر تسلط ارائه‌دهندگان فعلی مانند تتر تأثیر می‌گذارند.

بیت کوین و هوش مصنوعی

در این گفتگو به نقش بیت کوین (BTC) به عنوان ارز ترجیحی برای هوش مصنوعی نیز اشاره شد. هیز استدلال کرده که پول، در هسته خود، شکلی از تبدیل انرژی است.

از نظر او، بیت کوین، محصول مستقیم مصرف انرژی (از طریق استخراج)، خالص‌ترین شکل انرژی پولی محسوب می‌شود. این امر باعث شده که بیت کوین به طور منحصر به فردی برای سیستم‌های هوش مصنوعی که مدیریت کارآمد انرژی را در اولویت قرار می‌دهند و صرفاً در یک قلمرو محاسباتی کار می‌کنند، مناسب باشد.

هیز در ادامه توضیحات خود گفت که سیستم‌های هوش مصنوعی، در جستجوی کارآمد شدن و استقلال، طبیعتاً به سمت ارزی حرکت می‌کنند که این اصول را در بر می‌گیرد. بیت کوین با بنیاد غیرمتمرکز و مبتنی بر انرژی خود، کاملاً با این معیار مطابقت دارد.