بهترین کشور اروپایی برای تحصیل


چرا آلمان مورد توجه علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور قرار است؟

مزایای زیادی برای تحصیل در آلمان وجود دارد. در دانشگاه‌های آلمان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. اغلب دوره‌های آموزشی در دانشگاه‌های آلمان تقریبا فاقد شهریه هستند و این یکی از بزرگترین مزایای تحصیل در آلمان برای دانشجویان بین‌المللی است. هزینه‎های مقرون‌به‌صرفه زندگی و در دسترس‌بودن خدمات پشتیبانی ویژه دانشجویان بین‌المللی بعضی از عواملی هستند که رویای زندگی در آلمان را در ذهن علاقمندان به تحصیل در خارج کشور پررنگ‌تر می‌سازند.

در حقیقت اهمیتی ندارد از چه مقطعی برای تحصیل وارد آلمان شوید، همیشه منافع زیادی در انتظار شماست و شانس تحصیل در کالج‌ها و دانشگاه‌های این کشور، فرصت‌های شغلی و حرفه‌ای جذابی را برای شما محقق می‌کند.

تحصیل در آلمان در مقاطع تحصیلی مختلف

تحصیل در مدارس آلمان

خبر خوب اینکه امکان تحصیل در مدارس آلمان برای دانش‌آموزان بین‌المللی به زبان انگلیسی فراهم است و نیازی نیست برای ادامه تحصیل در این کشور به زبان آلمانی مسلط باشید. هرچند با آموزش‌های ارائه‌شده در مدرسه، سطح دانش زبان آلمانی شما پس از پایان تحصیل در دبیرستان تا C1 ارتقا پیدا می‌کند.

در مدارس روزانه یا شبانه‌روزی آلمان، می‌توانید بر اساس معتبرترین سیستم‌های آموزشی بین‌المللی و به زبان انگلیسی تحصیل کنید. حتی می‌توانید با انتخاب سیستم آموزشیِ سنتیِ آلمان و تحصیل به زبان آلمانی، فرصت تحصیل با هزینه کمتر را به‌دست آورید.

تحصیل در دانشگاه‌های آلمان

دانشگاه‌های دولتی و خصوصی آلمان جزء بهترین دانشگاه‌های جهان محسوب می‌شوند و تحصیل در هر یک از آنها می‌تواند تاثیرات دگرگون‌کننده‌ای بر روی زندگی فرد داشته باشد. فارغ‌التحصیلی از دانشگاه‌های آلمان، نقطه قوت رزومه شغلی شماست و در رقابت با دیگران، به‌خصوص وقتی برای پیداکردن کار در آلمان تلاش می‌کنید، برتری قابل توجهی به شما می‌دهد.

برای بیشتر دوره‌های تحصیلی در دانشگاه‌های دولتی آلمان، نیازی به پرداخت شهریه نیست؛ تنها مبلغی با عنوان Semester Fee یا Semester Ticket پرداخت می‌کنید که سالانه کمتر از ۱۰۰۰ یورو است. البته این قانون شامل ایالت بادن وورتمبرگ نمی‌شود و اگر تحصیل در این ایالت را انتخاب کرده باشید، مبلغ بالاتری را باید برای شهریه تحصیلتان در نظر بگیرید.

دانشگاه‌های آلمان در سال‌های اخیر برای جذب بیشتر دانشجویان بین‌المللی، اقدام به ارائه رشته‌های تحصیلی به زبان انگلیسی کرده اند. این موضوع، در کنار شهریه پایین دانشگاه‌های دولتی، آلمان را به یکی از رقبای سرسخت و پرطرفدار کشورهای اروپایی مانند انگلستان و سوئیس در جذب دانشجوی خارجی تبدیل کرده است.

تحصیل در کالج‌های آلمان

کالج‌های آلمان معمولا به‌عنوان یک پل بین مقطع دیپلم و کارشناسی در نظر گرفته می‌شوند. اغلب کسانی که با دیپلم دبیرستان ایران قصد تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه‌های آلمان را دارند، متناسب با وضعیت پرونده تحصیلی‌شان، باید یک سال در کالج تحصیل کنند.

کالج‌های دولتی و خصوصی آلمان از محبوبیت زیادی بین علاقمندان مهاجرت به آلمان برخوردارند، به‌ویژه کالج‌های دولتی که فاقد شهریه هستند و البته شرایط ورود سختگیرانه‌تری دارند.

برای پذیرش از کالج‌های آلمان فقط کافی است در یک آزمون ورودی (غالبا در کالج‌های دولتی) شرکت کنید و پس از پایان دوره یک‌ساله و کسب موفقیت در آزمون FSP (در هر دو نوع کالج) برای ادامه مسیر تحصیل خود تصمیم‌گیری کنید. نکته مثبت در مورد آلمان، وجود همین کالج‌هاست. با تحصیل در کالج‌های آلمان می‌توانید همزمان که برای آزمون FSP آماده می‌شوید، مهارت و سطح دانش زبان آلمانی خود را به‌صورت اصولی در آلمان ارتقاء دهید و برای تحصیل به زبان آلمانی در دانشگاه‌های دولتی آلمان آماده شوید.

