بورس کالا چیست؟ ثبت نام سریع و رایگان • مجله تصویر زندگی


وجود نوسانات کاذب و نبود تضمین لازم برای معامله‌گران و همچنین عدم شفافیت در بازارهای سنتی؛ منجر به ایجاد بازاری به نام بورس کالا شده است. در این بازار، کالاها بعد از بررسی و قیمت‌گذاری، به خریداران عرضه می‌شود. برای انجام معاملات در بازار بورس کالا، لازم است با مزایا و ویژگی‌های این بستر آشنا شوید. در ادامه درباره اینکه بورس کالا چیست، چگونه وارد بورس کالا شویم و… توضیحاتی آورده‌شده است.

بورس کالا چیست؟

بورس کالا نهادی منسجم و حقوقی است که قوانین مختلفی را جهت داد و ستد قراردادهای استاندارد کالا تعیین کرده و به اجرا در می‌آورد. در واقع بورس کالا بازاری است یکپارچه، که در آن بسیاری از افراد، کالای خود را عرضه می‌کنند.

مهم‌ترین مزایای بازار بورس کالا:

  1. اطمینان بخشی بین عرضه‌کننده کالا و خریدار
  2. شفافیت و صداقت در معامله
  3. جبران خسارت هر یک از طرفین معامله (در زمانی‌که طرف دیگر به تعهداتش عمل نکند)
  4. تامین مالی
  5. معرفی فروشنده کالا به خریداران بیشتر
  6. اعلام قیمت‌های مورد معامله (این مورد نشانگر شرایط اقتصادی کشور است)
  7. انجام داد و ستدها به صورت پیشرفته و کاملا مکانیزه
  8. حذف واسطه اضافی

معاملات فیزیکی بورس کالا

بازار فیزیکی بورس کالا از نظر تحویل کالا همانند بازار سنتی عمل می‌کند؛ اما قوانین حاکم بر آن و ساز و کارهای نظام‌مندش، آن را از بازار سنتی متفاوت ساخته است. در بازار فیزیکی، به تولیدکننده‌های مواد خام عرضه‌کننده هم می‌گویند؛ آن‌ها محصولات تولیدی خود را در بازار فیزیکی بورس کالا ارائه می‌کنند. مصرف‌کنندگان مواد خام، که همان تولیدکنندگان عمده هستند، این مواد اولیه را می‌خرند. گروه‌های کالایی که تاکنون در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده‌اند عبارتند از: محصولات صنعتی و معدنی، محصولات کشاورزی، محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی.

چه کسانی به بورس‌کالا مراجعه می‌کنند؟

گروه نخست: افرادی که می‌خواهند از خطر تغییرات ناگهانی قیمت‌ها ایمن باشند. برای آن‌ها بورس‌های کالا عاملی مهم جهت کم کردن ریسک تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان عمده کالا در بازار است.

گروه دوم: افرادی که به‌عنوان سوداگرانی شناخته می‌شوند که از نوسان قیمت‌ها سود می‌برند.

ثبت نام در بورس کالا

مراحل ثبت نام بورس کالا

  1. ورود اطلاعات و ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد پیگیری
  2. گذراندن مرحله احراز هویت در سامانه سجام
  3. انتخاب کارگزاری و ثبت اطلاعات در سایت آن و سپس انجام مرحله احراز هویت کارگزاری
  4. مراجعه به سامانه Ebgo کارگزاری و وارد نمودن اطلاعات مربوطه
  5. افتتاح یک حساب در بانک‌ عامل، افتتاح حساب وکالتی و لینک آن به حساب معاملاتی نزد کارگزاری

با انجام گام‌های فوق، ثبت‌نام در بورس کالا تکمیل شده و کد بورس کالا به خط همراه فرد، پیامک خواهد شد.

دریافت کد بورس کالا جهت انجام معاملات در بازار بورس کالا، الزامی است. دریافت آنلاین کد بورسی کالا به‌منزله ثبت‌نام در بورس کالا خواهد بود.

نحوه ورود به سامانه سجام

برای ثبت‌نام در سامانه سجام، باید پس از ورود به سامانه، روی گزینه ثبت‌نام کلیک کرده و صفحه باز شده را تایید کنید. در صفحه اصلی ثبت‌نام، با ورود اطلاعات لازم، کد تایید ۴ رقمی به شماره همراهتان ارسال می‌گردد. گزینه مشتری حقیقی را انتخاب و سپس تابعیت و کد ملی خود را وارد کنید. بعد از پرداخت اینترنتی هزینه ثبت‌نام، اطلاعات هویتی، ارتباطی و مالی ضروری را تکمیل نموده و سپس کد پیگیری سجام برای شما ارسال می‌‌شود.

پس از ثبت‌نام و احراز هویت در سامانه سجام، باید یک کارگزاری انتخاب شود. اما این امر باید با دقت و حساسیت فراوانی صورت گیرد؛ چرا که پشتیبانی کارگزاری در فرآیندهای مربوط به ثبت و انجام معاملات اهمیت زیادی دارد. یکی از بهترین کارگزاری‌های بورس کالا در ایران، کارگزاری کاریزما است که خدمات باکیفیتی را ارائه می‌نماید.

