بهترین زمان مصرف ویتامین ها شب است


ویتامین ها انواع مختلفی دارند و به روش های مختلفی بر بدن تأثیر می گذارند. همچنین ویتامین های محلول در چربی با ویتامین های محلول در آب تفاوت دارند. به عنوان مثال، مصرف ویتامین D3 در طول وعده های غذایی به جذب سریعتر و بهتر بدن کمک می کند.

این بدان معناست که مردم باید توجه ویژه ای به نحوه مصرف، اینکه آیا می توان آنها را همراه با غذا مصرف کرد و دقیقا چه زمانی مصرف می شود، داشته باشند.

شاید هنوز نمی دانید که آیا باید ویتامین ها را با معده خالی مصرف کنید یا در طول وعده های غذایی؟ چه زمانی مصرف ویتامین ها در دوران بارداری و کودکان بهتر است؟ چرا مصرف ویتامین ها در یک زمان خاص مهم است؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشید.

در این مقاله مجله اینترنتی مگ عالیه بهترین زمان از روز برای مصرف ویتامین ها را بررسی خواهیم کرد. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از ویتامین های مختلف بگیرید، تا انتها با ما همراه باشید.

چرا زمان مصرف ویتامین ها مهم است؟

نه تنها دانستن نحوه مصرف ویتامین ها مهم است، بلکه زمان مصرف آنها نیز مهم است. زیرا هر کدام از این ویتامین ها با یکدیگر تفاوت هایی دارند و گاهی با ویتامین های دیگر تداخل دارند.

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که صبح قبل از خوردن صبحانه و شروع روز، ویتامین‌ها را مصرف کنند. برخی دیگر ممکن است زمان متفاوتی از روز را ترجیح دهند. اما برخی از ویتامین ها در ساعات خاصی از روز بهتر جذب می شوند و نباید با سایر ویتامین ها تداخل داشته باشند.

در نتیجه، از مصرف تصادفی ویتامین ها در زمان های مختلف خودداری کنید و یک برنامه روزانه با زمان های مصرف ویتامین مناسب در نظر بگیرید که به بهترین وجه متناسب با سبک زندگی شما باشد.

ویتامین های محلول در آب با ویتامین های محلول در چربی متفاوت هستند و معمولا به روش های مختلف و در زمان های مختلف مصرف می شوند.

به عنوان مثال، یک مکمل با ویتامین های محلول در چربی ویتامین E، هرگز نباید با معده خالی مصرف شود. برای اینکه دستگاه گوارش ما ویتامین E را جذب کند، باید مقداری چربی وجود داشته باشد.

به این ترتیب، ویتامین E به یک مکمل عالی برای مصرف با غذا تبدیل می شود، برخلاف ویتامین سیآهن با برخی غذاها مانند پنیر، ماست، تخم مرغ، شیر، اسفناج، چای، قهوه یا نان غلات کامل تداخل دارد و به همین دلیل توصیه می شود که با معده خالی مصرف شود.

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد که چه زمانی ویتامین مصرف کنیم.

کدام ویتامین ها را با معده خالی مصرف کنیم؟

آلانا کسلر، متخصص تغذیه و مشاور در شهر نیویورک، می گوید بهترین زمان برای مصرف ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب قبل از صبحانه و با معده خالی است. زیرا بدن شما آنها را راحتتر جذب و متابولیزه می کند.

علاوه بر این مصرف منظم ویتامین ها بسیار مهم است و نباید هر از چند گاهی از آنها استفاده کرد زیرا باعث کاهش اثربخشی آنها می شود. در ادامه به ویتامین هایی که باید با معده خالی مصرف کنید اشاره می کنیم:

ویتامین C و انواع ویتامین های گروه B

ویتامین‌های محلول در آب در آب حل می‌شوند و شامل ویتامین C و همه ویتامین‌های B می‌شوند.

از آنجایی که این ویتامین ها به آب نیاز دارند تا تجزیه شوند، مصرف آن ها با آب بسیار مهم است تا بدن شما بتواند از آنها با تمام ظرفیت خود استفاده کند.

آهن، یکی دیگر از مکمل های مهم، زمانی که با معده خالی، یک تا دو ساعت قبل از غذا مصرف شود، بهتر جذب می شود. برخی از پزشکان توصیه می کنند که آهن را با آب پرتقال یا سیب مصرف کنید تا سریعتر جذب بدن شود.

کسلر می گوید که مصرف این نوع ویتامین ها با معده خالی بیشترین تأثیر را بر سلامت بدن دارد. بنابراین بهترین زمان برای مصرف ویتامین C و سایر ویتامین های محلول در آب صبح و قبل از صبحانه است.

