برای کمپرسور اسکرو از چه نوع درایری استفاده کنیم


کمپرسور اسکرو یکی از انواع کمپرسورهای هوا است که در ظرفیت‌های بزرگ برای تولید هوای فشرده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از نوع جابه‌جایی مثبت بوده و به همین دلیل شباهت‌هایی با کمپرسورهای پیستونی و سانتریفیوژ دارد. اگر شما هم به‌دنبال اطلاعاتی در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

بهترین درایر برای کمپرسور اسکرو

کمپرسور اسکرو به‌دلیل پیوسته‌بودن جریان هوا در این کمپرسور، برای تحت‌ فشار قراردادن هوای فشرده و گاز مبرد در سیستم‌های سرمایشی استفاده می‌شود و یکی از دغدغه‌های اصلی انتخاب درایر، برای این تجهیز است.

هر کمپرسور اسکرو برای حفظ عملکرد و عمر مفید خود، نیاز به یک درایر یا خشک‌کن دارد. این نیاز به‌دلیل این بوده که هوای خروجی از کمپرسور شامل مقدار قابل ‌توجهی رطوبت، روغن و دیگر ذرات موجود است.

درایرها به‌منظور حذف رطوبت، روغن و ذرات معلق در هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا هوای خروجی به‌صورت خشک و تمیزی به مصرف‌کننده‌ها تحویل داده شود. درایرها در انواع مختلفی مانند درایر تبریدی و جذبی عرضه می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند.

برای انتخاب بهترین درایر برای کمپرسور اسکرو باید از تفاوت‌های این 2 درایر اطلاعات داشت و یکی از آن‌ها را برگزید. درایر تبریدی یا سردکننده یکی از انواع درایرهایی است که با استفاده از یک سیستم تبرید، رطوبت و روغن را از هوا حذف می‌کند.

این درایر با استفاده از یک سیستم یخچالی که شامل کمپرسور، مبدل حرارتی و مبدل‌های دیگر است، هوا را خشک و تمیز می‌کند. درایر تبریدی برای کمپرسورهایی که در محیط‌هایی با دما و رطوبت بالا قرار دارند، مناسب است.

درایر جذبی یا خشک‌کننده، با استفاده از یک ماده جاذب مانند سیلیکا‌ژل یا زئولیت، رطوبت و روغن را از هوا جذب و حذف می‌کند. این درایر جذبی به‌صورت متناوب بین 2 بخش فعال و غیرفعال تغییر می‌کند.

بخش فعال در زمان جذب رطوبت، هوا را از رطوبت خالص کرده و بخش غیرفعال در زمان بازیابی، ذرات رطوبت را از خود آزاد می‌کند. این درایر برای استفاده در محیط‌هایی با فشار بالا و کاربردهای صنعتی مناسب است.

تفاوت‌های درایر تبریدی و جذبی

از درایرها به‌منظور حذف رطوبت، روغن و ذرات موجود در هوا استفاده شده که در 2 نوع درایر تبریدی و درایر جذبی وجود دارند. درایر تبریدی و درایر جذبی 2 فناوری متفاوت در سیستم‌های تهویه ‌مطبوع هستند. در ادامه به تفاوت‌های این 2 نوع درایر می‌پردازیم:

تفاوت در نقطه شبنم

اصلی‌ترین تفاوت بین این 2 درایر در نقطه شبنم است. نقطه شبنم یاdew point ، نقطه‌ای بوده که در آن رطوبت هوا به‌قدری بالا است که می‌تواند به‌صورت شبنم یا قطرات آب تبخیر شود. درایر تبریدی با نقطه شبنم پایین‌تری عمل کرده و هوای خشک‌تری تولید می‌کند.

