تاریخچه برند آمازون و 3 راز موفقیت آن


زمان مطالعه: 5 دقایق

از شیر مرغ گرفته تا زندگی انسان را می توانید در آمازون پیدا کنید. مکانی که سعی در ارائه بهترین خدمات به مشتریان با بهترین قیمت دارد. این مقاله از مجله بوکاپو در مورد داستان شکل گیری است برند آمازون و شما را با 3 راز مهم که منجر به موفقیت این برند شده است آشنا می کند.

جف بزوس کیست؟

جفری پرستون بزوس، معروف به جف بزوس، بنیانگذار و مدیر عامل سابق آمازون است. جف بزوس در سال 1964 در نیومکزیکو به دنیا آمد. او در رشته علوم کامپیوتر و مهندسی برق در دانشگاه پرینستون تحصیل کرد.

پس از فارغ التحصیلی از کالج، کار در وال استریت را آغاز کرد و در سال 1990 جوانترین معاون ارشد در شرکت سرمایه گذاری DE Shaw شد. اما جف شغل پردرآمد خود را رها کرد تا یک کتابفروشی آنلاین باز کند.

این کتابفروشی آنلاین همان برند آمازون است که امروزه به یک غول خرده فروشی در جهان تبدیل شده است.

جف بزوس همچنین مالک واشنگتن پست و موسس شرکت اکتشاف فضایی Blue Origin است. او یکی از ثروتمندترین افراد جهان شد و ثروتش از وارن بافت و بیل گیتس بیشتر است. تا لحظه نگارش این مقاله، جف بزوس در جایگاه سوم قرار دارد و یک قدم از ایلان ماسک عقب تر است.

تاریخچه شکل گیری نام تجاری آمازون

داستان شکل‌گیری آمازون را می‌توان به زمانی برمی‌گرداند که بزوس روزی نتوانست معادله دیفرانسیل جزئی را حل کند. جف قصد دارد حرفه ای در ریاضیات یا فیزیک را دنبال کند. اما وقتی به این معادله برخوردم همه چیز تغییر کرد. او و دوستش حدود سه ساعت سعی کردند این معادله را حل کنند. اما او نتوانست.

سپس آن دو از همکلاسی خود کمک گرفتند و در کمال تعجب همکلاسی آنها این معادله را در مدت زمان بسیار کوتاهی حل کرد. اینجا بود که بزوس به این نتیجه رسید که نباید در ریاضی یا فیزیک کار کند. زیرا آینده ای در آن وجود ندارد.

در نتیجه، او برای حرفه خود ارزش زیادی قائل بود که در نهایت منجر به ایجاد برند آمازون شد. شرکتی که در یک گاراژ شروع به کار کرد اما آنقدر بزرگ شد که به یکی از بزرگترین غول های تجاری در جهان تبدیل شد. خلاصه کتاب بی کران آمازون به تفصیل در مورد چگونگی ایجاد این غول بزرگ صحبت می کند.

خلاصه کتاب بی کران آمازون

جف بزوس چگونه امپراتوری آمازون را ایجاد کرد؟

برد استون

در 28 دقیقه بخوانید

پس از فارغ التحصیلی جف از دانشگاه، دنیای اینترنت هر روز گسترش می یابد. در نتیجه جف ایده راه اندازی کسب و کار مرتبط با آن را به ذهنش خطور کرد. طبق تحقیقات بزوس، کتاب ها منطقی ترین چیز برای فروش آنلاین بودند.

اگرچه ایده جف در نهایت به موفقیت او منجر شد، اما داشتن یک ایده خوب همیشه منجر به موفقیت تجاری نمی شود. بنابراین، اگر ایده خوبی مانند جف دارید و می خواهید کسب و کار خود را راه اندازی کنید، باید بدانید که راه سختی در پیش دارید. بخشی از خلاصه کتاب «هرگز به دنبال شغل واقعی نباش» بیشتر به این موضوع می پردازد.

خلاصه کتاب: هرگز به دنبال شغل واقعی نباشید

چگونه کار برای دیگران را متوقف کنید و کسب و کار خود را راه اندازی کنید

نوشته اسکات گربر

در 30 دقیقه بخوانید

انتخاب نام شرکت و ادامه راه برند آمازون

جف در ابتدا شرکتی به نام Cadabra را تأسیس کرد که به طور انحصاری کتاب می فروخت. اما کمی بعد تصمیم گرفت نام شرکت خود را تغییر دهد. چون این نام شبیه کلمه جسد به معنای «جسد مرده» بود، طبیعتاً نمی‌توانست نام مناسبی باشد.

او می خواست نام شرکت خود را آمازون بگذارد. یکی از دلایلی که او این نام را انتخاب کرد این بود که آمازون با حرف اول الفبا شروع می شود و بنابراین اگر در لیستی قرار می گرفت در بالای آن لیست قرار می گرفت. یعنی می توانست توجه بیشتری را به خود جلب کند.

از سوی دیگر، آمازون بزرگترین رودخانه جهان است. بزوس همچنین می خواست بزرگترین کتابفروشی جهان را از ابتدا ایجاد کند. بنابراین این قرابت معنایی می تواند انتخاب خوبی باشد. شعار این شرکت از بدو تاسیس تا کنون “سریع بزرگ شوید” بوده است.

