با 12 مورد از بهترین خواص قهوه برای سلامتی آشنا شوید!


افسانه ها حاکی از آن است که در قرن نهم میلادی، چوپانان متوجه شدند که بزها پس از خوردن میوه گیاه قهوه شروع به رقصیدن کردند! سپس یک راهب مسیحی با این محصول نوشیدنی درست کرد و توانست تمام شب را بیدار بماند! اینجا جایی بود که قهوه برای اولین بار متولد شد.

امروزه قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در جهان است (اگر نگوییم محبوب ترین). این نوشیدنی کافئین دار سرشار از آنتی اکسیدان است و به نظر می رسد فواید زیادی برای سلامتی دارد!

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه ما شما را با 12 خاصیت قهوه آشنا می کنیم. اگر تا به امروز فقط طرفدار طعم و احساس نشاط و سرزندگی پس از مصرف قهوه بوده اید، تا پایان با ما باشید تا دلایل دیگری برای لذت بردن از این نوشیدنی شگفت انگیز را به دست آورید.

حقایق جالب در مورد قهوه

شما باید دوستان یا عزیزانی در اطراف خود داشته باشید که نمی توانند روز خود را بدون نوشیدن یک فنجان قهوه شروع کنند. (شاید شما هم یکی از این افراد باشید!) آنها خود را «معتاد به قهوه» توصیف می کنند.

اما بد نیست بدانید که این اعتیاد لزوما بد نیست! به عبارت دیگر، دانشمندان ثابت کرده اند که نوشیدن یک فنجان قهوه در روز نه تنها برای سلامتی خطرناک است، بلکه می تواند فواید زیادی نیز به همراه داشته باشد.

دانه‌های قهوه روی بوته‌های گل‌دار یافت می‌شوند و قبل از اینکه پوست کنده شوند میوه‌هایی شبیه گیلاس هستند. جالب است بدانید که قهوه را به دلیل شباهت به دانه ها «دانه» می نامند.

جالب است بدانید که در ابتدا مردم توت قهوه را با چربی مخلوط می کردند تا یک صبحانه مقوی درست کنند. گاهی این میوه ها را تخمیر می کردند و نوشیدنی مانند شراب می ساختند.

در حال حاضر دو نوع قهوه در دنیا کشت می شود: عربیکا و روبوستا. نوع عربیکا از محبوبیت بیشتری برخوردار است و تقریباً 70 درصد از قهوه مصرف شده در جهان را تشکیل می دهد. قهوه روبوستا کمی تلخ است و کافئین بیشتری دارد.

برزیل که یک سوم قهوه مصرفی جهان را تولید می کند، در رتبه اول تولید این دانه ها قرار دارد. ویتنام در جایگاه دوم قرار گرفت.

قهوه در تجارت جهانی دوم است و فقط نفت خام بیشتر از این ماده معامله می شود! جالب است بدانید که قهوه بعد از آب دومین نوشیدنی پرطرفدار در جهان است.

خاطره جالب قهوه!
برزیل توانایی اعزام ورزشکاران خود را به المپیک 1932 لس آنجلس آمریکا نداشت. به همین دلیل این کشور ورزشکاران خود را به همراه یک کشتی قهوه به آمریکا فرستاد! فروش این قهوه ها در طول مسیر هزینه این سفر را تامین کرد!

در فرهنگ باستانی عرب، زنان از حق قانونی طلاق برخوردار بودند. اگر همسرانشان قادر به تهیه قهوه تازه برای نوشیدن صبح نبودند!

قهوه فرهنگ است!

تاریخچه قهوه و بررسی جایگاه آن در بین مردم نقاط مختلف جهان نشان می دهد که ما باید فراتر از نوشیدنی به این دانه های محبوب نگاه کنیم.

قهوه از دیرباز وسیله ای برای تعامل اجتماعی بوده است. در گذشته مردم دور هم جمع می شدند تا یک فنجان قهوه بنوشند و درباره موضوعات مختلف صحبت کنند.

قهوه خیلی زود راهش را به کشورهای مختلف باز کرد و مهمان محافل خصوصی و عمومی شد! در ایتالیا اختراع اسپرسو و دستگاه اسپرسوساز قهوه را به نوشیدنی محبوب مردم آن کشور در طول روز تبدیل کرد.

در یونان Kafneo وجود دارد: یک قهوه خانه قدیمی که در آن پیرمردها برای نوشیدن قهوه یونانی و تبادل نظر سیاسی جمع می شوند. در برخی از کشورها مانند برزیل و کلمبیا، کل اقتصاد حول محور قهوه می چرخد!

فواید قهوه برای سلامتی

پس از نگاهی به تاریخچه قهوه و حقایق جالب و خواندنی درباره این نوشیدنی، نوبت به بررسی خواص قهوه می رسد. در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی اثرات مثبت این نوشیدنی محبوب بر سلامت انسان بپردازیم.

