برای سفر از اصفهان به مشهد، قطار بهتر است یا هواپیما؟


هرساله تعداد زیادی از مردم اصفهان، مانند مردم سایر استان‌ها، برای زیارت امام رضا (ع)، به استان خراسان رضوی و شهر مقدس مشهد سفر می‌کنند. برای سفر به مشهد روش‌های گوناگونی وجود دارد. سفر با هواپیما و قطار، دو مورد از پرطرفدارترین روش‌های سفر محسوب می‌شوند. اگر ساکن اصفهان هستید و قصد سفر به مشهد را دارید، اما در تصمیم‌گیری برای خرید بلیط هواپیما یا خرید بلیط قطار اصفهان مشهد دچار تردید شده‌اید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب، قصد داریم ویژگی‌های سفر با هواپیما و قطار را باهم مقایسه ‌کرده و موردبررسی قرار دهیم تا تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر باشد.

سفر از اصفهان به مشهد با قطار چه ویژگی‌هایی دارد؟‌

برای اصفهانی‌هایی که از وقت کافی برای سفر به مشهد برخوردار هستند، خرید بلیط قطار اصفهان مشهد، مناسب‌ترین گزینه است. بین ایستگاه راه‌آهن اصفهان تا ایستگاه راه‌آهن مشهد، حدود 1484 کیلومتر، فاصله وجود دارد و طی کردن این مسیر ریلی با قطار، 18 ساعت طول می‌کشد. سفر با قطار مقرون به‌صرفه‌ترین و امن‌‌ترین روش مسافرت به شمار می‌رود و دارای ویژگی‌های متعددی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مناسب بودن قیمت بلیط قطار

یکی از ویژگی‌های سفر با قطار از اصفهان به مقصد مشهد، مناسب بودن قیمت بلیط قطار است. بلیط قطار همواره نسبت به بلیط هواپیما، قیمت ارزان‌تری دارد. برای کسانی که می‌خواهند در هزینه‌های سفر خود صرفه‌جویی کنند، خرید بلیط قطار، اقدام بسیار هوشمندانه‌ای است‌.

بی‌خطر بودن و امنیت بالای قطار

سفر در مسیر ریلی نسبت به تمام روش‌های سفر مانند، سفر با خودروی شخصی، اتوبوس و هواپیما، امنیت و ایمنی بالاتری دارد. در سفر با قطار، شاهد هیچ‌گونه تصادف‌ و ترافیک‌های سنگین نخواهید بود و بعد از چند ساعت، در امن‌ترین شرایط به مشهد خواهید رسید.

آسایش و لذت بردن از مناظر مسیر

فضای کوپه‌های قطار نسبت به صندلی‌های هواپیما، بزرگ‌تر است و مسافران در آن احساس راحتی دارند. اعضای یک خانواده با رزرو کوپه اختصاصی، می‌توانند اوقات خود را در کنار یکدیگر از اصفهان تا مشهد سپری کنند، تلویزیون تماشا کنند و به استراحت بپردازند. علاوه بر این موارد، می‌توانند از پنجره قطار به مناظر زیبای بیرون نگاه کنند و از تماشای آن‌ها لذت ببرند.

امکان حمل بار به میزان دلخواه

یکی دیگر از ویژگی‌های سفر از اصفهان به مشهد با قطار این است که برخلاف هواپیما، هنگام سفر با قطار، برای مسافران هیچ محدودیتی برای حمل بار وجود ندارد. مسافران می‌توانند هر میزان باری را که می‌خواهند با خود حمل کنند و برای بارهای اضافه هم نیازی به پرداخت هزینه نیست.

نزدیک بودن ایستگاه راه‌آهن اصفهان

فاصله ایستگاه راه‌آهن اصفهان تا مرکز این شهر، یعنی میدان نقش‌جهان، 22 کیلومتر است. مسافرانی که راهی مشهد هستند، در عرض سی دقیقه و به‌راحتی خود را با تاکسی از مرکز شهر به ایستگاه راه‌آهن می‌رسانند. به‌طورکلی، اکثر ایستگاه‌های راه‌آهن با‌ مرکز شهرها فاصله کمی دارند، این در حالی است که فرودگاه‌ها را کمی دورتر از شهر می‌سازند تا آلودگی صوتی ناشی از فرود و پرواز هواپیما، ساکنان مناطق مسکونی را آزار ندهد. فرودگاه بین‌المللی اصفهان نیز از این قاعده مستثنا نیست و در فاصله سی کیلومتری این شهر احداث‌شده است.

