بهترین مارک ساعت به تفکیک کارایی؛ بهترین برندها برای خانم‌ها و آقایان


پوشش ما سلیقه و بخشی از داستان شخصی ما را به نمایش می‌گذارد. ساعت نیز جزئی از پوشش ماست. استفاده از ساعتی که تک‌تک قطعاتش دست‌ساز است، حس خوبی به شخصی که آن را در دست دارد می‌دهد. البته خرید ساعت‌های مجلل به دانش کافی نیاز دارد، به‌خصوص که قرار است پول هنگفتی بابتش بپردازید. بنابراین بهتر است با اصطلاحات ساعت‌ها و بهترین مارک ساعت آشنا شوید. در ادامه ضمن ارائه راهنمای خرید ساعت، بهترین برندهای این صنعت را معرفی خواهیم کرد.

برای خرید بهترین مارک ساعت چه نکاتی را در نظر بگیرم؟

۱. مکان استفاده از ساعت

در انتخاب ساعت، ۲ عامل زیبایی و استقامت دخیل‌اند. هر ساعتی برای کار خاصی طراحی می‌شود، بنابراین پیش از خرید ساعت باید بدانید آن را برای کجا و چه کاری می‌خواهید. آیا ساعتی زیبا برای مهمانی‌ها و جلسات مهم می‌خواهید یا شغلتان جوری است که زیاد با آب سروکار دارید و ساعتی مقاوم می‌خواهید؟ قطعا ساعت‌هایی که برای دسته دوم طراحی شده‌اند، مقاوم‌ترند و در موقعیت‌های مختلف بهتر دوام می‌آورند.

۲. ساعت مکانیکی یا باتری‌دار

نگهداری از ساعت باتری‌دار زحمت خاصی ندارد و فقط هر چند وقت یک‌ بار باید باتری آن را عوض کنید. این مسئله درباره ساعت‌های مکانیکی صدق نمی‌کند. در ساعت‌هایی که دستی کوک می‌شوند، شما باید خودتان ساعت را کوک کنید و همچنین هزینه اضافه‌ای برای وایندر یا کوک‌کننده ساعت بپردازید.

۳. پیچیدگی ساعت

پیچیدگی ساعت یعنی چیزهایی همچون ساعت، دقیقه و ثانیه که روی صفحه ساعت می‌بینیم. بعضی از ساعت‌ها پیچیدگی بیشتری دارند و چیزهایی نظیر گام‌های ماه و تقویم را نیز نشان می‌دهند یا منطقه زمانی دوگانه دارند. هنگام خرید ساعت باید فکر کنید که به این ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های ساعت نیاز دارید یا ساعتی ساده هم نیازتان را برآورده می‌کند.

۴. اندازه ساعت

پیش از خرید ساعت، حتما آن را حضوری روی مچ دست خود امتحان کنید. بعضی ساعت‌ها شاید برای مچ دست شما زیادی درشت یا زیادی کوچک باشند. همچنین باید ببینید کدام نوع صفحه را روی مچ خود می‌پسندید.

برخی می‌گویند ساعت‌های ۲۴ تا ۳۸‌میلی‌متری مخصوص بانوان و ساعت‌های ۳۸ تا ۵۶میلی‌متری مخصوص آقایان هستند. بااین‌حال اگر ساعتی را پسندیده‌اید که با این معیار جور نیست اما به مچ دست‌تان می‌خورد، این نکته را نادیده بگیرید و در خرید آن شک نکنید.

۵. بند ساعت

بندهای ساعت در انواع و جنس‌های مختلف ارائه می‌شوند. همچنین بند ساعت معمولا دو حالت دارد؛ یا قابل‌تعویض است یا بند متصل به ساعت است و جدا نمی‌شود. در نظر داشته باشید تعمیر بندهای متصل دشوارتر است.

۶. گارانتی ساعت

هنگام خرید ساعتی گران‌قیمت، به فروشنده و گارانتی ارائه‌شده توجه کنید. گارانتی هر ساعت متفاوت است، اما بیشتر ساعت‌ها ۱ تا ۵ سال گارانتی دارند.

۷. ارزش فروش و کمیاب‌بودن

بدیهی است هرچقدر ساعت مدنظرتان کمیاب‌تر باشد، گران‌تر خواهد بود. برندهای بزرگی همچون رولکس و پتک فیلیپ همیشه خریدارانی دارند، اما این مسئله دلیل نمی‌شود برندهای کوچک و جدیدتر همچون زنیت کیفیتی مشابه آنها نداشته باشند.

