بایدها و نبایدها در خرید اسباب بازی بچه گانه • مجله تصویر زندگی


بازی برای رشد کودک حیاتی است. کودک از طریق بازی می‌‎تواند حرکت، استدلال و تفکر منطقی را یاد بگیرد. هر اسباب بازی با توجه به سن کودک می‌تواند نقش بسیار مهمی را در یادگیری او ایفا کند. اما هر نوع اسباب بازی بچه گانه‎ نمی‎‌تواند برای او مناسب باشد. برخی از اسباب‏‌بازی‌‎ها از ایمنی کافی برخوردار نیستند و می‌توانند به کودک آسیب برسانند. چگونه مطمئن شویم که اسباب بازی مدنظرمان ایمنی کافی برای کودک را دارد؟ با این نوشته همراه باشید تا با بایدها و نبایدهای خرید اسباب بازی برای کودکان و نوزادان بیشتر آشنا شوید.

به جنسیت توجه نکنید

بسیاری از اوقات ما با کلماتی همچون اسباب بازی پسرانه یا اسباب بازی دخترانه مواجه می‎شویم. با اینکه ممکن است بخش قابل توجهی از دختران و پسران به نوع خاصی از اسباب بازی‌ها علاقه و تمایل نشان دهند اما خوب است بدانید که اسباب بازی‌ها جنسیت ندارند. بسیاری از والدین می‎گویند که عروسک برای دختران و ماشین برای پسران است اما این کاملا غلط است و کودک شما بایستی بر اساس روحیات و علاقه خود اسباب بازی خود را انتخاب کند.

به طور معمول پسرها به ماشین مسابقه اسباب بازی، قطار و … توجه می‌کنند و علاقه بیشتری نشان می‎دهند. با این حال پسر شما هم باید چیزهایی در مورد در آغوش گرفتن عروسک‎ها، درست کردن غذا در ظرف‎های اسباب بازی و حمام کردن سگ خود یاد بگیرد. همه‎ی این موارد را می‎توان مراحلی برای بزرگ‎شدن پسرها دانست. از سویی دیگر بهتر است که دخترها هم با استفاده از اسباب بازی بچه گانه با دنیای بیرونی آشنایی بیشتری پیدا کنند.

اسباب بازی را انتخاب کنید که کودک بتواند با آن کارهایی را انجام دهد

حتما شما هم با آن دسته از اسباب بازی بچه گانه مواجه شده‎اید که یک دکمه را در آن‎ها می‏فشارید و شروع به سروصدا می‌کنند. اصولا این اسباب بازی‌ها تلاش می‌کنند که با خواندن برخی کلمات چیزهایی را به کودک آموزش بدهند. اما پیشنهاد ما به شما این است که اسباب بازی را انتخاب کنید که کودک بتواند کارهای بیشتری نسبت به فشار دادن یک دکمه انجام دهد. بهتر است حین خرید اسباب بازی بچه گانه به دنبال انواعی باشید که کودک بتواند آن‎ها را روی یکدیگر بگذارد، بچیند، هدایت کند، تکان بدهد، بردارد، سوار شود و … .

برای مثال ماشین مسابقه اسباب بازی هم می‌‎تواند گزینه بسیار مناسبی باشد و می‎توان آن را یک اسباب بازی پسرانه و دخترانه در نظر گرفت. به نظر شما آیا چنین اسباب بازی ها بسیار بهتر از اسباب بازی که کودک فقط یک دکمه از آن را فشار دهد نیست؟ آیا این اسباب بازی‌ها توانایی بیشتری برای آموختن چیزهای بیشتر به کودک شما ندارند؟

اسباب بازی ها محکم را انتخاب کنید

بهتر است همیشه به دنبال اسباب بازی ها محکم باشید تا بتواند در برابر ضرباتی که کودک به آن وارد می‌‎کند و حتی سقوط و کشیدن مقاوم باشد. همچنین در صورتی که کوچولوی شما اسباب بازی را داخل دهان خود قرار دهد، این اسباب بازی می‌‎تواند در برابر جویده شدن مقاومت نشان دهد.

یکی از نکات مهم حین خرید اسباب بازی بچه گانه این است که تمام قسمت‎های آن بایستی ایمن باشند. به این خاطر که نوزادان و کودکان اغلب حین بازی و اکتشافات خود رفتارهای خشنی از خود نشان می‎دهند. مطمئن شوید که اسباب بازی دارای قطعات شل یا شکستنی نباشد به این خاطر که کودک می‌‎تواند آن را در داخل دهان خود بگذارد و خطر خفگی ایجاد کند.