می تواند سطح انرژی را افزایش دهد

نوشیدن قهوه می تواند باعث افزایش سطح انرژی و کاهش خستگی در افراد مختلف شود. دلیل این اثر وجود یک محرک قوی به نام کافئین است. (متداول ترین ماده روانگردان در جهان)

پس از نوشیدن قهوه، کافئین جذب جریان خون می شود و از آنجا به مغز می رود. کافئین انتقال دهنده عصبی مهارکننده آدنوزین را مسدود می کند. هنگامی که این اتفاق می افتد، سایر انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می یابد که منجر به افزایش شلیک نورون ها و سطوح انرژی بالاتر می شود.

بسیاری از مطالعات کنترل شده انسانی نشان داده اند که قهوه جنبه های مختلف عملکرد مغز از جمله حافظه، خلق و خو، هوشیاری، سطح انرژی، زمان واکنش و عملکرد ذهنی کلی را بهبود می بخشد.

به چربی سوزی کمک می کند

کافئین تقریباً در تمام مکمل های چربی سوزی که بدون نسخه در دسترس هستند وجود دارد. دلیل این امر واضح است: کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که می تواند متابولیسم چربی بدن را افزایش دهد.

مطالعات و مطالعات مختلف نشان داده اند که کافئین می تواند متابولیسم بدن شما را 3 تا 11 درصد افزایش دهد. علاوه بر این، کافئین می تواند چربی سوزی را تا 10 درصد در افراد چاق و 29 درصد در افراد لاغر افزایش دهد.

از آنجایی که قهوه سرشار از کافئین است، نوشیدن روزانه این نوشیدنی می تواند چربی های مضر بدن را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

عملکرد فیزیکی را بهبود می بخشد

یکی از خواص قهوه افزایش انرژی برای فعالیت های روزانه است. با تحریک سیستم عصبی، کافئین موجود در قهوه باعث می شود سلول ها سیگنال هایی برای سوزاندن چربی دریافت کنند.

قهوه چربی بدن را تجزیه می کند و اسیدهای چرب آزاد را برای سوخت در دسترس قرار می دهد. از طرفی کافئین سطح آدرنالین خون را افزایش می دهد. این هورمون بدن شما را برای فعالیت بدنی شدید آماده می کند.

با توجه به این اثرات، به نظر می رسد که نوشیدن قهوه می تواند عملکرد فیزیکی شما را 10-12 درصد افزایش دهد. بنابراین نیم ساعت قبل از انجام فعالیت بدنی (مثلا ورزش) یک فنجان قهوه بنوشید.

سرشار از مواد مغذی ضروری است

دانه های قهوه سرشار از مواد مغذی هستند و خوشبختانه این مواد مغذی راه خود را به نوشیدنی قهوه باز می کنند. یک فنجان قهوه دارای ارزش غذایی زیر است:

    • 11 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B2
    • 6 درصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین B5
    • 3 درصد از نیاز روزانه بدن به پتاسیم و منگنز
    • ۲ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم

در نگاه اول، این مقادیر ممکن است ناچیز به نظر برسند. اما به یاد داشته باشید که اکثر مردم چندین فنجان قهوه در طول روز می نوشند. به همین دلیل، سطح مواد مغذی ضروری جذب شده از این نوشیدنی افزایش می یابد.

خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

دیابت نوع 2 این یک بیماری مزمن و خطرناک است که در حال حاضر میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی ترشح انسولین ایجاد می شود.

مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتر قهوه می نوشند در مقایسه با سایرین 23 تا 50 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.

بر اساس یک بررسی بزرگ از 18 مطالعه که درمجموع روی 457922 نفر انجام شد، هر فنجان قهوه در روز با 7 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود.

از شما در برابر آلزایمر و زوال عقل محافظت می کند

بیماری آلزایمر این شایع ترین بیماری تخریب کننده عصبی و عامل اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. این عارضه معمولاً افراد بالای 65 سال را تحت تاثیر قرار می دهد و هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد.

چندین مطالعه نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه نسبت به سایر افراد 65 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

بنابراین، اگر می خواهید از آلزایمر و وضعیت ناگوار زوال عقل در دوران پیری جلوگیری کنید، از خواص قهوه غافل نشوید و آن را در طول روز بنوشید.

ممکن است خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش دهد

پارکینسون بعد از آلزایمر دومین بیماری شایع عصبی در جهان است و متاسفانه درمان قطعی و شناخته شده ای برای آن وجود ندارد. با این حال، برخی از خواص قهوه، به ویژه کافئین، ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را به میزان قابل توجهی کاهش دهد (بین 32 تا 60 درصد). البته به نظر می رسد این تاثیر تنها به دلیل وجود کافئین در این نوشیدنی باشد.

به محافظت از کبد کمک می کند

یکی دیگر از خواص قهوه مربوط به محافظت از اندام مهم و حیاتی یعنی کبد است. کبد صدها عملکرد مهم در بدن شما انجام می دهد و بسیاری از بیماری ها مانند هپاتیت و کبد چرب می توانند سلامت آن را تهدید کنند.

