بهترین درمان برای اسکار آکنه چیست؟


جوش های فعال به اندازه کافی آزاردهنده هستند، اما جای آکنه می تواند ناامید کننده باشد و ظاهر شما را خراب کند.

قبل از شروع درمان، ابتدا باید یک بار برای همیشه از شر هر گونه آکنه خلاص شوید، زیرا جوش های جدید می توانند منجر به زخم های جدید آکنه شوند. اما آیا جای جوش کاملا قابل درمان است؟ بهترین درمان برای اسکار آکنه چیست؟

جای جوش

اسکار زمانی ایجاد می شود که یک جوش به عمق پوست نفوذ کند و به بافت های زیرین آسیب برساند. قبل از اینکه بخواهید زخم های خود را درمان کنید، مهم است که بدانید آنها چیست. هر نوع به درمان پاسخ متفاوتی می دهد و برخی از درمان ها برای انواع خاصی بهتر از سایرین هستند.

علاوه بر این، رنگ پوست شما نیز می تواند عامل تعیین کننده ای در درمان باشد. به عنوان مثال، لیزرهای پوست عمیق‌تر برای پوست‌های تیره‌تر توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال ایجاد جای زخم و رنگدانه بیشتر است. اکثر پوست های تیره قبل از انجام روش هایی مانند میکرونیدلینگ، لایه برداری و لیزر با هیدروکینون 4 درصد (کرم سفید کننده) از قبل درمان می شوند.

مشاوره 24 ساعته در کلینیک زیبایی ماه زر:

121911002555

1912773007790

درمان جای جوش و جای آکنه

انواع اسکار آکنه

1- اسکارهای آتروفیک: اسکارهای آتروفیک بیشتر روی صورت قابل مشاهده است. این اسکار در زیر پوست اطراف قرار می گیرد. هنگامی که زخم بهبود می یابد، کلاژن کافی تولید نمی شود. سه نوع اسکار آتروفیک وجود دارد:

  • واگن: اینها علائم U شکل عریض با لبه های تیز هستند. آنها می توانند کم عمق یا عمیق باشند. هرچه سطح آنها کم عمق تر باشد، بهتر به روش های لایه برداری پوست پاسخ می دهند. میکرودرم ابریژن و لایه برداری ملایم تقریباً برای همه انواع پوست عالی است. اما لایه برداری با لیزر باید با احتیاط انجام شود، زیرا جای زخم و تغییرات رنگدانه در پوست های تیره تر، مانند پیگمانتاسیون پس از التهاب، شایع تر است. بهتر است قبل از شروع این درمان ها، پوست های تیره تر را با هیدروکینون 4 درصد حداقل به مدت 4 تا 6 هفته پیش درمان کنید.
  • لکه یخ: این اسکارها باریک و V شکل هستند که می توانند به عمق پوست بروند. آنها می توانند مانند سوراخ های کوچک گرد یا بیضی مانند زخم های آبله مرغان به نظر برسند. اینها سخت ترین اسکارها برای درمان هستند زیرا می توانند بسیار زیر سطح پوست گسترش یابند.

2- جای جوش های هیپرتروفیک یا برجسته: این اسکارها بیشتر در اثر آکنه روی سینه و پشت ایجاد می شوند. آنها از سطح پوست اطراف بلند می شوند و در اثر کلاژن اضافی در طول بهبودی ایجاد می شوند. تغییر رنگی که پس از برداشتن آنها باقی می ماند جای زخم نیست. لکه های بنفش، قرمز یا قهوه ای در عرض چند ماه خود به خود ناپدید می شوند.

مواد مناسب برای از بین بردن جای جوش

آلفا هیدروکسی اسیدها: آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) اغلب در محصولاتی که برای درمان آکنه ساخته می شوند یافت می شوند زیرا به حذف پوست مرده و جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک می کنند. AHA ها همچنین می توانند به کمتر دیده شدن اسکار آکنه کمک کنند. اسید ملایم لایه بیرونی پوست را لایه برداری می کند تا به رفع تغییر رنگ و زبری کمک کند. این ماده برای انواع جوشکاری استفاده می شود.

لایه‌بردارها، سرم‌ها و مرهم‌های اسید لاکتیک بی‌شماری وجود دارد، اما به لطف اسید لاکتیک طبیعی، می‌توانید از سرکه سیب رقیق شده به عنوان یک تونر یا درمان لکه‌ها استفاده کنید. اما سس سیب، مانند سایر داروهای خانگی، به طور بالقوه برای پوست های حساس خشن است.