در واقع بایستی حین خرید انواع اسباب‌بازی به ضخامت و مواد سازنده آن دقت کنید تا عمر طولانی داشته باشند و به این زودی‌‎ها دچار شکستگی نشوند. همچنین بایستی به دنبال خرید اسباب بازی ها ی باشید که گوش، بینی، چشم و دکمه نباشند.

اسباب بازی ها بزرگ بخرید

یکی از مهم‎ترین خطراتی که اسباب بازی‌ها برای کودکان دارند این است که می‌‎تواند برای آن‎ها ایجاد خفگی کند. کودکان اغلب بخش قابل توجهی از وسایل خود را در دهان‎‏شان قرار می‎دهند. به همین خاطر بایستی همه اسباب بازی ها ی که برای کودک خود می‎خرید از دهان کوچولوی شما بزرگتر باشند تا خطر خفگی دلبند شما را تهدید نکند.

برچسب موجود روی اسباب بازی بچه‌‎گانه را بخوانید و به آن توجه داشته باشید

اسباب بازی بچه گانه، اعم از اسباب بازی پسرانه، اسباب بازی دخترانه و هر چیز دیگری که در عرف وجود دارد بایستی با سن کودک شما تناسب داشته باشد. به همین خاطر پیشنهاد می‏‌شود که حتما روی سن توصیه شده روی بسته اسباب بازی دقت داشته باشید. اصولا این توصیه‌های سنی برای ایجاد ایمنی هر چه بیشتر برای کودکان است.

پس از اینکه متوجه شدید اسباب بازی بچه گانه با سن کودک شما همخوانی دارد، نحوه استفاده از آن را هم از طریق همین برچسب‌‎ها بررسی کنید تا مطمئن شوید که واقعا برای کودک‎تان مناسب است. پس از خرید حتما شیوه استفاده از اسباب بازی را برای کودک اجرا کنید تا به مرور زمان استفاده صحیح از آن را یاد بگیرد.

یادتان باشد که نوزادان و کودکان نوپا همه چیز را در دهان خود می‎گذارند. این یکی از راه‎هایی است که با استفاده از آن می‌توانند جهان اطراف خود را کشف کنند. اصولا روی برخی از اسباب بازی ها ی که خطر خفگی دارند چنین نوشته‎ای درج شده است:

.Choking hazard: small parts. Not for children under 3 years of age

که به معنی «خطر خفگی: قطعات کوچک. نامناسب برای کودکان زیر سه سال» است.

به دنبال خرید اسباب بازی ها قابل شست‌وشو باشید

اسباب بازی ها قابل شست‌‎وشو مزایای بسیاری دارند و می‌‎توانید آن‎ها را به طور مداوم تمیز کنید. این مسئله شانس انتقال میکروب از اسباب بازی به کودک را تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد داد. شما می‌‎توانید اسباب بازی ها چوبی و پلاستیکی را با آب‏وصابون پاک کنید. عروسک‎های او را نیز بعد از مدتی بشویید.

مطمئن شوید که اسباب بازی کودک شما غیرسمی است

یکی از نکاتی که بایستی به آن توجه ویژه‎ای داشته باشید، مواد اولیه مورد استفاده در اسباب بازی‌هاست. شما بایستی به دنبال خرید اسباب بازی ها ی باشید که عاری از مواد سیمی مانند BPA، فتالات، پی‎وی‎سی و سرب باشند. همچنین مدادرنگی‎ها نیز باید رنگ و مواد اولیه غیرسمی داشته باشند. شاید پیدا کردن اسباب بازی ها ی که فاقد مواد سیمی هستند کار دشواری به نظر برسد. به همین خاطر نیاز است که خرید اسباب بازی بچه گانه را از طریق وبسایت‎های معتبر انجام دهید. فروشگاه آنلاین اسباب بازی زیادی در کشور خودمان وجود دارد که می‌‎توانید خرید خود را با خیالی آسوده انجام دهید.