در مقابل، درایر جذبی با نقطه شبنم بالاتری عمل کرده و هوای با رطوبت بیشتری تولید می‌کند. عملکرد هر کدام از این درایرها بستگی به نوع کاربرد و شرایط محیطی دارد. در ادامه نقطه شبنم هر کدام از این درایر را بیان کردیم:

  • درایر جذبی کلاس ۱: منفی 70درجه سانتی‌گراد
  • درایر جذبی کلاس 2: منفی 40درجه سانتی‌گراد
  • درایر جذبی کلاس 3: منفی 20درجه سانتی‌گراد
  • درایر تبریدی: مثبت 3درجه سانتی‌گراد

تفاوت از نظر قیمت

درایرهای تبریدی و جذبی 2 نوع تجهیزات تهویه ‌مطبوع هستند که برای خشک‌کردن هوا در کمپرسور اسکرو استفاده می‌شوند. قیمت این 2 نوع درایرها به‌طور کلی متفاوت است. درایرهای جذبی به‌دلیل کیفیت بالا و توانایی خشک‌کردن مؤثرتر، قیمت بالاتری نسبت به درایرهای تبریدی دارند اما در ایران، این اختلاف قیمت تقریباً یکسان است.

برخی از درایرهای جذبی ساخته شده در ایران، مهندسی‌سازی نیستند و به‌صورت چشمی ساخته می‌شوند. این نوع درایرها قیمت پایینی دارند اما کارایی آن‌ها مشخص نیست.

درایرهای جذبی مهندسی‌سازی هم وجود دارند که مطابق استاندارد ساخته شده‌اند و بیشترین میزان خشک‌کردن هوا را داشته و قیمتی تقریباً برابر با درایرهای تبریدی دارند. در ایران، به‌دلیل مشکلات گمرکی و دلالی، قیمت درایرهای تبریدی بیشتر از ارزش آن‌ها است.

تفاوت ابعاد

مقایسه ابعادی درایر تبریدی و جذبی نشان می‌دهد که نوع تبریدی، به‌طور کلی از جذبی جمع‌وجورتر و کوچک‌تر است. برای اکثر درایرهای تبریدی، فضای یک‌ در یک متر کافی بوده و از طرف دیگر، درایرهای جذبی بسته به سایزهایی که دارا هستند، ابعاد متفاوتی دارند و به‌طور متوسط 2 برابر نوع تبریدی هستند.

تفاوت در هزینه نگهداری

در مقایسه هزینه نگهداری درایر تبریدی و جذبی، نوع جذبی نیاز به هزینه اضافی برای تعویض مواد جاذب دارد. علاوه‌بر هزینه تعویض میکرو فیلترها که در هر 2 نوع درایر وجود دارد، در درایر جذبی باید همچنین هزینه تعویض مواد جاذب مانند آلومینا اکتیو یا مولکولارسیو را نیز در نظر بگیریم که باید هر 5 تا 8 سال یک‌بار انجام شود. با این‌ حال، با استفاده از میکرو فیلترهای باکیفیت بهتر، عمر مواد جاذب نیز می‌تواند بیشتر شود.

خرید درایر برای کمپرسور اسکرو از فروشگاه کمپرسورسازان

درایر یکی از قطعات مهم و حیاتی در کمپرسور اسکرو است که در فرایند فشرده‌سازی هوا نقش مهمی دارد. این قطعه از طریق چرخش خود، هوای ورودی را فشرده می‌کند و فشار مورد نیاز را برای انجام عملیات مورد استفاده می‌رساند.

باتوجه به اهمیت درایر در کمپرسورهای اسکرو، انتخاب و خرید آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. فروشگاه کمپرسورسازان یکی از معتبرترین و معروف‌ترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش قطعات کمپرسورهای صنعتی است که انواع درایرهای باکیفیت و مطابق با استانداردهای بین‌المللی را ارائه می‌دهد.

این فروشگاه با داشتن تیم متخصص و مجربی در زمینه کمپرسورها، توانسته رضایت مشتریان خود را به‌دست آورد و به یکی از مراجع همیشگی برای خرید قطعات کمپرسور تبدیل شود. خرید درایر برای کمپرسور اسکرو از فروشگاه کمپرسورسازان، بهترین گزینه است تا بتوانید از کیفیت و عملکرد بهتری برخوردار شوید.

جمع‌بندی

کمپرسور اسکرو هوا یکی از انواع کمپرسورهای هوا است که برای تولید هوای فشرده استفاده می‌شود. از درایرها به‌منظور حذف رطوبت، روغن و ذرات موجود در هوا استفاده شده که در انواع مختلفی مانند درایر تبریدی و درایر جذبی عرضه می‌شوند. در این مطلب با تفاوت‌های این 2 نوع درایر آشنا شدید. حال براساس نیاز خود می‌توانید با مشاوره تیم کمپرسورسازان، اقدام به خرید کنید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر