بهترین ماسک خانگی برای هر نوع پوست


با تعداد زیادی ماسک صورت جدید در بازار، تشخیص اینکه کدام ماسک واقعا به پوست شما کمک می کند و کدام یک برای چه نوع پوستی بهترین هستند، دشوار است.

اما شاید نیازی به خرج کردن پول زیاد و این همه آزمون و خطا نداشته باشید. به راحتی می توانید با چند ماده ساده و مقرون به صرفه ماسک صورت را در خانه درست کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

پس اگر می خواهید بدانید بهترین ماسک صورت مناسب پوست شما کدام است و طرز تهیه ماسک های خانگی مختلف را با این مقاله از مگ عالیه همراه باشید

انواع ماسک صورت

تهیه ماسک صورت خانگی کار سختی نیست. شما می توانید با استفاده از چند ماده ساده که احتمالاً در انبار یا یخچال خود می توانید ماسک صورت را برای هر نوع پوستی تهیه کنید.

می‌توانید از ماسک‌های صورت به عنوان بخشی از برنامه روزانه خود استفاده کنید یا در فواصل زمانی طولانی‌تر از آن‌ها استفاده کنید، اما در هر صورت، متخصصان پوست معتقدند که ماسک‌های صورت راهی عالی برای بهینه‌سازی نفوذ یک ماده غلیظ به پوست است.

دکتر دوریس دی می گوید:

یکی از مزیت های اصلی ماسک های خانگی این است که می توانید خودتان مواد تشکیل دهنده ماسک را پیگیری کنید و مقدار آنها را کنترل کنید. در این صورت مطمئن هستید که ماسک شما حاوی مواد نگهدارنده یا حساسیت زا نیست و می توانید با آرامش از آن استفاده کنید.

البته توجه داشته باشید که حتی برخی از مواد طبیعی و خوراکی می توانند به طور بالقوه به پوست شما آسیب برسانند. به عنوان مثال، دکتر دوریس دی توصیه می کند از استفاده از لیمو یا کرفس در ماسک ها خودداری کنید زیرا می توانند پوست را حساس کرده و خطر آفتاب سوختگی را افزایش دهند.

او معتقد است برای داشتن یک ماسک صورت ایمن و موثر باید تا حد امکان آن را ساده نگه داشت. یعنی فقط با دو یا سه ماده شروع کنید و سپس به مرور زمان می توانید مواد بیشتری را به فرمول خود اضافه کنید.

بهترین ماسک صورت خانگی

اگر به دنبال بهترین ماسک صورت هستید، ابتدا باید به نیازهای پوست خود توجه کنید. به عنوان مثال، ببینید آیا پوست شما مستعد قرمزی است؟ آیا چربی مشکلی دارد؟ و…

واقعیت این است که هر ماسکی مزایای خود را دارد و اگر برای پوست شما مناسب باشد می تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. بر این اساس، استفاده از ماسک نامناسب می تواند عوارضی مانند خارش، حساسیت، التهاب و غیره ایجاد کند.

به همین دلیل توصیه همه متخصصان پوست این است که قبل از استفاده از هر نوع ماسک صورت خانگی، ابتدا باید تصور درستی از پوست خود و نیازهای آن داشته باشید.

در زیر طرز تهیه بهترین ماسک های خانگی برای هر نوع پوستی را خواهید آموخت. با انتخابی مناسب می توانید بهترین جلوه را به پوست خود بدهید.

برای پوست خشک: ماسک با عسل و آووکادو

دکتر شاین هاوس، متخصص پوست می گوید: برای تامین رطوبت زیاد، عسل و آووکادو ترکیبی ساده اما قدرتمند هستند. عسل با کشیدن آب به سطح پوست آبرسانی می کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی است و خطر تحریک کمی دارد.

دکتر شاین هاوس همچنین اضافه می کند که آووکادو حاوی روغن های طبیعی است که به سرعت پوست را نرم و مرطوب می کند. سایر روغن های طبیعی که ایمن و آبرسان هستند عبارتند از: روغن زیتون، روغن جوجوبا، روغن آرگان، روغن آفتابگردان و روغن هسته انگور. همه آنها گزینه های خوبی هستند ماسک خانگی برای پوست های خشک هستند.

نحوه تهیه آن

  • 1/4 آووکادو کامل را با یک قاشق چایخوری عسل و روغن زیتون له کنید.
  • البته می توانید از روغن های مرطوب کننده و آبرسان دیگری که قبلاً به آنها اشاره کردیم نیز استفاده کنید.