به باتری اسباب بازی توجه کنید

اگر به کودک خود نوعی اسباب بازی بچه‌‎گانه را تحویل می‌‎دهید که دارای باطری است، مطمئن شوید که درپوش باتری با یک پیچ محکم بسته شده است و کودک نمی‌‎تواند به راحتی این درپوش را باز کند. گزینه بهتر و مطمئن‌‎تر این است که اسباب بازی ها ی را تهیه کنید که اصلا باتری ندارند. بلعیدن باطری که ناشی از پیچ‎‌های شل‌‎شده‌ی اسباب بازی است می‌‎تواند بسیار خطرناک باشد و ایجاد خفگی کند. همچنین بلعیده شدن باتری می‌‎تواند به سوختگی شیمیایی بینجامد. البته هدف ما از گفتن این حرف‎ها ایجاد ترس در شما نیست. تنها کاری که باید انجام دهید اطمینان از کیفیت بالای اسباب بازی و سفت بودن پیچ باتری آن‎هاست.

به نیازهای رشدی کودک خود توجه ویژه‌‎ای داشته باشید

همان‎طور که پیشتر نیز به این موضوع اشاره کردیم، کودکان به وسیله بازی با اسباب بازی‌ها مهارت‎های حرکتی، منطقی و استدلالی جدیدی را یاد می‌گیرند. البته کودک شما احتمالا در حین کاوش‎های خود اشیاء و اسباب بازی ها خود را در دهانش قرار خواهد داد. بنابراین انتخاب اسباب بازی ها ایمن برای دهان بسیار کلیدی است.

شما می‌‎توانید برای نوزادان اسباب بازی ها ی مانند جغجغه، دندان‎گیر و سایر اسباب بازی ها ایمن را امتحان کنید. این اسباب بازی‌ها می‌‎تواند برای نوزادان بسیار جالب باشد و توجه‌شان را به سوی خود جلب کند.

برای بچه‌‎های ۱ ساله توپ‌‎های نسبتا بزرگ برای پرتاب کردن، لگد زدن و گرفتن، لگوهای چوبی، دسته‌‎بندی و چیدن اسباب بازی‌ها و مواردی از این قبیل می‌‎تواند مناسب باشد.

برای بچه‌‎های ۲ ساله، توپ‎های بزرگ‎تر از مورد قبلی، مدادرنگی، پازل‏‎های ساده، حیوانات چوبی یا پلاستیکی و آلات موسیقی می‌‎تواند جالب باشد.

بچه‌‎های ۳ سال به بالا دوست دارند که با اسباب بازی ها پیچیده‌‎تری مانند انواع ماشین اسباب بازی سروکله بزنند. اما در خرید این ماشین‌ها نیز دقت زیادی به خرج دهید و از یک فروشگاه معتبر اقدام به خرید نمایید.

اسباب بازی ها دسته‎دوم را به دقت بررسی کنید

اگر اسباب بازی ها ی را از قدیم دارید یا اینکه افراد دیگر اسباب بازی ها بلااستفاده خود را به شما داده‎اند حتما مطمئن شوید که شل یا شکسته نیستند و از مقاومت بالایی برخوردارند. هرگونه اسباب بازی فرسوده، شکسته یا خراب را رد کنید یا دور بیندازید چرا که می‌‎تواند سلامت کودک نازنین شما را تحت‎الشعاع قرار دهد.

بایدها و نبایدها در خرید اسباب بازی بچه‌‎گانه

این لیست در حین خرید رجوع به فروشگاه آنلاین اسباب بازی و خرید این وسایل به شما کمک ویژه‌‎ای خواهد کرد:

