بیوگرافی احمد مسعود از بدو تولد تا رهبری نظامی + عکس


تاریخ صدور:
8 ژوئن 1402

احمد مسعود او یکی از سیاستمداران معروف و مشهور افغانستان است که حتما در این چند سال اخیر با نام و آوازه او برخورد کرده اید.

وی در دسامبر ۲۰۱۸ به عنوان جانشین خود بر سر مزار پدرش احمد شاه مسعود به مردم افغانستان و شاگردانش تقدیم شد.

در 24 آگوست 1400 به دره پنجشیر رفت و گروهی را به نام جبهه مقاومت ملی افغانستان یا مقاومت دوم در برابر گروه طالبان تشکیل داد.

در این قسمت از بیوگرافی افراد موفق به بررسی بیوگرافی احمد مسعود می پردازیم پس با سایت جداوی باور همراه باشید.

تولد و تحصیل احمد مسعود

احمد مسعود در 19 جولای 1368 در طاهر افغانستان به دنیا آمد. او در جمهوری دموکراتیک افغانستان به دنیا آمد.

این مرد بزرگ و تنها پسر احمدشاه مسعود است.

در شهریور سال 1380، زمانی که احمد مسعود تنها دوازده سال داشت، پدرش احمد شاه مسعود توسط گروه تروریستی القاعده کشته شد.

در آن زمان احمد مسعود به همراه سایر خواهرانش به ایران سفر کردند.

احمد مسعود پس از حدود یک دهه اقامت در ایران، پس از پایان تحصیلات ابتدایی و متوسطه به بریتانیا مهاجرت کرد.

در این دوره او یک سال را در آکادمی نظامی سلطنتی سندهرست گذراند و به آموزش نظامی مشغول شد.

وی در سال 2014 موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مطالعات نظامی از دانشگاه کینز لندن شد و در سال 2015 مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته سیاست بین الملل از دانشگاه لندن سیتی اخذ کرد.

ورود احمد مسعود به سیاست

احمد مسعود در سال 2015 به افغانستان بازگشت و به عنوان مدیر عامل بنیاد مسعود انتخاب شد.

در واقع می توان گفت احمد مسعود در اسفندماه ۱۳۹۵ رسما وارد عرصه سیاست شد.

این سیاستمدار با تایید اندیشه پدرش در مورد روابط و روابط خارجی و جهانی، تمرکززدایی قدرت و تمرکززدایی حکومت از شهر کابل به سایر کشورهای جهان را راه حل مناسبی برای تمرکز قدرت و توزیع منابع عنوان کرد.

در نتیجه ثبات و رفاه برای کل کشور و در نهایت جهان وجود خواهد داشت.

به گفته احمد مسعود با روزنامه شرق، آرزوی او این است که کشورهای ایران، تاجیکستان، افغانستان، ازبکستان و حتی جمهوری آذربایجان به این نتیجه برسند که همه آنها متعلق به یک منطقه مدنی مشترک هستند.

با وجود تنوعی که در بین این کشورها وجود دارد، زیبایی های مشترکی در بین آنها وجود دارد و این نقطه قوت شگفت انگیز و عجیبی را برای همه ما ایجاد می کند.

درگیری های پنجشیر

احمد مسعود در سال 2017 به روند حکومت داری افغانستان اعتراض کرد.

او در نظر داشت که طالبان یک دولت فراگیر تشکیل دهد و آن دولت حقوق برابر را برای همه افغان ها تضمین کند.

در سپتامبر 2018، احمد مسعود اعلام کرد که گروه جدیدی از رهبران مجاهدین در شمال را بر اساس ائتلاف شمال که در دهه 1960 با طالبان جنگید و به رهبری احمد شاه مسعود به رهبری احمد شاه مسعود می‌جنگید، تشکیل خواهد داد تا کابل را پس بگیرد.

این گروه که به جبهه مقاومت ضد طالبان یا مقاومت دوم معروف است یکی از چندین گروه نظامی مستقل است که قبل از خروج ایالات متحده آمریکا از افغانستان تأسیس شده بود.

پس از حمله گروه طالبان به افغانستان و سقوط پایتخت (کابل)، احمد مسعود و معاون اول رئیس جمهور این کشور در شهر پنجشیر دیدار و اعلام کردند که گروه طالبان را قبول ندارند.

همچنین احمد مسعود طی یک فراخوان بین المللی در 27 مرداد 1400 از کشورهای غربی خواست که حمایت نظامی، مقاومتی و تدارکاتی را برای وی فراهم کنند.

پس از تسلط کامل طالبان بر افغانستان، احمد مسعود از مردم آن کشور خواست تا به پنجشیر رفته و به مقاومت خود ادامه دهند.

وی موقعیت و مقاومت پنجشیر در شمال افغانستان را مقاومتی نمادین برای کل کشور تعریف کرد.