بهترین مارک ساعت از همه لحاظ

از چپ به راست، ساعت رولکس، امگا و تگ هویر

۱. امگا

سال تأسیس: ۱۸۴۸
کشور سازنده: سوئیس

برند امگا (Omega) تقریبا ۲ قرن قدمت دارد و محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است. آغازگر برند امگا ساعت‌سازی سوئیسی به‌نام لوییس برنت بود. ۴۵ سال طول کشید تا کار برنت بگیرد و به یکی از بهترین‌ها تبدیل شود. پسران برنت راه پدر خود را ادامه دادند و موفق به ساخت موتورهای ساعتی شدند که تأثیر بسزایی بر صنعت ساعت‌سازی داشت. این برند همواره در نوآوری و خارج‌شدن از چهارچوب‌های ساعت‌سازی پیشتاز بوده است. همه اینها باعث شده‌اند که برند امگا به برند رسمی ناسا، المپیک و البته مجموعه جیمز باند تبدیل شود. اگر می‌خواهید ساعت سوئیسی اصیلی داشته باشید که بابت کارکردش خیالتان راحت باشد، برند امگا مطمئن‌ترین و بهترین مارک ساعت است.

۲. رولکس

سال تأسیس: ۱۹۰۵
کشور سازنده: سوئیس

حتی اگر اهل ساعت‌های مجلل نباشید هم احتمالا نام برند رولکس (Rolex) به گوشتان خورده است. شرکت ساعت‌سازی رولکس ابتدا شرکتی کوچک بود که هانس ویلسدروف و آلفرد دیویس در لندن تأسیسش کردند. این شرکت حدود ۱۴ سال بعد به ژنو منتقل شد و تا امروز در آنجا قرار دارد. تا سال‌ها هدف شرکت رولکس ساخت ساعت‌هایی مقاوم و کاربردی بود. رولکس در این مسیر نوآوری‌هایی همچون اولین ساعت ضدآب و اولین کرنومتر تاریخ‌دار با کوک اتوماتیک را عرضه کرد و روی طراحی ساعت‌های کاربردی تمرکز داشت. البته کم‌کم طرح‌های جدید به این برند اضافه شدند که برای استفاده روزمره نیز مناسب بودند. روی‌هم‌رفته اگر ساعتی می‌خواهید که مرگ نداشته باشد، طراحی کلاسیک داشته باشد و بتوانید آن را با کت‌وشلوار یا تیشرت ساده ست کنید، رولکس بهترین مارک ساعت برای شماست.

۳. تگ هویر

سال تأسیس: ۱۸۶۰
کشور سازنده: سوئیس

داستان برند تگ هویر از یک مغازه ساعت‌سازی در یکی از روستاهای سوئیس شروع شد. ادوار هویر، مؤسس این برند، در بیست‌سالگی شروع به فروختن ساعت‌های جیبی کرد و یکی از قطعات مهم کرونوگراف را ارائه داد که هنوز هم از آن استفاده می‌شود. به‌گفته ساعت‌سازان، ساعت‌های برند تگ هویر موتوری با کیفیت فوق‌العاده دارند که در قابی خوش‌ساخت جای گرفته‌اند. این ساعت‌ها مناسب افرادی هستند که ظاهر اسپورت و در عین حال پیچیده و شیک می‌پسندند.

بهترین مارک ساعت اقتصادی

۱. سواچ

سال تأسیس: ۱۹۸۳
کشور سازنده: سوئیس

برند سواچ با رنج قیمتی ۱۲ تا ۸۰۰ دلار از بهترین برندهای ساعت اقتصادی است. کلمه سواچ (Swatch) مخفف عبارت ساعت ثانویه (Second Watch) و بیانگر قیمت مناسب ساعت‌های برند سواچ است که می‌توان هر چند وقت یک‌ بار آنها را عوض کرد و مدلی دیگر خرید. بسیاری از ساعت‌‌بازان معتقدند ظهور ساعت‌های سواچ به بازار ساعت لطمه زده است. در کل برند سواچ جایگزینی اقتصادی برای ساعت‌های کلاسیک اروپایی است که طرح‌های بسیار متنوعی دارد.

۲. تایمکس

سال تأسیس: ۱۸۵۴
کشور سازنده: آمریکا

برند آمریکایی تایمکس (Timex) به‌جای شیوه سنتی استفاده از چوب در موتور ساعت، از فلز استفاده کرد. این مسئله منجر به تولید موتورهایی کوچک‌تر و دقیق‌تر شد و طرف‌داران زیادی پیدا کرد. این برند قیمت مناسب و طراحی شیکی دارد. به‌تازگی تایمکس در برخی از طراحی‌هایش با تاد اسنایدر، طراح لباس مردانه آمریکایی، همکاری می‌کند و در ساعت‌های کلاسیکش تغییراتی مدرن اعمال کرده است.