اگر پوست حساس باشد و از محصول استفاده شود، پتانسیل التهاب و تحریک وجود دارد که می تواند منجر به هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شود.

روش های درمانی مناسب برای از بین بردن جای جوش

درم ابریژن: درم ابریژن یکی از موثرترین و رایج ترین روش های درمان اسکارهای صورت است. اگرچه از همان اصل کلی کیت های میکرودرم ابریژن استفاده می کند که می توانید در خانه انجام دهید، متخصصان پوست از ابزارهایی برای لایه برداری عمیق تر لایه بالایی پوست استفاده می کنند.

این روش برای علائمی که نزدیک به سطح هستند، مانند علائم کم عمق واگن یا علائم غلتشی، بهترین است. اما برای اسکارهای عمیق تر، نتایج خوبی نمی دهد.

لایه برداری با لیزر: مانند لایه برداری شیمیایی و درم ابریژن، لایه برداری با لیزر لایه بالایی پوست را از بین می برد. این درمان معمولاً نسبت به سایر درمان های ترمیمی زمان بهبودی سریع تری دارد.

اما باید آن ناحیه را با بانداژ بپوشانید تا زمانی که به طور کامل بهبود یابد. لیزر و سایر نوردرمانی ها می توانند به طور ایمن و موثر اسکارهای برجسته را درمان کنند. درمان با لیزر رنگی پالسی (PDL) می‌تواند به کاهش خارش و درد، کاهش تغییر رنگ و صاف کردن زخم‌های برجسته کمک کند. برای افرادی که پوست روشن‌تری دارند، نور پالسی شدید (IPL) نیز ممکن است یک گزینه درمانی باشد.

یکی از موارد لیزر درمانی آکنه و جای جوش، لیزر کوترا برای از بین بردن اسکار آکنه کلینیک دکتر تاتو زیر نظر کلینیک ماه زر می باشد.

تلفن تماس با کلینیک 91002555 121
آدرس درمانگاه: تهران، بلوار دریا، بین شفاک و مطهری جنوبی، ساختمان ساحل، پلاک 104، بلوک 2

فیلرها: متخصصان پوست از فیلرها برای پر کردن جای آکنه و کمک به صاف کردن پوست استفاده می کنند. پرکننده ها می توانند شامل کلاژن، چربی اتولوگ یا فیلر تجاری باشند. آنها در زیر سطح پوست تزریق می شوند تا به پر کردن و صاف کردن اسکارهای عمیق آتروفیک کمک کنند.

میکرونیدلینگ: این درمان جدید و ابتکاری از یک غلتک سوزنی کوچک دستی یا “قلم” دستی بر روی سطح زخم ها استفاده می کند. سوزن‌ها پوست بی‌حس را سوراخ می‌کنند که با بهبودی پوست کلاژن تولید می‌کند. میکرونیدلینگ به کاهش عمق اسکار آکنه کمک می کند.

درمان های دیگر برای از بین بردن جای جوش

چندین داروی مختلف وجود دارد که می‌توان برای کمک به نرم شدن و صاف کردن اسکارها به جای زخم‌های برجسته تزریق کرد، از جمله کورتیکواستروئیدها و داروهای شیمی‌درمانی فلوئورواوراسیل (5-FU) و اینترفرون‌ها. تزریق ها معمولاً به صورت متوالی و هر چند هفته یکبار انجام می شود.

نتیجه

درمان اسکار آکنه با مشاوره شروع می شود. در طول مشاوره، متخصص پوست پوست شما را معاینه می کند و به جای زخم های شما توجه ویژه ای می کند. بر اساس انواع مختلف آکنه و عمق اسکار ناشی از آکنه، پزشک درمان را آغاز می کند. برخی از درمان ها می توانند جای زخم ها را کمتر نمایان کنند.

برخی دیگر می توانند بافت مواج پوست را از بین ببرند. برای به دست آوردن بهترین نتایج، متخصص پوست شما ممکن است بیش از یک درمان را توصیه کند. کرم های اسکار، ژل ها و پانسمان های سیلیکونی ترکیباتی هستند که برای درمان جای جوش استفاده می شوند.

سلب مسئولیت: ایده آل مگ فقط این متن تبلیغاتی را نمایش می دهد و ویرایشگر مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد