بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق سردسیر و گرمسیری


بهار معمولاً محبوب ترین زمان برای قدم زدن در حیاط و کاشت نهال است. اما این کار را می کند فصل بهار بهترین زمان برای کاشت انواع درختان چه زمانی است؟ بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق سرد و گرم چه زمانی است؟ اینها همه سوالاتی است که در این پست از مجله ایده آل مگ بیشتر به آنها خواهیم پرداخت. با ما بمان.

زمان کاشت نهال با توجه به شرایط آب و هوایی

ساده ترین راه برای پرورش درختان سالم پر از میوه و البته پر گل، انتخاب گیاهان مناسب با آب و هوای منطقه است. بدون شک نهال برخی از درختان در منطقه خاصی متولد شده اند و در این مورد باید نکات زیادی را در نظر گرفت.

کاشت گیاه، قلمه زدن و انتخاب نهالهای مناسب و پرمحصول نیاز به اطلاعات وسیعی دارد. برای این منظور بهتر است قبل از انتخاب نوع نهال به چند سوال پاسخ دهید. پاسخ به این سوالات می تواند دیدگاه شما را گسترش دهد.

  • آب و هوای منطقه ای که در آن زندگی می کنید چگونه است؟
  • حداقل دما در شب چقدر است؟
  • میانگین رطوبت هوا در تابستان چقدر است؟

اصطلاح سرما برای توصیف تعداد ساعاتی که یک درخت برای میوه دادن نیاز دارد استفاده می شود که در آن دما باید کمتر از هفت درجه سانتیگراد باشد. همه انواع نهال درختان کم سرما برای آب و هوای معتدل گرم (از جمله مناطق نیمه گرمسیری) مناسب هستند، زیرا درختان در دمای کمتر از هفت درجه سانتیگراد به مدت 150 تا 200 ساعت در سال میوه می دهند. درختان سردسیری به بیش از 600 ساعت دمای زیر هفت درجه سانتیگراد نیاز دارند.

بهترین زمان برای کاشت درخت در مناطق سردسیر

بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق سردسیر نسبتاً کوتاه است. تا زمانی که زمین گرم نشود، نمی توانید نهال بکارید. از سوی دیگر، تنها چند ماه تا یخ زدن دوباره زمین باقی مانده است. در این مناطق، اوایل بهار که برف ها آب می شوند، بهترین زمان برای کاشت نهال است.

فصل پاییز ممکن است کمی دیر باشد، زیرا نهال درختان مقاومت زیادی در برابر سرما ندارند. یخ زدن می تواند به ریشه ها آسیب برساند. این مشکل در جذب رطوبت مورد نیاز نهال ها اختلال ایجاد می کند.

بهترین فصل و زمان برای کاشت انواع درختان در مناطق گرمسیری

باید گفت بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق گرمسیری فصل پاییز است. با اولین بارش برف، درختان به خواب می روند. در این زمان کربوهیدرات یا قند تولید شده در درخت به جای استفاده در فرآیند تولید برگ، برای رشد ریشه استفاده می شود.

زمستان های معتدل به درختان زمان کافی برای رشد می دهد تا سیستم ریشه ای برای زنده ماندن در تابستان های گرم ایجاد کنند. اطمینان حاصل کنید که نهال درختان جوان در زمستان های خشک آب کافی دریافت می کنند.

کاشت و نگهداری انواع درختان در مناطق سردسیری و گرمسیری

همیشه خطر سرمازدگی زودرس قبل از ریشه زدن نهال یا درخت جوان وجود دارد. هنگامی که زمین شروع به سرد شدن و یخ زدن می کند، آب کافی به ریشه ها نمی رسد، بنابراین نهال های تازه کاشته شده پژمرده می شوند و می میرند. بنابراین توصیه می شود تا حد امکان در فصل بهار نهال کاشته شود، در غیر این صورت باید بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق سردسیر در نظر گرفته شود.

شرایط کاشت نهال در تابستان آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست. احتمال پژمردگی و مرگ درخت در این زمان بیشتر است. در تابستان، نهال های کاشته شده دو برابر فعالیت می کنند، به طوری که هم سیستم ریشه آنها تقویت می شود و هم شاخ و برگ بیشتری به آنها اضافه می شود.

این در حالی است که درختان هنگام کاشت نهال در فصل پاییز می توانند تمام انرژی خود را صرف تقویت ریشه کنند. اگر ریشه آنها به اندازه کافی رشد نکند، نهال ها در برابر گرمای تابستان مقاومت نمی کنند.

گل مناسب برای مناطق سردسیر

برای کاشت گل در مناطق سردسیر باید به مقاومت آنها در برابر سرما توجه کرد. برخی از گلهای مناسب برای مناطق سردسیر که البته گلهای یکساله محسوب می شوند عبارتند از:

  • گل همیشه بهار: این گل دارای گلبرگ های سکه ای به رنگ زرد روشن یا طلایی است. با کمی دقت می توانید آن را به خوبی در مناطق سرد نگهداری کنید.
  • بنفش سه رنگ: معمولاً طیف گسترده ای از رنگ ها را اشغال می کند و یکی از گل های سرد دوست به شمار می رود.
  • گل اطلسی: رنگ های متنوعی دارد و در شرایط دمایی مناسب می تواند سالانه باقی بماند.
  • گل کلم تزئینی: گل کلم معمولی اگرچه تک رنگ است، اما می تواند طیفی از سبز، آبی، بنفش، قرمز و کرم داشته باشد و می تواند منظره زیبایی را با گل های دیگر ایجاد کند. مراقب باشید این گیاه خوراکی نیست.
گل کلم تزئینی

  • گل ابر نقره ای: این گیاه که زلف پیر نیز نامیده می شود می تواند پرکننده مناسبی در کنار سایر گل های گلدان باشد. این گل علاوه بر اینکه گیاهی یک ساله در مناطق سردسیر است، حتی با افزایش دمای تابستان نیز می تواند ظاهر زیبای خود را حفظ کند.
  • گل میمون: از جمله گل هایی است که به عنوان پرکننده مناسب در کنار سایر گیاهان گلدان یا باغچه استفاده می شود. گل میمون هوای سرد را در بهار یا پاییز ترجیح می دهد و ممکن است با گرم شدن هوا از گلدهی باز بماند.
  • آلیسوم یا مروارید گل عسلی: با اینکه قد کوتاهی دارد اما از نظر رنگ و عطر بسیار قوی است. از کوچکترین دانه های این گل می توانید هزاران گل در گلدان خود تولید کنید. البته بهتر است به این نکته نیز توجه کنید که گل های شهددار آن نیز گزینه بسیار محبوبی برای زنبورها و پروانه ها هستند. آلیسوم به سرما مقاوم است اما همچنان می تواند در دمای تابستان رشد کند.
  • شمعدان: این گیاهان حتی دمای زیر چهل درجه سانتیگراد را نیز به خوبی تحمل می کنند. از آنجایی که یکی از متنوع ترین گل های یکساله محسوب می شود، می توانید به راحتی آن را در چندین رنگ پرورش دهید.

بهترین درخت میوه برای مناطق سردسیر

در میان گونه های درختی میوه مقاوم در برابر سرمادرختان آلو، سیب و گیلاس وجود دارد. اگرچه مالچ پاشی از آسیب به شاخه ها جلوگیری نمی کند، اما می تواند به محافظت از ریشه ها و تضمین سلامت طولانی مدت درخت کمک کند.

حتی اگر با زمستان شدید و غیرمعمولی روبرو هستید که به شاخه ها و تنه درخت آسیب می زند، این لایه مالچ ممکن است برای نجات ریشه ها و اجازه رشد درخت کافی باشد. درخت سیب یکی از محبوب ترین میوه هایی است که در فصول سرد سال کاشته می شود.

  • سیب: نهال درخت سیب انواع مختلفی دارد. برخی از آنها زودرس هستند که قطعا در مدت زمان کوتاه تری خراب می شوند.

  • هلو: برای جلوگیری از پیچ خوردگی برگ هلو که یکی از بیماری های قارچی درختان هلو است، می توانید آنها را در هوای مرطوب هرس کنید.

  • پرتقال و نارنگی: پرتقال و نارنگی در برابر سرما مقاوم ترند و دمای زیر 20 درجه را تحمل می کنند. انواع کوتوله و تزئینی نیز وجود دارد که می توانید در گلدانی در گوشه اتاق پرورش دهید.

  • انار: انار یکی از درختان میوه ترجیحی برای مناطق نیمه گرمسیری است. این درخت می تواند در آب و هوای خشک نیز زندگی کند.