  • اسباب بازی که خطر خفگی در کودک ایجاد می‌کند را نخرید.
  • اسباب بازی که صدای خیلی بلند تولید می‌‎کند را انتخاب نکنید. : برخی از اسباب بازی ها ی که با باتری کار می‌کنند صداهای بیش از حد بلند و تیز ایجاد می‌کنند که می‌توانند به شنوایی کودک شما آسیب برسانند (خصوصا اگر کودک آن را در کنار گوش خود قرار دهد). به همین خاطر از خرید اسباب بازی بچه‌گانه با صدای موسیقی یا آژیر زیاد خودداری کنید.
  • توجه داشته باشید که اسباب بازی بچه‌‎گانه مدنظرتان دارای آهنربا نباشد: اسباب بازی ها ی که دارای آهنرباهای کوچک هستند خطر خفگی را به همراه خواهند داشت. از آن بدتر اگر دو آهنربا قورت داده شود به یکدیگر متصل خواهند شد و روده‎ها را مسدود می‌کنند.
  • اسباب بازی با نوک تیز و برنده خریداری نکنید: خرید اسباب‏‌بازی‏های پلاستیکی یا چوبی سست که احتمال شکستن آن‎ها زیاد است می‌‎تواند باعث ایجاد زخم و بریدگی در بدن کودک شود. بهتر است به دنبال اسباب بازی‌ها با لبه‎ی گرد و منحنی باشید.
  • اسباب بازی بچه گانه نباید دارای طناب یا روبان بلند باشد: اگر اسباب بازی دارای طناب، نخ، یا دم بلند باشد احتمال خفه‌‏شدن به همراه خواهد داشت. به همین خاطر بایستی از خرید اسباب بازی با طناب، نخ یا روبان بلند خودداری کرد.
  • از بادکنک به عنوان اسباب بازی بچه گانه برای نوزادان استفاده نکنید: بادکنک‌‎های بادنکرده احتمال خفگی به همراه دارند و بادکنک‌‎های بادشده به سرعت پاره می‌‏شوند و صدای بلندی ایجاد می‌کنند.
  • اجازه بازی با وسایل برقی را به کودک خود ندهید: اسباب بازی ها ی که پریز وصل می‏شوند خطر شوک را به همراه خواهند داشت و به همین خاطر برای بچه‎‌های کوچک ناامن است.
  • اسباب بازی که چیزی را شلیک یا پرتاب می‎‌کند را نخرید: این اسباب‏‌بازی‌‎ها می‌‎تواند به چشمان دلبند شما آسیب برساند. همچنین حاوی اشیاء کوچک‎تری است که می‌‎تواند کودک را در معرض خطر خفگی قرار دهد.
  • اجازه ندهید که کودک شما به اسباب بازی کودکان بزرگتر از خود دسترسی پیدا کنید: اگر یک کودک بالای ۳ سال دارید، احتما بخش قابل توجهی از اسباب بازی ها فعلی او برای نوزاد یا کودک نوپا خطرناک است و می‌‎تواند به او آسیب وارد کند. اجازه ندهید که فرزند دبلند شما به اسباب‏‌بازی ها کودکان بزرگ‎تر از خود دسترسی داشته باشد چرا که می‌‎تواند آسیب‎های غیرقابل جبرانی به او وارد کند.
  • اسباب بازی بچه گانه فرسوده را دور نگه دارید: ممکن است یک اسباب بازی قبلا کاملا ایمن بوده باشد اما شکستن یا فرسودگی آن سبب شده تا نوک تیز یا شکننده در آن‌‎ها ایجاد شود. همین موضوع می‏‎تواند به سلامت کودک آسیب وارد کند. از سویی دیگر نشتی باتری نیز یکی دیگر از اتفاقاتی است که اصولا در اسباب‏‌بازی‏‌های فرسوده رخ می‌‎دهد. یادتان باشد که خوردن مایع باتری برای کودک خطرناک است.
  • از خرید اسباب‏‌بازی ها ی که دارای توپ‌‎های کوچک و تیل‌ه‎ای هستند خودداری کنید: کودکان از طریق قرار دادن یک جسم در دهان خود چیزهایی یاد می‎‌گیرند. اما توپ‌‎های کوچک یا اجسام ریز که وارد حلق آن‎ها می‌‏شود ایجاد خفگی خواهد کرد و حتی می‎‌تواند به سیستم و دستگاه گوارش او نیز آسیب وارد کند.
  • از خرید اسباب بازی بچه گانه که به تکه‎‌های کوچک شکسته می‏‌شوند خودداری کنید.

اسباب بازی بچه گانه را از کجا بخریم؟ + سخن پایانی

همان‎‌طور که مشاهده کردید، اسباب بازی یکی از ابزارهای مورد نیاز برای رشد فکری و ذهنی کودک و نوزادان است. کودکان در هر سنی به اسباب‌‏بازی ها خاص خود نیاز دارند. اما مواد سازنده، شکل و شمایل و ایمنی آن بسیار مهم است. انتخاب اسباب بازی اشتباه می‌‎تواند عواقب بدی برای کودک داشته باشد. به همین خاطر سعی کردیم تا در این نوشته به تعدادی از مهم‌‎ترین نکات در این زمینه اشاره کنیم. اگر نیاز به خرید اسباب بازی بچه گانه اعم از اسباب بازی پسرانه ، دخترانه، ماشین اسباب‏‌بازی، عروسک و … دارید می‌‎توانید از طریق همین لینک‎ها وارد سایت هایپرزی شده و خرید خود را انجام دهید.