نحوه استفاده

  • ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود پخش کنید.
  • 15 تا 20 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

بهترین ماسک های طبیعی صورت

برای پوست های چرب یا مستعد آکنه: ماسک بنتونیت خاک رس و چای سبز

اگر پوست چرب دارید و به دنبال بهترین ماسک صورت برای خود هستید، خاک رس بنتونیت می تواند انتخاب خوبی باشد. بنتونیت یک خاک رس جاذب است که از خاکستر آتشفشانی قدیمی تشکیل شده است.

دکتر شامبان، متخصص پوست و نویسنده کتاب Heal Your Skin می گوید: خاک رس به معنای واقعی کلمه می تواند روغن را جذب کند و خاک رس بنتونیت برای پوست های چرب موثر و تسکین دهنده است.

برای تهیه ماسک مراحل زیر را دنبال کنید. علاوه بر این، نمک اسپوم و چای سبز استفاده شده در این ترکیب دارای خواص ضد التهابی هستند.

نحوه تهیه آن

  • یک فنجان چای سبز را حداقل به مدت 5 دقیقه دم کنید.
  • دو قاشق غذاخوری چای را در ظرفی بریزید و صبر کنید تا خنک شود.
  • نصف قاشق چایخوری نمک اپسوم را داخل کاسه بریزید و هم بزنید تا در چای حل شود.
  • حالا حدود دو قاشق غذاخوری خاک رس بنتونیت را به کاسه اضافه کنید و مخلوط کنید تا خمیر یکدستی به دست آید.

نحوه استفاده

  • خمیر را به طور یکنواخت روی پوست خود پخش کنید.
  • 10 تا 15 دقیقه صبر کنید و سپس آن را با آب گرم بشویید.

می توانید در حین استراحت با ماسک خود از فنجان چای باقی مانده لذت ببرید.

برای پوست های حساس: ماسک خیار-عسل-چای

اگر پوست حساسی دارید، باید از مواد ساده ای استفاده کنید که بعید است پوست ظریف را تحریک کند. دکتر دی، متخصص پوست، این ترکیب ماسک تسکین دهنده صورت را توصیه می کند: خیار آبرسان، عسل مغذی، چای سیاه غنی از آنتی اکسیدان، و یک یا دو قطره روغن اسطوخودوس، گل همیشه بهار یا روغن چوب صندل – که همگی دارای خواص ضد التهابی هستند.

اگر نگران واکنش های آلرژیک هستید، ابتدا می توانید مقدار کمی از این ماسک صورت را در قسمت داخلی ساعد خود آزمایش کنید.

نحوه تهیه آن

  • یک خیار کوچک را به ورقه های بسیار نازک برش دهید و کنار بگذارید.
  • در یک قابلمه کوچک، یک فنجان چای سیاه را حداقل به مدت 5 دقیقه دم کنید.
  • یک قاشق غذاخوری عسل اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود.
  • حالا برش های خیار را به مخلوط چای و عسل اضافه کنید.
  • در صورت تمایل یک یا دو قطره اسانس اضافه کنید.
  • اجازه دهید خیار حداقل 10 دقیقه خیس بخورد.

نحوه استفاده

  • خیارها را از قابلمه خارج کرده و برش ها را به طور یکنواخت روی صورت خود قرار دهید.
  • برش های خیار را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی صورت خود بگذارید.
  • پس از این مدت می توانید صورت خود را با آب گرم بشویید.

یک قانون کلی خوب برای هر ماسکی که انتخاب می‌کنید این است که از ماسک‌هایی که حاوی محرک‌هایی مانند الکل، نعناع فلفلی، منتول، اکالیپتوس، کافور و عطرها (طبیعی و مصنوعی) هستند، خودداری کنید.

برای پوست های چرب یا مستعد آکنه: ماسک با زغال اخته، ماست و عسل

به گفته دکتر شامبان، یکی دیگر از گزینه های خوب برای پوست های مستعد آکنه، ماسک حاوی آلفا هیدروکسیل اسید (AHA) است. AHA ها ترکیبات شیمیایی هستند که به آرامی سلول های مرده پوست را از صورت شما پاک می کنند. محبوب ترین آنها شامل اسید لاکتیک و گلیکولیک است.

زغال اخته و ماست موجود در این دستور غذا منابع طبیعی AHA هستند. عسل همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است، بنابراین پوست را تسکین می دهد و در عین حال با باکتری های مولد آکنه مبارزه می کند.

نکته: اضافه کردن آرد برنج به دستور تهیه ماسک صورت، قوام بهتری به آن می دهد.

نحوه تهیه آن

طرز تهیه این ماسک صورت خانگی بسیار آسان است. به سادگی 1/3 فنجان زغال اخته را با دو قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق غذاخوری آرد برنج و یک قاشق چایخوری عسل پوره کنید.