کارگزاری کاریزما

گروه مالی کاریزما در بیش از ده سال از فعالیت خود با ایجاد بیشتر از ۱۴ صندوق سرمایه‌گذاری مختلف و افتتاح سبدهای اختصاصی، اعتماد سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی بازار سرمایه را به خود جلب نمود. کاریزما با متنوع ساختن محصولات و خدماتش در بستری خلاق و ارزش آفرین، توانست به سرمایه‌گذاران خدمات با کیفیت بالایی را ارائه نماید. هلدینگ مالی کاریزما، تاکنون شرکت‌های تخصصی مختلفی را راه‌اندازی نموده که از جمله آن‌ها می‌توان به شرکت بیمه زندگی کاریزما، شرکت مشاور سرمایه‌گذاری کاریزما، و شرکت پردازش اطلاعات مالی کاریزما، شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما و شرکت کارگزاری کاریزما اشاره نمود.

نحوه خرید از بورس کالا

ابتدا باید به یک کارگزار بورس مراجعه شود. فرم ثبت سفارش، پر شده و پیشنهاد قیمت صورت می‌گیرد. سپس حداقل سپرده مورد نیاز به حساب کارگزار مورد‌‌‌ نظر، نزد اتاق پایاپای واریز می‌گردد و سفارش مشتری از سوی کارگزار به تالار معاملات انتقال می‌یابد. در مرحله بعدی، سفارش توسط کارگزار، در حراج شرکت داده شده و معامله در تالار انجام می‌شود. مابقی وجه معامله پس از کم شدن میزان سپرده اولیه، به حساب کارگزار واریز می‌شود. تسویه اسنادی و مالی معاملات، در اتاق پایاپای صورت می‌گیرد و در پایان، وجوه معامله پس از کسر هزینه‌ها به حساب معامله‌کنندگان انتقال می‌یابد.

خرید خودرو از بورس کالا

مراحل خرید خودرو از بورس کالا

  1. دریافت کد بورس کالا
  2. ثبت‌نام در یک کارگزاری
  3. افتتاح حساب وکالتی
  4. اخذ کد معاملاتی آنلاین بورس کالا
  5. ثبت حساب وکالتی در سامانه خرید بورس کالا
  6. انتخاب خودروی دلخواه
  7. واریز پیش پرداخت به حساب وکالتی
  8. ثبت سفارش با تعیین قیمت رقابتی
  9. تسویه حساب و تحویل خودرو از نمایندگی

اطلاعیه عرضه بورس کالا

عرضه مفهومی اقتصادی است که میزان کالاها و یا خدمات خاصی که برای استفاده مصرف‌کنندگان، موجود باشد را توصیف می‌کند. زمانی که بورس کالا به عنوان عرضه اولیه، ارائه می‌شد؛ موافقان و مخالفان زیادی داشت که هر کدام نیز ادله خاصی داشتند اما در نهایت مانند دیگر سهام‌های بازار بورس، بورس کالا نیز توانست عرضه اولیه داشته باشد و شمار قابل توجهی از سهام‌داران را دعوت به سرمایه‌گذاری نمود.

فرایند اعلام عرضه کالاها در بورس، بدین گونه است که کارگزار عرضه کننده موظف است تا قبل از روز عرضه، فرم سفارشی که توسط عرضه‌کننده پر شده را، همراه با اطلاعات زیر به عنوان فرم اطلاعیه عرضه، به بورس ارائه دهد:

  1. مشخصات کالایی که عرضه خواهد شد
  2. تعیین حجم کالایی که عرضه می‌شود
  3. حداکثر افزایش عرضه از سوی عرضه‌کننده
  4. مشخص کردن نوع معامله (ذکر سررسید تحویل کالا در معامله سلف و ذکر شرایط پرداخت معامله نسیه)
  5. درج قیمت پایه
  6. درج تاریخ عرضه
  7. قید کردن نام عرضه‌کننده و تولیدکننده
  8. مشخص نمودن نحوه دقیق تسویه اعم از نقدی یا اعتباری
  9. تعیین زمان و مکان تحویل
  10. اعلام نوع بسته‌بندی

اطلاعیه هر عرضه نیز در سایت بورس کالا به نشانی ime.co.ir اعلام خواهد شد.

سوالات متداول

آبا برای معاملات در بازار کالا دریافت کد بورسی نیاز است؟

بله، جهت معامله در بازار کالا در درجه اول باید کد بورسی دریافت شود.

چگونه می‌توان در بورس کالا خرید و فروش کرد؟

برای این کار باید مراحلی همچون اخذ کد معاملاتی بورس کالا از یک کارگزار بورس، ارسال مدارک به کارگزار،

دریافت کد بورسی، معرفی حساب وکالتی، واریز مبلغ پیش پرداخت به حساب وکالتی و تسویه معامله در صورت موفقیت در خرید، توسط کارگزار و در نهایت اخذ حواله و تحویل کالا طی شود.

آیا می‌توانم به صورت آنلاین در بورس کالا معامله کنم؟

بله البته، اگر امکان معاملات آنلاین وجود داشته باشد، فرد می‌تواند به شیوه آنلاین، در بورس کالا فعالیت کند.