با دانستن این خواص چای ماسالا شگفت زده خواهید شد!


اگر تا به حال کسی به شما نگفته است که می توانید از ترکیب چای سیاه، زنجبیل، هل، میخک و دارچین یک اکسیر جادویی درست کنید، این راز را در اختیار شما قرار می دهیم. این مخلوط در طول سالیان متمادی توانسته جان افراد زیادی را از بیماری های مختلف نجات دهد و جایگاه ویژه ای در نزد مردم (به ویژه ایرانیان) به خود اختصاص دهد.

ما این ماده مغذی را با نام «چای ماسالا» می شناسیم و در این مقاله توسط مگ عالیه سعی می کنیم نکات مهمی در مورد خواص چای ماسالا با شما در میان بگذاریم تا به راحتی متوجه شوید که چگونه می توانید از طعم میخک و زنجبیل با هم لذت ببرید.

ماسالا چای چیست؟

قبل از اینکه به ترکیب این ماده مغذی نگاه کنیم، بد نیست ابتدا بفهمیم چای ماسالا چیست. این نام برای بسیاری از خوانندگان ما باید جدید باشد و قبلاً آن را نمی شناختند.

ماسالا چای یک ترکیب منحصر به فرد و خوشمزه است که از مواد ساده تهیه شده است. البته در برخی کشورها از وجود خود (که فقط یک نوشیدنی است) فاصله گرفته و جزء سنت و نوستالژی مردم به حساب می آید.

مخصوصاً وقتی با چای پهادی و ادویه های هندی عجیب و غریب دم کرده باشند که آن را فوق العاده معطر و خوشمزه می کند.

خوب است بدانید مصرف این دمنوش محدود نیست و می توانید هر روز چای ماسالا بخورید. زیرا برای سلامتی شما مفید است. اساساً وقتی همه مواد شما طبیعی و بی خطر هستند، نیازی نیست نگران عوارض جانبی باشید.

با استفاده از خواص چای ماسالا می توانید روز خود را شاد و پر انرژی آغاز کنید زیرا این ماده می تواند خطر ابتلا به بیماری های کشنده مانند سرطان را کاهش دهد. به همین دلیل است که برخی آن را یک اکسیر جادویی می دانند.

به عنوان تاریخچه مختصری از این ماده خوشمزه، بد نیست بدانید که چای ماسالا برای اولین بار به دستور یک پادشاه هندی که می خواست یک منبع انرژی آیورودا درست کند، تهیه شد. بعدها که هند تحت استعمار بریتانیا بود (قرن پانزدهم) این چای به دنیا معرفی شد.

همچنین لازم است بدانید که هیچ ترفند خاصی برای تهیه چای ماسالا وجود ندارد. اما مهم است که مواد لازم برای تهیه آن را از مواد تازه انتخاب کنید تا طعم واقعی چای را تجربه کنید.

مواد لازم برای چای ماسالا

رایج ترین مواد تشکیل دهنده چای ماسالا شامل موارد زیر است.

  • دارچین
  • انجام دهید
  • میخک
  • زنجبیل
  • فلفل

این ادویه ها نه تنها طعم فوق العاده ای به چای می دهند، بلکه مسئول تمام فواید دارویی آن نیز هستند. به یاد داشته باشید که می توانید هر ادویه ای را به دلخواه اضافه یا کم کنید و در حین تهیه آن نیازی به استفاده از شیر نیست.

طرز تهیه چای ماسالا

برای درک نحوه استفاده از چای ماسالا، ابتدا باید طرز تهیه آن را بدانید. با سفارش انواع برندهای موجود در بازار به راحتی می توانید چای ماسالا آماده را خریداری و مصرف کنید.

اما برای بهره مندی کامل از خواص چای ماسالا، بهتر است این نوشیدنی متفاوت را در خانه با مواد تازه درست کنید. برای این کار باید مراحل زیر را در نظر بگیرید.

