با خواص میوه های تابستانی بیشتر آشنا شوید!


تحمل روزهای گرم تابستان بدون میوه های رنگارنگ و خوشمزه ای که این فصل به ما می دهد واقعا سخت است! در طول این 3 ماه، طبیعت یک پالت رنگی زیبا ارائه می دهد. با میوه هایی که علاوه بر طعم و رنگ مطبوع، خواص فراوانی نیز دارند.

تابستون که میاد با دیدن میوه های مختلف فصل دهنمون آب میشه! خوردن یک تکه هندوانه یا طالبی در روزهای گرم مرداد یک وسوسه شیرین و خوشمزه است که صادقانه بگویم همه نمی توانند در برابر آن مقاومت کنند.

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه خواص انواع میوه های تابستانی را بررسی خواهیم کرد. اگر می خواهید از فواید این میوه های جذاب برای سلامتی خود بدانید، فراموش نکنید که تا پایان با ما همراه باشید.

چرا خوردن میوه های فصل مهم است؟

در دنیای امروز، به لطف پیشرفت در صنایع غذایی و روش های نگهداری، اکثر میوه ها در تمام طول سال در دسترس هستند. اما میوه های فصل معمولا تازه تر، خوشمزه تر و مغذی تر هستند. به همین دلیل بهتر است میوه ها را در فصل رسیدن آن ها مصرف کنید!

به عبارت دیگر، اجازه دهید طبیعت برای شما تصمیم بگیرد که چه زمانی و چه میوه هایی بخورید! خوشبختانه کشور عزیزمان به داشتن 4 فصل شهرت دارد. یعنی هر فصلی میوه های مخصوص آن فصل را به ما عرضه می کند.

خوردن هلو حتی در زمستان نیز می تواند یک تجربه جذاب باشد. اما هرگز به اندازه گاز گرفتن یک هلوی تازه در تابستان لذت بخش نیست! از طرفی نگهداری طولانی میوه ها از خواص آنها می کاهد.

وقتی طبیعت به ما اطلاع می دهد که میوه ای رسیده است، به این معنی است که میوه سرشار از مواد مغذی است و باید فورا مصرف شود. هر چه بیشتر با طبیعت هماهنگ باشید، سلامتی خود را تضمین خواهید کرد!

از طرفی میوه ها در فصل رسیدن ارزان تر بوده و مصرف آن به صرفه خواهد بود. زیرا برای نگهداری آنها نیازی به هزینه اضافی نیست. برای مثال هندوانه در فصل تابستان به طور مستقیم مصرف می شود.

انواع میوه های تابستانی و خواص آنها

فعلا توت های سفید و شیرین بهاری، انارهای پاییزی شیرین، خرمالوهای زمستانی و … را کنار بگذارید! امروز نوبت تابستان است. تابستان یعنی شستن یک کاسه توت فرنگی یا برش دادن هندوانه آبدار. مطمئناً خوشحال خواهید شد که بدانید این میوه های تابستانی جدا از طعم لذیذ، خواص بسیاری نیز دارند.

خواص میوه های تابستانی موضوعی است که قصد داریم در ادامه این مقاله به آن بپردازیم. البته ممکن است برخی از میوه هایی که معرفی کرده ایم هنوز در کشور ما جا نیفتاده باشد. با این حال، آنها هم خوشمزه و هم مغذی هستند!

گیلاس

گیلاس یکی از میوه هایی است که در تابستان دهانمان را آب می کند. این میوه های کوچک و بسیار خوش طعم خواص زیادی برای سلامت قلب و کبد دارند.

مصرف گیلاس برای افراد دیابتی بسیار مفید است. زیرا حاوی نوعی قند مفید به نام لوولوز است. از سوی دیگر، کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، می توانند با خیال راحت این میوه را بخورند. زیرا با وجود کالری کمی که دارد باعث می شود احساس سیری کنید.

150 گرم گیلاس شیرین و گیلاس بدون هسته دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری پروتئین کربوهیدرات فیبر ویتامین سی پتاسیم عسل منگنز
97 2 گرم 25 گرم 3 گرم 18 درصد 10 درصد 5 درصد 5 درصد

تحقیقات نشان می دهد که ترکیبات ضد التهابی و آنتی اکسیدانی موجود در گیلاس می تواند به تسکین درد عضلانی، آسیب و التهاب ناشی از ورزش کمک کند.

از سوی دیگر، مصرف گیلاس نیز برای سلامت قلب بسیار مهم است. از آنجایی که سرشار از آنتی اکسیدان، پتاسیم و پلی فنول است، همه آنها تاثیر زیادی در بهبود عملکرد قلب دارند.

توت فرنگی

توت فرنگی قرمز و خوشمزه سرشار از مواد مغذی از جمله فسفر، آهن، فیبر، کلسیم و ویتامین های A، B1، B2 و C است و از سوی دیگر، توت فرنگی کم کالری است و باعث می شود زودتر احساس سیری کنید.