در سپتامبر همان سال، با تسلط کامل طالبان بر پنجشیر، احمد مسعود نیز به مکان نامعلومی رفت و اعلام کرد که مقاومتش در برابر گروه طالبان ادامه دارد.

بر اساس اطلاعات آمریکا، دو مقام بلندپایه سابق دولت افغانستان و احمد مسعود مشاور پنتاگون پس از تصرف پنجشیر توسط طالبان برای مدت کوتاهی به همراه معاون اول پیشین رئیس جمهور به تاجیکستان رفتند.

لازم به ذکر است که نیروهای جبهه مقاومت ملی افغانستان همچنان در ولایات شمالی این منطقه با طالبان می جنگند و مخالفت می کنند.

ایجاد جبهه مقاومت ملی توسط احمد مسعود

جبهه مقاومت ملی توسط احمد مسعود تأسیس شد. وظیفه اصلی آن مخالفت با بی عدالتی طالبان است.

سابقه تأسیس این جبهه به دوران ریاست جمهوری امرالله صالح برمی گردد.

در واقع امرالله صالح در 26 اوت 1400 با استناد به مواد قانون اساسی این کشور از پایگاه عملیاتی پنجشیر خود را رئیس جمهور فعلی و رسمی این کشور معرفی کرد.

وی همچنین گفت که به عملیات نظامی علیه گروه طالبان در افغانستان ادامه خواهد داد.

بر اساس اخبار اعلام شده، ادعای این مرد برای ریاست جمهوری توسط احمد مسعود، سفارت افغانستان و بسم الله خان محمدی (وزیر دفاع اسبق این کشور) تایید شده است.

در سنبله همان سال گروه طالبان مدعی پیروزی و تسلط بر این منطقه شد و پرچم امارت طالبان را در مقابل فرمانداری پنجشیر به اهتزاز درآورد.

از سوی دیگر مقاومت پنجشیر فروکش نکرد و ادامه یافت.

خانواده احمد مسعود

همانطور که گفته شد احمد مسعود اولین فرزند خانواده است و دارای پنج خواهر کوچکتر به نام های فاطمه، عایشه، مریم، زهره و نسرین است.

مادرش صدیقه مسعود و پدرش احمد شاه مسعود هر دو از فرماندهان نظامی و سیاستمداران باتجربه و همچنین وزیران دفاع پیشین افغانستان بودند.

احمد شاه مسعود نقش بسیار مهمی در جنگ شوروی در افغانستان و همچنین در جنگ های داخلی آن کشور داشت.

احمدشاه مسعود یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی افغانستان علیه اشغال شوروی در فاصله سال‌های 1358 تا 1368 بود.

این مرد در سال 1369 یک شاخه نظامی کشور افغانستان را علیه سربازان رقیب رهبری کرد.

سرانجام احمد شاه مسعود در 18 شهریور 1380 (دقیقا دو روز قبل از حمله 11 سپتامبر) در انفجار دو بمب گذار انتحاری مظنون به ارتباط با گروه القاعده که خود را روزنامه نگار می نامیدند از طریق خواجه بهاءالدین تخار کشته شد. استان

پدر احمد مسعود یکی از بزرگترین فرماندهان جنگ های چریکی قرن بیستم بود و او را با هو شومین، یوسیپ بروز تیتو و چه گوارا مقایسه می کنند.

همچنین لازم به ذکر است که این مرد توانست بارها در برابر حملات ارتش شوروی از زادگاه خود (دره پنجشیر) مقاومت و دفاع کند و از اشغال این منطقه جلوگیری کند.

این مرد بعدها از سوی ریاست جمهوری حمید کرازی عنوان قهرمان ملی را به خود اختصاص داد.

ازدواج احمد مسعود

احمد مسعود در اوت 2015 در سن 27 سالگی با پسر عمویش (احمد ولی مسعود) ازدواج کرد.

مراسم ازدواج احمد مسعود و همسرش با حضور بزرگان سیاست افغانستان و پنجشیر برگزار شد.

مقاومت احمد مسعود در برابر گروه طالبان

یکی از ویژگی ها و آثار قابل توجه احمد مسعود مقاومت و مخالفت او با طالبان است.

در واقع احمد مسعود پس از تصرف افغانستان توسط گروه طالبان، به جز استان پنجشیر پدرش، در مرداد 1400 از افرادی که متفاوت از گروه طالبان بودند، خواست تا به دره پنجشیر رفته و به مقاومت خود ادامه دهند.

همزمان احمد مسعود در روزنامه فرانسوی لارگو دوژو نوشت که با تمام وجود قصد دارد از پیروزی گروه اقتدارگرای طالبان در افغانستان جلوگیری کند.

بر اساس اخبار اعلام شده، وی در دومین روز حضور در پنجشیر موفق شد بیش از 250 هزار جوان را از سراسر افغانستان برای ایستادگی و مبارزه با گروه طالبان گرد هم آورد.

همچنین در 31 آگوست 1400 اخباری مبنی بر مقابله احمد مسعود با طالبان به قصد صلح منتشر شد.