  1. ادویه ها ریز خرد شده اند.
  2. ادویه ها را به یک قابلمه کوچک با 1 فنجان آب اضافه کنید.
  3. چای را اضافه کنید.
  4. مواد را روی اجاق قرار دهید و بگذارید به جوش بیاید.
  5. سپس بلافاصله حرارت را خاموش کرده و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد. جوشاندن چای آن را تلخ می کند، پس فقط بگذارید بجوشد و سپس حرارت را خاموش کنید.
  6. شیر را اضافه کنید. همچنین می توانید بسته به ذائقه به شیر آب اضافه کنید (مثلاً 1/2 فنجان شیر، 1/2 فنجان آب).
  7. شیر و چای را دوباره به جوش بیاورید، سپس شیرین کننده (گیاه یا شکر) را اضافه کنید.
  8. چای را صاف کرده و بنوشید.

به یاد داشته باشید که تعادل این مواد به ذائقه شما بستگی دارد. اگر می خواهید چایتان تند باشد، زنجبیل را زیاد کنید و شیرین کننده ها را کم کنید یا برعکس.

در نتیجه می توانید انواع چای ماسالا را با طعم های مختلف امتحان کنید. هدف نهایی در تمام این مراحل استفاده از خواص چای ماسالا است.

نحوه استفاده از چای ماسالا

طرز تهیه چای ماسالا بسته به سلیقه شما می تواند متفاوت باشد. برخی از کسانی که به هند سفر کرده اند از وجود نعنا در این چای خبر داده اند. این واقعیت که می توانید در حین دم کردن نعناع تازه به آن اضافه کنید، مطمئنا طعم خوبی خواهد داشت.

همچنین برخی دیگر از شیر نارگیل برای طعم دادن به این نوشیدنی استفاده می کنند. اشاره کردیم که برخی افراد معمولاً به جای یک لیوان پر شیر از نسبت ½ آب و ½ شیر استفاده می کنند.

افرادی که نوشیدنی غلیظ خود را دوست دارند ترجیح می دهند از یک لیوان پر شیر استفاده کنند. اگر می خواهید نوشیدنی شما رقیق شود، مقدار آب مصرفی را افزایش دهید.

همچنین می توانید قسمت چای را به اندازه دلخواه خود تغییر دهید. با یک قاشق غذاخوری چای شمال شروع کنید و با توجه به ذائقه خود کم یا زیاد کنید.

در این صورت حتی می توانید از چای کیسه ای باز شده استفاده کنید. البته گفته می شود که این کار کمی روی طعم اصلی چای تاثیر می گذارد، اما سوال مهم سلیقه شماست.

فواید چای ماسالا برای سلامتی

با استفاده از تمام مواد ذکر شده، مزایای چای ماسالا را مستقیماً به بدن خود می دهید. در واقع نوشیدن روزانه این ماده مغذی می تواند تاثیر خوبی بر بدن داشته باشد و خواص چای ماسالا را به بدن ما منتقل کند.

بیایید با هم به برخی از این فواید نگاهی بیندازیم تا بتوانید در مورد نحوه مصرف چای ماسالا دقت بیشتری داشته باشید.

با التهاب خداحافظی کنید

وجود زنجبیل در چای ماسالا مشکلات التهابی شما را حل می کند. بنابراین افرادی که از بیماری هایی مانند آرتریت رنج می برند می توانند از خواص ضد التهابی آن بهره مند شوند.

علاوه بر این، نوشیدن یک فنجان چای داغ ماسالا می تواند خلق و خوی شما را در هنگام حالت تهوع تغییر دهد. این یک راه حل خوشمزه برای یک مشکل دردناک است.

زنجبیل همچنین به کاهش کلسترول بد کمک می کند و منجر به کاهش وزن می شود. این ماده مغذی آن را به همراهی عالی برای رژیم تناسب اندام کاهش وزن شما بدون نیاز به مکمل های تناسب اندام گران قیمت تبدیل می کند.