100 گرم توت فرنگی تازه و رسیده دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری پروتئین کربوهیدرات فیبر اب ضخیم نان شکری
32 0.7 گرم 7.7 گرم 2 گرم 91 درصد 0.3 گرم 4.9 گرم

توت فرنگی منبع عالی ویتامین C است این ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن و همچنین حفظ سلامت پوست بسیار مهم است.

این میوه خوشمزه سرشار از فولات (ویتامین B9) است. این ماده برای رشد طبیعی بافت ها و عملکرد سلول ها بسیار مهم است. زنان باردار و سالمندان به فولات بیشتری نیاز دارند و به همین دلیل مصرف توت فرنگی به این افراد توصیه می شود.

تعدادی از مطالعات نشان داده اند که توت فرنگی می تواند از طریق توانایی خود در مبارزه با استرس اکسیداتیو از چندین نوع سرطان جلوگیری کند.

رنگارنگ

در ادامه نگاهی به خواص انواع میوه های تابستانی به سراغ خربزه می رویم. میوه ای خوشمزه که بیش از 90 درصد آن آب و سرشار از پتاسیم است. به همین دلیل مصرف خربزه برای آبرسانی مجدد به بدن و تغذیه عضلات بسیار مفید است.

جالب است بدانید که حتی رنگ نارنجی خربزه نیز می تواند برای سلامتی شما مفید باشد. این رنگ از وجود ماده مفیدی به نام بتاکاروتن می آید که سلول های پوست را تحریک کرده و برنزه شدن پوست را افزایش می دهد.

180 گرم خربزه دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری پروتئین کربوهیدرات فولات ویتامین سی ضخیم فیبر
64 1 گرم 16 گرم 8 درصد 53 درصد 0 گرم 1.4 گرم

از آنجایی که طالبی میوه ای کم سدیم و پر پتاسیم است، می تواند به شما در حفظ سطح طبیعی فشار خون کمک کند. علاوه بر این، این میوه حاوی چندین ماده مغذی از جمله فولات، ویتامین K و منیزیم است که برای ترمیم و حفظ استخوان های سالم حیاتی هستند.

هندوانه

خوردن یک تکه کوچک هندوانه مانند نوشیدن یک لیوان آب است. این میوه حدود 92 درصد آب دارد و همچنین حاوی پتاسیم و منیزیم است که احساس خستگی را برطرف می کند.

رنگ قرمز هندوانه نیز برای سلامتی مفید است. زیرا این رنگ به دلیل وجود آنتی اکسیدان هایی به نام لیکوپن و سیترولین است که از پوست در برابر آسیب های خورشید محافظت می کند.

150 گرم هندوانه دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری نان شکری کربوهیدرات پروتئین ویتامین سی ضخیم فیبر
46 9.4 گرم 11.5 گرم 0.9 گرم 14 درصد 0.2 گرم 0.6 گرم

جالب است بدانید که چندین ترکیب گیاهی موجود در هندوانه از جمله لیکوپن و کوکوربیتاسین E اثرات ضد سرطانی دارند. مصرف لیکوپن ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان مانند سرطان پروستات و روده بزرگ را کاهش دهد.

برخی مطالعات نشان می دهد که خوردن هندوانه می تواند به کاهش سطح کلسترول و فشار خون کمک کند. علاوه بر این، این میوه می تواند باعث آسیب اکسیداتیو به سطح شود کلسترول بالا از بین رفتن

هلو

در ادامه بررسی خواص انواع میوه های تابستانی به سراغ هلو می رویم. این میوه سرشار از آب، پتاسیم، سدیم، آهن، کلسیم، فیبر، فسفر و ویتامین های A و C است. هلو به ویژه برای ورزشکاران مفید است. زیرا املاح معدنی از دست رفته در حین ورزش را جمع آوری می کند.

هلو سرشار از آنتی اکسیدان است (هرچه رسیده تر باشد، آنتی اکسیدان بیشتری دارد). ترکیبات گیاهی مفید موجود در این میوه به محافظت از بدن شما در برابر پیری و بیماری کمک می کند.

150 گرم هلو تازه و رسیده دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری ضخیم کربوهیدرات پروتئین ویتامین سی ویتامین A فیبر
58 کمتر از 1 گرم 14 گرم 1 گرم 17 درصد 10 درصد 2 گرم

هلو دارای مقدار مناسبی فیبر نامحلول است. این ماده به حرکت غذا در روده کمک می کند و احتمال یبوست را کاهش می دهد. از طرفی فیبر محلول در این میوه به تولید باکتری های مفید روده کمک می کند.

بر اساس برخی مطالعات، خوردن هلو می تواند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و سطح کلسترول را کاهش دهد.

ترکیبات موجود در این میوه تابستانی به پوست شما کمک می کند رطوبت را حفظ کند. این در نهایت منجر به بهبود بافت پوست می شود.