بر اساس این خبر، احمد مسعود پذیرفت که خون پدرش را بریزد و با گروه طالبان صلح کند.

از سوی دیگر، احمد مسعود بر اساس آخرین سخنان خود درباره گروه طالبان گفته است که گروه طالبان توافقنامه را زیر پا گذاشته و گروه هایی مانند داعش و سایر تروریست های بین المللی را در افغانستان ایجاد کرده است.

که افغانستان را به پایگاهی امن و امن برای گروه های مختلف تروریستی تبدیل کرد.

دوران نظامی احمد مسعود در انگلستان تا بازگشت به افغانستان

احمد مسعود در سال 2008 هنگامی که 20 ساله بود به انگلستان رفت و دوره نظامی یک ساله را در آکادمی آموزشی سندهرست با موفقیت گذراند.

او همچنین سابقه تحقیقات نظامی و تحصیلات موفقی دارد.

احمد مسعود نیز در این دوره موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس در رشته سیاست بین الملل شد و در سال ۱۳۹۶ در ۲۹ سالگی به افغانستان بازگشت.

او پس از بازگشت به افغانستان به طور جدی به مقاومت و مخالفت خود با طالبان از سوی گروهی که ایجاد کرده بود ادامه داد.

همچنین لازم به ذکر است که احمد مسعود در سال هایی که در انگلستان گذرانده بود به راحتی انگلیسی صحبت می کرد و به این زبان نیز تسلط کامل دارد.

دیدگاه احمد مسعود

بر اساس اظهارات احمد مسعود در مصاحبه ها و سخنرانی ها، تلاش های گروه مقاومت ملی مبتنی بر فشار بر گروه طالبان و استفاده از مخالفان برای ایجاد سیستمی است که به نفع جامعه جهانی و مردم افغانستان باشد.

به دنبال این نظر، احمد مسعود با طالبان وارد مذاکره شد و اعلام کرد که اگر این گروه قدرت خود را به طور عادلانه و برابر با همه مردم تقسیم کند و عدالت و برابری را برای همه مردم عرضه کند، از مواضع خود در برابر آنها عقب نشینی کرده و به طور کلی از سیاست کناره گیری می کنند.

در پایان این مذاکرات و شکست مذاکرات، احمد مسعود خطاب به گروه طالبان اظهار داشت که جان خود را فدا می کنیم، اما زمین و زمان را فدا نمی کنیم.

همچنین احمد مسعود در مقاله ای دیگر اعلام کرد که او و یارانش با همه مردم افغانستان بردگی را نخواهند پذیرفت و خونشان را فدای آن خواهند کرد.

او در این مقاله تمام مردم افغانستان و پنجشیر را از هر قوم و قبیله ای به پایگاه خود در پنجشیر دعوت کرد.

به گفته احمد مسعود، پنجشیر آخرین منطقه آزاد افغانستان است که مردم در آن پیروز خواهند شد.

احمد مسعود افغانستان را با اروپای جنگ جهانی دوم مقایسه کرد و اظهار داشت که کل افغانستان در همان وضعیتی است که اروپا در جنگ جهانی دوم داشت.

وی با ذکر نام اروپا، ایالات متحده آمریکا و کشورهای عربی از آنها کمک خواست و اعلام کرد که تمام دنیا را مخاطب قرار می دهد.

قبل از افغانستان همه این کشورها در بیست سال پیش در رویارویی با شوروی و طالبان کمک کردند و می توانند دوباره به آنها کمک کنند.

او همچنان گفت که با وجود خیانت هایی که در حق افغانستان انجام شده، همچنان به آنها اعتماد دارد.

ابیات حافظ و سعدی

بر اساس مصاحبه احمد مسعود بهترین خاطره ای که از پدرش شاه احمد مسعود دارد مربوط به 8 سالگی اوست.

پدر احمد مسعود به او توصیه کرد که دیوان حافظ و سعدی را بخواند، اما وقتی احمد مسعود شروع به خواندن این دو کتاب کرد، بسیار سخت دید و نتوانست حتی یک بیت از آنها را بخواند.

به گفته احمد مسعود، پدرش ابیات حافظ و سعدی را با لحن و صدای زیبا برای او می خواند و به او کمک می کردند تا بتواند این ابیات را بخواند و به ادبیات علاقه مند شود.

آخرین کلمه

امروز با همه مشکلات و دوگانگی هایی که در افغانستان و همچنین در منطقه وجود دارد، شخصیتی مانند احمد مسعود می تواند تأثیر بسزایی بر حکومت و زندگی پیروانش داشته باشد.

بنابراین بهتر است همه مردم جهان از جمله مردم ایران به عنوان همسایه افغانستان با این فرد آشنا شوند.

امیدواریم با نوشتن این مقاله و اطلاعاتی که در آن از بیوگرافی گرفته تا فعالیت این فرد درج شده است، توانسته باشیم اطلاعات مفیدی را در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.