۳. سیتیزن

سال تأسیس: ۱۹۱۸
کشور سازنده: ژاپن

اگر از ساعتی اقتصادی توقع دقت زیاد و طراحی نوآورانه دارید، سیتیزن (Citizen) بهترین مارک ساعت برای شماست. این برند ژاپنی برای اولین بار ساعت‌هایی با کوارتز و تیتانیوم تولید کرد و همچنان در این عرصه از پیشگامان است. بازه قیمتی ۲۲۵ تا ۵هزار دلارِ ساعت‌های سیتیزن این برند را در دسته برندهای اقتصادی قرار می‌دهد. یکی از جدیدترین ساعت‌های برند سیتیزن مجهز به پنل خورشیدی است که زیر صفحه ساعت تعبیه شده و باتری ساعت را با نور خورشید شارژ می‌کند.

بهترین مارک ساعت تجملاتی

۱. پتک فیلیپ

سال تأسیس: ۱۸۳۹
کشور سازنده: سوئیس

نام برند پتک فیلیپ (Patek Philippe) ترکیبی از نام مؤسسان آن (آنتونی پتک و آردین فیلیپ) است. پس از تولید ساعت‌هایی انحصاری برای ملکه ویکتوریا، نام این برند با افتخارات سلطنتی گره خورد. برند پتک فیلیپ بسیاری از اولین‌ها را رقم زده است از جمله اولین موتور ساعت بدون کلید، اولین تقویم روی ساعت‌جیبی و اولین ساعت الکتریکی. این برند تجملاتی مناسب افرادی است که به پیچیدگی ساعت علاقه دارند و دنبال ساعتی خوش‌ساخت با ظاهری شکیل‌اند.

۲. اودمار پیگه

سال تأسیس: ۱۸۸۱
کشور سازنده: سوئیس

ژول لوییس اودمار و ادوارد پیگه دو دوست صمیمی بودند که یکی از برترین برندهای تجملاتی در تاریخ ساعت‌سازی را تأسیس کردند. اودمار در تولید موتورهای پیچیده تبحر داشت و پیگه متخصص دقت فنی ساعت‌ها بود و ترکیب دانش این دو منجر به تولید ساعت‌هایی با فناوری نو شد. برند اودمار پیگه (Audemars Piguet) همچنین اولین ساعت مجلل اسپرت جهان به‌نام رویال اوک (Royal Oak) را در سال ۱۹۷۲ عرضه کرد.

۳. برایتلینگ

سال تأسیس: ۱۸۸۴
کشور سازنده: سوئیس

اواخر دهه ۱۸۰۰، لیون برایتلینگ کارگاه ساعت‌سازی خود را تأسیس و روی ساخت کرونوگراف و قطعات ساعت تمرکز کرد. این برند سوئیسی تأثیر مستقیمی بر شکل‌گیری موتورهای کرونوگراف امروزی داشت. هدف برند برایتلینگ (Breitling) همواره نوآوری و استفاده ساده‌تر از مکانیزم کرونوگراف بوده است. این برند همچنین اقدامات بزرگی در زمینه کرونوگراف‌ها انجام داده است مانند اولین کرونوگراف مچی، اولین موتور اتوماتیک کرونوگراف و ساخت دکمه‌های فشار تاج. اگر دنبال ساعتی هستید که اصالت صنعت ساعت‌سازی را حفظ کرده و مجهز به عملکرد اتوماتیک باشد، ساعت‌های برایتلینگ گزینه‌ای ایدئال برای شماست.

۴. واشرون کنستانتین

سال تأسیس: ۱۷۷۵
کشور سازنده: سوئیس

برند واشرون کنستانتین (Vacheron Constantin) یکی از قدیمی‌ترین برندهای ساعت است که همچنان فعالیت می‌کند. این برند سبب تغییر و تحولاتی در صنعت ساعت‌سازی شده است. ساخت اولین پیچیدگی ساعت و ساخت اولین ساعت غیرمغناطیسی از افتخارات برند واشرون کنستانتین است. این برند قدیمی در عین پایبندماندن به طراحی‌های قدیمی، از فناوری مدرن در ساعت‌هایش بهره می‌گیرد. جالب است بدانید برند واشرون کنستانتین در سال ۲۰۱۵ پیچیده‌ترین ساعت جهان را عرضه کرد که ۵۷ نوع ویژگی و پیچیدگی داشت.

۵. زنیت

سال تأسیس: ۱۸۶۵
کشور سازنده: سوئیس

جرجیس فاور ژاکوت مؤسس برند زنیت (Zenith) است که از زمان خود جلوتر بود. این برند به دقت زیاد و کیفیت بدنه عالی معروف است. یکی از تأثیرگذارترین کارهای برند زنیت همکاری با برایتلینگ برای تولید اولین موتور اتوماتیک کرونوگراف و تولید ساعت ال پریمرو (El Perimero) بود. این ساعت تبدیل به نمادی برای این برند شد و در طراحی دیگر ساعت‌های زنیت نیز از ال پریمرو الهام گرفته شده است.