سرانجام وب سایت Amazon.com در 16 جولای 1995 ایجاد شد و پس از مدت کوتاهی و بدون تبلیغات رسانه ای توانست در 50 ایالت آمریکا و 45 کشور در سراسر جهان کتاب بفروشد. جالب است بدانید که در روزهای اول، بزوس و کارمندانش کتاب ها را بسته بندی می کردند و خودشان به پست می بردند.

با وجود موفقیت این شرکت، تنها مدت کوتاهی بعد، شرکت‌های دیگر به آمازون حمله کردند. یکی از این شرکت ها والمارت بود که آمازون را به سرقت ایده تجاری آنها متهم کرد. با این حال، آمازون همچنان به فعالیت خود ادامه داد و به تدریج محصولات دیگری را به سبد خرید خود اضافه کرد. این شرکت سپس خدمات ابری (AWS) را در سال 2002 ایجاد کرد. این شرکت همچنین کمی بعد خواننده های الکترونیکی Kindle را تولید کرد.

نوبت شماست

همچنین ممکن است پس از خواندن داستان شکل گیری برند آمازون فکر کنید، شاید بد نباشد که شغل خود را رها کنید و یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید که می تواند روزی به غول خرید بزرگی مانند آمازون تبدیل شود.

اما باید بدانید که رسیدن به این هدف نه تنها مستلزم پشتکار فراوان است، بلکه بستگی زیادی به شانس شما دارد. هر چند ناامید نشو همیشه یک راهی هست. خلاصه کتاب استارتاپ 100 دلاری به این موضوع می پردازد. چگونه شغل سنتی خود را رها کنید و رئیس خود باشید.

راه حل هایی که آمازون را به نمونه ای موفق تبدیل کردند

خلاصه کتاب آمازون برای بوکاپو به موضوع بسیار مهمی می پردازد. این کاری است که آمازون انجام می دهد، آمازون! در بخشی از این کتاب، با استراتژی چرخ طیار آشنا خواهید شد و متوجه خواهید شد که چرا آمازون تا این حد رشد کرده است. پس اگر می خواهید روزی مانند آمازون شوید، این خلاصه را از دست ندهید.

خلاصه کتاب آمازون

چگونه بزرگترین خرده فروش جهان تجارت الکترونیک را متحول کرد

ناتالی برگ و میا نایتز

در 30 دقیقه بخوانید

علاوه بر مطالعه این کتاب، توجه شما را به موارد زیر نیز جلب می کنیم؛ عواملی که باعث موفقیت برند آمازون شده است:

مشتری مداری

دلیل اصلی موفقیت آمازون این است که تعهد زیادی به مشتریان خود دارد. هدف آمازون این است که مشتری محورترین سازمان در جهان باشد. بنابراین به جای تمرکز بر رقبا، بر مشتریان تمرکز می کند و تمام تلاش خود را می کند تا خدمات بهتری را به آنها ارائه دهد. آمازون نوآوری های زیادی را برای بهبود تجربه مشتری پیاده سازی کرده است.

قدرت ریسک کردن

برند آمازون قدرت ریسک پذیری بالایی دارد. جف بزوس و تیمش از شکست نمی ترسند و قویا از آزمون و خطا حمایت می کنند. آنها پس از آزمایش ایده های مختلف، آن هایی را که مناسب نیستند رد می کنند و ایده های خوب را پرورش می دهند.

چابکی

آمازون یک شرکت بزرگ است، اما در عین حال یک شرکت انعطاف پذیر است. در آمازون، تیم ها آنقدر کوچک هستند که تنها 2 پیتزا برای کل تیم کافی است. تعداد کم تیم ها تصمیمات اتخاذ شده در شرکت را بسیار سریع می کند.

اگر دوست دارید رازهای موفقیت شرکت های مطرح دنیا را بدانید، خلاصه کتابی مانند Zack Think نیز می تواند برای شما مفید باشد. این کتاب راز موفقیت خالق فیس بوک را برای شما فاش می کند.

خلاصه کتاب مثل زک فکر کن

رازهای موفقیت خالق فیس بوک

اکاترینا والتر

در 33 دقیقه بخوانید

آخرین کلمه

Amazon.com در حال حاضر یک شرکت بزرگ است که چیزهایی مانند کتاب، فیلم، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، اسباب بازی و غیره را می فروشد. مستقیم یا از طریق واسطه. در این مقاله سعی شده است تاریخچه مختصری از این برند را برای شما بازگو کنیم و خلاصه ای از کتاب های مرتبط را ارائه دهیم.

با این حال، بوکاپو کتاب های بیشتری در این زمینه دارد. برای مثال، اگر به داستان‌های برند و بیوگرافی کارآفرینان علاقه دارید، می‌توانید با خلاصه‌ای از کتاب‌های استیو جابز، کفش‌های باز، داستان Airbnb و چگونه مانند والت دیزنی باشیم شروع کنید. به نظر شما داستان این برندها و کارآفرینان چه وجه اشتراکی با برند آمازون و جف بزوس دارد؟

سوالات متداول


برند آمازون چیست؟

آمازون یک شرکت بزرگ در زمینه خرده فروشی است که از طریق آن می توانید کالاهای مختلف را در اینترنت سفارش داده و از سراسر دنیا دریافت کنید.


چه کسی مالک آمازون است؟

جف بزوس مالک آمازون است. او کار خود را رها کرد تا ایده آمازون را به واقعیت تبدیل کند. او در سال 1964 در نیومکزیکو به دنیا آمد.