مصرف ویتامین های گروه B می تواند انرژی و خلق و خوی افراد مبتلا به کمبود این ویتامین ها را بهبود بخشد.

برخی از افراد به ویتامین ها حساسیت بیشتری دارند و مصرف ویتامین های محلول در آب مانند ویتامین C با معده خالی آنها را آزار می دهد. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید، زمان مصرف این ویتامین C را تغییر دهید و همراه غذا مصرف کنید.

اما باید بدانید که اگر ویتامین C در طول وعده غذایی مصرف شود، سرعت جذب آن در بدن کاهش می یابد.

هستند

برخی غذاها، به ویژه لبنیات، در جذب آهن اختلال ایجاد می کنند. به همین دلیل مصرف آهن با معده خالی توصیه می شود.

ویتامین C همچنین به جذب آهن در بدن شما کمک می کند، بنابراین اگر مکمل آهن مصرف می کنید، بهتر است آن را با ویتامین C ترکیب کنید.

پروبیوتیک ها

برخی از انواع پروبیوتیک ها، مانند پروبیوتیک هایی که حاوی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند، اگر 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شوند، تأثیر بیشتری بر سلامتی دارند.

کدام ویتامین ها را با غذا مصرف کنیم؟

بر خلاف ویتامین های محلول در آب، بهترین زمان برای مصرف ویتامین های محلول در چربی همراه با وعده های غذایی یا میان وعده های حاوی چربی است. آووکادوزرده تخم مرغ یا روغن زیتون.

مصرف این ویتامین ها همراه با غذا باعث آزاد شدن بهینه آنزیم های صفرا و پانکراس در معده می شود که برای جذب ویتامین های محلول در چربی ضروری هستند. ویتامین های محلول در چربی عبارتند از:

اگر چه بهترین زمان برای مصرف ویتامین های محلول در چربی در طول وعده های غذایی مانند ناهار یا شام است. اما این بدان معنا نیست که باید ویتامین ها را با یک رژیم غذایی سالم مصرف کنید.

هر غذایی که چربی کمی دارد، مانند هوموس یا یک مشت آجیل، می تواند به تجزیه این ویتامین ها کمک کند. مکمل های دیگری که باید همراه با غذا مصرف کنید عبارتند از:

کربنات کلسیم

اسید معده ای که هنگام غذا خوردن تولید می شود به بدن شما کمک می کند تا این نوع کلسیم را جذب کند. از سوی دیگر، سیترات کلسیم را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد، بنابراین حتما برچسب آن را بررسی کنید تا ببینید چه نوع مکمل کلسیمی دریافت می کنید.

مولتی ویتامین ها

مولتی ویتامین ها حاوی ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی هستند. بنابراین برای اطمینان از جذب ویتامین های محلول در چربی، بهتر است آنها را با غذا مصرف کنید.

منیزیم

مصرف برخی ویتامین ها و مواد معدنی مانند منیزیم با معده خالی اثر روان کنندگی دارد و می تواند باعث اسهال شود. به همین دلیل مصرف آن همراه با غذا توصیه می شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری

مصرف مکمل های غذایی در دوران بارداری برای اطمینان از تغذیه کامل شما و کودکتان ضروری است. برای ایجاد یک عادت سالم و اطمینان از تامین روزانه مواد مغذی مورد نیاز بدن، باید مکمل های خود را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید.

اما آنچه بسیاری از زنان باردار نمی دانند این است که مکمل های خود را با معده خالی مصرف کنند یا همراه غذا و بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری چه زمانی است؟

ویتامین های دوران بارداری شامل انواع ویتامین های محلول در آب و محلول در چربی به شکل قرص می باشد. بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری بسته به عوامل سلامت فردی شما متفاوت است. به همین دلیل بهتر است در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.

اما از آنجایی که مصرف ویتامین ها در دوران بارداری بیشتر از هر زمان دیگری باعث ناراحتی معده می شود، اکثر پزشکان مصرف ویتامین ها را همراه با غذا یا میان وعده های کم چرب توصیه می کنند.

این روش بهترین راه برای تجزیه ویتامین ها، جذب بهینه ویتامین های محلول در چربی و تاثیر بهتر در جذب ویتامین های محلول در آب است.

بنابراین، از آنجایی که ویتامین های دوران بارداری حاوی انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی هستند، تعیین بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری و مصرف آن ها با معده پر یا خالی دشوار است.

برای جلوگیری از حالت تهوع ناشی از مصرف قرص ها با معده خالی، توصیه می شود ویتامین های دوران بارداری خود را همراه با غذا مصرف کنید.