کالج‌های دولتی در آلمان، رایگان هستند ولی شرایط ورود سخت‌تری دارند و متقاضی ورود به این کالج‌ها باید حداقل مدرک زبان آلمانی B1 یا B2 را داشته باشد و در آزمون ورودی کالج پذیرفته شود. لازم به ذکر است که پس از ورود به آلمان، فقط دو بار امکان شرکت در آزمون ورودی کالج‌های دولتی را دارید. با این حال، شرایط ورود به کالج‌های خصوصی آلمان ساده‌تر بوده و شما می‌توانید پیش از ورود به دوره کالج، در آلمان به آموزش زبان آلمانی مشغول شده و پس از رسیدن به سطح B1 یا B2 وارد کالج شوید. در کالج‌های خصوصی تمرکز تحصیلی بسیار بالاتر بوده و تعداد دانشجویان یک کلاس بین به ندرت به ۲۰ نفر میرسد در حالی که در کالج‌های دولتی این عدد بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ دانشجو است. توجه داشته باشید که بر اساس رشته تحصیلی دلخواه شما برای ادامه تحصیل در مقطع آموزش عالی، باید در انتخاب کالج دقت کنید. مدارک صادرشده توسط بعضی از کالج‌های خصوصی آلمان برای تحصیل در دانشگاه مورد تایید نیستند.

اجاره خانه در آلمان

اجاره خانه در آلمان بعد از اینکه از کالج یا دانشگاه پذیرش گرفتید مهم‌ترین کار است. زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی که بعضی از کالج‌ها یا دانشگاه‌ها در آلمان در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهند هم اقتصادی است و هم فرصت گسترش ارتباطات و شبکه‌سازی را برای تازه‌واردها ایجاد می‌کند، اما انتخاب همه دانشجویان خارجی نیست.

اغلب افرادی که برای تحصیل وارد آلمان می‌شوند، ترجیح می‌دهند در محیطی آرام و با حریم خصوصی بیشتری زندگی کنند. اگر شما هم جزء این افراد هستید، نگران نباشید. فرآیند اجاره خانه یا رهن آپارتمان در آلمان از چیزی که در ذهن دارید، ساده‌تر است.

در آلمان همیشه حق با مستاجر است. قانون همیشه از حقوق شما محافظت می‌کند و می‌توانید با یک قرارداد اجاره و با خیالی آسوده، یک سال در آپارتمان خود زندگی کنید. اجاره خانه در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی پایین‌تر است و معمولا در تامین مبلغ ودیعه به مشکل برنمی‌خورید. جالب است بدانید مسئول پرداخت کمیسیون بنگاه املاک در آلمان معمولا صاحبخانه است؛ زیرا صاحبخانه‌ها برای پیداکردن مستاجر از خدمات بنگاه‌های املاک استفاده می‌کنند.

آلمان به دلیل تعداد بالای مهاجران، گزینه‌های انعطاف‌پذیر زیادی برای اجاره محل زندگی دارد. از اجاره اتاق در یک آپارتمان اشتراکی گرفته تا آپارتمان مبله و غیر مبله، قراردادهای کوتاه‌مدت یا سالانه؛ حق انتخاب با شماست. می‌توانید مطابق با برنامه‌ریزی زندگی جدیدتان در آلمان، در مورد مدت قرارداد و نوع محل اسکان خود تصمیم بگیرید. هر یک از حالت‌های اسکان، دارای مزایای و معایب خود هستند. بنابراین، هیچکدام به دیگری برتری ندارند و بهترین گزینه دقیقا همان چیزی است که برای شما مناسب است. در آلمان، همیشه گزینه مناسبی برای همه سلایق و بر اساس اولویت‌های زندگی متفاوت وجود دارد.

در آلمان روش‌های مختلفی برای پیداکردن آپارتمان اجاره‌ای وجود دارد. اگر هنوز ایران هستید، می‌توانید در پورتال‌های آنلاین املاک، گزینه مورد نظرتان را پیدا و رزرو کنید. تعدادی سایت و اپلیکیشن مفید و کاربردی هم برای پیداکردن اتاق یا آپارتمان مبله و غیر مبله وجود دارد که کمک زیادی به کاهش دغدغه‌های دانشجویان تازه‌وارد می‌کنند. می‌توانید پیش از سفر به آلمان، به‌صورت آنلاین آپارتمان دلخواه‌تان را پیدا کنید و با صاحبخانه در مورد پرداخت ودیعه و امضای قرارداد به توافق برسید.

حتی اگر برای اجاره محل زندگی سختگیر هستید و ترجیح می‌دهید پیش از امضای قرارداد، محل را از نزدیک ببینید، در آلمان باز هم برای شما حق انتخاب وجود دارد. گزینه‌های اجاره کوتاه‌مدت مانند اجاره اتاق یا آپارتمان در پلتفرم‌هایی شبیه Airbnb می‌توانند برای مدت کوتاهی نگرانی شما بابت محل سکونت را برطرف کنند.

تمکن مالی آلمان

منظور از تمکن مالی آلمان این است که بگونه‌ای به سفارت کشور آلمان ثابت کنید که به سرمایه مورد نیاز برای تامین هزینه‌های زندگی خود برای یک سال در آنجا دسترسی دارید. راه اثبات دسترسی به این سرمایه برای دریافت ویزای توریستی یا تحصیلی بعضی از کشورها، ارائه گواهی تمکن مالی از بانک است.

اگر قصد مهاجرت تحصیلی به آلمان را دارید، باید یک گواهی به زبان انگلیسی از بانک ارائه دهید که ثابت کند موجودی حساب شما برابر با حداقل ۱۱.۲۰۸ یورو یا معادل ریالی آن است.

حداقل مبلغ تمکن مالی برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان در مقایسه با سایر کشورها پایین است. اما اگر برای تهیه این مبلغ مشکل دارید می‌توانید برای دریافت بورسیه تحصیلی یا اسکالرشیپ اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که هر موسسه یا سازمانی از نظر سفارت صلاحیت اعطای بورسیه را ندارد و باید حتما بتوانید از موسسات رسمی و معبتر اعطاکننده بورسیه تحصیلی برای تامین کل هزینه‌های تحصیل و زندگی‌تان در آلمان بورسیه یا فاند دریافت کنید.