سیستم ایمنی قوی تری داشته باشید

وقتی صحبت از خواص چای ماسالا می شود، می دانیم که دارچین و میخک ترکیباتی هستند که به ماسالا خاصیت تقویت کنندگی می بخشند.

یک فنجان چای ماسالا در روز می تواند از شما در برابر بیماری های مختلف (از سرماخوردگی گرفته تا ناراحتی معده) محافظت کند.

می دانید که میخک در درمان تب بسیار موثر است و دارچین طعم معطر قوی دارد. در نتیجه ماده مناسبی برای کنترل سطح قند خون است. بنابراین، اگر قصد دارید در ماه مبارک رمضان یک نوشیدنی سالم بخورید، ماسالا را در لیست خود قرار دهید.

سیستم گوارشی سالمی داشته باشید

زنجبیل، میخک و سایر ادویه های استفاده شده در چای ماسالا مانند هل معده شما را آرام می کند. از آنجایی که دستگاه گوارش فواید زیادی از این ادویه ها دارد، توصیه می شود ماسالا را بیشتر در صبح مصرف کنید.

همچنین مصرف منظم چای ماسالا اشتهای شما را افزایش می دهد تا بتوانید به نیازهای تغذیه ای خود رسیدگی کنید. تا حد امکان از مواد سالم و تازه برای تهیه آن استفاده کنید.

بدن خود را سم زدایی کنید

سبک زندگی مدرن مسئول تجمع سموم مختلف در بدن ما است. اما با گذشت زمان، اثرات این سموم به تدریج به صورت خستگی، سردرد، انگیزه پایین و غیره ظاهر می شود که می تواند به طور قابل توجهی بهره وری ما را مختل کند.

یکی از خواص چای ماسالا رفع این شرایط است. با استفاده از میخک، ماسالا می تواند آنتی اکسیدان های کافی برای بدن فراهم کند، نقش مهمی در بهبود گردش خون و جلوگیری از گرفتگی رگ ها با کلسترول داشته باشد.

این ماده مغذی همچنین نقش مهمی در تجزیه اسیدهای چرب دارد تا از عملکرد نادرست اندام های حیاتی شما جلوگیری کند. بنابراین نتیجه این است که فعالیت های روزانه خود را با حداکثر بازدهی انجام خواهید داد.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

بسیاری از مواد مورد استفاده در ماسالا، به ویژه میخک، اثرات مثبتی بر بیماران سرطانی دارد. البته تحقیقات در این زمینه هنوز کامل نشده است، اما پزشکان شواهد زیادی دال بر ارتباط مثبت بدن و این ماده دارویی دارند.

انرژی نامحدود دریافت کنید

یکی از کم ارزش ترین عناصر چای، کافئین است، اما زمانی که به درستی مصرف شود، به افزایش جریان خون و اکسیژن رسانی به عضلات و مغز ما کمک می کند.

در همین حال، ماسالا حاوی مقدار خوبی کافئین است که به حفظ سطح انرژی شما در طول روز کمک می کند. علاوه بر این، وجود عناصر گیاهی به این معنی است که عوارض جانبی کافئین روی شما تأثیر نخواهد گذاشت.

بنابراین می توان گفت مهم ترین ویژگی چای ماسالا این است که می تواند جایگزین خوشمزه تر و سالم تری برای قهوه باشد.

عوارض جانبی چای ماسالا

در حالی که فواید مصرف چای ماسالا بر کسی پوشیده نیست، اما مانند هر ماده غذایی دیگری، این چای نیز می تواند عوارضی را به همراه داشته باشد.

از آنجایی که از چای سیاه با ماسالا تهیه می شود، حاوی کافئین است که در صورت مصرف زیاد می تواند برای بدن مضر باشد. این ماده ممکن است در شما احساس بیماری و اضطراب ایجاد کند.