اگر می خواهید کبد خود را سالم نگه دارید، حداقل 4 فنجان قهوه در روز بنوشید. این باعث می شود 80 درصد کمتر در معرض بیماری های خطرناک کبدی قرار بگیرید سیروز قرار داده شود

می تواند با افسردگی مبارزه کند

افسردگی این یک اختلال روانی جدی است که کیفیت زندگی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. جالب است بدانید که نوشیدن قهوه می تواند با بهبود خلق و خوی شما به مبارزه با افسردگی کمک کند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ منتشر شد، زنانی که ۴ فنجان قهوه یا بیشتر در روز می‌نوشیدند، ۲۰ درصد کمتر در معرض ابتلا به افسردگی بودند.

مطالعه ای روی 208424 نفر نشان داد که خطر خودکشی در افرادی که روزانه چهار لیوان یا بیشتر می نوشند، 53 درصد کمتر است.

خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش می دهد

یکی از خواص فجوها کاهش خطر ابتلا به سرطان است. به نظر می رسد این نوشیدنی از شما در برابر سرطان روده بزرگ و کبد محافظت می کند.

مطالعات نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند نسبت به سایر افراد 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند. به طور مشابه، افرادی که 4 یا 5 فنجان قهوه در روز می نوشند، 15 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

تاثیری بر بیماری قلبی ندارد

اغلب ادعا می شود که قهوه باعث افزایش فشار خون می شود! بله همینطور است؛ اما فقط 3 درجه که می توان نادیده گرفت. علاوه بر این، افرادی که به طور منظم قهوه مصرف می کنند، این اثر را از بین می برند.

هیچ تحقیق یا مطالعه ای نتوانسته است تاثیر منفی قهوه در افزایش بیماری های قلبی را ثابت کند. اما افرادی که مستعد فشار خون بالا هستند باید در مصرف این نوشیدنی احتیاط کنند.

علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان می دهد که افرادی که قهوه می نوشند 20 درصد کمتر از دیگران در معرض سکته مغزی هستند.

به افزایش امید به زندگی کمک می کند

با توجه به اینکه نوشیدن قهوه شما را در برابر بسیاری از بیماری ها مقاوم می کند، منطقی است که این نوشیدنی به شما کمک کند عمر طولانی تری داشته باشید.

در دو مطالعه بسیار بزرگ، نوشیدن قهوه با 20 درصد کاهش خطر مرگ در مردان و 26 درصد کاهش خطر مرگ در زنان بالای 18 تا 24 سال مرتبط بود.

این تأثیر به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دیده می شود. یک مطالعه نشان می دهد که خواص قهوه باعث می شود افراد دیابتی 30 درصد کمتر در معرض مرگ قرار گیرند.

آیا نوشیدن قهوه عوارضی دارد؟

نوشیدن قهوه علاوه بر فواید بی شماری که برای سلامتی دارد، می تواند معایب و عوارضی نیز داشته باشد. به عنوان مثال، اگر قهوه از دانه های سوخته یا بی کیفیت تهیه شود، می تواند باعث بیماری های مختلفی شود.

سردرد این تنها یکی از عوارض مصرف قهوه بی کیفیت و ناخالص است. بنابراین اگر به نوشیدن قهوه عادت دارید سعی کنید از محصولات باکیفیت و خالص استفاده کنید.

جالب است بدانید که نوشیدن 23 لیتر قهوه (80 تا 100 فنجان) پشت سر هم می تواند شما را بکشد! زیرا سطح کافئین را به 10 تا 13 گرم افزایش خواهد داد. با این حال، قبل از رسیدن به آن سطح، قطعا آن را بالا می اندازید! حتی نوشیدن 23 لیتر آب هم کشنده است.

نوشیدن بیش از حد قهوه باعث بی خوابی و اضطراب می شود. مقدار توصیه شده کافئین برای یک شب 400 میلی گرم است که با نوشیدن 4 فنجان قهوه تامین می شود. بنابراین سعی کنید مصرف خود را به 4 فنجان در روز محدود کنید.

پیام مهمدر دوران بارداری، در طول روز، بیش از یک فنجان قهوه مصرف نکنید. زیرا در غیر این صورت کافئین به جنین می رسد و باعث ایجاد حساسیت به کافئین در آن می شود.

مصرف قهوه در کودکان 5 تا 7 ساله می تواند باعث شب ادراری شود. بنابراین تا حد امکان سعی کنید این نوشیدنی را از کودکان دور نگه دارید یا نوشیدن قهوه را کاملاً کنترل کنید.

آخرین کلمه

قهوه بعد از آب دومین نوشیدنی محبوب در جهان است. خوشبختانه این نوشیدنی می تواند فواید زیادی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد. پس از امتحان کردن و پیوستن به دوستداران قهوه نترسید.

در این مقاله 12 خاصیت قهوه را بررسی کردیم. اگر همچنان سوال یا ابهامی در این زمینه دارید فراموش نکنید که در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا در اسرع وقت به شما پاسخ دهیم.