اگر بعد از مصرف ویتامین ها احساس تهوع می کنید، ویتامین ها را با یک وعده غذایی کامل یا فقط یک میان وعده مصرف کنید تا ببینید آیا این به جلوگیری از حالت تهوع کمک می کند.

بهترین زمان مصرف ویتامین برای کودکان

معمولا چه زمانی از روز به فرزندانتان ویتامین می دهید؟ برخی از مادران صبح، برخی بعدازظهر و برخی بعد از شنبه به فرزندان خود ویتامین می دهند. اما به نظر شما چه زمانی مصرف ویتامین برای کودکان بهتر است؟

مصرف ویتامین ها و مکمل ها در زمان مناسب برای داشتن انرژی و انجام فعالیت در مدرسه و حفظ انرژی در طول روز ضروری است. بنابراین والدین به ویژه مادران باید بدانند چه زمانی به فرزندان خود ویتامین یا مکمل بدهند.

والدین باید مکمل ها را به موقع و به طور منظم به کودکان بدهند تا مطمئن شوند که به خوبی جذب بدن می شوند و بچه ها را در طول روز شاداب نگه دارند.

مانند بسیاری از مواد مغذی دیگر، برخی ویتامین ها در جذب سایر ویتامین ها اختلال ایجاد می کنند. به عنوان مثال، ویتامین C در جذب ویتامین B12 اختلال ایجاد می کند و مانع از استفاده موثر بدن از آن می شود.

برخی از مکمل های معدنی نیز می توانند مانع جذب برخی ویتامین ها شوند. به همین دلیل، لازم است بدانید چه زمانی باید ویتامین ها و مواد معدنی را به کودکان خود بدهید.

تحقیقات اولیه نشان می دهد که بهترین زمان مصرف ویتامین ها برای کودکان صبح بعد از صبحانه یا قبل از آن است. می توانید بعد از صبحانه به آنها مکمل های غذایی بدهید.

چرا صبح بهترین زمان برای دادن ویتامین به کودکان است؟

این مشکل دلایل مختلفی دارد. از آنجایی که اکثر والدین صبحانه را مهم ترین وعده غذایی روزانه می دانند، کمتر فراموش می کنند که به فرزندان خود ویتامین بدهند.

ویتامین ها به جذب سایر مواد مغذی که کودکان از غذا در وعده صبحانه دریافت می کنند کمک می کند. این بدان معناست که اگر بیشتر مکمل‌ها بلافاصله بعد از غذا مصرف شوند، می‌توانند حداکثر فواید تغذیه‌ای ویتامینی را که در صبح مصرف می‌کنند، دریافت کنند.

شواهد نشان می دهد که ویتامین C فقط برای چند ساعت در جریان خون باقی می ماند، بنابراین بهترین زمان برای مصرف ویتامین C برای کودکان در ساعات صبح است تا سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و انرژی کافی به کودک شما بدهد.

آخرین کلمه

همانطور که در این مقاله خواندید، مصرف ویتامین ها با معده خالی یا همراه غذا و بهترین زمان مصرف ویتامین ها به نوع ویتامین بستگی دارد و برخی با معده خالی بهتر جذب می شوند. در حالی که ویتامین های محلول در چربی با غذا بهتر جذب بدن می شوند و تاثیر بیشتری بر سلامت بدن دارند.

در زیر در مورد بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری صحبت کردیم که در میان وعده یا یک وعده غذایی کامل بهتر است. در حالی که بهترین زمان مصرف ویتامین ها برای کودکان صبح و صبحانه است.

اگر در مورد بهترین زمان مصرف ویتامین های مختلف سوالی دارید، می توانید سوال خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید تا پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

سوالات متداول

کدام ویتامین را باید با غذا مصرف کرد؟

ویتامین های محلول در چربی مانند ویتامین E، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین D باید با غذا مصرف شوند تا به راحتی جذب بدن شوند.

کدام ویتامین ها را باید با معده خالی مصرف کرد؟

بهتر است ویتامین‌های محلول در آب از جمله ویتامین C و انواع ویتامین‌های B را قبل از صبح ناشتا مصرف کنید تا راحت‌تر جذب بدن شوند و تجزیه شوند.

بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری چه زمانی است؟

تعیین بهترین زمان مصرف ویتامین ها در دوران بارداری دشوار است، اما از آنجایی که مصرف ویتامین ها با معده خالی می تواند باعث ناراحتی معده شود، پزشکان مصرف ویتامین ها را با وعده های غذایی توصیه می کنند.