نحوه استفاده

  • ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود بمالید.
  • بگذارید 15 تا 20 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

برای پوست های مستعد قرمزی: ماسک ماچا و آلوئه ورا

به گفته دکتر شامبان، هم چای سبز ماچا و هم آلوئه ورا دارای خواص ضد التهابی هستند، بنابراین ترکیب آنها در ماسک می تواند به تسکین پوست قرمز و تحریک شده کمک کند.

کافئین موجود در چای سبز نیز بسیار مفید است. دکتر شاین هاوس می افزاید: کافئین می تواند به طور موقت رگ های خونی صورت شما را منقبض کند و قرمزی را کاهش دهد.

نحوه تهیه آن

برای تهیه این ماسک صورت کافی است یک قاشق چایخوری ماچا و یک قاشق چایخوری آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید.

نحوه استفاده

  • ماسک را به طور یکنواخت روی صورت خود پخش کنید.
  • بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس بشویید.

بهترین ماسک های طبیعی صورت

برای پوست خشک: ماسک لایه بردار جو، عسل و موز

بلغور جو دوسر علاوه بر تسکین دهنده بودن، یک لایه بردار طبیعی است. دکتر بوو، متخصص پوست و نویسنده کتاب Beauty of Dirty Skin می گوید: «این بدان معناست که بلغور جو دوسر به حذف لایه مرده سلول های پوستی که می تواند ظاهری کدر به پوست بدهد، کمک می کند.

موز علاوه بر عطر شیرین، ماسک را غلیظ می کند. همچنین به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل می کند و دارای مقداری ویتامین C برای روشن شدن پوست است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سایر میوه ها مانند موز، می توانید مقاله B را مطالعه کنیدبهترین ماسک صورت ضد لک پست خود را بخوانید.

دکتر بو به کسانی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارند توصیه می کند که یک قاشق چای خوری ماست پرچرب را به مخلوط ماسک صورت اضافه کنند. از آنجایی که ماست حاوی اسید لاکتیک است. یک AHA طبیعی که خاصیت لایه برداری جو را افزایش می دهد.

دکتر بوو معتقد است که حتی اگر پوست بسیار حساسی دارید ماسک لایه بردار خانگی هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند و به اندازه کافی ملایم است.

نحوه تهیه آن

دو قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر خام، یک قاشق چایخوری عسل و نصف یک موز را له کنید. در صورت تمایل می توانید یک قاشق چایخوری ماست پرچرب اضافه کنید.

نحوه استفاده

  • ابتدا پوست خود را خیس کنید و سپس ماسک را برای چند دقیقه با حرکات دورانی روی آن قرار دهید.
  • ماسک را با آب گرم بشویید و به آرامی روی پوست خود ضربه بزنید.

آخرین کلمه

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. علاوه بر تمام این اطلاعات، به یاد داشته باشید که پوست شما آینه کاملی از درون شماست. به عبارت دیگر، بسیاری از ناهنجاری های پوستی ریشه در درون دارند. بنابراین برای داشتن پوستی تمیز و با طراوت علاوه بر استفاده از انواع ماسک های خانگی باید به سبک زندگی و رژیم غذایی خود نیز توجه کرده و آنها را اصلاح کنید. شاد و سلامت باشید.

سوالات متداول

چه ماسکی برای پوست های چرب و مستعد آکنه مناسب است؟

ترکیب خاک رس بنتونیت و چای سبز و همچنین ترکیب زغال اخته، ماست و عسل در رفع چربی پوست بسیار موثر است. همچنین، اگر یک قاشق ماست پرچرب را به ترکیب بلغور جو دوسر، عسل و موز اضافه کنید، برای پوست های مستعد آکنه بسیار مفید است.

آیا ماسک لایه بردار می تواند جوش های سر سیاه را از بین ببرد؟

خیر، ماسک های لایه بردار توانایی نفوذ به منافذ و بیرون کشیدن دانه های سرسیاه و کثیفی از آنها را ندارند. با این حال، یک ماسک لایه بردار خوب به آرامی لایه نازکی از سلول های مرده پوست و ناخالصی های سطحی را از منافذ پاک می کند و پوست را صاف می کند.

چه موادی در ماسک صورت می تواند باعث تحریک پوست شود؟

الکل، نعناع، ​​منتول، اکالیپتوس، کافور و انواع عطرها چه طبیعی و چه مصنوعی می توانند پوست را تحریک کنند.

ماسک خواب چه ویژگی هایی دارد؟

ماسک‌های خواب اغلب دارای بافت سبک‌تری هستند، بنابراین روبالشی شما را چرب نمی‌کنند. همچنین، معمولاً مرطوب‌کننده‌هایی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را در طول شب برای تغذیه بیشتر پوست خود بگذارید.