همچنین زیاده روی در مصرف این نوشیدنی می تواند خواص چای ماسالا را نفی کند و مشکلات زیر را ایجاد کند.

  • باعث درد معده، اسهال، نفخ، احساس سوزش در معده می شود.
  • کافئین موجود در ماسالا برای کسانی که از استرس و اضطراب رنج می برند مفید نیست.
  • به گفته پزشکان، اگر فردی به ادویه های موجود در ماسالا حساسیت دارد، نباید در مصرف آن زیاده روی کند.
  • بیمارانی که فشار خون بالا باید مصرف این چای را کاملاً کنترل شده در نظر بگیرند. استفاده زیاد از این نوشیدنی باعث افزایش فشار خون می شود.
  • در صورت مصرف دارو، رعایت فاصله بین دارو و زمان نوشیدن چای را فراموش نکنید. مصرف آن بدون توجه می تواند باعث دل درد شود.

عوارض ماسالا برای زنان باردار

همیشه می توانید مصرف کافئین خود را با نوشیدن چای ماسالا کاهش دهید زیرا ماسالا ادویه های زیادی دارد. اما همین ادویه ها ممکن است عوارض جانبی چای ماسالا برای زنان باردار را به همراه داشته باشند.

بنابراین اگر باردار هستید بهتر است از مصرف این نوشیدنی خودداری کنید. به یاد داشته باشید که مواد تشکیل دهنده در صورت مصرف زیاد می توانند باعث عدم تعادل هورمونی در بدن شوند.

همانطور که اشاره شد، قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کافئین از نوشیدنی هایی مانند چای در دوران بارداری می تواند خطراتی مانند سقط جنین و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهد.

اما اطلاعات پزشکان در مورد مضرات کافئین در دوران بارداری هنوز متفاوت است و مشخص نیست این ماده چقدر خطرناک و تا چه حد بی خطر است.

با این حال، برای بهره مندی از مزایای چای ماسالا، مصرف روزانه کافئین خود را کمتر از 200 تا 300 میلی گرم نگه دارید. بنابراین خطر عوارض ذکر شده در سطح نسبتاً پایینی باقی می ماند.

در نهایت، اگر به دنبال یک نوشیدنی کم کالری و بدون شیرینی با کافئین کمتر نسبت به قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا هستید، ماسالا یک انتخاب عالی است.

طعمی قوی و متمایز دارد و سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که فواید سلامتی مختلفی دارند. بهبود کلسترول، سلامت دستگاه گوارش و فشار خون تنها تعدادی از فواید آن است.

آخرین کلمه

امیدواریم در انتهای این متن به درستی متوجه شده باشید که چای ماسالا چیست. همانطور که گفته شد، اگر روزانه ماسالا بنوشید، متوجه بهبود سلامت گوارشی، سطح قند، اشتها و سلامت کلی خود خواهید شد.

این نوشیدنی نه تنها می تواند به پیشگیری از سرطان و دیابت کمک کند، بلکه سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و از شما در برابر بیماری ها و عفونت های رایج محافظت می کند.

اگر تجربه متفاوتی در تهیه یا مصرف این نوشیدنی دارید، آن را در نظرات ذکر کنید و با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

روزانه چقدر چای ماسالا مصرف کنیم؟

اگرچه تحقیقات عملی در این زمینه انجام نشده است، اما مردم تجربه کرده اند که مصرف روزانه چای ماسالا (بیشتر در صبح) می تواند انرژی مناسبی به بدن بدهد.

آیا سردرد می تواند یکی از عوارض مصرف زیاد چای ماسالا باشد؟

معمولا نه. اما مصرف بیش از حد کافئین می تواند علت سردرد افراد باشد.

چرا چای ماسالا به همه توصیه می شود؟

خواص چای ماسالا، از تقویت سیستم ایمنی گرفته تا خواص ضد سرطانی آن، همواره مورد توجه انسان ها و محققان بوده است.