انبه

انبه بومی هند و آسیای جنوب شرقی است و بیش از 4000 سال است که توسط انسان کشت می شود. صدها نوع انبه وجود دارد که هر کدام طعم، شکل، اندازه و رنگ خاص خود را دارند. اما همه آنها فواید زیادی برای سلامتی دارند.

مصرف انبه برای افزایش سطح ایمنی بدن و بهبود عملکرد دستگاه گوارش مفید است. برخی از پلی فنول های موجود در این میوه حتی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهند.

165 گرم انبه تازه دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری ضخیم کربوهیدرات پروتئین ویتامین سی ویتامین A فیبر
99 0.6 گرم 24.7 گرم 1.4 گرم 67 درصد 10 درصد 2.6 گرم

مصرف 150 گرم انبه در روز می تواند 10 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین کند.این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی دارد. علاوه بر این، کمبود ویتامین A می تواند احتمال ابتلا به عفونت های مختلف را افزایش دهد.

انبه سرشار از منیزیم و پتاسیم است. این نمک های معدنی با کمک به بهبود جریان خون در رگ ها، فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می بخشد.

پاپایا

یکی دیگر از میوه های عالی برای خوردن در تابستان پاپایا است. این میوه را می توانید خشک، رسیده یا نارس مصرف کنید. پاپایا حاوی مواد مغذی مانند ویتامین A و C، فولات و مواد شیمیایی گیاهی مختلف است.

پاپایا همچنین حاوی پاپائین است (ترکیبی که برای سلامت دستگاه گوارش شما مفید است). همچنین به درمان سوء هاضمه و نفخ (که در تابستان رایج است) کمک می کند.

150 گرم پاپایا دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری فولات کربوهیدرات پروتئین ویتامین سی ویتامین A فیبر
59 14 درصد 15 گرم 1 گرم 157 درصد 33 درصد 3 گرم

مطالعات نشان می دهد که پاپایای تخمیر شده می تواند استرس اکسیداتیو را در افراد مسن و افراد مبتلا به پیش دیابت، کم کاری تیروئید خفیف و بیماری کبد کاهش دهد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که لیکوپن موجود در پاپایا می تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. مطالعات نشان می دهد که میوه های غنی از لیکوپن و ویتامین C می توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

انگور

تحقیقات در مورد خواص میوه های تابستانی بدون انگور کامل نیست. انواع مختلفی از انگور در تابستان وجود دارد و همگی سرشار از آنتی اکسیدان هستند و منبع غنی پتاسیم هستند.

مصرف انگور برای استحکام زانوها نافع است. این میوه خوشمزه سلامت مغز را تضمین می کند و به کاهش سطح قند خون کمک می کند. انگور همچنین از بسیاری از عفونت های ویروسی جلوگیری می کند.

151 گرم انگور تازه دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری ضخیم کربوهیدرات پروتئین ویتامین سی ویتامین K فیبر
104 0.2 گرم 27.3 گرم 1.1 گرم 27 درصد 28 درصد 1.4 گرم

انگور دارای تعدادی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی است. جالب است بدانید که بیش از 1600 ترکیب گیاهی مفید در این میوه یافت شده است.

ترکیبات گیاهان انگور ممکن است از شما در برابر برخی از انواع سرطان محافظت کند. یکی از ترکیبات موجود در این میوه به نام رسوراترول در پیشگیری و درمان سرطان به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است.

لیچی (قرمز)

لیچی که در ایران با نام سرخالو نیز شناخته می شود، میوه ای شیرین و آبدار تابستانی است. این میوه محبوب منبع خوبی از پتاسیم، پلی فنول ها و ویتامین ها است.

لیچی سرشار از آنتی اکسیدان است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. جالب است بدانید این میوه تابستانی خاصیت ضد سرطانی و ضد التهابی دارد.

100 گرم لیسک تازه و رسیده دارای ارزش غذایی زیر است:

کالری ضخیم کربوهیدرات پروتئین نان شکری ویتامین K فیبر
66 0.4 گرم 16.5 گرم 0.8 گرم 15.2 گرم 28 درصد 1.3 گرم

لیچی حاوی چندین ماده معدنی، ویتامین و آنتی اکسیدان های سالم مانند پتاسیم، مس، ویتامین C، اپی کاتچین و روتین است. به همین دلیل، مصرف این میوه می تواند به محافظت در برابر بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

آخرین کلمه

میوه هایی که در این مقاله ارائه کردیم تنها بخش کوچکی از تنوع بی نظیر میوه های تابستانی است. اگر به سلامتی خود اهمیت می دهید، توجه ویژه به مصرف میوه ها در ماه های گرم سال را فراموش نکنید.

در این مطلب به خواص انواع میوه های تابستانی پرداخته ایم. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید فراموش نکنید که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.

امتیاز شما برای این پست