بررسی مفاد قانون جدید دولت کانادا در مورد ایرانیان


در 8 بهمن ماه سال جاری خبر جدیدی در خصوص اقامت و مهاجرت به کانادا برای متقاضیان ایرانی منتشر شد. بر اساس این خبر، دارندگان ویزای توریستی طبق شرایط اعلام شده از سوی اداره مهاجرت کانادا، اجازه اقامت و کار در کانادا را خواهند داشت. اگرچه قانون جدید کانادا برای ایرانیان برای سهولت در اخذ ویزا و مهاجرت به این کشور وضع شده است، اما اخبار جنجالی که این روزها در این مورد منتشر شده است، تصور نادرستی را برای بسیاری از متقاضیان مهاجرت به کانادا ایجاد کرده است. در این مقاله که زیر نظر مشاوران مهاجرتی کانادا نوشته شده است به سوالات و ابهامات رایج در مورد این قانون می پردازیم.

قانون جدید کانادا برای ایرانیان

تسهیلات جدید دولت کانادا برای ایرانیان در رابطه با افرادی که با یکی از انواع ویزای تحصیلی موقت، ویزای توریستی و … در کانادا حضور دارند ایجاد شده است. و می خواهند ویزای خود را به ویزای کاری تبدیل کنند. قانون مذکور از اول مارس 2023 آغاز شده و تا 28 فوریه 2024 ادامه خواهد داشت و ظاهراً این قانون تأثیری بر رسیدگی به پرونده های ایرانیان در اداره مهاجرت کانادا و این ادعا که بر اساس این قانون روند صدور ویزا آسان شده است. برای ایرانیان خارج از کانادا اساسا نادرست است. در واقع قانون جدید کانادا روند تبدیل ویزای توریستی و تحصیلی به ویزای کاری را برای ایرانیان آسان کرده است. با این داده ها می توانید با ویزای توریستی به کانادا سفر کنید و پس از ورود به کانادا ویزای توریستی را با توجه به شرایط اعلام شده به ویزای تحصیلی یا کاری (open work permit) تبدیل کنید.

شرایط قانون جدید مهاجرت کانادا چیست؟

اگر در کانادا هستید و اقامت موقت در این کشور دارید، می توانید بدون پرداخت هزینه ویزای توریستی را به ویزای کاری یا تحصیلی تبدیل کنید. اگر یکی از اعضای خانواده شما برای بازدید از کانادا آمده است یا با ویزای توریستی به این کشور رفته اید، امکان تبدیل ویزای توریستی کانادا به ویزای تحصیلی و ویزای کار کانادا وجود دارد. برای استفاده از این فرصت باید قبل از سال 2024 وارد کانادا شوید، بهتر است از قبل در مورد انواع ویزا تحقیق کنید و شرکت ها و دانشگاه های مورد علاقه خود را بیابید.

همچنین در شرایط جدید تسهیلاتی برای تمدید ویزای توریستی کانادا در نظر گرفته شده و افرادی که در کانادا هستند می توانند با هزینه و سختگیری کمتری ویزای خود را تمدید کنند. همچنین در صورتی که اعتبار ویزای توریستی شما تا زمان مشخص شدن نتیجه تمدید ویزا توسط دولت به پایان رسیده باشد، اقامت شما در کانادا قانونی تلقی می شود و با هیچ مشکل و جریمه ای مواجه نخواهید شد.

تبدیل رایگان ویزای توریستی به ویزای تحصیلی و کاری

با اجرای قوانین حمایتی جدید کانادا، ایرانیانی که قصد تمدید اقامت خود را دارند، نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارند. طبق اعلام اداره مهاجرت و شهروندی کانادا، از مارس 2023، پرونده های ایرانیان با دقت و توجه بیشتری رسیدگی می شود. به عبارتی اگر افسر هستید می توانید خیلی زود به کشور رویاهای خود بروید و ویزا بگیرید. اداره مهاجرت کانادا با معرفی قانون جدید ویزای توریستی کانادا، فرصت بی نظیری را برای تمامی ایرانیان فراهم کرده است. با هر زمینه تحصیلی و سابقه کاری می توانید ویزای توریستی دریافت کنید و سپس ویزای خود را به ویزای تحصیلی یا ویزای کار در کانادا تبدیل کنید. همچنین اگر اقوام شما در کانادا زندگی می کنند، روند ویزا راحت تر و سریعتر خواهد بود.

جزئیات قوانین کانادا برای حمایت از ایرانیان

دامنه اقداماتی که اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) برای حمایت از ایرانیان ارائه می دهد به شرح زیر است:

o ساده سازی روند تمدید ویزای توریستی، تحصیلی و کاری برای افرادی که در حال حاضر در کانادا هستند.

o تسریع در رسیدگی به درخواست های ایرانیان در کانادا

معرفی راه حل جدید برای صدور مجوز کار آزاد برای ایرانیانی که در حال حاضر در کانادا هستند.

o حذف گذرنامه و هزینه های PRTD برای ساکنان دائم ایرانی و همچنین شهروندانی که خارج از کانادا بوده اند اما قصد ورود به کانادا را دارند. اگر شما هم جزو این افراد هستید می توانید برای این کار به نزدیک ترین سفارت کانادا مراجعه کنید. اگر درخواست شما فوری باشد، مجوز سفر یا سند سفر برای شما صادر می شود و می توانید با این مجوز وارد کانادا شوید.

o حذف هزینه درخواست (هزینه سازمان مهاجرت) برای تعدادی از برنامه ها در کانادا برای ایرانیان

سوالات متداول درباره قانون جدید ایران در کانادا

آیا افرادی که اخیرا ویزای توریستی کانادا دریافت کرده اند مشمول این قانون می شوند؟

بله افرادی که به تازگی ویزای توریستی کانادا را دریافت کرده اند می توانند پس از ورود به کانادا طبق پروسه اعلام شده از سوی اداره مهاجرت کانادا ویزای توریستی خود را به ویزای کاری تبدیل کنند.

مدت اعتبار ویزای کاری که طبق قانون جدید کانادا به ایرانیان اعطا می شود چقدر است؟

در حال حاضر دقیقا مشخص نیست، اما احتمالا 2-3 سال است.

آیا پس از اخذ ویزای کار می توانم برای همسر و فرزندانم برای ویزا اقدام کنم؟

بله، اما ما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از هر کاری شروع کنید.

مدت زمان تبدیل ویزای موقت کانادا به ویزای کاری چقدر است؟

تاکنون چارچوب زمانی مشخصی تعیین نشده است. اما قطعا در اولین فرصت به پرونده ها رسیدگی خواهد شد.

آیا پس از اخذ مجوز کار امکان سفر به ایران وجود دارد؟

شما می توانید تا پایان اعتبار Open Work Permit به راحتی به ایران سفر کنید.

آتلانتیک 724، مشاور مورد اعتماد شما

در این مقاله سعی کرده ایم به طور شفاف درباره موضوع داغ این روزها یعنی قانون جدید کانادا برای ایرانیان صحبت کنیم و ابهاماتی که متقاضیان مهاجرت کانادا با آن مواجه هستند را روشن کنیم. اگر متقاضی ویزای توریستی کانادا هستید می توانید از تجربیات مشاوران آتلانتیک 724 بهره مند شوید مشاورین ما در ایران و کانادا آماده خدمت رسانی به شما هستند. کافی است به صفحه قانون جدید کانادا برای ایرانیان بروید و فرم درخواست را پر کنید.