۶. ریچارد میل

سال تأسیس: ۲۰۰۱
کشور سازنده: سوئیس

برند ریچارد میل (Richard Mille) یکی از جدیدترین‌ها در فهرست بهترین برندهای ساعت دنیاست. ریچارد میل و دومینیک گوئنت با تأسیس این برند از چهارچوب‌های رایج طراحی ساعت‌ خارج شدند. آنها با ارائه موتورها و طرح‌های منحصربه‌فرد محصولاتشان را ماندگار کردند. برند ریچارد میل به‌رغم سابقه نه‌چندان زیادش، برای اولین بار از مواد اولیه جدیدی برای ساخت ساعت استفاده کرده و در این مسیر الگوی بسیاری از برندها بوده است.

بهترین مارک ساعت مردانه

۱. پنرای

سال تأسیس: ۱۸۶۰
کشور سازنده: ایتالیا

برند پنرای (Panerai) یکی از خاص‌ترین برندهای ساعت است که ریشه در ارتش ایتالیا دارد. جووانی پنرای، مؤسس این برند، ساعت تعمیر می‌کرد و لوازم مهندسی می‌ساخت، اما پس از همکاری با نیروی دریایی سلطنتی ایتالیا، مسیرش را تغییر داد. برند پنرای امروزه ساعت‌هایی با طراحی ویژه خود عرضه می‌کند که مشخصه آنها ترکیب لبه‌های پهن و ظریف است.

۲. سیکو

سال تأسیس: ۱۸۸۱
کشور سازنده: ژاپن

کینتارو هاتوری، فروشنده و تعمیرکار ۲۱ساله ژاپنی، برند سِیکو (Seiko) را تأسیس کرد. همه اجزای ساعت‌های سیکو، حتی اجزای مکانیکی که بیش از ۲۰۰ قطعه دارند، در خود این شرکت ساخته می‌شوند. برند دیگری به‌نام گرند سیکو (Grand Seiko) وجود دارد که می‌توان آن را نسخه تجملاتی سیکو نامید. تمام قطعات ساعت‌های گرند سیکو کار دست انسان‌اند و از لحاظ دقت و کیفیت جایگاه بالاتری از سیکو دارند. اگر عاشق ساعت‌ها هستید و ساعتی با طراحی ساده و در عین حال باکیفیت می‌خواهید، گرند سیکو بهترین مارک ساعت برای شماست. اما اگر ساعتی خوش‌ساخت می‌خواهید که هم‌‏قیمت ساعت‌های تجملاتی نباشد، برند سیکو کارتان را راه می‌اندازد.

بهترین مارک ساعت زنانه

۱. بردا

سال تأسیس: ۲۰۰۹
کشور سازنده: آمریکا

با خرید ساعت‌های برند بردا (Breda) می‌توانید از کیفیت و البته قیمت مناسب آنها بهره ببرید. ظاهر خاص ساعت‌های بردا این برند را به یکی از پرطرف‌دارترین‌ها تبدیل کرده است. همچنین در بین محصولات بردا می‌توانید دنبال ساعت‌هایی باشید که برای جنسیت خاصی نیستند. یکی از مشهورترین سری‌های ساعت بردا مدل پالس (Pulse) است. اگر خاص‌پسند هستید، مدل پالس تندم (Pulse Tandem) با صفحه ظریف و مینیمالی که فقط ساعت و دقیقه را نشان می‌دهد، گزینه ایدئالی برای شما خواهد بود.

۲. هرمس

سال تأسیس: ۱۸۳۷
کشور سازنده: فرانسه

آغازگر داستان ساعت‌های هرمس امیل هرمس، نوه مؤسس این برند، بود. او برای تولد دخترش بندهای چرم را به ساعتی جیبی متصل کرد و این‌گونه اولین ساعت برند هرمس ساخته شد. چند سال بعد برند هرمس خط تولید ساعت خود را گسترش داد و در کنار محصولات باکیفیتش از موتورهای سوییسی استفاده کرد. از ساعت گرفته تا کیف، محصولات هرمس همواره محبوب خانم‌های شیک‌پسند بوده‌اند.

شما بگویید

خیلی‌ها گمان می‌کنند با حضور ساعت‌های هوشمند که عملا کامپیوتری کوچک روی مچ دست شما هستند، عمر ساعت‌های مچی کلاسیک به پایان رسیده است. باید بگوییم که این تفکر درست نیست و هنوز هم افراد زیادی لذت استفاده از ساعت‌های کلاسیک را با ساعت‌های هوشمند عوض نمی‌کنند. شما در کدام دسته قرار دارید؟ ساعت‌های لاکچری و دست‌ساز را می‌پسندید یا ساعت‌های هوشمند را؟


اصول کسب ثروت را بیاموزید و عادت‌های افراد ثروتمند را در خود ایجاد کنید.