عدم تأخیر در سفر با قطار

تمام قطارها معمولاً در همان ساعتی که از قبل مشخص‌شده است، حرکت خود را به سمت مقصد آغاز می‌کنند و هیچ تأخیری ندارند. درصورتی‌که برای سفر از اصفهان به مشهد قطار را انتخاب کرده‌اید، فقط باید 20 دقیقه قبل از حرکت قطار، در ایستگاه راه‌آهن حاضر شوید. در سفر با هواپیما به دلیل شرایط جوی و تغییرات آب‌وهوا، پروازها اغلب با تأخیر انجام می‌شوند. علاوه بر این، مراحل قبل از پرواز در فرودگاه، سخت‌تر و پیچیده‌تر از ایستگاه راه‌آهن است و مسافران حتماً باید از گیت عبور کرده و چمدان آن‌ها بررسی شود؛ اما هنگام سوارشدن به قطار، چمدان هیچ‌یک از مسافران بررسی نمی‌شود.

تنها ایرادی که می‌توان از سفر با قطار گرفت، ایجاد سروصدا در کوپه‌های قطارهای قدیمی و پایین بودن سرعت آن نسبت به هواپیما است. این مشکلات را می‌توان با رزرو بلیط قطارهای جدید پنج‌ستاره و سریع‌السیر، تا حدود زیادی حل کرد. میزان صدا در واگن قطارهای جدید، به‌مراتب کمتر از قطارهای قدیمی است.

آشنایی با ویژگی‌های سفر از اصفهان به تهران با هواپیما

از مهم‌ترین ویژگی‌های سفر با هواپیما می‌توان مواردی مانند، راحتی در سفر،‌ هزینه بالای خرید بلیط هواپیما، محدودیت حمل بار و سرعت بالای آن را نام برد. بین فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان تا فرودگاه هاشمی نژاد مشهد، 833 کیلومتر فاصله وجود دارد و طی کردن آن با هواپیما، 90 دقیقه به طول می‌انجامد. به‌طورکلی، سفر با هواپیما به‌عنوان راحت‌ترین روش سفر شناخته می‌شود و برای افرادی که وقت کافی ندارند و می‌خواهند سریع به مقصد برسند، گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود. البته این نوع سفر معایبی نیز دارد. مهم‌ترین معایب سفر با هواپیما عبارت‌اند از، افزایش قیمت بلیط هواپیما اصفهان مشهد در سال‌های اخیر، دریافت هزینه بار اضافی برای بارهای بیشتر از 30 کیلو، تأخیر در پروازها، امنیت کمتر نسبت به قطار و معطل شدن در فرودگاه اصفهان برای عبور از گیت‌های بازرسی و بررسی چمدا‌ن‌ها.

خرید بلیط هواپیما و بلیط قطار اصفهان مشهد از فلای تودی

در این مطلب، به این موضوع پرداختیم که برای سفر از اصفهان به مشهد، قطار بهتر است یا هواپیما؟‌ در پاسخ به این سوال، نمی‌توان جواب مشخصی داد که کدام روش بهتر است؛ اما مسافران با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند، میزان بودجه، وقت و روحیات خود، می‌توانند بهترین تصمیم را بگیرند. هر دو روش، دارای مزایا و معایبی هستند که در مورد آن‌ها صحبت کردیم. تصمیم نهایی بر عهده خود شماست.

بعد از انتخاب قطار یا هواپیما، برای خرید بلیط قطار اصفهان مشهد و یا بلیط هواپیما، می‌توانید به وب‌سایت “فلای تودی” مراجعه کنید. این وب‌سایت معتبر، بهترین خدمات گردشگری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین مزایای خرید آنلاین انواع بلیط و رزرو هتل از طریق وب‌سایت فلای تودی، می‌توان به مواردی همچون، خرید انواع بلیط با پایین‌ترین قیمت، امکان رزرو آنلاین هتل‌های مشهد همزمان با خرید بلیط هواپیما یا قطار، امکان استرداد آنلاین بلیط‌ و هتل، پشتیبانی شبانه‌روزی، بررسی لحظه‌ای قیمت‌ها و… اشاره کرد‌.