  • انگور: انگور نیز یکی از انواع درختان مناسب برای مناطق سردسیر است.

  • گیلاس شیرین: گیلاس نیز یکی از انواع درختان مناسب برای کاشت در مناطق سردسیر است. البته باید به این نکته توجه کنید که آلبالو به یخبندان های طولانی حساس است.

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شده است بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق معتدل و گرمسیری، گل های مناسب برای مناطق معتدل و بهترین درختان میوه را به شما معرفی کنیم. آیا تجربه کاشت نهال دارید؟ اگر اطلاعات مفیدی در مورد انتخاب بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیری و گرمسیری دارید، می توانید تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

پاسخ به سوالات متداول

در تابستان چه درختی بکاریم؟

اکثر مردم فکر می کنند که پاییز و زمستان زمان مناسبی برای کاشت نهال است. این اعتماد عمدتا به این دلیل است که ریشه درختان زمان کافی برای خواب دارند و از طرفی ریشه های خود را رشد می دهند تا بتوانند در فصل تابستان از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

اما میوه های زمستانه شامل آن دسته از درختانی است که نهال آنها معمولا در تابستان کاشته می شود. به عنوان مثال درختان خرمالو و زیتون تلخ از این نوع هستند. از درختان زینتی که در فصل تابستان کاشته می شوند می توان به سرو، اقاقیا، بلوط و کاج اشاره کرد.

چه درختی را در پاییز بکاریم؟

در این فصل بهتر است درختانی کاشته شود که آب کافی دریافت کنند و خشکسالی را تحمل نکنند. درختان میوه مانند گیلاس و آلو که به آب زیادی نیاز دارند و از درختان چند ساله محسوب می شوند و بهترین زمان برای کاشت نهال گیلاس همین فصل است.

البته در بین آجیل های خوراکی، گردو را می توان بهترین انتخاب دانست. اگر فضای کافی برای رشد درختان ندارید، می توانید از بذر گیاهان مناسب این فصل برای پرورش صیفی جات مانند هویج، کاهو، کلم، لوبیا سبز و تربچه استفاده کنید.

چگونه بفهمیم که نهال به اندازه کافی رشد کرده است تا بتوان پیوند زد؟

یکی از مهمترین سوالات در مورد بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر و گرمسیری توجه به یک لحظه خاص یعنی زمان کاشت نهال است. پس از کاشت بذر در خاک باید مدت زمان مشخصی بگذرد تا نهال ها رشد کنند. این زمان بسیار مهم است، زیرا حذف سریع نهال ها از خاک، بقای آنها را دشوار می کند.

بهترین راه برای قضاوت در مورد اینکه آیا نهال ها به اندازه کافی رشد کرده اند و آیا بهترین زمان برای کاشت نهال در مناطق سردسیر یا گرمسیری است، بررسی تعداد برگ های واقعی است. به عنوان یک قاعده، زمانی که تعداد برگ های واقعی یک نهال به سه یا چهار برسد، به اندازه کافی رشد می کند تا در باغ کاشته شود.

چگونه از نهال ها در برابر سرما محافظت کنیم؟

اگر علاقه مند به کاشت نهال های استوایی در باغ خود هستید، می توانید از چند راه ساده برای جلوگیری از خشک شدن آنها در فصول سرد سال استفاده کنید.
1. بهتر است نهال ها را قبل از اولین یخبندان پاییزی به محل مناسبی منتقل کنید.

2. کنترل شرایط آب و هوایی. برای این منظور می توانید از ظرف مناسب، خاک نسبتا مرطوب و مالچ پاشی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که گیاهان در زمستان به آبیاری زیادی نیاز ندارند، بنابراین آب زیاد باعث پوسیدگی آنها می شود.

3. نهال درختان نیز در فصل سرد سال نیاز چندانی به نور خورشید ندارند زیرا این امر باعث شروع رشد فعال آنها می شود.

4. اگر نهال ها را به ظرف دربسته منتقل کردید، در نتیجه می توانید به راحتی با جابجایی ظرف، نوسانات دما را تنظیم کنید.

5. هنگامی که گیاهان از یک مکان گرم مانند گلخانه یا داخل باغ منتقل می شوند، باید به تدریج با نوسانات دما، رطوبت و نور خورشید سازگار شوند.